Elektrische auto's hype of niet?

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
SLK2L
Berichten: 78
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:57

13 nov 2017 20:49

Elektrische autos is dat nu een hype of niet.
In een andere post laat ik zien dat om 1 kWh je een accu nodig hebt van 6kg.
Terwijl 1kWh aan energie in benzine slechts 166 gram weegt.
Een gigantisch groot verschil en dat is gelijk de crux waarom elektrische autos een stuk zwaarder wegen en waarom ze maar een beperkt bereik hebben.

Maar laten we nu eens kijken naar het energie gebruik.
Een elektromotor met elektronische inverter heeft al gauw een totaal rendement van 95%.
Terwijl bij een automotor 75% van de energie uit de benzine omgezet word in warmte. Dus blijft er maar 25% over om de auto voort te bewegen.

Dus als dat even afrond is de elektrische auto 4x zo energie efficient als de benzine auto. (voor een diesel is dat overgens iets beter een factor 3).
Maar diesel is out of fashion mede door het VW schandaal, fijnstof enz.

Dus als de elektrische auto 4 x zo effiecient is hoef je dus 4 keer minder energie mee te nemen.

Stel dat je de benzine motor 400% zuiniger kan maken dan hoef je ipv 40 liter in je tank te gooien maar 10 liter.
Dat is mooi want dan heb ik een volle tank voor 15 euro. (gebaseerd op benzine 1l = 1euro50).

Dus ondanks het belachelijke gewicht van de accu, kunnen er elektrische auto's gemaakt worden die zo een 300km kunnen rijden.
Ja ik weet het sommige geven meer range op maar dat is met een nieuwe accu en met 20 graden buiten temp en als je als een slak rijd en remt.
De praktijk is dus dat je ongeveer de helft van de range red die de fabrikant opgeeft. Enfin dat heb ik dus vernomen van verschillende mensen.

Tja 250km per dag met de auto? Er zijn dagen dat ik veel meer rijd. Maar vaak kom ik daar niet eens bij in de buurt.

Elektrische auto's hype of niet? Er zal nog wel het een en ander moeten veranderen. We zijn er nog niet ondanks dat de Teslas met 5000 kleine accu's een range hebben van 50m per accu.

Ben benieuwd hoe de toekomst er uit ziet. Maar zelf denk ik dat we naast accus ook meer en meer brandstofcel technolgie in auto's gaan zien.

Ron
splunder
Forum Held
Berichten: 1264
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi en W203 320
Locatie: Zeist

13 nov 2017 22:17

.....en de vraag is...?
Wel een leuk epistel.

Gr marcel
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 18027
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W211 E320cdi Avantgarde, W169 A200 Elegance (ex W220 S320 en S320cdi, W210 E430, S210 E430, W168 A160)
Locatie: Papendrecht

13 nov 2017 22:40

In je hele epistel ga je er even aan voorbij dat er nog wat principes bij horen. Elektrische auto's regenereren bij afremmen: niet mogelijk bij een brandstofmotor, wel bij een elektrische auto. Het opwekken en gebruiken van schone zonne-energie wordt steeds meer een must in een stedelijke omgeving.
Logboek E320 cdi en A200.
SLK2L
Berichten: 78
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:57

14 nov 2017 11:19

plorie schreef:In je hele epistel ga je er even aan voorbij dat er nog wat principes bij horen. Elektrische auto's regenereren bij afremmen: niet mogelijk bij een brandstofmotor, wel bij een elektrische auto. Het opwekken en gebruiken van schone zonne-energie wordt steeds meer een must in een stedelijke omgeving.
Ja remmen is bij een elektrische auto inderdaad geen energie weg gooien. Dat is ook een belangrijk voordeel.
In plaats van de schijfremmen op te warmen kun je de energie op slaan in de accu.
Bijna 90% van de energie kan weer opnieuw gebruikt worden om weer te kunnen accelereren. Daarom zijn elektrische autos dus zuinig in de stad.

Ik weet ook niet of de elektrische auto nou een hype is of niet.

