E-Klasse groeit andermaal: de nieuwe E-Klasse All-Terrain

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

22 sep 2016 20:11

De E-Klasse blijft maar groeien - nu is het de beurt aan de E-Klasse All-Terrain.
De E-Klasse blijft maar groeien - nu is het de beurt aan de E-Klasse All-Terrain.
S213AT-15.jpg (291.11 KiB) 5362 keer bekeken
Mercedes-Benz heeft het doek getrokken van de E-Klasse All-Terrain, een nieuwe variant met grotere bodemvrijheid en grotere wielen - samen met het standaard aanwezige 4MATIC zorgt dit ervoor dat de auto verder kan komen dan conventionele stationwagons. In Parijs beleeft het model zijn debuut, de leveringen beginnen in het voorjaar van 2017.

De E-Klasse All-Terrain staat 29 mm hoger op zijn wielen dan de E-Klasse Estate en beschikt standaard over 4MATIC en luchtveringssysteem Air Body Control met meerdere luchtkamers. Net als bij de meeste niche-modellen zal het motorenaanbod gering zijn - het aanbod bestaat voorlopig enkel uit de E220 d 4MATIC met 194 pk, later verschijnt nog een zescilinder dieselmotor. Beide motoriseringen worden gekoppeld aan de nieuwe negentraps automaat 9G-Tronic.

Dankzij verscheidene off-road georiënteerde ontwerpelementen oogt de All-Terrain krachtig en robuust ten opzichte van de klassieke stationwagon. Het opvallendste verschil aan de voorzijde is de nieuwe grille met twee lamellen in SUV-stijl, uitgevoerd in iridiumzilver. De voorbumper beschikt over een speciaal inzetstuk welke oogt als een beschermingsplaat voor de onderzijde, afgewerkt in gegalvaniseerd zilverchroom. De meerdelige voorbumper is op het bovenste deel in wagenkleur gespoten, het onderste deel is in zwart kunststof uitgevoerd.

In het zijaanzicht zijn duidelijk de zwarte kunststoffen wielkastbedekking en dorpels zichtbaar. De koper kan kiezen uit 3 verschillende velgsets in 19- en 20-inch, en dankzij de hogere zijwangen beschikt de auto over een grotere bodemvrijheid, beter rijcomfort op slecht wegdek en natuurlijk een robuustere uitstraling.

Aan de achterzijde is eveneens een meerdelige bumper te vinden, welke net als de voorbumper deels in voertuigkleur en deels in zwart kunststof is uitgevoerd en beschikt over een gegalvaniseerd inzetstuk welke oogt als de onderzijde bescherming van een SUV. Tevens is de achterbumper voorzien van een robustere bescherming voor de laaddrempel van de bagageruimte.

De All-Terrain is leverbaar met een specifiek voor dit model leverbaar siermateriaal in aluminium-carbon look, alsmede edelstalen sportpedalen met rubberen noppen en vloermatten met All-Terrain badge. De uitrusting van de auto is gebaseerd op de Avantgarde interieurlijn, optioneel kan worden gekozen voor Exclusive en designo uitrusting. De All-Terrain profiteert van alle intelligente oplossingen voor de bagageruimte die in de E-Klasse Estate leverbaar zijn, zoals de standaard Cargo-stand voor de achterste rugleuningen welke neerklapbaar zijn in 40:20:40 verhouding. Daarnaast beschikt de auto over alle innovaties betreffende veiligheid, comfort en rijdynamiek.

Voor de E220 d 4MATIC wordt een gecombineerd verbruik volgens NEFZ vermeld van 5,1/5,2 liter op 100 kilometer met een uitstoot van 137 tot 139 gram CO2 per kilometer. Van 0 naar 100 km/h is mogelijk in 8 seconden, en de topsnelheid ligt op 232 km/h. In de berichtgeving wordt specifiek vermeld dat deze waarden gelden voor de 9G-Tronic uitvoeringen, waardoor er dus ruimte overblijft voor speculatie over andere varianten.

