Mijn W203 C32 import avontuur (Uit DE)

Reisverslagen met de Mercedes en bestemmingen die bezocht kunnen worden met de Mercedes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJ85
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 feb 2017 10:37
Mercedes-Benz: C32 AMG
Locatie: Zaanstad

06 mei 2017 16:52

Disclaimer

Waarschuwing: Veel dingen die ik hieronder beschrijf behoren onder de categorie "risicovol" en soms zelfs "onverstandig"
Ik geloof er niet in, maar iedereen zegt dat ik voor deze actie een flinke doos karma heb opengebroken, en erg veel geluk gehad heb, zelf ben ik van mening dat het een aaneenschakeling is van gecalculeerde risico's en wat geluk.

Ik zat overigens met verschillende tijdlimieten: mijn vakantie liep inmiddels af, en ik heb een gezin thuis dus liefst dat dit alles in 1 dag geregeld kon worden zodat ik niet te lang weg bleef. Had ik dit niet, dan had ik iets voorzichtiger te werk kunnen gaan.

Dus, mocht je toch zware kritiek hebben, je bent welkom om deze te delen, maar ik zal het waarschijnlijk met een flinke korrel zout nemen.
Verder laat ik sommige prijzen en persoonlijke details achterwege, mocht je dit écht graag willen weten, dan kun je mij een PB sturen.

Als laatste wil ik melden: Dit is volledig vanuit mijn eigen perspectief, feitelijke foutjes dus onder voorbehoud.
Deze tekst wordt tzt aangepast wanneer meer info beschikbaar is.

Wie is RJ85

Ik ben een 31 jarige ICT'er uit Zaanstad en heb vele technische hobby's gehad, van alle markten thuis als het gaat om techniek, en alles moet altijd groter, sneller, harder en beter.
Ik maak veel beslissingen op basis van een snelle zoektocht, een stuk logica, wat zekerheden en een stukje gevoel.

De motivatie

Na anderhalf jaar en de helft van de aanschafprijs in onderhoud van mijn hybride auto gestoken te hebben was ik het eigenlijk beu. Hij was eindelijk goed, maar nog reed het niet door en was het niet half zo zuinig als de verwachting was. Dit komt natuurlijk door mijn traject en rijstijl, de auto kon het makkelijk. Ik heb dit nog eens voor mezelf bewezen in de week dat hij verkocht werd, want als je dus wel netjes rijdt, weinig remt en accelereert en de hele reis op Cruise Control blijft tuffen dan doe je zo 1000 km op 40 liter. Het is alleen dood en doodsaai.. Bovenop het feit dat ik de batterij heb moeten vervangen omdat deze stuk was gegaan (mede door mijn rijstijl) en ik eigenlijk constant met een schuin oog naar de batterij zat te kijken, want "straks gaat hij misschien wel weer stuk" had hij ook nog eens te weinig laadruimte.
Dat was de druppel, auto in de verkoop gegooid nu hij goed was en op zoek gegaan naar een andere.

Wat wil ik nou eigenlijk?
Omdat ik de 70pk (+30 als je mazzel hebt en de batterij vol is) een beetje beu was, wilde ik wat krachtigers. Ook zocht ik meer ruimte, een sedan is toch net te klein voor een jonge vader die zo nu en dan een server moet verplaatsen voor zijn werk. Verder heb ik chronische rugklachten, dus comfort is erg belangrijk.
Om heel eerlijk te zijn was mijn eerste keuze zeker geen MB, dit kwam vanuit mijn overtuiging dat Mercedes een premium merk is, iets onbereikbaars voor mensen met geld.
In de gekkigheid ben ik begonnen met zoeken op Autoscout naar Station wagons vanaf 200 PK, hier kwam vooral veel Japans naar voren. Het probleem dat ik heb met Japanners (auto's) is dat ze om Japanners (mensen) gebouwd zijn. Ik ben een Germaan van 1m98 met schoenmaat 49 en pas doorgaans maar moeizaam in een Japanner (auto, met mensen heb ik verder geen ervaring).
Daarom vielen vooral de Audis, BMW, Porsche, Jaguar en MB's op. Daar kwam echter zoveel uit dat ik nog niet wist wat ik wilde, dus ben ik begonnen met de zoektocht te verkleinen. Hoeveel Pk's kun je kopen voor €..
De meter op 300 PK gezet, stationwagen, de euros ingesteld, kilometers max 200kk en prompt sprongen er een stuk of 30 A4's en C klasses uit de selectie.
Het viel op dat de C32's best wel betaalbaar waren voor zo'n flinke stal met paarden (354), zo ben ik eigenlijk aanbeland bij de keuze om hiervoor te gaan.

Shortlist maken

Ik ben daarna eerst gaan zoeken naar de meest voorkomende euvels en punten waar je op moet letten bij W203's en C32's, hieruit kwamen een aantal simpele problemen: Roest, stoelverwarming, stoelgeheugenmodule, LCD paneel dat vervaagt na verloop van tijd, roest, roest, nog meer roest... En de complexere issues: Lekkende radiator supercharger en de beruchte beroerde Valeo radiator.
Die Valeo radiator is blijkbaar standaard met de C32 tussen 2001 en (eind) 2003 geleverd, en gaat na verloop van tijd lekken, het lijkt erop dat dit zich ergens rond de 60kk manifesteert. de vloeistof lekt dan in je versnellingsbak en helpt na verloop van tijd je gehele bak om zeep.
De selectielijst werd een stuk kleiner.. C32 met minder dan 3 vorige eigenaren, binnen mijn budget. nou, dat was er precies 1.. Er waren er nog een paar, maar die hadden allemaal meer dan 6 eigenaren gehad, of roest.
Mijn collegas hadden mij erop gewezen dat op Mobile.de vaak veel beter uitgeruste auto's met minder gedoe te vinden waren, je moet ze alleen importeren.. daarover straks meer.
Op Mobile stonden in Duitsland (want hij zoekt in de gehele EU) maar liefst 20 exemplaren die aan de selectiecriteria voldeden. Lang verhaal kort, hier zijn er een stuk of 8 uit gerold die ik heb aangeschreven. 7 daarvan reageerden (allemaal in het Engels, want mijn Duits is waardeloos, super toll!) maar op de vraag of de radiator ooit is vervangen, konden geen van allen mij een bevredigend antwoord geven.
Het kwartje viel.. Grote kans dat bij allemaal dus de bak om zeep was, of in ieder geval onderweg naar het hiernamaals. Dat is dus de reden dat de prijs zo aantrekkelijk is!
Maar.. 1 van de verkopers reageerde wel, de radiator was al vervangen.. alsmede de inhoud van zijn versnellingsbak, de aandrijfas koppeling en nog een aantal onderdelen die niet met dat probleem te maken hadden, en ook geen roest. Deze meneer had 3 snelle auto's staan en wilde een andere kopen, en had zijn prijs simpelweg gebaseerd op de gangbare prijzen op internet. (dit was zijn verhaal)
Ik heb hem om een aantal gedetailleerde foto's gevraagd, deze heeft hij gemaakt en er was een plekje roest onder de lak te vinden bij de bestuurdersdeur, verder niks noemenswaardig.

De C32 die in Nederland stond heb ik eerst bekeken en gereden, deze was immers makkelijker te bereiken, en de vraagprijs was lager. Ook had hij een aparte kleur (donkerblauw)
Hij was opgekocht door een importeur die hem in Zweden had gekocht van de 2e eigenaar.
De testrit was.. interessant, er was vanalles mee aan de hand, allemaal kleine dingen, maar die wel aandacht nodig hadden, maar ook lag er een laagje olie op de koelvloeistof (teken dat de radiator al is wezen lekken) was het interieur behoorlijk afgeleefd en stampte het rechter voorwiel alsof deze vervaardigd was uit een vierkant stuk beton.
Teleurgesteld bedankte ik de dealer en ging ik naar huis, en bedacht me nog dat de Zweedse kentekenplaten achterin lagen en dat ik daar een foto van had gemaakt. Mijn nieuwsgierigheid kon het niet laten, ik heb daarop een vriend uit Zweden gevraagd om eens te kijken wat er daar met dat ding is gebeurd.
De auto was in 2013 vanuit Italië naar Zweden gehaald en tot en met eind 2016 maar liefst 6 keer van eigenaar gewisseld. De auto is aldaar ook 7x afgekeurd voor gebruik op de openbare wegen.
Dit was nogal een domper, als alle C32's zo zijn, dan wordt het een lastige zoektocht.

