MB 4 cilinder op LPG. Ervaringen?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
PeterGraceland
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2017 23:50
Mercedes-Benz: Mercedes E 220 CDI Elegance '05 Jaguar XJ 4.0 Sovereign, VW Beetle cabrio TDI

28 dec 2017 13:33

Hallo,

Ik overweeg een MB bij te kopen op gas. Nu zijn er vooroordelen genoeg maar ik ben zelf een praktijkvoorbeeld dat het wel kan. Ooit jaren lang een VW GTI op LPG gereden. van 80k naar 310k zonder slag of stoot. Maar goed feit is wel tijdig onderhoud en rijden met discipline.

Hoe is dat gestelt met bijvoorbeeld een 200 blok van na 2000 zijn hier op het forum ervaringen mee? Of is dit een totale afrader?

hoor graag


Gr Peter
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4047
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

28 dec 2017 14:56

4 cil mercedes op LPG is geen succes.
De 6cil loopt er prima mee
PeterGraceland
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2017 23:50
Mercedes-Benz: Mercedes E 220 CDI Elegance '05 Jaguar XJ 4.0 Sovereign, VW Beetle cabrio TDI

28 dec 2017 15:31

W204Avantgarde schreef:4 cil mercedes op LPG is geen succes.
De 6cil loopt er prima mee
Dat is een duidelijk antwoord. Zelf ervaring mee?
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

28 dec 2017 15:43

PeterGraceland schreef:
W204Avantgarde schreef:4 cil mercedes op LPG is geen succes.
De 6cil loopt er prima mee
Dat is een duidelijk antwoord. Zelf ervaring mee?
Ging voor 2000 ook al niet lekker in de 4-cilinder 124. Van noodloop naar noodloop...
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
maximaal
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jun 2011 01:01
Mercedes-Benz: W204 C350 4matic Avantgarde
Specialisatie: Gasgeven op LPG
Locatie: Eindhoven

03 jan 2018 03:07

ik rij al bijna 40k op LPG, met een 4 cylinder, M271.946

Dit is mijn ervaring met LPG.


Op fora hoor je meestal de bekende uitspraak "op gas moet je koken".
Nou ik kook elektrisch en rij op gas.
Heb zelf ook een Mercedes C180K W203 waar ik een VGI (VogelsGasInjectie) LPG systeem in heb laten bouwen bij km. stand 86.000 en merk totaal geen verschil met benzine.
De LPG systemen van tegenwoordig zijn totaal niet meer te vergelijken met 20 jaar terug, alles wordt tegenwoordig elektronisch geregeld en het LPG systeem heeft zijn eigen computer die helemaal ge finetuned kan worden op je auto maar het belangrijkste is dat je gaat voor een vakman die kwaliteit kan leveren op het gebied van inbouwen.
Ervaring hebben is niet hetzelfde als de goedkoopste zijn.

Heb nog nooit een motorstoring of noodloop gehad die het gevolg is van de brandstofsoort.
Iedere 10K een oliewissel en om de 20K een LPG filter vervangen.

Voor deze auto heb ik meerdere diesel auto's gereden en vrolijk word je daar niet van als je kijkt wat voor ellende je kan krijgen met EGR klep,verstuivers,brandstofpomp en vergeet ook je DPF niet.
Alle onderdelen die op dieselauto zitten voor een beter milieu zorgen ervoor dat het technisch goed fout kan gaan.

Ik tank in België en betaal rond €0,37 per liter LPG.
Het verbruik is 12 liter LPG op 100 km...idd heb een zware rechtervoet.
En ja ik weet dat de kleppen slecht tegen LPG kunnen en je dus een koprevisie moet incalculeren.
En toch blijf ik lachen bij de pomp want ik geef per 1000 km € 120,- minder uit aan brandstof.
Actieradius is 1250km,heb een tankinhoud van 150 liter.
Heb inmiddels alweer 38.000 km gereden en heb er de inbouw al dubbel uit.

Dit is mijn persoonlijke ervaring en dat is wat telt voor mij.

En ja er zullen vast mensen zijn die denken "waarom rij je een Mercedes als je de benzine niet wil betalen?"

Nou simpel omdat het kan..rijden op LPG en 1250km rijden voor € 60,-.

Tja...
Bijlagen
Huidige LPG prijs
Huidige LPG prijs
20171229_162856.jpg (109.42 KiB) 3366 keer bekeken
Gasgeven op LPG
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2840
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

03 jan 2018 23:34

Eens, al rij ik een W220 S350 op een Vogels installatie
c1k320
Berichten: 1044
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

05 jan 2018 00:43

Hoi,
Is een groot succes en zou zeker voor LPG G3 gaan! Zeker als je de auto koopt met een LPG G3 systeem heb je direct voordeel van de 65 cent per liter.

Heb een SLK 200 4 cilinder uit 1997 op lpg g3, CLK 320, zelfde jaar op lpi g3, W211 200 CDI uit 2005, en verder ander merken op benzine en ook Mini op lpg g3. Hiervoor in de jaren dat ik nog in Nederland werkte en een auto van de zaak had, altijd LPG G3 gereden met tussen de 80K en 110K kms per jaar en nooit problemen gehad behalve 1 keer, nieuw bij aflevering dat ie niet op LPG overging: stekker was losgeraakt bij laatste controle van het systeem.
Sinds G3 LPG heb ik geen problemen meer en gelukkig nog nooit noodloop of iets dergelijks gehad.
Wel altijd een systeem gehad dat op benzine start en vervolgens zelf automatisch bij een bepaalde temperatuur overgeschakeld op LPG plus ik tank BP Ultimate of Shell V-power omdat de benzine lang in de tank moet goed blijven.
Was een tip van mijn LPG specialist dat goedkope, bederfelijke normale benzine een garantie is voor problemen.
Als je je zorgen maakt of de kleppen wel geschikt zijn voor LPG: voor 150-200 euro kan je ook besluiten om een apart systeem voor kleppensmering te installeren (zit bijvoorbeeld bij onze Mini R50 ook op LPG).

Denk dat iedereen het er wel mee eens is: Diesel heeft veruit de meeste (milieu) problemen (en is erg gevoelig waar je tankt) en is het duurst in onderhoud, MRB en verzekering. En dan heb ik nog (gelukkig) geen injectoren hoeven te vervangen van, 400 euro? per stuk...
De W211 hebben we nieuw vanaf 2005, een 200 CDI en ja ook bij ons, die steekt er met kop en schouders bovenuit vwb storingen, onderhoud, kosten etc. Wel 1 voordeel (want dat hoor ik altijd als 1e reactie bij het lpg verhaal): je hoeft heel weinig te tanken. Tankinhoud van 70 liter diesel met een 1:14 gemiddelde. Volgens de boardcomputer afgelopen week 5.5 liter per 100 km maar werkelijk 13.91 km/liter ;)
CLK doet 1:8 :$ , SLK 1:11 en Mini 1:12 (dochter rijdt rustiger :lol: )
LPG G3 rijden vind ik erg prettig maar wel met het juiste onderhoud bij de juiste specialist (bijv. injectoren elke 100K kms reinigen bij Harry Banis in Almere en elke 2 jaar de lpg pomp).

Verder vind ik vaak tanken absoluut niet vervelend dus heb ik een voorkeur voor een kleine gastank, vaak gemonteerd in de uitsparing voor het reservewiel, dit icm aftermarket bluetooth bandenspanningssysteem, plus minus 120 euro en Runflatbanden, heb je geen reservewiel nodig en kan je met 80km/h doorrijden (bij een lekke band en het bandenspanningssysteem piept ook behoorlijk zodat ook de vrouwen het opmerken).
Rijd je vaak hoog in de toeren, neem dan de speciale LPG Laser bougies, ben je een rustige rijder, dan zijn de normale benzine bougies prima.
Reguliere garages weten te weinig van LPG G3 installaties om onderhoud te doen en dus vraag ik hen niets, zie ook 1 van de opmerkingen hierboven. Weet dat Wensink Mercedes niet de software en apparatuur heeft om het G3 systeem uit te lezen op foutcodes etc. (mijn info is anderhalf jaar oud).
Onderhoud is ook wat anders: longlife olie vermijden of maximaal 15K kms met je motorolie doen; ik gebruik 0W40 in de winter en 10W60 of 5W50 in de zomer. Scooby heeft 5W50 van Kendall maar dat is vaak overkill (bedoel prijzig), maar waarom: op dat forum zitten veel jongens die hun blok vaak uit elkaar trekken (wij hebben dat pas 3 keer gedaan, bij zware rechtervoet sluiten de krukaslagers wat snel) en dan zie je het verschil in soort olie erg goed maar dat terzijde en meer als extra uitleg.
LPi heeft verder het grote voordeel dat je geen vermogensverlies hebt, ik vind het Vialle systeem erg prettig.

Heel veel succes met de afweging en ik hoop dat je aan bovenstaande info wat hebt!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Plaats reactie