Poll:Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrijving

Belangrijke mededelingen over het forum.

Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrijving?

Doorontwikkeling benzine- /dieselmotor
109
56%
Hybride
37
19%
Elektrisch
24
12%
Anders (laat het weten als reactie)
23
12%
 
Totaal aantal stemmen: 193
ArjanB
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jan 2016 13:39
Mercedes-Benz: C350e
Specialisatie: ICT dienstverlening

10 mar 2016 21:39

Het is eigenlijk heel simpel, we hebben een vraagstuk en een gewenning.

Het vraagstuk is wat doen we als we geen of bijna geen fossiele brandstoffen meer hebben ?
Volgens de experts kunnen we dat nog meemaken deze eeuw.

Dan is er de gewenning aan een product, in dit geval benzine of diesel met daarbij het hele eco systeem.
Dus probeer daaraan te zitten en je hebt een heleboel vooroordelen en negativiteit erover.


Is de hybride auto / volledig elektrische auto dan het eindpunt ? Nee natuurlijk niet, daarvoor zijn ze nog te imperfect.
Maar het is in ieder geval een goede start om naar een veel beter eindproduct te komen.

Is dat een elektrische auto ? Zou kunnen, met waterstof zou een logische opvolging zijn, het eindproduct (qua brandstof) is trouwens ook elektriciteit.
Is dat een auto op benzine / diesel ? Nee want die hebben straks geen brandstof meer om op te rijden, of het het wordt zo duur dat je alleen nog maar op zondag de deur uitgaat.

Langzaam maar zeker komt er wel verandering op de markt, daar gaat het om toch ?
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

12 apr 2016 15:22

Och, de geschiedenis herhaalt zich. Tesla heeft 85kWh nodig om 280 kilometer te rijden. Dat is 3,3 km op één kWh
Er zijn elektrische auto's die met 1 kWh ongeveer 4,5 km rijden. Terwijl ze allemaal zeggen dat ze allemaal 6 km halen, wat nog niemand lukt.
Theoretisch, ja. Wat ik nou niet begrijp is, dat iedereen zich bezighoud met een grotere tank (batterij) en een grotere vulpijp (snelladen).

Als het rendement van die auto's, de aandrijflijn wel te verstaan, eens bekeken, dan hoeven we geen grotere batterijen: er is simpel een auto te bouwen die 8 kilometer op 1 kWh rijd, (10 km kan ook al), in de praktijk! Maar, elektriciteit kost zo weinig, dus het verbruik is niet belangrijk. Mechanisch schakelen, versnellingsbak ! De motor heeft een rendement van 95%. Ja, op 90% belasting en tussen 2400 en 2900 rpm. Ter vergelijk: op tot 1000 rpm (dat is tot ca. 60 km/h !!) is het rendement nooit hoger dan 80%, bij volle last, acceleratie dus, zelfs soms 40%. Nu weet je waarom er watergekoelde motoren, regelaars etc. nodig zijn. Het slechte rendement moet weggekoeld worden.

De geschiedenis herhaalt zich: toch weer die grote amerikanen die veel te veel zuipen.
Laatst gewijzigd door Foetske op 15 sep 2019 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Gebruikersavatar
AMGC32
Berichten: 5332
Lid geworden op: 18 sep 2011 15:49
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG
Specialisatie: Auto's zoeken

12 apr 2016 15:52

Beste vorm? In mijn ogen minstens een V8 met minstens 5000cc aan inhoud, gekoppeld aan achterwielaandrijving.
Of het reëel is? Denk het helaas niet. Of het de beste vorm van aandrijving is? Weet het wel zeker.
''There is no substitute for cubic inches''

Ex W201 190D 2.5 - W124 300D - W126 500SE - W210 E300 Turbodiesel - W203 C270 CDI - W203 C32 AMG - S203 C30 AMG - W211 E220 CDI - W211 E500 - W220 S320 CDI - C219 CLS 320 CDI

W211 E55 AMG
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

12 apr 2016 16:17

@Foetske.

In de C350e en dus ook de nog uit te komen E350e zit de elektromotor al voor de automaat. Als je vrij normaal optrekt kan je terwijl je volledig elektrisch rijdt zien dat de automaat tot D7 opschakelt.
Ik weet niet of de elektromotor vloeistof gekoeld is maar de batterij in ieder geval wel.
Nou heb ik ook gehoord dat zowel een diesel- als benzinemotor ook warmte kwijt willen middels vloeistofkoeling 8-) .
ArjanB
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jan 2016 13:39
Mercedes-Benz: C350e
Specialisatie: ICT dienstverlening

07 jan 2018 10:48

Topicstart is van 2010, inmiddels dus 8 jaar verder. Hoe kijken we er nu tegenaan ?

Onlangs ben ik met een lekke band geholpen door de ANWB en die kwam voorrijden met een fuel cell model.
Nu is het nog behelpen met tanken (handjevol tankstations in NL) , maar wel een oplossing voor de lange termijn.
Waterstof onder 700-800 bar tanken in een paar minuten en weer verder rijden.
Uitstoot is puur water en in feite rij je dus elektrisch. Range is ook gewoon 600 km ofzo.

Het enige "enge" hieraan is die 700 bar, maar daar zal vast over nagedacht zijn...... :lol:
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

07 jan 2018 14:27

ruub-sterw201 schreef:
Baxman schreef:Gegeven het feit dat fossiele brandstoffen opraken en dat de opwerking van plantaardige olie steeds meer in het gedrang zal gaan komen vanwege opkomende voedselschaarste, en daarbij het feit dat het milieu de schadelijke uitstoot uiteindelijk niet meer zal kunnen verdragen denk ik dat vooral de ontwikkeling van de waterstofmotor nog het meest opportuun zal blijken te zijn.
Die raken al 20 jaar op, is t nie? 8-)
Volgens een rapport van chevron en bp en nog een olie club is er met het huidige gebruik van onze ruwe olie nog voor meer dan 40 jaar aan ruwe stoffen in de grond. (Wat we nu weten te winnen en waar we bij kunnen)

En als de techniek door stijgt zo als die de afgelopen jaren. Dan komt er zo maar 10 tot 15 jaar extra bij.

Ons verbruik (mensheid) is de afgelopen jaren rustig iets gestegen maar niet evenredig met het aantal nieuwe bewoners op deze aardkloot )

Gr Roy
rearwheeldriven
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2016 20:54
Mercedes-Benz: C estate (s203) 180 kompressor

14 aug 2019 14:10

Waterstof , door een doorbraak door de TU delft is dit d.m.v. katalysator te ontrekken uit mierenzuur (opslag problematiek en tanken opgelost) mierenzuur is op zijn beurt weer synthetisch te maken d.m.v. water , elektriciteit (overproductie wind energie bij storm) en de co2 uit de lucht.
Hierdoor ben je ook met de gebruikte aandrijflijn flexibel daar waar energie efficiency van belang is werk je met een electrische aandrijflijn in combinatie met een brandstofcel daar waar je direct veel energie in een keer nodig hebt gebruik je een verbrandingsmotor op basis van waterstof dus meer de traditionele aandijflijn.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

15 aug 2019 17:27

Lekker door ontwikkelen dat elektrische gedoe, dan weet ik zeker dat er genoeg fossiele brandstof over blijft voor mijn dikke diesel. Dus voor alle mensen die zonder emotie van A naar B willen elektrisch, voor de echte liefhebber benzine en diesel.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

15 sep 2019 12:42

Waterstof, nee, niet.
Dat wordt nu gepromoot door de overheden, ja. Reden: 98% van het waterstof komt uit... aardgas. De oliemaatschappijen lobbyen zich helemaal gek.
En dan rijd de auto op CO² neutrale waterstof! En de CO² die bij het omvormen van aardgas naar waterstof overblijft, die slaan we op. Prima hoor, die CO² hebben we straks erg hard nodig: let op: over 20 jaar is CO² een hele dure grondstof. (Is namelijk én nodig voor de plantjes (fotosynthese) én nodig om bio-plastics te maken. Er zal, als we minder fossiele brandstof opstoken, CO² nódig zijn.

Waterstof dan, omdat straks het waterstof uit de zonnepanelen druppelt? Dan heeft het een rendement van... 2 hele procenten.
Ofwel, 1 kWh zonnewarmte is precies 20 Watt aan de wielen. Te duur!

Elektrisch, ja, ik denk dat we daar wel op kunnen rekenen. (ben zelf bezig met een 50 tons truck, 210 kW en een verbruik van ca. 0,81 kWh/km. Nog niet voldoende, maar we komen al een heel eind. met 40 kWh batterij kan men de stad in en uit, en ook de wettelijke rem-buffer bevatten.

Dan moeten we nog een range-extender. Dat zou zomaar een diesel kunnen blijven, al kan aardgas ook. Maar, er zijn serieuze ontwikkelingen op dat gebied, en toch weer wel met waterstof. Echter, dan wordt waterstof niet 'verbruikt' maar in een chemisch proces omgezet. En weer terug, oneindig. Dán lijkt het wél te kunnen.

Ikzelf heb contacten met Elestor in Arnhem. Wibrand Kout verbeterde een waterstof-bromide proces, Guido ging het bedrijf leiden en Kees Koolen heeft er onlangs veel geld in gestoken. Voor liefhebbers: elestor.nl
Die installatie zou al aardig in een vrachtauto kunnen, 300 kWh is al bijna mee te nemen (in een trekkerchassis), met nog wat zonnepanelen op de truck, (190 m² á 140 Watt = 26,5 kW) dan rijd je 85 km/h, 70 kWh/uur nodig, via zon 26,5 kWh dus nog 43,5 kWh per uur nodig. 300/43,5 = 6,89 uur
Dus: 6,89 uur x 85 km/h = 586 km. Laat dat er 500 zijn, maar we komen in de buurt van reëele verdienmodellen. En dat is de drempel die genomen moet worden. O, het gewicht van die trekker is vergelijkbaar met een huidige, scheelt hooguit 2 á 300 kg. Te overzien. Tanken kan op twee manieren: zoals LPG maar tanks wisselen lijkt handiger. Als een truck van bedrijf naar bedrijf rijd, is die logistiek al te overzien.

Wat ik bedoel: er zijn al trucks op komst die een verdienmodel met zich meebrengen. Dan duren de auto's ook niet lang mee, die aantallen zijn veel te groot om commercieel niet aantrekkelijk te krijgen.

Als laatste: Op de TU/e draait een diesel waar de lucht schoner uitkomt dan dat-ie er in gaat. Dat moet wel met filters, de verbranding an sich is en blijft wat lastig. Als de trucks op zonne-energie gaan rijden, dan kan het zomaar zijn dat we nog 50, 60 jaar in dieselauto's rijden.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
G300TD
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
Mercedes-Benz: W463 G300D,
Specialisatie: G-klasse/ W168
Locatie: Arnhem

16 sep 2019 19:49

Er is al een tesla die een range-extender heeft in de vorm van waterstofgenerator. Range wgaat van 500 --> 1000 km
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

16 sep 2019 20:13

G300TD schreef:Er is al een tesla die een range-extender heeft in de vorm van waterstofgenerator. Range wgaat van 500 --> 1000 km
Dat is een totaal niet relevante toename van de range. De Tesla superchargers staan intussen op heel vele plaatsen en er komen jaarlijks vele tientallen bij. Bijna niemand rijdt meer dan 500 km aan één stuk (ja, jij dit leest natuurlijk wel)
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

16 sep 2019 20:20

Ik vind de hele klimaatdiscussie (hysterie) pertinente onzin, maar rij toch een elektrische auto. Niet vanwege de CO2, maar omdat het als ondernemer nu eenmaal veel financieel voordeel biedt, én het rijdt in alle opzichten beter dan een brandstofauto. Er is niets waarin een brandstofmotor beter is dan een elektromotor. Het enige voordeel wat aan een brandstofauto kleeft is dat je een relatief kleine tank nodig hebt om heel veel energie mee te nemen, wat ook nog eens snel aan te vullen is.
Ik verwacht echter dat dat voordeel de komende jaren snel minder groot wordt t.o.v. accu auto's. De capaciteit per m3 voor accu's neemt snel toe, en de accu's laden steeds sneller op. Het is een kwestie van tijd.
dominus
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
Specialisatie: tobben
Locatie: noord-limburg

01 okt 2019 11:02

Lpg natuurlijk
ton.van.dalfsen
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jul 2019 12:46

08 okt 2019 14:56

Ik zie meer in waterstof. Electrisch is nog maar een tussen station. Waterstof staat nu nog in de kinderschoenen. Mercedes heeft er al eentje ALLEEN helaas alleen voor de overheids instellingen in Dld. Mijn sales manager van de garage zei al: Stel je hebt een electrische auto. En je accu gaat het begeven na een aantal jaar. Dan is de auto eigenlijk TOTAL LOSS vanwege de hoge prijs van een accu.
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

08 okt 2019 17:50

ton.van.dalfsen schreef:Ik zie meer in waterstof. Electrisch is nog maar een tussen station. Waterstof staat nu nog in de kinderschoenen. Mercedes heeft er al eentje ALLEEN helaas alleen voor de overheids instellingen in Dld. Mijn sales manager van de garage zei al: Stel je hebt een electrische auto. En je accu gaat het begeven na een aantal jaar. Dan is de auto eigenlijk TOTAL LOSS vanwege de hoge prijs van een accu.
Een waterstofauto heeft óók een accu, dus dat maakt niet uit. Die is weliswaar iets keiner, maar ook de Hyundai Nexo heeft er één van 40 kWh.
Daarnaast: als je die sales manager gelooft, kan je net zo goed Jesse Klaver geloven. Beiden praten namelijk BS. Een accu gaat nagenoeg een autoleven mee. Kijk maar naar de degradatie statistieken van Tesla. En dan nog kan van een autoaccu ook alleen dat deel vervangen worden dat kapot is. Je auto moet dan wel heel oud zijn met veel kms als een vervangingsaccu de auto TL maakt.
De kans dat een brandstofmotor kapot gaat is groter dan dat een accu van een EV kapot gaat. Dan moet je ook geen auto's met brandstofmotor kopen. En bij een waterstofauto kan er weer veel meer kapot dan bij een EV.
Nog afgezien van lage rendement van WS auto's en de problemen met distributie en opslag.
Plaats reactie