Een aantal mails verder met andere eigenaren leverden eigenlijk hetzelfde resultaat op..

Terug naar meneer met 3 auto's dan maar!

Eerst heb ik het chassisnummer laten checken. Dit was schoon (je kunt dit bij diverse websites doen, kost een euro of 10-15 en je kent de grove geschiedenis van een europese auto, of hij ooit gestolen is en of hij ooit betrokken is geweest bij een ongeluk)
Check, dan nu eerst maar een aankoopkeuring.

Op zoek gegaan naar een partij die aankoopkeuringen op afstand kon regelen, en dat was ook meteen een import bedrijf. Deze partij heeft wat adressen in Duitsland die mobiel zijn en aankoopkeuringen aan huis doet.

Nogmaals, lang verhaal kort: De auto voldeed aan bijna alle punten, echter er lag olie in het motorruim. Zelfs zoveel dat de inspecteur niet kon achterhalen waar het vandaan kwam, hij kon verder ook geen lekken vinden, maar het was wel een grote rode vlag natuurlijk.
De inspecteur gaf ook aan dat de radiator zeker weten recent is vervangen, maar de eigenaar geen bonnen kon overleggen, de versnellingsbak ook goed soepel werkt, zelfs bij meerdere malen flink gas geven, maar ook daar geen bonnen van.
Ik heb de eigenaar eerst (telefonisch) gevraagd wat de oorsprong van de olie kon zijn, daarop begon hij behoorlijk ge-emotioneerd te reageren, hij was er zelf duidelijk niet van op de hoogte, zou z.s.m. het motorruim schoonmaken en dan naar de dealer om te zoeken naar de oorsprong.
Bij de dealer bleek dat de carterpakking (een beetje) lek was, maar daar kon nooit de olie vandaan komen, want die ligt lager dan de plek waar het zich had verzameld. Hij vermoedde dat de olie bij het vervangen van de aandrijfas-keerring is vrijgekomen, aangezien dat nogal een zooi was (nogmaals volgens eigen zeggen)

Ik heb hem er toen op gewezen dat dit een potentieel risico voor mij is, en dat ik hiermee toch echt naar een garage moet om helemaal na te kijken wat er aan de hand is. Daarmee heb ik de prijs een stukje lager gekregen, waardoor het budget voor eventuele fixes weer wat groter werd.
Affijn, we hadden een deal, nu de rest nog.

Importeren, hoe werkt dat?

Intussen diverse malen contact gehad met het importburo, eerst voor de keuring, en nu voor de verdere afhandeling.
Zo werkt het ongeveer:
- Je kiest een auto uit, en vraagt ze om een schatting van de BPM kosten tegen de meest aantrekkelijke regeling (er zijn er 6)
De schatting is niet definitief omdat de opties van de auto niet altijd bekend zijn, en dit invloed heeft op de aanschafprijs.
- Je kunt kiezen voor een aantal varianten pakketten, varierend tussen alles zelf regelen met een door hun vervaardigde handleiding tot en met zij regelen alles, inclusief onderhandelen met de eigenaar en ophalen. Mijn keuze was: ik laat alle administratieve delen regelen door het import bedrijf en zorg zelf dat de auto hier komt
- In mijn geval zou ik hiervoor een setje kentekenplaten krijgen die 1 dag geldig waren, probleem was echter dat ik nog niet wist wanneer de eigenaar kon en de vlucht het goedkoopst was, dit alles viel erg ongelukkig samen op 1 dag in de toekomst waardoor ik dezelfde dag nog naar de bank moest om een pakket papiergeld af te halen, dit thuis te droppen, dan met de trein naar de andere kant van Nederland om de platen op te halen, tijdens de treinrit de vlucht geboekt en verzekering afgesloten (tip: je kunt WA bij je eigen verzekeraar afsluiten op chassisnummer!)
- Eenmaal in Nederland moet de auto dezelfde dag nog van de weg af en moet je z.s.m. de papieren doormailen aan het importbedrijf. Hiermee kunnen ze een aanmelding doen bij de RDW en met een spoedaanvraag de auto laten keuren. (ze kunnen ook een tijdelijk kenteken regelen om naar de RDW te rijden) Wanneer dit klaar is dan moet je direct bij de RDW een bedrag van +/- 100 euro aftikken, en vervolgens moet de auto weer van de weg tot de BPM afdracht is betaald. Wanneer dit eenmaal rond is dan kun je (eindelijk) je kentekenplaten laten drukken.

Over de betaling: In Duitsland (en andere lande) geldt je (verhoogde) daglimiet niet. Je kunt dus niet even vrolijk naar de bank toe om daar je centen voor de auto te pinnen. Internetbankieren duurt te lang (als je tegenover de verkoper staat mag je in het gunstigste geval 2 dagen wachten tot het door is) en meer opties zijn er eigenlijk niet. In de meeste gevallen is het dus: met een pak flappen naar de verkoper.
Tipje: De limiet van 10.000 euro die je in het vliegtuig mag meenemen, die geldt niet binnen de EU. Echter als je meer dan 25.000 euro bij je hebt, moet je wel aantonen hoe je er aan komt en waarom je met zoveel cash rondloopt.

De reis

Sja en dan moet je dus met de inhoud van je spaarrekening en een setje kentekenplaten over straat, de trein in, door airport security. Als iemand vermoed dat je zoveel bij je hebt, dan zou je zomaar een probleem kunnen hebben, daarom: verberg de kentekenplaten!! 1+1 is 2, iemand die een beetje savvy is kan heus wel bedenken dat als je met tijdelijke kentekenplaten in de trein naar Schiphol stapt, je wellicht een auto gaat kopen!

Om 9 uur vertrekt het vliegtuig, dus ik na een slapeloze nacht (want net een stressdag achter de rug en een stressdag voor de boeg) met m'n halfgare postzegel om half 6 uit mn bed gekropen, trein van half 7, 7 uur op de luchthaven. Burger King ruikt een stuk minder aantrekkelijk om 7 uur 's morgens

...

Vluchten binnen de EU zijn wat anders dan daarbuiten.. je wordt aangeraden om 2 uur van te voren aanwezig te zijn, maar in mijn geval stond ik binnen 2 minuten bij de gate. Aldaar kon ik luisteren naar het gezang van de roltrap, die bij iedere voetganger in steenkolen Engels "Mind your step" verkondigde.
De vlucht en rit naar de eigenaar waren nogal recht-toe-recht-aan dus.. -->

Kennismaking auto en baasje

Eenmaal in het zonnige (grauwe) München aangekomen stond de eigenaar al op de stoep van een flink huis, het was een amikale charismatische vent (net zoals de meeste oplichters)
Maargoed, niet lullen maar poetsen, laat maar zien dat ding.. En daar stond een prachtig exemplaar, een beetje vies, beschadigde (originele) velgen, maar verder helemaal verzorgd. en de winterbanden achterin (was geen onderdeel van de koop, die kreeg ik kado) Ik heb hem gevraagd om even de kap te lichten, olie, koelvloeistof, motorruim gecheckt, gevoeld, radiator bekeken. Nog geluisterd en daarna een ritje naar de duitse RDW om zijn platen op te heffen (kentekenplaten gaan in DE op bestuurder, niet op auto. Om op te heffen heb je deel II nodig, en ik had beide kentekendelen nodig) goed, de alarmbellen gingen niet af, hij wilde zelf graag dat we een koopcontract afsloten. Er was geen haast, geen druk, lekker met een bak koffie de papieren tekenen, vervolgens kreeg ik alle benodigde papieren, beide sleutels en in de auto kreeg hij zijn geld. Vanaf dat moment was de auto van mij. Het was 3 uur 's middags, en ik moest nog 1000 KM, en ik was *moe*

De terugreis

Goed, als je dacht dat het onverstandig was om met zoveel geld naar een vreemde te reizen om daar een auto af te rekenen, dan haak je hier af.
Het probleem dat ik had, was dat ik onder al mijn vrienden op zo'n korte termijn geen bijrijder kon versieren, en de trip dus alleen moest maken. Ik had hier de tijd voor tot 23:59:59 dezelfde avond, en Google vond dat ik er 9 uur over ging doen.
Als er een kans was om de auto goed te testen, dan was dit hem, maar ik was doodmoe.. dus: Vermoeide bestuurder in een vreemde auto met 4x zoveel vermogen als de vorige, op een vreemde weg waar iedereen 180 rijdt, met haast, maar wel voorzichtig.
Ik laat dat even bezinken

Ja?


Goed, met de nodige (8) pauzes (waarvan 3x tanken, 2,5 tank leeggereden, niet verkeerd met een gemiddelde snelheid van 150) en een flinke opstopping tijdens de spits, precies om 23:59 de garage binnengerold, hopelijk was Flitsmeister up to date, anders krijg ik een paar glimmende enveloppen.

Afhandeling
Die volgt nog.. De auto staat nu op het werk achter een slagboom te wachten op de RDW

Euvels achteraf
Is nog een kort lijstje, maar tijdens het rijden het volgende:
- Na 4 uur flink trappen bovenin de toeren wat minder PK's, lijkt te maken te hebben met warmte, gezien na een lang stuk wegwerkzaamheden (80) de paardjes weer terug waren. Oordeel volgt snel.
- Airco moet even nagekeken worden, raam open was koeler.
- Parkeersensor-aanstuur-unit moet gekalibreerd worden (was bekend), iedere paar uur begint ie als een gek te piepen omdat ie op 5 meter afstand wat ziet, is snel verholpen met een knopje op het dashboard. De unit was vervangen door de eigenaar, maar de kalibratie nog niet gedaan, de oude unit ligt in het dashboardkastje.
- Ik kon geen Cruise control vinden. (opgelost, bedankt!)
- Vandaag (2 dagen na het verhaal) even wezen kijken, wilde nog het oliepeil en smerigheid van het motorruim checken. Was op peil maar er lag al een plekje vloeistof onder de auto. Goudkleurig doorzichtig, lijkt op verse olie. Maargoed, was verwacht, zodra hij op de weg mag direct naar laten kijken.
Laatst gewijzigd door RJ85 op 07 mei 2017 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

06 mei 2017 17:10

Limiter is ook de bediening van de cc.
Een en hetzelfde 'stokje'.
Limiter is indrukken, cc is hendel naar voren of naar achteren, omhoog of omlaag.
Simpel ;)
andor
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01 jul 2010 21:21
Mercedes-Benz: S212 220 cdi
Locatie: in de buurt van glane

06 mei 2017 17:30

Leuk verwoordt :goedzo: over de rest ieder zijn ding , ik en denk dat vele dingen zijn ,dat een ander niet snel zou doen
Succes en hoor \lees graag hoe het afloopt
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4249
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500
Specialisatie: Wereldreiziger

06 mei 2017 17:43

Leuk en gaaf verhaal. :goedzo:
Nu nog een paar foto's.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

06 mei 2017 19:30

Mooi verhaal hoor! Prachtig! Ik wens je heel veel succes met deze wagen. :goedzo:

Cc is inderdaad omhoog voor instelling nieuwe snelheid, naar achteren voor "uit", naar boren om de cc terug te zetten naar de vorige ingestelde snelheid als er even van de cc af bent. Als de cc is ingeschakeld is omhoog verhoging van de snelheid en naar beneden verlaging van de snelheid. Knopje is instelling (aan - uit) snelheidsbegrenzer.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

06 mei 2017 20:09

Mooi avontuur !
Veel plezier!
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

07 mei 2017 13:51

Pracht verhaal!

Veel plezier met het PKpakhuis ;)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
RJ85
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 feb 2017 10:37
Mercedes-Benz: C32 AMG
Locatie: Zaanstad

07 mei 2017 15:21

Bedankt iedereen, foto's vergeet ik steeds te maken, van Duitsland heb ik helemaal niets, heb momenteel ook nog niks van hier, dus snel..

Nog even over het verhaal: ik heb zo'n 100 berichten uitgewisseld met de beste man, dus waar het lijkt alsof ik binnen een dag had besloten om ervoor te gaan, is het feitelijk anderhalve maand verder.
Gebruikersavatar
RJ85
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 feb 2017 10:37
Mercedes-Benz: C32 AMG
Locatie: Zaanstad

10 mei 2017 10:30

Om een of andere reden kan ik mijn post niet meer wijzigen..
Vandaag bij de RDW geweest en weer even kunnen genieten.. heerlijke auto, ook koud erg soepel en vergevingsgezind. Uiteraard goedgekeurd en binnen 3 kwartier was ik weer onderweg naar de garage. Nu afwachten tot de Belastingdienst mij de nota stuurt. :)
Plaats reactie