Fuseekogel schreef:Kijk dat is heel goed, winterbanden op het moment dat het nodig is, meeste schroeven het in november eronder om het in maart eronder uit te halen. Winterbanden moet je gebruiken op het moment dat de omstandigheden daartoe aanleiding geven, enorme vorst, sneeuw enz. Met de huidige omstandigheden heeft het gewoon geen nut.
Ikzelf moet ook in alle weersomstandigheden op pad, op welk uur dan ook, soms in Duitsland of het Oostblok. Zelf gebruik ik nooit winterbanden, zelden meegemaakt dat ik echt de banden miste, belangrijk is gewoon je rijstijl aanpassen, geen meuk banden monteren zoals lingpong, wanli,, Achilles enz enz
Want de grootste veiligheid zit in de eigenaar/bestuurder, knappe banden, a merk en de snelheid aanpassen aan de omgeving en weersomstandigheden. Vaak zie je de winterbanden boys, vol gas met "sneeuw" als een idioot overal inhalen, immers hun hebben grip en nu is die enige dag in het jaar dat ze hun gelijk kunnen halen en aantoonbaar is. Ze rijden met slalommen tussen iedereen door. Daardoor gevaarlijker dan de rest van de wereld die vrijwel stapvoets rijdt.
Leuk. Echt Nederlandse opmerkingen.
De eerste: klopt, maar vaak is dan al te laat. Men heeft geen tijd als het verwacht wordt en dan is het te laat. Zeker voor degene die geen extra set velgen hebben en deze niet thuis hebben liggen.
De tweede: Klopt ook weer. Maar mensen overschatten zichzelf. En bepaalde momenten kan je, ook al rij je nog zo voorzichtig, niet vermijden. Zoals bij mij in de wijk waar je geen aanloop voor de bocht en dan heuvel op kan nemen. Blijven een hoop hangen. Ik niet.
Klopt ook. Dat was ook destijds toen ABS in de auto's kwam. Maar juist die stapvoets, met name op snelwegen op één baan rijdende auto's veroorzaken heel wat file's.
Ik rij zelf met aangepaste snelheid op de vrije linkerbaan waar sneeuw ligt. En inderdaad zelfs beter grip op goede sneeuw dan de platgereden zooi waar iedereen op rijdt. En ik ben niet zo'n joker die dan zijn gelijk aantoont. Ik wil graag mijn schadevrije jaren in stand houden en langer maken.
Algemeen, kijk eens de tabellen bij zelfs aangepaste snelheid hoeveel verschil er is bij o.a. remmen. En niet alleen sneeuw, maar ook lagere temperaturen zijn niet goed voor zomerbanden door de rubbersamenstelling.
En dus, ja. Ik zet mijn banden om, is al gebeurd trouwens rond november en maart. Dit los dat ik ook vaak in Duitsland ben en naar Oostenrijk voor wintersport ga.
Bedenk wel, als je weggaat kan je goed weer hebben. Ook bij goede verwachting. Niets veranderlijker dan het weer.
Oh ja, let op dat <4mm niet meer gezien wordt als winterband.