2015 V222 S500 voorzien van een standkachel

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

19 jun 2015 00:32

Na een eerste ervaring met (het kaalplukken van) een 222er S-klasse een tijdje terug en na de standkachel inbouw in een 205 C-klasse (waarvoor Mercedes nog steeds NIET alle brackets geleverd heeft), was het nu tijd voor een standkachel in een 222er S-klasse.

Op zich heeft Mercedes duidelijk zijn best gedaan om de standkachel delen zoveel mogelijk en lekker compact op 1 bracket te schroeven maar als dan aansluitend DRIE standkachel units (besteld en) gemonteerd moeten worden voordat er eindelijk een goede werkende standkachel unit onder de auto verbouwd zit dan wordt dat hele complete bracket toch wel enigzins een onding.

De eerste (nieuwe!) standkachel unit had een software probleem; deze standkachel kon wel via xentry (stardiagnose) tot verwarmen aangestuurd worden maar was niet in staat om vanaf de schakelaar en/of afstandsbediening te verwarmen (ventileren ging wel maar verwarmen niet).
De tweede (nieuwe!) standkachel unit deed wel alles wat die doen moest maar bij deze unit was de fabrikant een lager tbv het inwendig verbouwde ventilator vergeten of zo, want dat ding overstemde zowel de motor als het audiosysteem in de auto :stom: .
De derde (nieuwe!) standkachel unit was een goed gelukt exemplaar - met deze unit functioneerde alles zoals het hoorde en dat zonder overmatig geluid te produceren...3x is scheepsrecht :S .

Op zulke momenten wordt het overigens ook al snel duidelijk hoe het garantie systeem van Mercedes in elkaar steekt :roll: ...duidelijk niet hun sterkste punt.

...op naar de volgende 222er S...

Zoeksleutel: Steve230479

greetingz,
Bijlagen
de auto in kwestie
de auto in kwestie
222sth01.jpg (117.58 KiB) 9854 keer bekeken
de originele kachelbediening zonder standkachel schakelaar
de originele kachelbediening zonder standkachel schakelaar
222sth02.jpg (88.44 KiB) 9854 keer bekeken
de ruimte tegen het rechter schutbord zonder standkachel maar met de originele waterslangen en magneetventiel voor de achterste kachel (onder de middenconsole)
de ruimte tegen het rechter schutbord zonder standkachel maar met de originele waterslangen en magneetventiel voor de achterste kachel (onder de middenconsole)
222sth03.jpg (134.71 KiB) 9854 keer bekeken
de bestaande leidingen voor de achterste kachel (onder de middenconsole)
de bestaande leidingen voor de achterste kachel (onder de middenconsole)
222sth04.jpg (104.8 KiB) 9854 keer bekeken
de vloer van de auto zonder brandstofleiding voor de standkachel
de vloer van de auto zonder brandstofleiding voor de standkachel
222sth05.jpg (80.49 KiB) 9854 keer bekeken
de ruimte tegen het rechter schutbord zonder waterslangen
de ruimte tegen het rechter schutbord zonder waterslangen
222sth06.jpg (114.66 KiB) 9854 keer bekeken
de standkachel op bracket
de standkachel op bracket
222sth07.jpg (96.85 KiB) 9854 keer bekeken
de standkachel op bracket
de standkachel op bracket
222sth08.jpg (102.37 KiB) 9854 keer bekeken
de standkachel op bracket
de standkachel op bracket
222sth09.jpg (98.54 KiB) 9854 keer bekeken
de gemonteerde standkachel
de gemonteerde standkachel
222sth10.jpg (122.63 KiB) 9854 keer bekeken
de gemonteerde standkachel
de gemonteerde standkachel
222sth11.jpg (108.55 KiB) 9854 keer bekeken
de gemonteerde standkachel incl. de nieuwe aansluitingen op de achterste kachel (onder de middenconsole)
de gemonteerde standkachel incl. de nieuwe aansluitingen op de achterste kachel (onder de middenconsole)
222sth12.jpg (106.5 KiB) 9854 keer bekeken
de aansluiting op de brandstoftank
de aansluiting op de brandstoftank
222sth13.jpg (121.83 KiB) 9854 keer bekeken
de opvoerpomp voor de standkachel
de opvoerpomp voor de standkachel
222sth14.jpg (86.5 KiB) 9854 keer bekeken
de brandstofleiding voor de standkachel
de brandstofleiding voor de standkachel
222sth15.jpg (89.86 KiB) 9854 keer bekeken
lichtelijk gedemonteerd interieur
lichtelijk gedemonteerd interieur
222sth16.jpg (121.47 KiB) 9854 keer bekeken
het extra standkachelmenu
het extra standkachelmenu
222sth17.jpg (62.83 KiB) 9854 keer bekeken
het extra standkachelmenu
het extra standkachelmenu
222sth18.jpg (78.15 KiB) 9854 keer bekeken
de nieuwe kachelbediening met extra schakelaar voor de standkachel
de nieuwe kachelbediening met extra schakelaar voor de standkachel
222sth19.jpg (70.6 KiB) 9854 keer bekeken
de afstandsbediening voor de standkachel
de afstandsbediening voor de standkachel
222sth20.jpg (73.88 KiB) 9854 keer bekeken
3x is scheepsrecht...het gaat tegenwoordig echt goed met de kwaliteitscontrole en de onderdelenleveringen bij Mercedes
3x is scheepsrecht...het gaat tegenwoordig echt goed met de kwaliteitscontrole en de onderdelenleveringen bij Mercedes
222sth21.jpg (97.98 KiB) 9854 keer bekeken
Gebruikersavatar
Guido85
Berichten: 850
Lid geworden op: 23 jun 2014 21:36
Mercedes-Benz: W211 e350
Locatie: Rijen

