Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz heeft in Amsterdam de wereld kennis laten maken met de nieuwe, vierde generatie A-Klasse (W177). De wagen krijgt nieuwe motoren en wordt uitgerust met veiligheidssystemen en assistentiesystemen uit de hogere klasses. De auto kan al besteld worden vanaf 5 maart 2018.
Tot de nieuwe technologie behoort onder andere Distronic met actieve stuurassistentie, automatische snelheidsaanpassing in bochten en op kruispunten, en semi-autonoom rijden in de juiste omstandigheden.
Ruimer dan het voorgaande model:
- Schouderruimte toegenomen met 9 mm vóór en 22 mm achter
- Elleboogruimte toegenomen met 35 mm vóór en 36 mm achter
- Hoofdruimte toegenomen met 7 mm vóór en 8 mm achter
- Eenvoudigere instap achter
- 370 liter bagageruimte (+29 liter t.o.v. voorheen) met betere bruikbaarheid
- 10% minder dode hoeken door de stijlen resulterend in beter zicht rondom
- laadopening achter 20 cm breder
- bagagelaadvloer 11,5 cm langer
Meer rijcomfort:
- Wielbasis toegenomen met 30 mm
- Spoorbreedte vóór toegenomen met 14 mm
- McPherson vooras met aluminium draagarmen en multi-link achteras (bij 4Matic of krachtigere motoren vierlink achteras)
- optioneel actief dempingssysteem met elektronische aansturing en vier rijprogramma’s
- doorontwikkelde vierwielaandrijving 4Matic met elektromechanische koppelingsaansturing (voorheen elektrohydraulisch)
Nieuwe motoren:
- M282 viercilinder benzinemotor, 1,4-liter cilinderinhoud, vermogens tot 120 kW en 250 Nm koppel met cilinderuitschakeling (voorlopig alleen in combinatie met 7G-DCT), deltavormige cilinderkoppen, Nanoslide en Eco-Tough coating, benzine partikelfilter standaard – (Euro 6d-Temp certificering)
- M260 viercilinder benzinemotor, 2,0-liter cilinderinhoud, vermogens tot 165 kW en 350 Nm koppel, Conicshape trompetboring in cilinders, Camtronic inlaatnokkenverstelling (Euro 6d-Temp certificering)
- OM 608 viercilinder dieselmotor, 1,5-liter cilinderinhoud, vermogens tot 85 kW en 260 Nm koppel met AdBlue technologie, verbeterde turbo’s, waterintercooling en gewichtsreductie (Euro 6d-Temp certificering)
Meer luxe in interieur:
- Cockpit zonder instrumentarium overkapping, standaard twee 7” displays, optioneel twee 10,25” (26 cm) displays, enkelvoudig dekglas als Widescreen Cockpit
- optioneel 64-kleuren ambienteverlichting met tien kleurschema’s en verlichte uitstroomopeningen
- optioneel stoelverwarming, stoelventilatie, multi-contourpakket en massagefunctie vóór
- MBUX Mercedes-Benz User Experience multimediasysteem met aanraakbediening middels touchscreen, touchpad, touch-control elementen op het stuur en intelligente spraakbesturing
- optionele navigatieprojectie op camerabeelden met ‘augmented reality’
- nieuwe Mercedes me diensten
Nieuwe optionele uitrusting:
- Optioneel Multibeam LED koplampen met 18 onafhankelijk regelbare LED’s en Adaptieve Grootlichtassistent Plus, of LED High Performance koplampen (standaard halogeen koplampen met geïntegreerd LED dagrijverlichting)
- MBUX gebruikersprofiel opslag voor alle instellingen (stoelen, ambienteverlichting, primaire radiozender, navigatie-instellingen en gepersonaliseerde layout)
- Rij-assistentiepakket bestaande uit Distronic met actieve stuurassistent (0-210 km/h), actieve snelheidslimiet assistent (gebruik makende van navigatie- en cameradata), automatisch filerijden met stops tot 30 seconden, actieve spoorwisselassistent (80-180 km/h) bediend via de richtingaanwijzers, actieve noodstopassistent, actieve remassistent met kruispuntfunctie en autonoom noodremmen, uitwijkassistent (20-70 km/h), actieve spoorassistent (60-200 km/h), actieve dode-hoekassistent (12-200 km/h) met 30 seconden monitoring na stilstand bij het openen van een portier, verkeersbordenherkenning en Pre-Safe Plus
- Actieve parkeerassistent met Parktronic
- Parkeerpakket met 360-graden camera of met achteruitrijcamera (ook zelfstandig beschikbaar)
- Twee-delig Airpanel systeem (blindering achter de grille en in de luchtinlaat onder de kentekenplaat)
- Optioneel brandstoftank met 51 liter inhoud (standaard 43 liter)
- Uitlaatsysteem met kleppensturing
- Keuze uit stalen velgen in 16-inch of 17-inch
- Keuze uit lichtmetalen velgen tussen 16-inch en 19-inch
Beginnend motorenaanbod
Vanaf de verkoopsvrijgave zijn er drie motoriseringen leverbaar. De A200 beschikt over de 1,4-liter M282 benzine viercilinder met 163 pk en 250 Nm koppel welke wordt doorgevoerd via de 7G DCT transmissie met dubbele koppeling. Het verbruik ligt op 5,1 liter op 100 kilometer met een CO2-uitstoot van 120 gram per kilometer. De A200 kan ook worden besteld met handgeschakelde transmissie met zes versnellingen, waarbij het verbruik op 5,6 liter op 100 kilometer ligt en de CO2-uitstoot 133 gram per kilometer bedraagt.
De A250 beschikt eveneens over de 7G DCT transmissie en heeft een vermogen van 224 pk en 350 Nm koppel afkomstig uit de 2,0-liter M260 benzinemotor. Het verbruik ligt op 6,0 liter op 100 kilometer bij een CO2-uitstoot van 141 gram per kilometer. Alle benzinevarianten beschikken standaard over een partikelfilter.
De eerste beschikbare dieselvariant wordt de A180 d met OM608 1,5-liter viercilinder en 7G DCT transmissie. Met een vermogen van 116 pk en een koppel van 260 Nm haalt de auto 4,1 liter op 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 108 gram per kilometer. Alle motoren zijn gecertificeerd volgens Euro 6 d Temp. De brandstoftank heeft standaard een volume van 43 liter, optioneel is een 51-liter exemplaar leverbaar. Nog dit jaar zullen er verdere motoriseringen leverbaar worden, ook met 4Matic (zoals de nieuwe A35 4Matic+).
Er zijn verschillende onderstelvarianten beschikbaar. Standaard beschikt de auto over een comfortonderstel met stalen veren en Dynamic Select, waarbij via een knop verschillende instellingen kunnen worden aangepast. Het comfortonderstel is naar wens ook 15 millimeter verlaagd leverbaar. Dankzij speciaal afgestemde veren en dempers voelt de auto een stuk sportiever aan. Optioneel is de auto leverbaar met actieve verstelbare dempers. De achteras is bevestigd aan een subframe welke aan het chassis is gemonteerd middels rubberen scharnierpunten. Hierdoor worden er minder vibraties en geluiden door het onderstel doorgegeven aan de carrosserie. Het onderstel van de nieuwe A-Klasse behoort tot de exemplaren met het hoogste aluminiumaandeel in dit voertuigsegment.
Standaard beschikt het comfortonderstel over stalen veren en Dynamic Select. Het onderstel is naar wens ook 15 millimeter verlaagd beschikbaar met speciaal afgestemde veren en dempers waardoor de auto een stuk sportiever doet aanvoelen.
Akoestisch comfort verbeterd
Eén van de speerpunten bij de ontwikkeling van de nieuwe A-Klasse was het verbeteren van de algehele structuurstijfheid en dat van de verbindingen tussen carrosserie, onderstel en aandrijflijn. Vooral in de aandrijflijn en het onderstel zijn verbeteringen doorgevoerd om de doorgave van het rolgeluid terug te dringen. Systemen als lucht- en watermanagement of de beklede interieurdelen zijn geoptimaliseerd om bij te dragen aan de geluidsisolatie. Ook het windgeruis is duidelijk verminderd ten opzichte van het vorige model.
Carrosserie en veiligheid
Elk element van het chassis is ontwikkeld met het oog op het behalen van een hoger aandeel in de stijfheid van de constructie. Dankzij het toepassen van hoge-sterktestalen en warmgeperste staaldelen biedt de auto nog meer veiligheid bij onder andere frontale, zijdelingse en kopstaartbotsingen evenals bij het omrollen van het voertuig. Passagiers voorin beschikken over driepuntsgordels met gordelkrachtbegrenzer en gordelspanner (in combinatie met Pre Safe met gordelontspanner). De achterpassagiers beschikken op de buitenste zitplaatsen over een driepuntsgordel met gordelspanners en krachtbegrenzers.
De nieuwe A-Klasse bechikt standaard over bestuurder- en passagiersairbags, een knie-airbag voor de bestuurder en windowbags. In tegenstelling tot vele concurrerende auto’s bedekt de windowbag nu ook de A-stijl. Thorax-pelvis sidebags voorin zijn eveneens standaard, en achterin optioneel beschikbaar.
Intelligent Drive – functies uit de S-Klasse
De nieuwe A-Klasse beschikt over de meest actuele rij-assistentie systemen met ondersteuning voor de bestuurder en biedt daarmee het hoogste niveau van actieve veiligheid in dit segment dankzij een systeemomvang zoals dat bekend is van de S-Klasse. Dit houdt onder andere in dat de A-Klasse onder bepaalde omstandigheden semi-autonoom rijden. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van verbeterde camera- en radarsystemen waarmee de auto tot 500 meter vooruit kan kijken. Tevens benutten de systemen de data van het navigatiesysteem voor verscheidene rij-assistentfuncties. Distronic kan bijvoorbeeld in vele situaties de bestuurder route-afhankelijk ondersteunen en de snelheid eventueel aanpassen op naderende bochten en kruispunten voor een hoger constant rijcomfort.
Stoelen met comfortvoorzieningen uit E- en S-Klasse
Naast de stoelverwarming kan er voortaan ook gekozen worden voor stoelventilatie, een multi-contour pakket en massagefuncties voor de voorstoelen. In de nieuwe A-Klasse zijn drie soorten voorstoelen beschikbaar. Er kan in plaats van de basisstoel ook gekozen worden voor een comfortstoel of de sportievere integraalstoel.
Het zitcomfortpakket omvat onder andere een hoogteverstelling, kantel- en diepteverstelling voor de steunvlakken van de voorstoelen. De stoelventilatie zit in het zitvlak en de rugleuning zuigen lucht door de geperforeerde bekleding welke vervolgens door de stoelopbouw stroomt en aan de onder- en achterzijde wordt afgevoerd. Bij de multi-contour stoelen worden middels een elektrisch aangedreven pneumatische pomp de zijwangen en lordosesteun individueel opgepompt. Middels luchtkamers in dit gebied wordt de massagefunctie gevormd.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG