Afgelopen week heb ik een 213 E-klasse mogen ontdoen van zijn/haar dashbord om zo de ruimte te krijgen om de benodigde onderdelen in te kunnen bouwen om de auto te voorzien van "frisse" lucht.
Een "arbre-magic" ofwel "wunderbaum" was zondermeer een stuk eenvoudiger (& goedkoper) geweest, maar deze fabrieksoplossing (optiecode P21) is toch wel een heel stuk eleganter.
Het was verbazend om te zien hoeveel onderdelen er uit een 213 E-klasse geschroefd moeten worden voordat het dashbordkastje eindelijk verwijderd kan worden, maar als je dan eenmaal al zover bent dan stelt de demontage van de rest van het dashbord ook niet zo veel meer voor.
al met al was het een leuke klus met slechts 1 onderdeel waar een leveringsprobleem op zat (en dat onderdeel was simpel te vervangen voor een alternatief onderdeel)
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,
2016 W213 met air-ballance pakket
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20512
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
- Bijlagen
-
- het originele dashbordkastje zonder airballance optie
- DSC06641.jpg (98.89 KiB) 8900 keer bekeken
-
- gedemonteerd dashbord
- DSC06663.jpg (87.57 KiB) 8900 keer bekeken
-
- gedemonteerd dashbord
- DSC06667.jpg (110.55 KiB) 8900 keer bekeken
-
- gedemonteerd dashbord
- DSC06661.jpg (109.37 KiB) 8900 keer bekeken
-
- het linker kachelkanaal (zonder &) met extra ionisator
- DSC06657.jpg (62.84 KiB) 8900 keer bekeken
-
- het gemonteerde kachelkanaal met extra ionisator (rode stekker) van boven gezien
- DSC06678.jpg (74.39 KiB) 8900 keer bekeken
-
- het gemonteerde kachelkanaal met extra ionisator (zwarte kastje) van onderen gezien
- DSC06683.jpg (96.65 KiB) 8900 keer bekeken
-
- de leiding tbv de aanvoer van de geurstoffen zit daar ergens door het kachelsysteem gevlochten
- DSC06675.jpg (68.61 KiB) 8900 keer bekeken
-
- de ionisator werkt foutloos
- DSC06696.jpg (62.56 KiB) 8900 keer bekeken
-
- de generator voor het luchtverfrissersysteem werkt ook foutloos
- DSC06699.jpg (67.12 KiB) 8900 keer bekeken
-
- het dashbordkastje met de generator voor het luchtverfrissersysteem en een potje geurstoffen
- DSC06705 (640 x 480).jpg (71.75 KiB) 8900 keer bekeken
-
- het dashbordkastje met de generator voor het luchtverfrissersysteem en een potje geurstoffen
- DSC06715.jpg (126.48 KiB) 8900 keer bekeken
-
- de extra menu's voor het kachelsysteem
- DSC06718.jpg (80.39 KiB) 8900 keer bekeken
-
- en de extra instelling voor de werking van het luchtverfrissersysteem
- DSC06724.jpg (82.5 KiB) 8900 keer bekeken
-
- het menu voor de ionisering (leuke graphics)
- DSC06727.jpg (79.74 KiB) 8900 keer bekeken
-
- het menu voor de ionisering (leuke graphics)
- DSC06730.jpg (76.86 KiB) 8900 keer bekeken
-
- toch wel echt mooi zo'n display
- DSC06735.jpg (79.37 KiB) 8900 keer bekeken
-
- de generator voor het luchtverfrissersysteem en een potje geurstoffen
- DSC06711.jpg (67.01 KiB) 8900 keer bekeken
- Paauwtje
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 18 jul 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205 C180, W212 E350 cgi, c215 CL500, EX: w169 A150, W203 C220 CDI
Toch apart om te zien dat het hele dashboard eruit moet om een flesje parfum( oneerbiedig, niet zo bedoeld) te plaatsen. Toch weer mooi werk!
●W212(viewtopic.php?f=62&t=97695)
●C215(viewtopic.php?f=62&t=96205)
- Msmax
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
- Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
- Locatie: Zoetermeer
Hoi Steve,
Kijk dit is een van de upgrades die ik bij mijn W213 van 032017 ook wil gaan maken (naast de achterruit rollo en verlichte instaplijsten)... en wel met de originele onderdelen en niet de aftermarket sets. Qua prijs scheelt het niet veel.
Ik heb al een bijna complete lijst met alle benodigde onderdelen op de kabelsets na.
Die kabelsets kan ik nergens vinden in EPC. Is het de bedoeling dat je zelf een kabelboom maakt of is dit al voorbereid in de auto?
Ik heb wel alle aansluitpunten kunnen lokaliseren waar het aangesloten moet worden eventueel als ik de kabelboom zelf moet maken.
Binnenkort moet ik toch de dashboard vervangen (ivm aangestuurde airbag) en wil de ionisator en beide kabelbomen dan meteen voorbereiden. Is het later alleen de atomizer in de handschoenenvak monteren.
En als laatste... is de 2017 model ook met een ionisator geleverd geworden?
Ik vind 2 schema's terug.. een met en een zonder de ionisator.
Bedankt vast voor je adviezen...
Kijk dit is een van de upgrades die ik bij mijn W213 van 032017 ook wil gaan maken (naast de achterruit rollo en verlichte instaplijsten)... en wel met de originele onderdelen en niet de aftermarket sets. Qua prijs scheelt het niet veel.
Ik heb al een bijna complete lijst met alle benodigde onderdelen op de kabelsets na.
Die kabelsets kan ik nergens vinden in EPC. Is het de bedoeling dat je zelf een kabelboom maakt of is dit al voorbereid in de auto?
Ik heb wel alle aansluitpunten kunnen lokaliseren waar het aangesloten moet worden eventueel als ik de kabelboom zelf moet maken.
Binnenkort moet ik toch de dashboard vervangen (ivm aangestuurde airbag) en wil de ionisator en beide kabelbomen dan meteen voorbereiden. Is het later alleen de atomizer in de handschoenenvak monteren.
En als laatste... is de 2017 model ook met een ionisator geleverd geworden?
Ik vind 2 schema's terug.. een met en een zonder de ionisator.
Bedankt vast voor je adviezen...
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20512
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
alle air ballance pakketten hebben (of hadden destijds) een ionisator...kabels moet je zelf maken maar die stellen voor deze optie niets voor
ik heb volgens mij nog wel 1 compleet (en nieuw) set liggen
greetingz,
ik heb volgens mij nog wel 1 compleet (en nieuw) set liggen
greetingz,
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 apr 2020 21:22
- Mercedes-Benz: w211
- Specialisatie: 2e bedrijfswagenmonteur
Waar precies zit die ionisator
Aan de linker zijde ?
Waar heb je rechts die doorzichtige leiding in gestopt
Ik vindt het plaatje van wis
Wel een lastig iets
Volgens dat plaatje zit ie boven een sensor (met paars zwarte draad)
Maar gaat ie daar in of moet op iets ?
Aan de linker zijde ?
Waar heb je rechts die doorzichtige leiding in gestopt
Ik vindt het plaatje van wis
Wel een lastig iets
Volgens dat plaatje zit ie boven een sensor (met paars zwarte draad)
Maar gaat ie daar in of moet op iets ?
- Msmax
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
- Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
- Locatie: Zoetermeer
De ionisator zit op een luchtkanaal gemonteerd achter de stuur in de dashboard. De gehele dash moet er uit om erbij te kunnen.meulenhofke schreef: ↑18 jul 2022 22:11 Waar precies zit die ionisator
Aan de linker zijde ?
Waar heb je rechts die doorzichtige leiding in gestopt
Ik vindt het plaatje van wis
Wel een lastig iets
Volgens dat plaatje zit ie boven een sensor (met paars zwarte draad)
Maar gaat ie daar in of moet op iets ?
De slang van de atomizer zit aan de rechterkant in de kanaal gestoken op een daarvoor bestemde aansluitpunt.
Zou duidelijk moeten zijn als je bij de auto zelf kijkt... beetje de lengte van de slang volgen... moet lukken.
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K