De voordelen zijn zuinig, maar dat word teniet gedaan door de dure aanschafprijs.
De beperkte actie radius. Dat is lastig want dat betekend dat je haast een andere auto erbij moet hebben.
Daar zal iets mee gedaan moeten worden om ook tijdens het rijden te kunnen laden.

De autos zijn nog niet eens half zo goed als ze moeten zijn. Ook al zijn de Teslas goed voor bepaalde zakenlui.
De gewone man zie ik ze nog niet kopen.

Ben heel benieuwd naar de mening van andere mensen.
simotion
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2017 10:08
Mercedes-Benz: 2007 Mercedes Benz C180 Kompressor (w204)

14 nov 2017 11:36

Zodra accu's productieklaar zijn die in een paar minuten vol te laden zijn heeft de brandstofmotor het absoluut gehad.

Logisch ook! Minder vervuilend, efficiënter, stiller, eenvoudiger en veel minder slijtagegevoelig. De tijd die het duurt om 'vol te tanken' is zo ongeveer het enige dat het in de weg staat. Met steeds meer grote spelers die zich gaan bezig houden met de ontwikkeling hiervan, zal ook voor dat probleem een oplossing gevonden worden.

En laten we wel wezen, het zou tijd worden ook. We kunnen niet blijven doorgaan met het opstoken van fossiele brandstoffen. Ze raken op en ze vervuilen.
Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5760
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

14 nov 2017 13:39

Razernij [AAN]:

Ik vind het >EEN< mogelijke oplossing, maar ook een hype met gigantische problemen waarvan ik eigenlijk hoop dat we er een keer tegenaan lopen, puur om een stukje realiteitsbesef bij te brengen. Elk land slaat nu door met de eis binnen 10 jaar alle verbrandingsmotoren te verbannen en dat toont duidelijk weer de werkelijkheid van politieke-wereld mensen die niet gehinderd worden door enige vorm van technische kennis. Met als toppunt het Duitse ministerie van transport die effetjes de autofabrikanten sommeerde 12 miljoen auto's terug te roepen (in Duitsland alleen al) om er effe updates danwel nieuwe motoren in te hangen. Onder het mom van "ze kunnen wel maar willen niet want de grote boze olie-industrie..." Het scheelt nog dat ze het bij nieuwe auto's houden.

Die politici en milieumensen hebben geen idee hoeveel ontwikkeling en testing er vooraf gaat aan het maken van een betrouwbare krachtbron/aandrijflijn met realistisch bereik. Als het zo om te zetten was, was dit allang gedaan. Autofabrikanten doen niet zo lang over auto-ontwikkeling omdat het voor de persartikelen leuk is te melden hoe lang je wel niet bezig was. En volledig elektrisch is leuk, maar het is gewoon te beperkte technologie op dit moment om echt praktisch te zijn voor al die forenzen. Kijk eens hoe lang er al aan elektrische auto's wordt gewerkt (jaren 60/70, die pre-1900 Porsche niet meetellende) en hoe het nu staat. Is dat zoveel beter geworden om nu de boel even om te gooien? En hoe zijn die EV's tweede/derde/vierdehands? Want waar komt het geld vandaan voor nieuw aanschaf? Bij mij in de straat, toch niet de armste, kan ik niemand aanwijzen die effetjes 30.000 kán uitgeven. En als je niet dreigt met nare dingetjes gaan mensen HUN geld uitgeven aan wat ze mooi vinden, niet aan waar de scherpste regenboog uit komt. Maar zoiets zal wel moeten want zodra de overheid merkt dat subsidie teveel interesse trekt wordt het weer gestopt en komt het dus volledig op eigen budget aan...

Los daarvan moet je ook naar de infrastructuur gaan kijken. In dit land roept de milieubeweging (en doet dus de politiek): geen kolen, geen gas, geen kernenergie. Windmolens, veel, nog meer, gisteren al. Hoeveel van die dingen hebben we nu staan, en hoeveel % van de HUIDIGE energiebehoefte vervullen die? Hebben we uberhaupt de ruimte om genoeg windmolens kwijt te kunnen om volledig op windenergie te leunen? En dan kijkende naar de auto's: hoe denk je dat dit gaat zijn als straks, zoals zij dromen, in 10 jaar alle 8,5 miljoen personenauto's elektrisch zijn en op hetzelfde tijdstip aan de stekker moeten? Oh ja, en vrachtwagens moesten ook allemaal elektrisch want ook dieselende deathtraps. De reuzen die de samenleving draaiende houden, waar je eerder in bedrijfsuren telt dan kilometers, en hoeveel elektrische vrachtwagens zijn er? Ik ken er 2... en hoe ga je die uberhaupt opladen? Grote depots bouwen dan maar, een soort quick service waar de aan het chassis hangende accu wordt vervangen. En hoe schoon is productie van al die accu's, en de afdanking? Bovendien waarschuwt men nú al voor dreigende lithium en koper tekorten... Ow ow ow. Toch maar een eenhoorn van de zaak? :?

Opladen via het wegdek kan ook, is wel veel kilometers snelweg opnieuw aanleggen. Natúúrlijk is toch al eens getest bij realitische temperaturen, of als het vriest of zo, toch? Nog een concept: andere werktijden om de spits uit te smeren over bijna de hele dag... Prima plan als je die ene zin zo opzegt, maar de hele economie en alle bedrijvigheid is juist ingesteld op diezelfde tijden van aanwezigheid dat je je collega's kan lastigvallen om dat ene ding door te zetten of te tekenen en dan is het al lastig genoeg om werk gedaan te krijgen. Ga dat maar eens omgooien.

Waterstofauto's zijn momenteel weliswaar schaarser, maar net zo goed. GLC F-Cell en Toyota Mirai halen 500+ km, dat is net zo goed als een high-range Model S. En stel, de auto industrie lukt het in die tijd zo erg te veranderen, ik zie niet in hoe wij genoeg energie uit enkel anabolen-tuinwaaiers krijgen. En ook wind-energie is een tijdelijke oplossing. Leuk voor 50 jaar om voor de Eneco op tv te gaan staan ''kijk ik ben een windmolen'', maar daarna doet kernfusie zijn intrede en dan zijn ze gezien.

Long story short: ik denk dat de massa-overstap naar EV's met accu's niet goed gaat aflopen. Maar goed, wat weet ik er nou van af? (A) Razernij [UIT]
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
SternGucker
Berichten: 215
Lid geworden op: 03 aug 2017 12:16
Mercedes-Benz: S205 C200d 9G-Tronic Estate Business Solution

14 nov 2017 13:49

Ik had graag voor de lage bijtelling zo'n accuwagen gehad.
Voor een Tesla betaal je echt veel minder bijtelling dan ik met m'n C200d. Scheelt letterlijk honderden euro's per maand.
En je kan nog eens overal voor de deur parkeren ook.
Wer einmal hinterm Stern gesessen, der wird Mercedes dann nie vergessen!
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 7067
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975 (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14 nov 2017 13:50

[glazenbolmodus aan]
Ik denk dat de nadelen van accu’s, hun gewicht, hun grondstoffen en dat opladen, voordelen zijn. Ik denk daarom ook dat stekkersauto’s tussenmodelletjes zijn. Des te sneller op weg naar het schone alternatief. PKW’s met een eigen waterstof reactortje aan boord dat stroom opwekt voor de aandrijving. En waterstof is geheel duurzaam te maken met stroom van wind op zee en zon. [glazenbolmodus uit]
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Logboek W115 200D OM615 bj 1975 “Arie”
SternGucker
Berichten: 215
Lid geworden op: 03 aug 2017 12:16
Mercedes-Benz: S205 C200d 9G-Tronic Estate Business Solution

14 nov 2017 14:47

René SLK230 schreef:[glazenbolmodus aan]
Ik denk dat de nadelen van accu’s, hun gewicht, hun grondstoffen en dat opladen, voordelen zijn. Ik denk daarom ook dat stekkersauto’s tussenmodelletjes zijn. Des te sneller op weg naar het schone alternatief. PKW’s met een eigen waterstof reactortje aan boord dat stroom opwekt voor de aandrijving. En waterstof is geheel duurzaam te maken met stroom van wind op zee en zon. [glazenbolmodus uit]
Waterstof is eigenlijk geen energiebron, het is een energiedrager.
En je zal het in je auto onder hoge druk moeten opslaan. Ook is het nog erg explosief.....
Wer einmal hinterm Stern gesessen, der wird Mercedes dann nie vergessen!
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 7067
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975 (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14 nov 2017 14:56

Voor de eerste stoomtrein uit, moest er aanvankelijk een man met rode vlag lopen
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Logboek W115 200D OM615 bj 1975 “Arie”
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

14 nov 2017 17:44

Ik ben het eens met Helmy, elektrisch rijden kent teveel haken en ogen.
Realistisch gezien rijdt zo'n elektrische wagen indirect overwegend zelfs op fossiele brandstoffen, omdat daar het merendeel van de elektriciteit mee wordt opgewekt.
Ik had onderstaand verhaal ook al in een andere topic geplaatst, hij lijkt mij echter hier nog beter op zijn plaats;
Wat betreft de opmerking dat er veel geld en subsidie moet gestopt worden, om waterstof een kans te geven, dat zal ongetwijfeld de waarheid als een koe zijn.
Echter is dit nu ook al niet het geval met elektrische auto’s? In de VS rijden er op dit moment slechts rond de 1% elektrische voertuigen rond, tegenover hier rond de 5% door hoge subsidies en financiële ontmoediging van brandstof slurpers. Niet zo gek dus dat mijn kennis geen enkele Tesla tegenkwam tijdens zijn bezoek aan de VS verleden jaar.

Verder zie je veelal vergelijkingen tussen elektrische- en brandstofwagens, waarbij kWh wordt gebruikt, terwijl zo’n wagen helemaal niet op elektriciteit rijdt. Je kunt het zelfs zo stellen dat een elektrische wagen indirect in hoofdzaak op fossiele brandstoffen rijdt. Groene energie dekt momenteel slechts 5% van het gehele elektriciteitsverbruik, de resterende 95% wordt overwegend geproduceerd door centrales welke op fossiele brandstoffen draaien. Ter illustratie, om 1 kWh elektriciteit te produceren is 0.07 Gallon Petroleum nodig. Een Tesla S verbruikt 20 kWh op 100 km. Een eenvoudige rekensom leert ons dan dat zo’n Tesla indirect 5 liter Petroleum verbruikt op 100 km. 20 kWh x 0.07 Gallon = 1.4 Gallon = 5.3 liter x 95% = 5 liter. En dan heb ik niet eens in de berekening het transportverlies en andere verliezen meegenomen. Je hebt in beide sectors (brandstof en elektriciteit) te maken met produceren en transporteren. Gas, steenkolen en aardolie zullen gewonnen moeten worden, en aardolie vervolgens nog geraffineerd. Ik ben het dan ook niet eens met de veelgebruikte stelling dat voor brandstof tanken er het nodige verloren gaat aan transport en productie en dat bij elektriciteit dat helemaal niet wordt benoemd.

Uiteraard besef ik dat om op waterstof te rijden elektriciteit nodig is en dat zo’n wagen op waterstof wel eens zomaar 10 liter petroleum op 100 km kan verbruiken. Wanneer je je er verder in gaat verdiepen dan zit Olaf wellicht meer in de goede richting wat biogas betreft.

Er is immers ook nog het probleem dat 100% groene stroom niet te doen is in Nederland. In Engeland en Duitsland hebben ze al ondervonden dat windmolens niet aan de vraag kunnen voldoen op het moment dat er het meeste aan stroom nodig is en dat gedurende de momenten dat er weinig stroom nodig is, er een overschot is wat het netwerk kan beschadigen. Dat overschot dumpen ze momenteel over de grens, de omringende landen hebben echter ook al moeite met dat overschot. Hoe je het ook wend of keert, elektriciteitscentrales zullen altijd in stand gehouden moeten worden naast windenergie, want bij windstil weer valt de productie stil.

Elektrisch rijden heeft zijn beperkingen. Licht Personenvervoer over betrekkelijk korte afstanden is prima te doen. Voor verre afstanden of zwaarder vervoer, kan het niet gebruikt worden en daarmee worden overall de meeste kilometers mee afgelegd. Op die korte afstanden zijn er meestal prima alternatieven zoals openbaar vervoer of op de fiets, waardoor er geen noodzaak is om elektrisch te rijden en er eigenlijk onnodig elektriciteit gebruikt wordt. Die noodzaak is er wel als het neerkomt op vrachtvervoer en vervoer op langere afstanden. Aangaande de berekeningen met wat de toekomst ons brengt wat betreft windenergie, wordt er simpelweg uitgegaan van het huidige energieverbruik van een huishouden. Dit terwijl er juist wordt gepushed om in de toekomst zoveel mogelijk elektrisch te rijden, wat inhoudt dat zo’n huishouden bijna naar een verdubbeling gaat wat betreft energieverbruik met een elektrische wagen voor de deur. Het bijplaatsen van windmolens wordt dan al gauw teniet gedaan en er kan zomaar een negatief effect ontstaan, waarbij er meer “vuile” elektriciteit wordt gebruikt als dat nu het geval is.

Een ander probleem is het subsidiëren van relatief schone wagens (in vergelijking met) en het vervolgens weer afschaffen van die subsidie. Dat is dan onder de noemer van, er zijn nog schonere wagens ontwikkeld en we willen je daarin hebben, maar het is eigenlijk bedoeld om de staatskas niet te zwaar te belasten. Die maatregels hebben een omgekeerd effect, want in die relatief schone gebruikte wagens (ik doel dan met name op hybrides) is daardoor geen interesse op de lokale markt, waardoor ze bijna allemaal over de grens verdwijnen. Je jaagt hierdoor voertuigen weg die voor een schonere stad hadden kunnen zorgen, daar deze in de stad op elektriciteit rijden en pas op de snelweg fossiele brandstoffen gebruiken. Datzelfde zal ongetwijfeld straks ook met EV’s gaan gebeuren, als in de trend van boven een bepaald verbruik zal je ook gewoon weer overal mee aan gaan moeten betalen.

Let wel, ik ben niet tegen ontwikkelingen voor een schoner klimaat. We moeten echter oppassen dat we niet op het verkeerde paard wedden en/of alles inzetten op één paard en dat gevoel heb ik momenteel wat betreft groene energie en elektrisch rijden. Er wordt teveel gekunsteld met cijfers, om het rooskleuriger te doen voorkomen als het eigenlijk is. Daarbuiten die cijfers met name richten op huishoudens en personenvervoer is weliswaar herkenbaarder, maar dat onderdeel is slechts een heel klein deel van het totale verbruik en gebruik, dus welbeschouwd is het een druppel op de gloeiende plaat. Er zullen alternatieven moeten gevonden worden voor wind en zonne-energie want daarmee alleen ga je het bij lange na niet redden.


-
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13414
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: Ban Hammer specialist
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

14 nov 2017 18:00

Binnen nu en 5 tot 7 jaar komen er zoveel nieuwe technieken beschikbaar voor accu's dat alle bovenstaande praktijk argumenten de prullenbak in kunnen. Dat is ingegeven door de vraag naar betere en goedkope accu's dus is er overal geld voor research. Ook is het naar mijn mening ingegeven door geopolitieke argumenten want als we nul olie meer nodig hebben wie zal het dan nog boeien of de vlam in de pan slaat in het midden-oosten? Die gasten kunnen dan de pot op.

Google maar eens op grafeen accutechniek. Stroom opslaan in iets wat in de basis gemalen potloden zijn :)
En dat is nog maar 1 van de komende techniekwn.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5760
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

14 nov 2017 18:57

SternGucker schreef:
René SLK230 schreef:[glazenbolmodus aan]
Ik denk dat de nadelen van accu’s, hun gewicht, hun grondstoffen en dat opladen, voordelen zijn. Ik denk daarom ook dat stekkersauto’s tussenmodelletjes zijn. Des te sneller op weg naar het schone alternatief. PKW’s met een eigen waterstof reactortje aan boord dat stroom opwekt voor de aandrijving. En waterstof is geheel duurzaam te maken met stroom van wind op zee en zon. [glazenbolmodus uit]
Waterstof is eigenlijk geen energiebron, het is een energiedrager.
En je zal het in je auto onder hoge druk moeten opslaan. Ook is het nog erg explosief.....
Dat is wel een van de redenen dat men alleen maar voor EV's roept en niet voor waterstofauto's, ze zien die bus nog voor zich waar de vlammen uit de daktanks schoten en denken dat dit al gebeurt als je navigatiesysteem 10 seconden geen satellieten kan vinden :lol:
mr. Michel schreef:...want als we nul olie meer nodig hebben wie zal het dan nog boeien of de vlam in de pan slaat in het midden-oosten? Die gasten kunnen dan de pot op...
Gelukkig (voor de sjeiks) kan een olie-consumptie-loze wereld voorlopig nog niet bestaan want het zit in te veel producten. Brandstoffen, plastics, parfums, autobanden en asfalt, pesticiden, meubels, kersttruien en meer. Maar ooit zullen ze voor het eerst gaan zweten :lol: Of misschien gaan we straks wel de andere kant op en komt zo'n sjeik met een machine die uit zand zelf plankton kweekt, plet en tot olie omzet :lol:

Verder heb je wel gelijk natuurlijk, de techniek staat niet stil, het kan alleen maar beter worden en in steeds hoger tempo beter worden. Auto's met meer bereik, ietsje beter bereikbaar voor de gewone hardwerkende familie, eventueel een subsidie die nog eens stijgt aan de hand van hoe zuinig het huis van de potentiële koper al is?

Mijn probleem is alleen dat de EV-techniek en die huidige uitingen van milieuclubs en overheden een beetje als NASA's Mars doel is. "Over 10 jaar staan we op Mars," zeiden ze. Dat zeggen ze jaarlijks, al sinds 1970, en pas dit jaar hebben ze voor het eerst bekend er gewoon geen geld voor te hebben en dat het waarschijnlijk niet NASA als eerste wordt. De woorden zijn enthusiast, in de EV-discussie streng en 'veroordelend' naar de gewone mens, maar woorden zijn 1 ding. Waar zijn de daden? De extra investeringen vanuit overheden en bedrijven? En de eerder aangehaalde subsidies op schonere auto's? Die worden bij 1% teveel interesse gelijk afgeschaft want de overheid heeft als 1 van de levensaders de belastingen op auto's en brandstoffen. Dat moet straks ergens anders vandaan gehaald worden en minstens 1-op-1 terugkomen anders hebben ze verlies. En ik denk, ondanks de stijgende lijn in ontwikkelingen en technologieën, niet dat in de komende 10 jaar ineens 60 bekende merken tussen Dacia en Bentley auto's verkopen die onder realistisch gebruik minstens 1500 km elektrisch kunnen afleggen.

Ze willen een mooi doel halen in een onrealistisch korte tijd met teveel benodigde veranderingen aan de maatschappij, de leefwijze en nationale voorzieningen. Hun doel is haalbaar in tientallen jaren, maar niet in 7 jaar en niet in 14 jaar. Het is als mensen die zeggen dat we moeten werken aan een ''uitstootvrije wereld''. Die zijn er wel hoor: Mercurius, Phobos en Deimos, Iapetus, Mimas... Het enthusiasme verdringt het realiteitsbesef.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 18027
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W211 E320cdi Avantgarde, W169 A200 Elegance (ex W220 S320 en S320cdi, W210 E430, S210 E430, W168 A160)
Locatie: Papendrecht

14 nov 2017 18:59

Laat ze lekker magnetische velden in de wegen integreren, klein verwarmingsmatje erbij en je hoeft geen zout meer te strooien. Gaat de gemiddelde Benz toch een stukkie langer mee :goedzo:
Logboek E320 cdi en A200.
SLK2L
Berichten: 78
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:57

14 nov 2017 21:26

. En ik denk, ondanks de stijgende lijn in ontwikkelingen en technologieën, niet dat in de komende 10 jaar ineens 60 bekende merken tussen Dacia en Bentley auto's verkopen die onder realistisch gebruik minstens 1500 km elektrisch kunnen afleggen.

Ze willen een mooi doel halen in een onrealistisch korte tijd met teveel benodigde veranderingen aan de maatschappij, de leefwijze en nationale voorzieningen. Hun doel is haalbaar in tientallen jaren, maar niet in 7 jaar en niet in 14 jaar. Het is als mensen die zeggen dat we moeten werken aan een ''uitstootvrije wereld''. Die zijn er wel hoor: Mercurius, Phobos en Deimos, Iapetus, Mimas... Het enthousiasme verdringt het realiteitsbesef.
Bedankt voor al die interessante meningen, technische kennis, ontwikkelingen enz. Niet alleen van bovenstaande bericht maar al die posts.

Obama is eigenlijk de man die gedaan heeft wat Al Gore had willen doen. De elektrische auto een zetje geven.
De elektrische auto zelf ontwikkelen is eigenlijk geen fluit aan. Of we nu de motor in de wielen willen hebben of meer conventioneel een gewone elektromotor onder de motorkap die via aandrijfassen en differentieel enz naar de wielen gaat. Het is allemaal simpel voor de meeste fabrikanten. (het kost natuurlijk wel een klap geld, dat is een ander vraagstuk).

Wat men niet heeft opgelost is de accu. Daar zit men eigenlijk een beetje vast. Er zijn allerlei berichten over ontwikkelingen maar dat is amper getest in de praktijk.

Ga jij straks als fabrikant een accu verkopen voor duizenden euros die amper uit is getest? Straks krijg je 3 miljoen accu's terug die hun levensduur of capaciteit niet halen.
Nee er zitten allerlei haken en ogen aan, dat duurt even.

Wel is er sprake bij de overheid van paniek. Paniek omdat ze niet weten wat ze doen, ze geen grip hebben op de ontwikkelingen. Jammer dat er zo weinig samenwerking is tussen ingenieurs en politici. Dat kan toch helemaal niet.
We vinden het zo belangrijk dat een er een of andere bean counter zit en die man is heilig.
Op welke wijze stimuleert de overheid nu al die veranderingen?

Nou ik weet het niet hoor maar over 15 jaar mag je woning geen gas meer gebruiken, je elektriciteit moet je zelf opwekken? en je auto moet elektrisch worden. Ik denk dat je tegen die tijd 150.000 euro moet hebben leggen omdat te kunnen betalen (inflatie ingecalculeerd). Dat gaat dus niet gebeuren.

Dus ja het zal dan wel een elektrische fiets worden. Misschien eentje met een regenkapje er op. Lijkt me iets voor Yamaha ofzo. Mijn MB heb ik dan nog wel, die staat in de garage helemaal nog zonder roest. Af en toe betaal ik voor een vergunning en mag ik even de nostalgie op snuiven van vroeger. De kinderen van de overkant komen mogen ook mee want die hebben nooit autos zien rijden. (zij vonden het maar gek en zeiden dat mijn MB stinkt :evil: ). Dat doe ik dus ook niet meer. Enfin verder thuis heb ik swinters lekkere geitenwollen sokken aan en een dekentje over me heen omdat de gas leiding leeg is. Gaswinning is op. Groningen is nog een meter of 2 gezakt nadat ze alles eruit gehaald hebben. Gelukkig woon ik in Apeldoorn dat ligt lekker hoog.

Neee zo gaat het echt niet. Over 15 jaar is er niet zo veel veranderd. Hooguit dat de motoren zuiniger zijn dan nu.
De autos wat kleiner. De c.v. stookt niet meer het hele huis maar alleen de huiskamer. Maar gas is er nog.

Ga in elk geval niet lopen doem denken. Waar je zelf geen invloed hebt ben je ook niet voor verantwoordelijk.
Maar een ding, als ik nu naar de overheid kijk en zie waar ze het over hebben dan vermoed ik dat ze er niks van zullen bakken.
Plaats reactie