19 jun 2015 00:38

Mooi verhaal weer! Wel een prachtige koets.

Greatz Guido
degeluidsman
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2013 21:33

19 jun 2015 08:06

Goed dat er nog echte specialisten bestaan , die dit soort dingen als uitdaging zien , en het ook nog eens professioneel weten op te lossen . Klasse Steve.
Ik heb je al bij diverse mensen aanbevolen , als het gaat om achteraf inbouwen van originele Mercedes accessoires.

Gr Ed
aras
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 sep 2012 17:57
Mercedes-Benz: Momenteel Benz-loos :(
Locatie: Nieuw Vennep

19 jun 2015 13:06

Fantastisch om te zien hoe jullie zulke dure en complexe auto's strippen en voorzien van mooie accessoires. En ze weer in elkaar krijgen :applaus:

Ik heb zoveel plezier van mijn standkachel in mijn V40. Volgende auto is het weer een musthave.
Gebruikersavatar
Bas
Forum Held
Berichten: 3598
Lid geworden op: 04 aug 2010 11:14
Mercedes-Benz: S212 350 CGI AVANGARDE AMG LINE; ex S211 320 CDI; ex C124 300-24v; ex W126 380SE; ex w124 200d
Specialisatie: herstel van lakschade
Locatie: NEDERASSELT

19 jun 2015 15:05

Standkachel blijft een heerlijke optie om te hebben....... Bij een wagen in die prijsklasse toch wel standaard een vinkje bij de dealer waard.
Gr Bas

Alcoholvrijbier is als een BH aan de waslijn................het beste is eruit.
rene_fb
Berichten: 749
Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
Mercedes-Benz: S205 C300
Locatie: DE, Bayern
Contacteer:

19 jun 2015 16:59

MBenzNL schreef:3x is scheepsrecht...het gaat tegenwoordig echt goed met de kwaliteitscontrole en de onderdelenleveringen bij Mercedes
Mercedes of Webasto?

Geloof niet dat bij dit soort spare parts ook maar iemand van MB er ook maar naar kijkt, laat staan een functietest uitvoert. Dit is gewoon dozenschuiven van een pallet van Webasto naar het magazijn.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

19 jun 2015 22:12

rene_fb schreef: Mercedes of Webasto?

Geloof niet dat bij dit soort spare parts ook maar iemand van MB er ook maar naar kijkt, laat staan een functietest uitvoert.
dat maakt in dit geval niet veel uit...het is A) mercedes die de leveranciers tot en met de laatste cent uitmelkt (met alle gevolgen van dien) en het is B) mercedes die heeft bedacht dat het een goed plan was om de standkachel units al naar productie exemplaar 004914 te wijzigen (en dat is dus niet alleen een softwarematige maar ook een hardwarematige wijziging geweest)...dat is dus een fysieke standkachelunit wijziging BINNEN de eerste 5000 productie auto's!

greetingz,
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

19 jun 2015 23:00

Steve, respect voor de professionaliteit van al je ombouwactiviteiten. :goedzo:

Daarentegen vind ik het diep triest hoe slecht de kwaliteit van de door/via Mercedes geleverde onderdelen soms is, gewoon schandalig en ver beneden het kwaliteitsniveau dat je bij een dergelijk merk zou mogen verwachten.

Ik vind hier een bepaalde vorm van arrogantie van afstralen: wij van Mercedes maken een zooitje van de kwaliteit en toelevering, de dealer/inbouwer moet daardoor ontstane problemen zelf maar op zien te lossen en de klant moet niet zeuren en gewoon betalen. :stom: :evil:

Ik heb momenteel 3 Mercedessen, maar ik twijfel zo onderhand ernstig of er ooit nog een zal worden aangeschaft.
Ik heb dit soort arrogantie en mis-management/gebrek aan kwaliteit nog niet eerder meegemaakt bij de vele andere merken die ik (gehad) heb...OK, Audi komt volgens wat ik van niet bepaald tevreden rijders met dat merk hoor aardig in de buurt, maar verder..

Het is dat wij hier op het forum een heeele goeie reparateur kennen die overal kennis van heeft.... :goedzo:
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

20 jun 2015 06:57

E55amg schreef:....Daarentegen vind ik het diep triest hoe slecht de kwaliteit van de door/via Mercedes geleverde onderdelen soms is, gewoon schandalig en ver beneden het kwaliteitsniveau dat je bij een dergelijk merk zou mogen verwachten...
Nou nou, Rene en Steve :(
Ik denk dat Mercedes-Benz nog steeds de beste onderdelenvoorziening heeft, de auto's als slimste in elkaar zitten en 99% van de onderdelen wel goed en op voorraad zijn.
Daarbij zie je alleen kwaliteits toeleveranciers bij MB en dat wordt je niet zomaar.
Dat Steve veel aan exclusieve en nieuwe auto's werkt en dure, complexe en exclusieve opties werkt kan dus een vertekent beeld geven vind ik.
Ik vind het dan ook niet raar dat delen die weinig tot niet verkocht worden niet direct op voorraad liggen als er een nieuw model uit komt.

Ik heb nog nooit lang op een onderdeel hoeven te wachten bij Mercedes-Benz.

In dit geval, een standkachel in een 222-er S-Klasse: ik denk dat nog NIEMAND ter wereld dit eerder gedaan heeft.
Dus als er dan iets met de onderdelen is of de voorziening daarvan niet klopt, dan zal ook Steve de eerste zijn die dit merkt en dit dan ook het meeste zal meemaken.
Ik denk dat de dealers en andere MB-mensen die meelezen Steve erg dankbaar mogen zijn dat hij deze informatie deelt.

En de kwaliteit?
Volgens mij zijn er relatief weinig problemen met de Mercedessen, niet alleen de 'oudjes', maar ook niet met de nieuwe modellen.
Let wel dat de meeste mensen op een forum komen (door Google) omdat ze een probleem hebben, dus een forum kan een heel erg vertekend beeld over het geheel geven.
Uitzonderingen en pechgevallen zijn er altijd, met een auto moet je ook wat geluk hebben.

Als ik mijn 211 E-Klasse als voorbeeld neem.
Ik rij daar nu bijna 150.000 km mee. Als ik de onderhouds- en reparatiekosten bekijk, dan rij ik erg goedkoop (*) met deze auto.
Ook heb ik geen roest (juist onderhoud, in de gaten houden en waar nodig direct bijwerken), geen elektrische storingen (die vaak bij een 211 genoemd worden) en geen echte serieuze dingen kapot heb gehad. De teller staat ondertussen op 490.000 km.
Juist onderhoud bij de juiste partij(en) is veruit het belangrijkste om lang probleemloos met een auto te rijden.


* Hier heb ik de motor/bak niet in meegerekend.
Dit is mijn eigen fout door er toentertijd een Eco (nou ja...) Power Xtra tuning kit in te zetten, na montage binnen 100km de motor compleet aan gort....
#doeslief
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

20 jun 2015 07:48

Peter schreef:Ik denk dat Mercedes-Benz nog steeds de beste onderdelenvoorziening heeft, de auto's als slimste in elkaar zitten en 99% van de onderdelen wel goed en op voorraad zijn.
daar kun je op zich best nog wel eens gelijk in hebben...omdat ik enkel en alleen maar aan mercedes werk heb ik zelf geen vergelijkingsmateriaal maar ik zie mijn collega wel eens aan andere merken werken waarbij ik dan al snel concludeer dat er daar niet al te best is nagedacht over het demonteren van onderdelen (ook bij BMW)

maar als mercedes klanten weken en zelfs maanden laat wachten op simpele onderdelen waarvoor ze al wel een onderdeelnummer hebben aangemaakt en een prijs hebben bepaald en waarvan iedereen WEET dat dit onderdeel iedere dag meerdere (dan wel vele) malen van de lopende band lopen omdat de optie die bij dat onderdeel hoort veelvuldig verbouwd wordt in de nieuw geproduceerde autos dan laat mercedes daar toch een steek vallen
in het verleden is het overigens ook al wel eens voorgekomen dat onze dealer werktekeningen doorgemaild heeft gekregen waarop ik aan moest geven welk onderdeel ik nu precies nodig had omdat men dat specifieke onderdeel simpelweg niet voor de vervangingsmarkt opgenomen had (soms wordt er wel eens wat over het hoofd gezien) en dan kan ik mij een vertraging bij de uitlevering van dat onderdeel best goed voorstellen

bij onze MB dealer stond een tijdje terug een 222 AMGer 3 weken stil omdat er geen remblokken te leveren waren - en dan hebben we het over een simpel slijtagedeel van een type auto waarvan iedereen weet dat die remblokken vreet bij iedere ietwat sportievere gebruiker

die snorremans die bij mercedes aan het roer staat moet zich toch weer(?) iets meer bezig houden met de aftersales service en iets minder gefocussed zijn op het willen zijn van de grootste autofabrikant met de meeste onzinnige "niche" modellen

greetingz,
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

20 jun 2015 08:36

Peter schreef:Als ik mijn 211 E-Klasse als voorbeeld neem.
Ik rij daar nu bijna 150.000 km mee. Als ik de onderhouds- en reparatiekosten bekijk, dan rij ik erg goedkoop (*) met deze auto.
Ook heb ik geen roest (juist onderhoud, in de gaten houden en waar nodig direct bijwerken), geen elektrische storingen (die vaak bij een 211 genoemd worden) en geen echte serieuze dingen kapot heb gehad. De teller staat ondertussen op 490.000 km.
Juist onderhoud bij de juiste partij(en) is veruit het belangrijkste om lang probleemloos met een auto te rijden.
Ik mag me aansluiten bij deze uitspraak, waarbij ik al 174.000 heb gereden, teller staat slechts op 272.000...
Geen vergelijk met de BOM volle 220 hierboven uiteraard, maar toch...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

20 jun 2015 09:03

MBenzNL schreef:...bij onze MB dealer stond een tijdje terug een 222 AMGer 3 weken stil omdat er geen remblokken te leveren waren - en dan hebben we het over een simpel slijtagedeel van een type auto waarvan iedereen weet dat die remblokken vreet bij iedere ietwat sportievere gebruiker...
Misschien zijn er wel meer sportieve rijders dan op gerekend ;) , maar dit mag natuurlijk nooit gebeuren (heb je die klant geen AMG remupgrade aangeboden?)

En ja, ik ben het helemaal met je eens dat er weer wat meer op de aftersales gericht mag gaan worden. En juist dat zie ik de laatste tijd toch ook weer veel bij dealer gebeuren gelukkig.
Nu nog wat slimmere planners bij de productie en het voorraadbeheer van MB ;)
#doeslief
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

20 jun 2015 13:12

Mooi werk weer, toch wel vreemd dat die optie er niet al op zat (standaard dan wel al aangevinkt). Mooi exemplaar S ook. :)
MBenzNL schreef:die snorremans die bij mercedes aan het roer staat moet zich toch weer(?) iets meer bezig houden met de aftersales service en iets minder gefocussed zijn op het willen zijn van de grootste autofabrikant met de meeste onzinnige "niche" modellen

greetingz,
Staat in de planning. :goedzo: Voor dezelfde week als dat ik de loterij hoofdprijs win en het gehele midden-oosten in vrede samenleeft.
Bijlagen
img3486d.jpg
img3486d.jpg (79.92 KiB) 9469 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

20 jun 2015 13:18

Een auto maken voor meerdere generaties is tegenwoordig niet meer belangrijk. Je mag al blij zijn als het bij de eerste eigenaar heel blijft :)
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

20 jun 2015 15:05

CLR schreef:Mooi werk weer, toch wel vreemd dat die optie er niet al op zat (standaard dan wel al aangevinkt). Mooi exemplaar S ook. :)
MBenzNL schreef:die snorremans die bij mercedes aan het roer staat moet zich toch weer(?) iets meer bezig houden met de aftersales service en iets minder gefocussed zijn op het willen zijn van de grootste autofabrikant met de meeste onzinnige "niche" modellen

greetingz,
Staat in de planning. :goedzo: Voor dezelfde week als dat ik de loterij hoofdprijs win en het gehele midden-oosten in vrede samenleeft.
Om nog hierop terug te komen: ze hebben zojuist toegegeven dat ze een markt zoeken waar cabrio-SUV's verkocht kunnen worden... nee, geen geintje.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie