Om te weten of de distributieketting moet worden vervangen voordat deze zich meld, en dan heb ik het niet over dat deze gebroken is, kan men een aantal zaken controleren.
Ik ga het hier hebben over de M119 5 liter. van 1991 met 190.000 KM op de teller
Ten eerste, controle geleiders en speling.
Als je de cilinderdeksels verwijderd kan je zien hoe de bovenste kettinggeleiders er uit
zien en, met wat enige moeite, ook een deel van de geleiders onder het tandwiel en voor cq boven het
eerste tandwiel. Ik heb het hierover de bank 5 t/m 8. Dit om te bepalen of deze ook vervangen moeten
worden, al is dat een klus van heel andere orde.
Aan de anderzijde kan men dan controleren wat de speling van de ketting is als deze uit de motor komt
aan de onderzijde van het tandwiel. In principe moet men geen speling voelen maar als dat toch het
geval is en dan wel aan de onderzijde van het tandwiel van bank 1 t/m 4 dan is de kettingspanner niet
braaf meer en moet deze worden vervangen.
Of nou ook de ketting moet worden vervangen hangt af van hoever deze is uitgerekt.
Ten tweede, de rek controleren van de ketting.
As je de motor, met de draairichting mee, en dat is in dit geval als je er voorstaat met de klok mee,
draai je deze zover dat de krukas poelie bij de aanwijzer op 45 graden komt te staan.
Nu, in de nokkenas tandwielen en in het frame waar de as mee wordt opgesloten zitten gaatjes van 6 mm.
Daarin moeten 4 stiften kunnen worden geplaatst als dit lukt dan is de ketting perfect maar geloof me
dit gaat niet lukken.
Wat men nu moet doen is een stift zien te plaatsen in het gaatje van de meest rechtse nokkenas als men
voor de motor staat. Dit stuk ketting zal de minste spelling hebben tot aan de krukas.
Men kan het stifje plaatsen door de krukas een kleinstukje door te draaien.
Als deze zit kan men nu op de krukas aflezen hoe ver je na die 45 graden zit, in ons geval was dat een
halve cm.
Verwijder dat stifje en probeer deze nu te plaatsen in de tweede nokkenas als je voor de motor staat.
Ook hier voor moet de krukas verder door gedraaid worden tot dat deze stift er in past.
Nu ook weer aflezen hoeveel je na die 45 graden bent gekomen, in ons geval was het nu 1 1/2 cm.
Met deze gegevens hebben wij besloten om de ketting prefentief te gaan vervangen.
Ten derde, vervangen distributieketting.
De ketting vervangen is niet zo moelijk, probleem is wel, dat de oude ketting gedeeld moet worden en
de nieuwe ketting moet worden gesloten.
Dat stukje gereedschap kost bij de MB dialer +/- 450 euro terwijl de ketting iest van 170 euro kost.
Het is dus aan iedereen zelf hoe je dat gaat oplossen, wij zelf hebben besloten dit aan te kopen.
Zet de krukas opnieuw, met de draairichting mee, op 45 graden.
Het is nu eerst zaak dat de kettingspanner wordt verwijderd, deze zit links halverwege krukas/nokkenas.
Deel de ketting tussen nokkenas 3 en 4 en sluit aan de oude ketting de nieuwe ketting aan met de mee-
geleverde sluiting. LET OP: deze sluiting heb je ook nodig om de nieuwe ketting definitief te sluiten dus
sloop het niet.
Draai de krukas nu net zolang totdat je nieuwe ketting er helemaal door heen hebt gehaald en de poelie
van de krukas weer op 45 graden staat. Maak de ketting vast met touwtjes zodat deze niet terug kan vallen
in de motor.
Nu moeten alle 4 de nokkenassen geborgt worden met de stiften van 6 mm, dit is zeer belangrijk.
Dus als het niet direct mogelijk is zal men de ketting over het tandwiel moeten bewegen zodat je uiteindelijk
je nokkenassen geborgt krijgt. Ben je zover en de krukas staat ook nog op 45 graden dan kan de ketting
worden gesloten. Nu dan nog de nieuwe kettingspanner plaatsen en de klus is geklaard.
In ons geval zijn wij nog veel verder gegaan en hebben ook alle ketting geleiders vervangen maar dit is alleen
goed mogelijk als je het hele motorblok uit de auto haald.
Al kwamen wij daar pas achter toen we knijp liepen op de ketting van de oliepomp, al hebben we de klus
evengoed geklaard met de motor in de auto. Maar eerlijk dat raad ik niemand aan om het zo te doen.
Zie hieronder enkele foto's
W140 controle/vervangen Distributieketting
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 07 dec 2013 08:44
- Mercedes-Benz: Div. mercedesen
- Specialisatie: W140
- Bijlagen
-
- Linksboven zie stift/boor nokkenas borging
- IMAG0666.jpg (155.23 KiB) 10561 keer bekeken
-
- Speciaal gereedschap kettingsluiten
- s600052.jpg (62.17 KiB) 10561 keer bekeken
-
- oude ketting nog niet vervangen
- IMAG0648.jpg (131.96 KiB) 10561 keer bekeken
-
- tandwiel en ketting oliepomp
- IMAG0662.jpg (142.04 KiB) 10561 keer bekeken
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14 aug 2016 20:52
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz S500
- Locatie: Belgie
Top werk