C350e HV batterij capaciteit

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Frans928
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2018 23:48
Mercedes-Benz: C350e

18 mar 2018 21:11

Ha, ik zag het ...... de app kan inderdaad een dag achter lopen. Raar maar waar :-|
rdu
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 jul 2015 08:06
Mercedes-Benz: H247 GLA200 (2020), ex W205 C350e (2015), W204 C180 (2011), W204 C220CDI (2007)

14 jun 2018 18:04

Frans928 schreef:Heb een aantal maal de batterij leeggereden tot 9% en 10%, dan laad hij 4.75 kWh bij.
Weet iemand of de batterij capaciteit dan achteruit is gegaan?
Ik heb mijn laadhistorie eens goed bekeken. Toen ik de auto net had kon ik gemiddeld 5,6kWh laden met als maximum 6,1kWh. De afgelopen 20 laadsessies zat ik op gemiddeld 4,6kWh met als maximum 5,1kWh. De accucapaciteit is in drie jaar tijd en 95.000 km dus met 1kWh afgenomen. Het rijbereik met volle accu was in het begin 25-26 kilometer. Nu geeft de auto met een volle accu 18-19 kilometer aan als rijbereik.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

14 jun 2018 18:24

Vergelijk je dat ook bij dezelfde buitentemperaturen?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

14 jun 2018 18:45

Laadcapaciteit is bij mij ook langzamerhand afgenomen. Tegenwoordig (hoge temperaturen) is de actieradius 18 km, terwijl die oorspronkelijk 26 km was (aangegeven op het display, in werkelijkheid 16 km resp. 22 km.

Hoeveel er tegenwoordig in gaat weet ik niet. Dat zal ik eens controleren met vanaf een lege accu.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

14 jun 2018 19:32

Je capaciteit zal zeker afgenomen zijn. Dit is een eigenschap van de accu/chemische werking/samenstelling. Het moet alleen we een beetje binnen de normen blijven. Ik meen dat de grens voor afkeur op 70% capaciteit zit.

Met de keuze van de accu (technische stand van toen) kijken ze naar de verhouding levensduur, capaciteit, laadsnelheid, gewicht, enz. Alles optimaal hebben is niet mogelijk.

Zie onderstaande link voor een paar grafieken van verschillende accu varianten


http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Frans928
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2018 23:48
Mercedes-Benz: C350e

14 jun 2018 23:23

Als de capaciteit van de accu in 95000 km van 6.1 kWh naar 4.6 kWh gaat, is de capaciteit al 25% afgenomen.
Sprak met een Tesla taxi chauffeur, die beweerde dat je 500000 km kon rijden, de capaciteit van de accu was toen nog steeds 90%
Misschien niet helemaal de waarheid, maar geeft toch aan dat de accu's in de Tesla van veel betere kwaliteit zijn dan in Mercedes.
Dan is mijn vraag, is er een batterij test voor elektrische auto's. Uitkomst lijkt me belangrijk, een accu pakketje kost een vermogen.
rdu
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 jul 2015 08:06
Mercedes-Benz: H247 GLA200 (2020), ex W205 C350e (2015), W204 C180 (2011), W204 C220CDI (2007)

15 jun 2018 08:23

plorie schreef:Vergelijk je dat ook bij dezelfde buitentemperaturen?
Ik heb de eerste 20 ladingen bekeken (vanaf half juni 2015) en de laatste 20 (tot half juni 2018). Zal niet veel verschil maken in temperatuur. Maar je ziet echt een dalende trend over de jaren heen.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

15 jun 2018 11:06

Bij mij was de laadcapaciteit vanochtend (na hem helemaal leeg te hebben gereden) een bescheiden 4,53 kWh. Da's niet zo best, geloof ik.

In november 2016 was het 5,9 kWh.

Ik kan niet zo 1-2-3 terugvinden hoeveel het in het begin was.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

15 jun 2018 12:40

De elektrische Smart (vorig model), B, A, Vito draaide allemaal op Tesla componenten.

We hebben zelf al 2 Smarts en een Vito economisch afgeschreven omdat de accu’s defect waren. Ook al een E-motoren vervangen. Dat Tesla spul is helemaal niet bijzonder..... En dan praat je over 1 vestiging

De capaciteit is uit te lezen.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
rdu
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 jul 2015 08:06
Mercedes-Benz: H247 GLA200 (2020), ex W205 C350e (2015), W204 C180 (2011), W204 C220CDI (2007)

16 jun 2018 07:48

rdu schreef:
plorie schreef:Vergelijk je dat ook bij dezelfde buitentemperaturen?
Ik heb de eerste 20 ladingen bekeken (vanaf half juni 2015) en de laatste 20 (tot half juni 2018). Zal niet veel verschil maken in temperatuur. Maar je ziet echt een dalende trend over de jaren heen.
Het complete plaatje per jaar/kwartaal. Alle ladingen van minder dan 4 kWh heb ik weggelaten, omdat dan zeker de accu niet leeg was.

2015 5,55
Qtr2 5,76
Qtr3 5,62
Qtr4 5,37
2016 5,36
Qtr1 5,47
Qtr2 5,25
Qtr3 5,18
Qtr4 5,28
2017 4,92
Qtr1 5,16
Qtr2 4,91
Qtr3 4,93
Qtr4 4,73
2018 4,71
Qtr1 4,76
Qtr2 4,64
Total 5,17
Frans928
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2018 23:48
Mercedes-Benz: C350e

16 jun 2018 23:43

Volgens mij is een Plug-in hybride per definitie niet goed voor een batterij. de batterij gaat elke dag 2 of misschien 3 maal helemaal leeg en moet je weer opladen. Na 2 jaar zit je al snel op 1000 maal opladen, zo ongeveer het maximum aantal laadcyclussen van een Li-ion batterij.
Bij een volledige elektrische auto met een actieradius van 400 km (bijvoorbeeld Opel Ampera-e) heb je na 1000 ladingen 400000 km gereden. Dat rij je niet zomaar in 2 jaar.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

17 jun 2018 13:27

Raimon schreef:De capaciteit is uit te lezen.
Kan ik dat zelf? Of is dat alleen met diagnoseapparatuur bij de dealer te doen?

In dat laatste geval zal ik maar even vragen of ze dat bij de beurt deze week willen doen. Ben benieuwd!
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

17 jun 2018 14:33

Met de stardiagnose/Xentry kun je dat uitlezen. Tot nu toe nog geen auto gehad die onder de 70% zat.

Ik verwacht ondertussen wel de eerste. Ze gaan nu richting 3 jaar en met 2x laden per dag zit je aan aardig wat ladingen.

Verder heeft het ook niet heel veel invloed op de werking van de auto. De auto is als hybride ontwikkeld. Met 70% capaciteit kun je nog prima de motor ondersteuning tijdens de schadelijke momenten.

Met een 100% elektrisch voertuig is dit natuurlijk compleet anders.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

17 jun 2018 16:01

Uhm, de auto is verkocht met een reikwijdte van 31 km. Als daar na drie jaar nog minder dan de helft van over is vind ik dat te weinig. Ik koop de hybride niet voor elektrische “ondersteuning” tijdens schadelijke momenten maar om in de stad tussen twee ladingen in geheel elektrisch te rijden. Ook met zaken als een radio aan. Als ik nu de airco uit heb haal ik zo’n 14 km. Voor mij is dat bij een stadsritje net te weinig.

Probleem is daarbij ook dat de motor maar eventjes aangaat waardoor die niet altijd goed warm zal worden. Als ik in de S modus rijd wordt die dat wel. Beter voor de motor, minder goed voor het milieu.

Daarom kies ik doorgaans voor de motor, door bij korte ritjes die net te lang zijn voor een enkele lading, lekker te “Sporten” in plaats van te Hybriden.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Frans928
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2018 23:48
Mercedes-Benz: C350e

17 jun 2018 17:25

Helemaal mee eens, de plug-in is vooral handig als je van te voren de auto gekoeld (in zomer) of opgewarmd (in winter) wilt hebben. De batterij gebruik je dan puur als comfort. Bovendien zorgt hij ervoor dat je de helft wegenbelasting betaald en dat je bij aanschaf relatief weinig belasting betaald.
De auto in Comfort of Economy zetten en dagelijks gebruiken is niet verstandig, je weet dan zeker dat je na 4 of 5 jaar een nieuw batterij pakket moet aanschaffen van ik schat eur 8000 (is er iemand die de werkelijke prijs weet?)
Plaats reactie