W203 C200 CDI automaat trillen net voor stilstand, koppelomvormer?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

08 mar 2018 12:08

Hallo allemaal, ik heb een vraagje over een klein probleem hier met mijn auto.
Ik heb sinds ik mijn C200 CDI automaat heb last gehad van bonkende automaat en variabel toerental. Heb destijds de bak gespoeld, maar dat heeft helaas niks geholpen.
Ben daarna bij ATR Montfoort geweest, na een diagnose waren ze er 95% (?) zeker van dat het aan de koppelomvormer lag.
Er werd mij toen een bedrag geschoten, welke naar mijn budget een beetje te hoog was, dus ben ik maar opzoek gegaan naar een alternatief.

Ik kwam vervolgens op een website waar zij mercedes automaat bakken verkopen met 3 maanden garantie. Vriend van mij, die veel ervaring heeft met automaatbakken ging akkoord om het voor mij te wisselen. Dus oude bak eruit, 'nieuwe' bak erin. Het gebonk en variabel toerental waren beiden verdwenen. Ik superblij natuurlijk!

Maar nu het probleem: Ik heb sinds dat ik deze bak heb iets gemerkt. Ieder keer als de auto eenmaal warm is en ik rijd gewoon en moet daarna vervolgens rustig afremmen bij bijvoorbeeld een stoplicht, dan hoor je net bij de 1000 toeren dat hij als het ware trilt. Alsof hij moeite heeft om van versnelling naar neutraal te gaan? Dus echt precies voor stilstand gaatie behoorlijk trillen en hoor je ook echt een soort lichte ratelgeluid.
Het gekke is, als ik tot stilstand wil komen en de bak in neutraal gooi en vervolgens stil wil staan hoor je het niet, en heb er verder ook geen last van. Het is vrijwel zeker de automaatbak, en klinkt alsof het de koppelomvormer is. Iemand enig idee?
Ik heb nog 10 dagen tot mijn garantie van de bak verloopt.

Alvast bedankt!
Der. Die. DAS.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

08 mar 2018 14:39

Heb je al (schriftelijk/email) contact opgenomen met de verkoper? Daarmee leg je in ieder geval vast dat er tijdens de garantieperiode iets is opgetreden. Komt er achteraf een discussie dan ligt dat in ieder geval vast.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

08 mar 2018 15:43

mr. Michel schreef:Heb je al (schriftelijk/email) contact opgenomen met de verkoper? Daarmee leg je in ieder geval vast dat er tijdens de garantieperiode iets is opgetreden. Komt er achteraf een discussie dan ligt dat in ieder geval vast.
Goeie! Heb ik nog niet gedaan nee... :stom:
Der. Die. DAS.
023designo
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

08 mar 2018 22:58

Zoiets doet mijn 906 300 cdi ook.
Maar dan van de 4 terug na de 3.

Gebeurd alleen als alles lekker warm is en op moment van terug schakeldn hoor je tttrrrrvvvopppp.

Verder eigenlijl precies zoals jij omschrijft.
Dit betreft een fabrieks af 7g.
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

08 mar 2018 23:00

023designo schreef:Zoiets doet mijn 906 300 cdi ook.
Maar dan van de 4 terug na de 3.

Gebeurd alleen als alles lekker warm is en op moment van terug schakeldn hoor je tttrrrrvvvopppp.

Verder eigenlijl precies zoals jij omschrijft.
Dit betreft een fabrieks af 7g.
Ja! Echt precies dat... Mijn 5 traps doet dat dus alleen bij bijna stilstand. Verder bij het omlaagschakelen van 5-4-3-2-1 nooit last. Heb jij nog wat kunnen vinden?

