Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Na de teasers is het al snel tijd voor de echte onthulling van de Mercedes-AMG GT Concept. Deze auto is een voorbode voor een uitbreiding van de AMG GT reeks en zal rond 2018/2019 op de markt komen.
Mercedes-AMG toont met de GT Concept de toekomst van 'Driving Performance'. Naast vier deuren beschikt de auto ook over een hybride aandrijflijn, wat te herkennen is aan het "EQ Power+" label op de spiegel-vervangende camera's in de flanken. Daarmee is het, na de Mercedes-AMG F1 W08 EQ Power+ de tweede auto die dit label draagt.
Het is een concept car, dus het uiterlijk kon net wat extremer worden vormgegeven. De van 'power domes' voorziene motorkap is langgerekt en de voorruit ligt vlakker dan bij normale auto's - hierdoor is de auto direct te herkennen als AMG GT. Het uiterlijk kenmerkt zich door gespierde proporties, grote oppervlakken en weinig onderbrekingen daarin. Ook de felrode kleur genaamd Hot Red doet de auto opvallen. Aan de voorzijde bevinden zich dun vormgegeven koplampen, een variant van de Panamericana grille met verticale lamellen met rode details en duidelijk aanwezige luchtinlaten in de bumper.
Bij Mercedes-AMG draait het altijd om de verbinding tussen fascinatie en functie. Dit is terug te vinden in de lamellen van de luchtinlaten in de bumper, die aangestuurd worden voor optimale aerodynamische en thermische efficïentie. Dit systeem is als AirPanel aanwezig op de AMG GT R.
De koplampen zijn voorzien van 'nano active fibre' technologie en tonen hoe de dagrijdverlichting van de toekomst eruit ziet. Het lichtsysteem is voorzien van een vrijstaand vormgegeven 'lichtsnoer', en mede met het drie-dimensionale lichteffect zorgt dit voor een eigen 'licht identiteit' voor de AMG GT Concept. Langs de bovenzijde is het knipperlicht geïntegreerd welke nu nog sneller het licht heen en weer laat lopen. Twee staafvormige lichten kunnen direct de rijbaan voor het voertuig verlichten en vormen de dagrijdverlichting samen met de in LED uitgevoerde hoofdschijnwerper en het uitgebreide lensensysteem. Een goudkleurige sierrand versterkt de individuele indruk en een rood AMG logo toont de mate van detail. De koplamp is hiermee een drie-dimensioneel complex onderdeel dat dankzij de afwerking in gunmetal-grijs en geborsteld aluminium toont dat deze auto puur voor hoge prestaties staat.
Ook aan de achterzijde zijn de lichten dun vormgegeven, net als bij de AMG GT, en ook de vorm van de achterklep verraadt bij welke modellijn deze auto hoort. Ook de achterlichten beschikken over verbeterde lichttechnologie en bevinden zich achter een drie-dimensionaal vormgegeven glas, welke voorzien is van een koelmodule voor een betere warmte-afvoer. Verder in het oog springende elementen zijn de diffuser in naakt koolstofvezel en de centrale uitlaat zoals die ook op de AMG GT R zit.
De dynamiek van het voertuig wordt aan de zijkant duidelijk zichtbaar door de lage en platter aflopende daklijn, alsmede door de relatief smalle en stijlloze zijruiten. De brede spatschermen zorgen voor een groter diepteverschil in de flanken waardoor de auto gespierder oogt en er nog meer nadruk op de enorme wielen wordt gelegd. Buitenspiegels zijn vervangen door camera's die lager op de flank geplaatst zijn en daarmee minder luchtweerstand en wervelingen veroorzaken. Verder zijn het dak, de dorpellijsten en de vleugel in de voorbumper uitgevoerd in naakt koolstofvezel. Achter de enorme velgen zijn de keramische AMG Performance remmen zichtbaar met brons-kleurige remklauwen met "AMG Carbon Ceramic" opschrift.
Het is niet voor het eerst dat Mercedes-AMG een hybride bouwt. In 2010 liet men al zien waar het toe in staat was met de SLS AMG Electric Drive, een variant van de SLS die puur elektrisch aangedreven werd en over een uitzonderlijk vermogen en rijdynamiek beschikte. Verder zal Mercedes-AMG in september op de IAA in Frankfurt de hypercar 'Project One' onthullen, welke over de Formule 1 aandrijflijn beschikt. Tussen deze extremen en de bestaande modellen met verbrandingsmotoren staat deze GT Concept en wordt zichtbaar welke alternatieve aandrijflijnen mogelijk zijn binnen het Mercedes-AMG concept.
De AMG GT Concept is een hybride waarbij de basis gevormd wordt door de bekende 4,0-liter V8 biturbo motor. Deze wordt ondersteund door een elektromotor en gecombineerd komt het vermogen op meer dan 800 pk uit. Hierdoor kan de auto van 0 naar 100 km/h versnellen in minder dan 3 seconden. Ook de AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving wordt ondersteund door een elektromotor waarmee de achterwielen worden aangedreven. Dankzij Torque Vectoring technologie kan het koppel per wiel afgeregeld worden.
De auto kon relatief licht gehouden worden dankzij een verbeterde energieopslag. De accu's zijn lichter en compacter dan conventionele exemplaren, en maken het mogelijk om afhankelijk van de klantenwensen het vermogen of de capaciteit verder op te schalen. Bij het remmen wordt energie teruggewonnen, de verbrandingsmotor schakelt in als de accu's niet genoeg energie meer kunnen leveren. De auto kan indien gewenst volledig elektrisch rijden, elektrisch met sporadische ondersteuning van de verbrandingsmotor, of op beide krachtbronnen voor maximale prestaties en rijdynamiek. Ook de AMG GT Concept is qua systeemwerking gebaseerd op dat van de Mercedes-AMG Petronas Formule 1 wagens. Zo wordt de accu tijdens het rijden opgeladen en gereed gezet om maximaal vermogen te leveren. Dit alles is mogelijk gemaakt door de intensieve samenwerking met Mercedes-AMG High Performance Powertrains.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog