Herrie winterbanden

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

11 nov 2017 18:36

c1k320 schreef:Als ik goed naar het staatje kijk en combineer met mijn eigen rijstijl om niet met sneeuw te rijden (binnen halve dag is hier bij ons gestrooid vaak al 's-nachts voordat ik moet rijden) dan is eigenlijk de zomerband altijd de beste keus? Dat had ik eigenlijk niet gedacht/verwacht of mis ik iets?
Tot die conclusie kom ik ook al jaren. Alleen in de sneeuw(prut) heb je voordeel van winterbanden, in alle andere omstandigheden presteren 'zomer'banden (lees: regenbanden) overall beter. Op nat en koud wegdek doen goede winterbanden het ongeveer even goed, maar op droog wegdek hebben ze het nakijken. En als ik afgelopen winter goed heb gekeken, waren er aardig wat droge dagen bij. Het verhaal van de zachte compound die beter is werkt onder de 7°C komt van de bandenindustrie maar heb ik nog nooit bevestigd gezien in een test.

Enige minpunt: bij sneeuw komt je wagen niet van z'n plek, zeker een achterwielaangedreven exemplaar niet.

Als je het je kunt permitteren om bij sneeuw de auto te laten staan totdat de sneeuw door de pekel weer gewoon nattigheid is geworden, is die tweede set eigenlijk overbodig.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 nov 2017 19:35

gfgf schreef:[...]Als je het je kunt permitteren om bij sneeuw de auto te laten staan totdat de sneeuw door de pekel weer gewoon nattigheid is geworden, is die tweede set eigenlijk overbodig.
Ik ga het dit jaar proberen, want mn winterset net als mn SLK verkocht en voor mn E (andere maat) nog geen winter- of all season banden aangeschaft en daar geen geld voor (over).
Heb nog 2 woon- werk voorwielaandrijvers voor de deur, waarvoor ik -als er een maand sneeuw aankomt- altijd nog winterbanden (ad E 50,- p/st) kan kopen.

We gaan het zien . . .
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 nov 2017 21:03

gfgf schreef:
c1k320 schreef: Tot die conclusie kom ik ook al jaren. Alleen in de sneeuw(prut) heb je voordeel van winterbanden.....

Enige minpunt: bij sneeuw komt je wagen niet van z'n plek, zeker een achterwielaangedreven exemplaar niet.

Als je het je kunt permitteren om bij sneeuw de auto te laten staan totdat de sneeuw door de pekel weer gewoon nattigheid is geworden, is die tweede set eigenlijk overbodig.
En ik kan me dat dus niet permitteren, ik rij dagelijks weer of geen weer. Helemaal representatief ben
ik niet want ik zet zelf de winterset pas eronder als de weersvoorspellingen daar aanleiding toe geven, meestal
in december bij de eerste sneeuwverwachting. De laatste 2-3 jaar monteerde ik de zomerset al weer in maart.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

11 nov 2017 23:03

Daar doe je dan goed aan. Zelf heb ik ook een set 'poephappers' liggen en wissel ik ook pas als er concreet sneeuw in de lucht hangt. Dat ik dat in een half uurtje overdekt, warm en droog zelf kan doen, scheelt natuurlijk ook. ;)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 nov 2017 02:24

gfgf schreef:[...] Dat ik dat in een half uurtje overdekt, warm en droog zelf kan doen, scheelt natuurlijk ook. ;)
Heb je er een stuk van je voorgevel uitgehaald dan, of heb je een schuur ? :lol:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

12 nov 2017 08:44

Kijk dat is heel goed, winterbanden op het moment dat het nodig is, meeste schroeven het in november eronder om het in maart eronder uit te halen. Winterbanden moet je gebruiken op het moment dat de omstandigheden daartoe aanleiding geven, enorme vorst, sneeuw enz. Met de huidige omstandigheden heeft het gewoon geen nut.

Ikzelf moet ook in alle weersomstandigheden op pad, op welk uur dan ook, soms in Duitsland of het Oostblok. Zelf gebruik ik nooit winterbanden, zelden meegemaakt dat ik echt de banden miste, belangrijk is gewoon je rijstijl aanpassen, geen meuk banden monteren zoals lingpong, wanli,, Achilles enz enz

Want de grootste veiligheid zit in de eigenaar/bestuurder, knappe banden, a merk en de snelheid aanpassen aan de omgeving en weersomstandigheden. Vaak zie je de winterbanden boys, vol gas met "sneeuw" als een idioot overal inhalen, immers hun hebben grip en nu is die enige dag in het jaar dat ze hun gelijk kunnen halen en aantoonbaar is. Ze rijden met slalommen tussen iedereen door. Daardoor gevaarlijker dan de rest van de wereld die vrijwel stapvoets rijdt.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

12 nov 2017 09:28

Fuseekogel schreef:
Ikzelf moet ook in alle weersomstandigheden op pad, op welk uur dan ook, soms in Duitsland of het Oostblok. Zelf gebruik ik nooit winterbanden, zelden meegemaakt dat ik echt de banden miste, belangrijk is gewoon je rijstijl aanpassen, geen meuk banden monteren zoals lingpong, wanli,, Achilles enz enz

Want de grootste veiligheid zit in de eigenaar/bestuurder, knappe banden, a merk en de snelheid aanpassen aan de omgeving en weersomstandigheden. Vaak zie je de winterbanden boys, vol gas met "sneeuw" als een idioot overal inhalen, immers hun hebben grip en nu is die enige dag in het jaar dat ze hun gelijk kunnen halen en aantoonbaar is. Ze rijden met slalommen tussen iedereen door. Daardoor gevaarlijker dan de rest van de wereld die vrijwel stapvoets rijdt.
Helemaal mee eens alleen met het oog op aansprakelijkheid vond ik het vorig jaar verstandiger
om in Duitsland de winterschoenen begin november eronder te zetten tijdens de eerste vorst
toen ik daar voor m’n werk regelmatig moest zijn.
Geen zin in geneuzel over de schuldvraag mocht een Duitser tegen mij aan glijden.....
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
rutger
Berichten: 1573
Lid geworden op: 31 okt 2005 20:36
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: W221 S350 CDI Bluetec 4matic , R170 SLK 200, W176 A200 Ex auto's: W201 190d, W210 E200 CDI, W211 E220 CDI
Locatie: Bergen op Zoom

13 nov 2017 13:58

Banden zijn gecupt zegt de garage. Dat is gebeurt onder de auto waar ze eerst op zaten. Dus niet deze auto.
Advies is nog 1 winter ermee rijden omdat het profiel verder nog goed is en de banden nog veilig zijn.
Nadeel is het geluid.
Nu zei een bekende mij dat je banden kunt laten trimmen. Dit spreekt mij erg aan omdat in mijn beleving de band er alleen maar beter van kan worden. Profiel gaat wel iets af maar ze zijn toch al niet helemaal goed wegens cuppen.
Dus in mijn ogen het proberen waard.
Weet iemand een goed adres hiervoor in omgeving Bergen op Zoom?
Eens een Benz, altijd een Benz!
E94
Berichten: 380
Lid geworden op: 31 okt 2016 13:50
Mercedes-Benz: Nu E-klasse, eerst C-klasse

13 nov 2017 14:49

Fuseekogel schreef:Kijk dat is heel goed, winterbanden op het moment dat het nodig is, meeste schroeven het in november eronder om het in maart eronder uit te halen. Winterbanden moet je gebruiken op het moment dat de omstandigheden daartoe aanleiding geven, enorme vorst, sneeuw enz. Met de huidige omstandigheden heeft het gewoon geen nut.

Ikzelf moet ook in alle weersomstandigheden op pad, op welk uur dan ook, soms in Duitsland of het Oostblok. Zelf gebruik ik nooit winterbanden, zelden meegemaakt dat ik echt de banden miste, belangrijk is gewoon je rijstijl aanpassen, geen meuk banden monteren zoals lingpong, wanli,, Achilles enz enz

Want de grootste veiligheid zit in de eigenaar/bestuurder, knappe banden, a merk en de snelheid aanpassen aan de omgeving en weersomstandigheden. Vaak zie je de winterbanden boys, vol gas met "sneeuw" als een idioot overal inhalen, immers hun hebben grip en nu is die enige dag in het jaar dat ze hun gelijk kunnen halen en aantoonbaar is. Ze rijden met slalommen tussen iedereen door. Daardoor gevaarlijker dan de rest van de wereld die vrijwel stapvoets rijdt.
Leuk. Echt Nederlandse opmerkingen. ;)

De eerste: klopt, maar vaak is dan al te laat. Men heeft geen tijd als het verwacht wordt en dan is het te laat. Zeker voor degene die geen extra set velgen hebben en deze niet thuis hebben liggen. :)

De tweede: Klopt ook weer. Maar mensen overschatten zichzelf. En bepaalde momenten kan je, ook al rij je nog zo voorzichtig, niet vermijden. Zoals bij mij in de wijk waar je geen aanloop voor de bocht en dan heuvel op kan nemen. Blijven een hoop hangen. Ik niet. ;)

Klopt ook. Dat was ook destijds toen ABS in de auto's kwam. Maar juist die stapvoets, met name op snelwegen op één baan rijdende auto's veroorzaken heel wat file's.

Ik rij zelf met aangepaste snelheid op de vrije linkerbaan waar sneeuw ligt. En inderdaad zelfs beter grip op goede sneeuw dan de platgereden zooi waar iedereen op rijdt. En ik ben niet zo'n joker die dan zijn gelijk aantoont. Ik wil graag mijn schadevrije jaren in stand houden en langer maken. ;)

Algemeen, kijk eens de tabellen bij zelfs aangepaste snelheid hoeveel verschil er is bij o.a. remmen. En niet alleen sneeuw, maar ook lagere temperaturen zijn niet goed voor zomerbanden door de rubbersamenstelling.

En dus, ja. Ik zet mijn banden om, is al gebeurd trouwens rond november en maart. Dit los dat ik ook vaak in Duitsland ben en naar Oostenrijk voor wintersport ga.

Bedenk wel, als je weggaat kan je goed weer hebben. Ook bij goede verwachting. Niets veranderlijker dan het weer.

Oh ja, let op dat <4mm niet meer gezien wordt als winterband.
Groetjes

Olav
SternGucker
Berichten: 215
Lid geworden op: 03 aug 2017 12:16
Mercedes-Benz: S205 C200d 9G-Tronic Estate Business Solution

13 nov 2017 15:12

Ik heb zelf ondervonden dat je met achterwielaandrijving wat eerder nut hebt van winterbanden. Licht vochitige weg, rond de 5 graden, oprit oprijden, achterwielen gaan over een richeltje, verliezen grip en plotseling sta je haaks op de oprit.....

En daarnaast zit het bij de meeste zakelijke rijders gewoon in het contract. Ik laat ze er begin November onder zetten en eind Maart gaan ze er weer af. Ik wil graag thuiskomen en dat ze dan nu wat sneller slijten omdat het smiddags warmer is doet me niet zoveel.
Wer einmal hinterm Stern gesessen, der wird Mercedes dann nie vergessen!
c1k320
Berichten: 1044
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

13 nov 2017 17:02

Goede reacties, zeer leerzaam en imho beter dan test resultaten.
Bovenstaande opmerkingen over rijden in sneeuw lezend, denk ik er over om voor die paar keer dat er een dik pak sneeuw ligt, spikes uit Zweden mee te nemen (alleen voor de E want daar rijdt vrouw in en die wacht niet totdat sneeuw verdwenen is). Bedoel: in Stockholm kan je de auto's horen rijden, zoveel lawaai maken die spikes en in Zweden zijn ze ook niet zo gek duur want je hoeft ze alleen op de achterbanden (E heeft standaard aandrijving) te leggen. Gelukkig kan ik ze makkelijk opbergen om ze bij de hand te hebben; snap wel dat als je in het Westen woont dit niet altijd lukt.
Iemand hier mss ervaring met rijden op spikes? On topic: die maken pas echt herrie!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

13 nov 2017 17:30

Verboden!

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
c1k320
Berichten: 1044
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

13 nov 2017 18:08

Hoi Jeroen, ja dat weet ik en ik kan nu al genieten van de eventuele discussie als je al ooit wordt aangehouden in de sneeuw. Je moet er natuurlijk niet mee rijden op wegen zonder sneeuw: dan verraad je jezelf met al dat lawaai plus dat je het wegdek versneld doet slijten - weinig sociaal imho.
Maar zouden die spikes nu echt zoveel minder remweg opleveren als je het vergelijkt met winterbanden in sneeuw?
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

13 nov 2017 18:13

c1k320 schreef:Hoi Jeroen, ja dat weet ik en ik kan nu al genieten van de eventuele discussie als je al ooit wordt aangehouden in de sneeuw. Je moet er natuurlijk niet mee rijden op wegen zonder sneeuw: dan verraad je jezelf met al dat lawaai plus dat je het wegdek versneld doet slijten - weinig sociaal imho.
Maar zouden die spikes nu echt zoveel minder remweg opleveren als je het vergelijkt met winterbanden in sneeuw?
Ja, beetje het idee van een kat die z'n klauwen in de sneeuw of ijzel zet
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

13 nov 2017 18:14

Ik denk het wel 8-)
Wel eens Icespeedwaymotoren zien rijden? :owja:

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Plaats reactie