De E-Klasse All-Terrain beschikt standaard over Dynamic Select met specifiek voor dit model het rijprogramma All-Terrain. Dit programma is afkomstig uit de GLE en biedt verbeterde rijeigenschappen voor op onverharde wegen. Tot 35 km/h tilt Air Body Control het voertuig 20 mm verder op. Systemen als ASR en ESP zijn vanzelfsprekend aangepast voor deze auto. Het All-Terrain rijprogramma toont daarnaast unieke weergaves op het display met onder andere informatie over de stuurhoek, de middels de luchtvering ingestelde rijhoogte, de hellingshoeken, intensiteit van gas- en rembediening en een kompas. Dankzij de luchtvering zijn drie rijhoogte niveaus mogelijk tussen 0 en +35 mm. Dit is ook handmatig in te stellen via bedieningselementen op de middenconsole. Van de 29 mm die de E-Klasse All-Terrain hoger op de poten staat dan de E-Klasse Estate, is 14 mm te danken aan de grotere band-velg combinatie, 15 mm is te danken aan de nieuwe standaard rijhoogte dankzij de luchtvering. De bodemvrijheid ligt tussen de 121 en 156 mm.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

64513 64514 64515 64516

64517 64518 64519 64520

64521 64522 64523 64524

64525 64526 64527 64528

64529 64530 64531 64532

64533 64534 64535 64536

64537 64538 64539 64540

64541 64542


Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, foto's van Daimler
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Paauwtje
Berichten: 1481
Lid geworden op: 18 jul 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205 C180, W212 E350 cgi, c215 CL500, EX: w169 A150, W203 C220 CDI

22 sep 2016 20:40

Tja, ik weet hier. Ik denk dat het even wennen wordt. Bij Volvo en Audi vind ik het veelal wel geslaagd, maar ook dat duurde even. Ik geef het even tijd ;)
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

22 sep 2016 20:56

waarom ook niet...nog meer modelvariaties...hebben ze wel nodig

greetingz,
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6352
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

22 sep 2016 21:45

Ja je zal enorm verder komen met bandjes van 30 mm hoog en een gewicht van, pak hem beet 1500 kilo?

Het oogt allemaal wel enorm ruig maar ik denk dat 99% van de bestuurders meer dan genoeg hebben aan een 'standaard' 4-matic zonder ongespoten delen.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

22 sep 2016 23:22

Ik snap dit model nog niet echt. Een E estate met 4MATIC heeft al die zogenaamde off-road nonsense niet, zoals de neppe ''onderzijde bescherming'' en al dat plastic. Voor een offroader heeft dit ding nogal erg grote wielen, lage wangen, en weinig ruimte tussen wiel en wielkast. Om nog maar te zwijgen over die belachelijke trend dat de halve buitenzijde uit ongespoten zwart kunststof moet bestaan. Leg dan ook gelijk een offroad waardig wiel op een imperiaal of zo. Het is wel een beetje jammer dat ze zo enorm de concurrentie na-apen, normaal was dat toch een beetje andersom. Auto's die niet meer te onderscheiden zijn, een X6, daar een kleine versie van, nu deze stationwagon met identiteitscrisis...

En dan de vraag, komt hier ook een AMG van? Of zeggen ze na een paar jaar hetzelfde als over de R63 (''grootste fout in onze geschiedenis'')?
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

24 sep 2016 10:24

Ziet er erg vet uit.
Mooie competitie voor Audi met zijn allroad en volvo met zijn crosscountry lijn.
Moeten ze voor de Cklasse ook maken.
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

24 sep 2016 11:26

ziet er totaal niet uit... ik krijg echt schaamte van te moeten zeggen dat ik een mercedes liefhebber ben met de huidige modellen
Dieseltje67
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 aug 2016 20:48
Mercedes-Benz: W639 Vito 4x4 116 CDI
Locatie: Belgisch Limburg

24 sep 2016 12:16

Beetje laat, de concurrentie heeft dit al jaren.
Niet dat het echt functioneel is maar er is vast een groep kopers voor dit uiterlijk.
Verder vind ik het best geslaagd..............
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

24 sep 2016 19:03

Ehh, jasses...echt een WTF momentje hier...
Zal allemaal wel weer een kwestie van wennen zijn maar voor nu vind ik het he-le-maal NIKS...

Ze kunnen beter allemaal een samenwerkingsverband aangaan, allemaal op 1 en het zelfde onderstel, met uitwisselbare carrosserie onderdelen
Als we dan toch allemaal de zelfde markt voorzien...
CLR schreef:Voor een offroader heeft dit ding nogal erg grote wielen, lage wangen, en weinig ruimte tussen wiel en wielkast.
Nee; "ik doe net of" dat ik ook voor off-road geschikt ben...
Zwart ongespoten plastic staat trouwens stoer, zeur niet... ;-)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

25 sep 2016 00:38

Marco schreef:
CLR schreef:Voor een offroader heeft dit ding nogal erg grote wielen, lage wangen, en weinig ruimte tussen wiel en wielkast.
Nee; "ik doe net of" dat ik ook voor off-road geschikt ben...
Zwart ongespoten plastic staat trouwens stoer, zeur niet... ;-)
Sorry :lol:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

18 apr 2017 15:57

Vanaf volgende maand kan een nieuwe motorvariant worden besteld, namelijk de E350 d. Deze krijgt de bekende OM642 3,0-liter V6 met 258 pk en 620 Nm koppel. De motorisering zal echter kort leverbaar zijn, want in 2018 wordt deze vervangen voor de OM656 3,0-liter zes-in-lijn. Overigens markeert volgende maand ook de uitrol van modeljaar update 808, en kan vanaf dat moment de Estate worden besteld als E63 danwel E63 S met vermogens tot 612 pk.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

21 jul 2017 14:06

Mogelijk zit er een extreme variant aan te komen van de E-Klasse All-Terrain. Een van de Mercedes-ingenieurs vond de auto nog niet ruig genoeg en heeft er in een half jaar tijd met wat collega's, goedkeuring van managers en een 'bescheiden' budget een 4x4² variant van gemaakt.

Het gevaarte staat onder andere op portaalassen zoals ook is gedaan bij de G500 4x4² en natuurlijk de Unimog. De wagen is voorzien van 20-inch velgen met 285/50 R20 banden en heeft een bodemvrijheid van 420 millimeter, meer dan een Humvee en de eerder genoemde G500 4x4² (370 mm). Overigens wordt de auto aangedreven door de 3,0-liter V6 benzinemotor uit de E400 met 333 pk en 480Nm koppel, een motor die niet leverbaar is op de reguliere All-Terrain. Ook in de breedte is de auto gegroeid, de spoorbreedtes zijn toegenomen met 200 mm extra.

Er zijn wel wat beperkingen vanwege de gekozen basis, want doordat de auto wel gewoon beschikt over multilink ophanging en zelfs luchtvering, hangt er al snel een wiel in de lucht omdat de ophanging niet ver genoeg kan kantelen. Daarnaast is er geen low-range mogelijk en ontbreken mechanische sperren zoals die wel in de G-Klasse aanwezig zijn.

Mercedes-Benz zou volgens enkele media al plannen hebben om de auto in kleine oplage te produceren. Technisch blijkt het ding prima haalbaar en vanzelfsprekend zijn er wel een paar mensen te vinden die dit speelgoed zouden willen.
66040 66041 66042 66043

66044 66045 66046 66047

66048 66049
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

21 jul 2017 14:28

Blergh! van een Merk met klasse (uitstraling) na een Merk dat alles moet hebben wat de concurrent ook heeft :(
Gebruikersavatar
michael6129
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17 aug 2009 00:16
Mercedes-Benz: Geen momenteel, ex Carlsson CM60, W211 E500, 1996 C36 AMG
Locatie: Limburg

21 jul 2017 14:48

het is even wennen maar wel gaaf, @WillemH snap je wel maar aan de andere kant de mooiste klasse auto's worden nog steeds gemaakt door Mercedes-benz.
De nieuwe C/E/S (etc) zijn toch echt klasse auto's.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

21 jul 2017 15:02

Het is dat ik de midlife-crises al achter de rug heb, maar ánders...
Stoer wel die spoorbreedte. Handig ook: hoge instap :goedzo:

Lekkere potente Benz kortom. Misschien iets voor een tweede leg :D

Kost dat?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie