ondertussen zit ik ff met het volgende mijn voorveren zijn slap mag ook wel na 47 jaar en vorig jaar een week ingespannen gelegen
maar goed ik zit nu ff te kijken naar hoe of wat ik heb op kermit nog voor veren zitten maar ook die zijn al 40+ en dan moet ik kijken de veer wat op te kunnen vullen om te deze verplaatsbaar te houden ik denk niet dat schokbrekers ect. het prettig vinden om in geveerd te staan
en daar komt bij het is hopen dat de veer spanner er tussen past als de subframe rubbers in gezakt zijn dan past dit ook niet
daarom krijg ik het idee om nieuwen te halen maar nu is mijn vraag wat kan en past moet ik meteen kijken naar 280 veren of de orgineleren 250 veren
ook heb ik de tip gekregen de veren van w123 w116 w126 zijn gelijk aan de w114/w115 dit maakt het zoek gebied wel makkelijker
maar nu zit ik ff bij winparts te kijken daar zijn de veren voor de w126 280s het volgende
winding diameter 16,5/16,8 mm
veer diameter 123 bij 1 veer benoemd anderen geen informatie over
lengte 472/475/488 mm
veren voor de w116 280s bij autodoc
winding diameter 15,8/16 mm
veer diameter 123/116 mm
lengte 473/488 mm
veren voor de w123 280 bij winparts
winding diameter 14,5/15/15,25 mm
veer diameter 115/116 mm
lengte 455/456/463 mm
veren voor de w114 280c bij winparts
winding diameter 15,5 mm
veer diameter 115 mm
lengte 475 mm
veren voor de w114 250c bij winparts
winding diameter 15,5 mm
veer diameter 116 mm
lenget 430 mm
en nu komt het leuke ik heb voor zer als mogelijk alles onder de w114 na gekeken
mijn winding diamter is 16 mm
mijn veer diameter is 118 mm
mijn lenget is onbekend gezien de gemonteerde situatie
de aantal windingen zijn 12
en er blijkt dus wel verschil in de veren te zitten
de w126 is dikker en in veer diameter groter en lengte korter maar ook langer dan advies w114 280c
de w116 is dikker en in veer diameter kleiner en groter en in lengte kleiner en groter dan advies w114 280c
de w123 is dunner en in veer diameter gelijk en groter en in lengte kleiner dan advies w114 280c
de w114 250c is in dikte gelijk aan en in diameter groter en in lengte korter dan advies w114 280c
nou blijft de vraag staan wat is nou wijheid zullen de andere w type veren wel of niet passen ?
en wat is het beste langere veer of gelijk aan korter lijkt mij niet handig
als de veren langer worden komen de schokbrekers dan ook in de problemen ?
maakt de buiten diameter uit ongeacht of het past of niet ? ( kwam laats bij bryam in het toppic tegen dat de veer rubbers voor de w126 een 115 nummer hebben dus zal de diameter redelijk passend blijven in de types )
de dikte maakt dat ook uit ?
zijn er nog andere zaken die ik mee moet nemen tijdens vervangen van de veren ?
ik hoor graag van jullie gr pascal