Ik breng de auto a.s. zaterdag naar een automaat specialist. Hij zal een diagnose stellen. Je hoort het wel van me als ik meer weet! :goedzo:
Der. Die. DAS.
w204estate
Berichten: 607
Lid geworden op: 21 nov 2017 09:37
Mercedes-Benz: S204 320 cdi amg

09 mar 2018 08:19

Als je remt voor een verkeerslicht dan gooit hij de versnelling van 2 naar 1 en dus niet naar neutraal. Dus dan trilt je auto dus van versnelling 2 naar 1.
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

09 mar 2018 09:33

w204estate schreef:Als je remt voor een verkeerslicht dan gooit hij de versnelling van 2 naar 1 en dus niet naar neutraal. Dus dan trilt je auto dus van versnelling 2 naar 1.
Dat dacht ik eerst dus ook. Maar omdat ik altijd op stand "C" rijdt i.p.v. op stand "S" stop hij altijd op de tweede versnelling als ik me niet vergis. Op stand "S" doet hij wel terug schakelen naar zijn 1. Het probleem komt bij beiden voor. Dus ik denk niet echt dat het de versnellingen zijn?
Der. Die. DAS.
023designo
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

09 mar 2018 23:47

Mijn bus doet het sporadies maar als ie dan 1 x begint blijft ie het ook doen tot hij nacht heeft stil gestaan.
Je hoord het geluid wel,maar je voelt hem niet.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

10 mar 2018 09:34

Mijn w639 122 met 5 bak heeft sporadisch dat vutloze schakelgedrag ook
Als of ie in de verkeerde versnelling staat met af remmen en dat ie dan de motor dood probeert te trekken
Maar daarvoor blijft ie te lang doortrekken in een te lage versnelling

Maar wat hier de oorzaak van is is mij ook nog niet bekend mijn gedachten gingen naar de aansturing uit

Ik zal de dealer hier binnenkort maar eens mee lastig vallen
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

10 mar 2018 15:05

pascalvd schreef:.
023designo schreef:.
Vandaag langs geweest bij automaatspecialist. Hij heeft er naar gekeken, en is er zeker van dat het de koppelomvormer en brein van de automaat zijn die niet goed functioneren. Met namelijk omdat de koppel omvormer die hierin zit een 'oud' model is waarbij hij last heeft om bij stilstand de bakolie door te pompen, wat ervoor zorgt dat het een beetje vast komt te staan, en dus vandaar wilt gaan trillen en geluiden maken.

Oplossing: Koppelomvormer 'upgraden' naar eentje waarbij er veren in zitten, die meer kracht uit oefent om de olie wel goed door te pompen.
Mijn persoonlijke 'voordeligere' oplossing: Koop een gebruikte, in goede staat, complete automaat via de vele aanbieders op google en laat het in/uitmonteren door een vakman.

Let op: Zomer, als het dus wat warmer word, zul je der blijkbaar nog veel meer last van hebben, omdat het dan uitzet door het weer. Dus het probleem kan zich uitbreiden en kan uiteindelijk leiden tot een volledige revisie.

Ik heb gelukkig nog garantie en heb het inmiddels ook gemeld bij het bedrijf. Veel succes, ik hoop dat jullie hier wat aan hebben! :goedzo:
Der. Die. DAS.
023designo
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

10 mar 2018 18:17

Weer of geen weer,het is altijd het zelfde idee.
Mijn bus is van 18-06-16
Kan me niet voorstellen dat daar een geupgrade koppelomvormer in zou moeten.
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

22 mar 2018 11:06

023designo schreef:Weer of geen weer,het is altijd het zelfde idee.
Mijn bus is van 18-06-16
Kan me niet voorstellen dat daar een geupgrade koppelomvormer in zou moeten.
Heb je trouwens een glycoltest gedaan? Het gebeurt wel eens dat koelvloeistof op een of ander manier wilt gaan lekken en zo in de automaatbak beland en dus met je bakolie mixt. Dat is een vermeende boosdoener, want water is dikker dan olie, en dat levert meestal een niet zo soepele automaatbak. :owja:
Der. Die. DAS.
023designo
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

11 apr 2018 19:25

Gedaan en geen glycol.
Plaats reactie