S210 E320cdi turbo revisie
- nick wood
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
- Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
- Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
- Contacteer:
Daar heb ik een update over, vanochtend zijn de pakkingen binnen gekomen om te turbo weer te monteren in de auto. Dat wil zeggen, de nieuwe uitlaatpakking en het pakkingsetje voor de turbo zelf.Mercedesfreund schreef: Mooi verhaal. Niet voor mij weg-gelegd maar wel mooi om te lezen. Grote vraag is natuurlijk; hoe loopt ie nu!?
Vanmiddag aan de slag gegaan en de zaak weer in elkaar gezet. De turbo loopt als een zonnetje!
Hier het verslag met foto's.
De uitlaatpakking.
De nieuwe LMM.
Als laatste het turbo pakkingen setje.
Daar zit meer in dan ik verwacht had, zelfs een injectiespuit om de turbo alvast vol met olie te pompen na de montage.
Vanmiddag maar aan de slag gegaan en hier zie je de uitlaatpakking min of meer op zijn plaats.
Het spruitstuk handvast op zijn plaats.
De turbo er handvast op geschroefd en de uitlaatbouten al op het juiste moment aangehaald.
De beugel die het ding omhoog houd terug geplaatst en de terugvoer olieleiding aangesloten aan de onderkant. Dan is het tijd om alle andere bouten op het juiste moment vast te zetten omdat ik er nu nog bij kan.
De katalysator weer terug op zijn plaats.
Dankbaar gebruik gemaakt van de spuit om de turbo alvast vol met olie te spuiten, door aan het schoepenrad te draaien verdeelt de olie zich door de turbo en zal hij niet drooglopen bij de eerst start. Ook de aanvoerleiding met hetgeen er over was volgespoten om dezelfde reden.
De aanvoer leiding voor de smering aangesloten. Daarna de Benz gestart en stationair laten lopen voor een minuut of 5 zodat de olie ook de turbo weer goed voorziet van smering. De turbine loopt als een zonnetje!
Laatst gewijzigd door nick wood op 16 mar 2017 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- nick wood
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
- Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
- Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
- Contacteer:
Al het loodgieterswerk weer terug geplaatst en de nieuwe LMM in de inlaat geschroefd.
Nu kan ik de motor weer tot in zijn begrenzer gassen, maar ik heb hem eerst een kwartiertje warm laten lopen.
Het resultaat, door de injectoren aan te pakken was ik van de zwarte rook af. Door de turbo te reviseren ben ik van de blauwe rook af, wat ik nu nog heb is witte/grijze rook. Ik had er na een uur geen zin meer in om de motor volledig op temperatuur te laten komen, het was inmiddels half 7.
Dat ga ik morgen doen want ik denk dat er gewoon condens in de uitlaat en het inlaat systeem is gekomen omdat de zaak meer dan 10 dagen open heeft gelegen. 's Nachts is het best wel vochtig hier net naast de rivier.
Ter informatie, er zit nog geen kenteken op de Benz want ik heb hem uit Duitsland gehaald en ga hem nu in Frankrijk invoeren. Dat omdat ik nu eenmaal permanent in Frankrijk woon. Dat betekent dat ik er op dit moment niet legaal mee kan rijden en de bekende "Italian tune-up" niet tot de mogelijkheden behoort. Hij is overigens wel verzekerd op het oude Duitse kenteken, technisch kan dat helemaal niet want in DE hoort het kenteken bij de eigenaar en niet bij de auto. De Benz is dus op mijn naam verzekerd op het Duitse kenteken van de vorige eigenaar. De Fransen zijn de moeilijkste niet als het erop aankomt.
Nu kan ik de motor weer tot in zijn begrenzer gassen, maar ik heb hem eerst een kwartiertje warm laten lopen.
Het resultaat, door de injectoren aan te pakken was ik van de zwarte rook af. Door de turbo te reviseren ben ik van de blauwe rook af, wat ik nu nog heb is witte/grijze rook. Ik had er na een uur geen zin meer in om de motor volledig op temperatuur te laten komen, het was inmiddels half 7.
Dat ga ik morgen doen want ik denk dat er gewoon condens in de uitlaat en het inlaat systeem is gekomen omdat de zaak meer dan 10 dagen open heeft gelegen. 's Nachts is het best wel vochtig hier net naast de rivier.
Ter informatie, er zit nog geen kenteken op de Benz want ik heb hem uit Duitsland gehaald en ga hem nu in Frankrijk invoeren. Dat omdat ik nu eenmaal permanent in Frankrijk woon. Dat betekent dat ik er op dit moment niet legaal mee kan rijden en de bekende "Italian tune-up" niet tot de mogelijkheden behoort. Hij is overigens wel verzekerd op het oude Duitse kenteken, technisch kan dat helemaal niet want in DE hoort het kenteken bij de eigenaar en niet bij de auto. De Benz is dus op mijn naam verzekerd op het Duitse kenteken van de vorige eigenaar. De Fransen zijn de moeilijkste niet als het erop aankomt.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ondanks het volspuiten met olie is het wel aan te raden om te starten zonder brandstofinspuiting. De turbo wordt na ontbranding tot extreme hoge snelheden gestuwd, waarbij je 100% juiste smering wilt hebben. Voor de rest een mooie how-to.
Logboek S500.
- nick wood
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
- Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
- Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
- Contacteer:
Dat ben (was) ik me bewust maar bedankt voor deze aanvulling. Ik heb het niet vermeld maar het is zeker een punt waar aandacht aanbesteed dient te worden.
Overigens ook bedankt voor het compliment.
Overigens ook bedankt voor het compliment.
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Inderdaad een mooie how to
Persoonlijk besteed ik het liever uit (ruil turbo )
Maar heb je het olie gedeelte ook schoon gemaakt ?
Je begint heel mooi met de doppen maar later ligt dit gedeelte open aangezien er altijd oude dopes ect. Blijven ziten was dit een mooi moment op schoon te maken en dan had je naa schoonmaken de doppen gebruikt zodat het lager huis mooi schoon blijven
Heb je turbo ook op onbalans gecontroleerd?
Soms willen ze wel eens uit balans zijn
Starten zonder aanslaan is het makkelijkste om de rail druk en nokkenas sensor of vliegwiel sensor los te pakken
Dit allemaal om je olie leiding van olie te voor zien en dat de turbo rustig kan op starten
Heb je afdichtingen van de olie leidingen op het motor blok ook vervangen ? Dezen willen na los halen wel eens lekken en zitten niet in de standaard pakking sets
Persoonlijk besteed ik het liever uit (ruil turbo )
Maar heb je het olie gedeelte ook schoon gemaakt ?
Je begint heel mooi met de doppen maar later ligt dit gedeelte open aangezien er altijd oude dopes ect. Blijven ziten was dit een mooi moment op schoon te maken en dan had je naa schoonmaken de doppen gebruikt zodat het lager huis mooi schoon blijven
Heb je turbo ook op onbalans gecontroleerd?
Soms willen ze wel eens uit balans zijn
Starten zonder aanslaan is het makkelijkste om de rail druk en nokkenas sensor of vliegwiel sensor los te pakken
Dit allemaal om je olie leiding van olie te voor zien en dat de turbo rustig kan op starten
Heb je afdichtingen van de olie leidingen op het motor blok ook vervangen ? Dezen willen na los halen wel eens lekken en zitten niet in de standaard pakking sets
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Hele mooie Howto weer!
Grtz,
Ingmar
Grtz,
Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
- nick wood
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
- Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
- Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
- Contacteer:
Ik begrijp je opmerking niet helemaal maar als je bedoeld dat ik meteen in het begin de doppen erop gezet heb en daarna niet meer dan klopt dat. Ik had dat gedaan om geen rommel vanaf het motorblok in de turbo te krijgen tijdens de demontage. Daarna is de turbo volledig uit elkaar geweest en met koudontvetter gereinigd. Op het moment dat het centrale huis weer in elkaar zat met al de nieuwe onderdelen heb ik het meteen afgedopt. Vergeet ook niet dat een foto een momentopname is, het kan zomaar zijn dat ik te snel een foto heb genomen zonder op de details te letten.pascalvd schreef:Inderdaad een mooie how to
Persoonlijk besteed ik het liever uit (ruil turbo )
Maar heb je het olie gedeelte ook schoon gemaakt ?
Je begint heel mooi met de doppen maar later ligt dit gedeelte open aangezien er altijd oude dopes ect. Blijven ziten was dit een mooi moment op schoon te maken en dan had je naa schoonmaken de doppen gebruikt zodat het lager huis mooi schoon blijven
Goed punt! Ik ben dat helemaal vergeten te vermelden. Ik heb namelijk de turbine ten opzichte van de as gemarkeerd zodat hij op precies dezelfde positie weer terug geplaatst is.pascalvd schreef:Heb je turbo ook op onbalans gecontroleerd?
Soms willen ze wel eens uit balans zijn
Niet alleen de turbo maar ook de aanvoerpijp heb ik met olie gevuld, op het moment van demontage kwam er ook geen olie uit dus ik denk dat ik het goed heb opgelost. Misschien kan het beter en ik zal dat de volgende keer ook zeker doen.pascalvd schreef:Starten zonder aanslaan is het makkelijkste om de rail druk en nokkenas sensor of vliegwiel sensor los te pakken. Dit allemaal om je olie leiding van olie te voor zien en dat de turbo rustig kan op starten
Jazeker, in de set die ik heb aangeschaft (in Frankrijk) om de turbo te monteren zat deze wel. Niet in de revisieset voor de turbo, daar heb je helemaal gelijk in. Overigens zitten daar de koperen ringen voor de banjo-bout of de pakking tussen het spruitstuk en de turbo ook niet bij, vandaar dat ik de montageset heb aangeschaft waar het allemaal wel in zat.pascalvd schreef:Heb je afdichtingen van de olie leidingen op het motor blok ook vervangen ? Dezen willen na los halen wel eens lekken en zitten niet in de standaard pakking sets
Hartelijk bedankt voor je positieve kritiek!
Aan iedereen, hartelijk bedankt voor de complimenten!
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
dat bedoelde ik inderdaad ik kon het niet terug vinden vandaar de vraagnick wood schreef:Ik begrijp je opmerking niet helemaal maar als je bedoeld dat ik meteen in het begin de doppen erop gezet heb en daarna niet meer dan klopt dat. Ik had dat gedaan om geen rommel vanaf het motorblok in de turbo te krijgen tijdens de demontage. Daarna is de turbo volledig uit elkaar geweest en met koudontvetter gereinigd. Op het moment dat het centrale huis weer in elkaar zat met al de nieuwe onderdelen heb ik het meteen afgedopt. Vergeet ook niet dat een foto een momentopname is, het kan zomaar zijn dat ik te snel een foto heb genomen zonder op de details te letten.pascalvd schreef:
Maar heb je het olie gedeelte ook schoon gemaakt ?
Je begint heel mooi met de doppen maar later ligt dit gedeelte open aangezien er altijd oude dopes ect. Blijven ziten was dit een mooi moment op schoon te maken en dan had je naa schoonmaken de doppen gebruikt zodat het lager huis mooi schoon blijven
inpercipe maakt het niks uit hoe de turbo er af komt als ie er maar 100% schoon op komt
ik weet onderhand uit ervaring dat de oringen en alle afdichtingen aan het motor blok er niet bij zitten alleen wat er op en aan de turbo zit zo ook bij jou te ziennick wood schreef:Jazeker, in de set die ik heb aangeschaft (in Frankrijk) om de turbo te monteren zat deze wel. Niet in de revisieset voor de turbo, daar heb je helemaal gelijk in. Overigens zitten daar de koperen ringen voor de banjo-bout of de pakking tussen het spruitstuk en de turbo ook niet bij, vandaar dat ik de montageset heb aangeschaft waar het allemaal wel in zat.pascalvd schreef:Heb je afdichtingen van de olie leidingen op het motor blok ook vervangen ? Dezen willen na los halen wel eens lekken en zitten niet in de standaard pakking sets
Hartelijk bedankt voor je positieve kritiek!
toen ik mijn om646 turbo op een hoop had liggen heb ik een ruil turbo gehaald
hier zat ook een montage set bij net zo als bij die van jou maar de afdichtingen op het motor blok van de olie leiding zat er niet bij ik zie dezen of soort gelijk ook niet bij die van jou
met als resultaat dat deze een beetje lekten
de koperingen voor de banjo en de pakking voor de retour zie ik wel maar die op het blok zie ik niet
foto van mijn montage set en de afdichtingen op het blok
- nick wood
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
- Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
- Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
- Contacteer:
Juist, die laatste had ik dus niet. De O-ring voor de aanvoerleiding zat wel in de montageset. Op de foto die ik geplaatst heb in het montageverhaal ligt hij in de 3-hoekige grote turbo pakking.
Ik ga de zaak nu op lekkages controleren waar de retourleiding het blok weer ingaat.
Thanks!
Ik ga de zaak nu op lekkages controleren waar de retourleiding het blok weer ingaat.
Thanks!