Wie kan mij vertellen hoe het op het ogenblik de BPM berekent wordt, wanneer je een auto uit Duitsland wilt importeren.
Is dit alleen gebaseerd op de uitstoot??
Via autoweek heb ik het geprobeerd maar schrok enorm van de BPM bijdrage( € 20000,00 voor een auto uit 2010).
BPM berekenen
Ja, dat klopt. Loont zich niet meer op een dikke bak vind ik. Zie douane/belastingdienst bijvoorbeeld hier.
- AMGC32
- Berichten: 5332
- Lid geworden op: 18 sep 2011 15:49
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG
- Specialisatie: Auto's zoeken
Met een wat oudere auto kan het nog lonen om van tabel te wisselen.
Bij de nieuwere en wat duurdere auto's kun je alleen nog een beetje ''creatief'' met BPM proberen om te gaan en met een tegenbewijs werken.
Bij de nieuwere en wat duurdere auto's kun je alleen nog een beetje ''creatief'' met BPM proberen om te gaan en met een tegenbewijs werken.
''There is no substitute for cubic inches''
Ex W201 190D 2.5 - W124 300D - W126 500SE - W210 E300 Turbodiesel - W203 C270 CDI - W203 C32 AMG - S203 C30 AMG - W211 E220 CDI - W211 E500 - W220 S320 CDI - C219 CLS 320 CDI
W211 E55 AMG
Ex W201 190D 2.5 - W124 300D - W126 500SE - W210 E300 Turbodiesel - W203 C270 CDI - W203 C32 AMG - S203 C30 AMG - W211 E220 CDI - W211 E500 - W220 S320 CDI - C219 CLS 320 CDI
W211 E55 AMG
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Voor zover ik weet geldt het volgende:
Tot eerste toelating 01/2008 kan je kiezen op basis van welke tabel je wilt invoeren (CO2 of oude stijl op basis nieuwwaarde) dan wel op basis taxatie tegenbewijs.
Met eerste toelating na 01/2008 kan je alleen nog kiezen tussen CO2 of CO2 i.c.m.tegenbewijs. Dit betekent eigenlijk dat voor vrijwel elke auto met CO2 boven de ca. 250 g/km invoer uit buitenland economisch niet meer interessant is..
Tot eerste toelating 01/2008 kan je kiezen op basis van welke tabel je wilt invoeren (CO2 of oude stijl op basis nieuwwaarde) dan wel op basis taxatie tegenbewijs.
Met eerste toelating na 01/2008 kan je alleen nog kiezen tussen CO2 of CO2 i.c.m.tegenbewijs. Dit betekent eigenlijk dat voor vrijwel elke auto met CO2 boven de ca. 250 g/km invoer uit buitenland economisch niet meer interessant is..
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- JosCLK
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 24 mei 2006 10:00
- Mercedes-Benz: SL63 AMG R231 2017
- Locatie: West-Friesland
Aan de andere kant: voorbeeld van een MB uit 2009. Prijs in DL EUR 63.000, BPM 16.000, totaal 79.000. Prijs bij de dealer in NL EUR 109.000. Zit nog steeds een aardig gat tussen.tiktak schreef:Wie kan mij vertellen hoe het op het ogenblik de BPM berekent wordt, wanneer je een auto uit Duitsland wilt importeren.Is dit alleen gebaseerd op de uitstoot??Via autoweek heb ik het geprobeerd maar schrok enorm van de BPM bijdrage( € 20000,00 voor een auto uit 2010).
@E55AMG,
Waar ben je die datum van 01.01.2008 tegengekomen?
Nog wat info van de site van de belastingdienst. Ik begrijp hieruit dat je ook de oude regeling (cataloguswaarde) mag blijven gebruiken voor alle personenauto's tot en met 31.12.2013.
Historisch bruto bpm-bedrag
Voor gebruikte personenauto’s, bestelauto’s en motoren mag de bpm niet hoger zijn dan de bpm voor vergelijkbare motorrijtuigen die al in Nederland zijn geregistreerd. Daarom mag u het bruto bpm-bedrag gebruiken dat gold tussen het tijdstip dat het motorrijtuig (in het buitenland) voor het eerst in gebruik is genomen en het tijdstip van aangifte. Dit noemen wij het historisch bruto bpm-bedrag. U mag het laagste tarief kiezen in die periode. Als u kiest voor het historisch tarief, dan moet u ook rekening houden met alle bepalingen over de catalogusprijs die op dat moment golden (inclusief de regels voor de voorzieningen die al dan niet tot de catalogusprijs gerekend moeten worden) en het toe te passen tarief (waaronder bijvoorbeeld de CO2-toeslag, de fijnstofkorting en de labelregeling).
Is het historisch bruto bpm-bedrag lager dan het huidige bruto bpm-bedrag? Dan mag u het historisch bruto bpm-bedrag gebruiken om te berekenen hoeveel bpm u moet betalen. U moet dan in uw bpm-aangifte aangeven dat u uitgaat van het historisch bruto bpm-bedrag. Dit historisch bruto bpm-bedrag rekent u zelf uit. Stuur deze berekening als extra bijlage mee met uw aangifte. U vindt een toelichting bij de berekening van het historisch bruto bpm-bedrag onder ‘Oude bpm-tarieven’.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8136
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Voor een eerste grove (!) indruk, zie www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
Je ziet dan grofweg of de afschrijvingsmethode van de historische BPM wel/niet interessanter is dan de huidige regeling.
Bedenk echter dat je nodig de waarde van ALLE af-fabriek geïnstalleerde opties moet optellen bij de catalogusprijs, waardoor je dus vrijwel altijd duurder uitkomt dan de Autoweek berekening.
Voor de precieze berekening, ga naar de Belastingdienst website. Op die website staat ook keurig uitgelegd dat je nog steeds zelf mag kiezen welke van deze twee berekeningsmethoden je hanteert.
Overigens is een taxatie voornamelijk interessant bij bij schadeauto's.
Arjen.
Je ziet dan grofweg of de afschrijvingsmethode van de historische BPM wel/niet interessanter is dan de huidige regeling.
Bedenk echter dat je nodig de waarde van ALLE af-fabriek geïnstalleerde opties moet optellen bij de catalogusprijs, waardoor je dus vrijwel altijd duurder uitkomt dan de Autoweek berekening.
Voor de precieze berekening, ga naar de Belastingdienst website. Op die website staat ook keurig uitgelegd dat je nog steeds zelf mag kiezen welke van deze twee berekeningsmethoden je hanteert.
Overigens is een taxatie voornamelijk interessant bij bij schadeauto's.
Arjen.
- Siemi
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 06 mei 2008 15:15
- Mercedes-Benz: Range Rover Sport TDV8
- Specialisatie: BPM, import en export
- Locatie: Kleve
- Contacteer:
Het ligt toch nog iets genuanceerder. Bij bijna alle auto's is op taxatiebasis voordeliger. Dat komt doordat dan uitgegaan wordt van een lage handelswaarde. Het is tegenwoordig voor een niet BPM specialist niet meer te doen om een exacte BPM te berekenen, dus kun je het beste vragen om een BPM opgave bij een van de serieuze bedrijven. Dan weet je het zeker. Enneh, er is nog een site met heel info, die vind je wel met google.
- Siemi
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 06 mei 2008 15:15
- Mercedes-Benz: Range Rover Sport TDV8
- Specialisatie: BPM, import en export
- Locatie: Kleve
- Contacteer:
Niet als het een auto van 2013 of nieuwer is . Maar idd, opties AF FABRIEK moet ook voor betaald worden. Bij aangifte op basis van tegenbewijs, leidt dat overigens tot niet zo hele grote meerprijs. Aangezien TS het heeft over 20.000 euro BPM, zal het gaan om een volle S klasse. Dan is de afschrijving sowieso enorm (ook op de BPM).
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8136
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Natuurlijk kun je altijd wel tot een lagere BPM-waarde komen, maar dat is dan vóórdat je de kosten van die taxatie meeneemt Als je getaxeerde bedrag echt heel erg afwijkt van de verwachte waarde van de douane/Belastingdienst en je kunt het echt niet hard maken (anders dan met een taxatierapportje), dan kun je op je kop gaan staan bij het keuringsstation, maar dan wordt dat toch echt niet gepikt.Siemi schreef:Het ligt toch nog iets genuanceerder. Bij bijna alle auto's is op taxatiebasis voordeliger. Dat komt doordat dan uitgegaan wordt van een lage handelswaarde.
Meen je dit nu? Als je naar de Belastingdienst site gaat, en je gaat naar die PDF die je nodig hebt voor de aangifte dan vul je toch gewoon alle vakjes in? Kind doet de was. Ik geef direct toe dat het wellicht er wat indrukwekkend uitziet, maar als je er even een paar uurtjes voor gaat zitten dan kan iedereen zelf die aangifte doen. Juist bij een Mercedes-Benz, omdat je via de importeur keurig een lijst kunt krijgen met alle opties die af-fabriek geïnstalleerd waren.Siemi schreef: Het is tegenwoordig voor een niet BPM specialist niet meer te doen om een exacte BPM te berekenen, dus kun je het beste vragen om een BPM opgave bij een van de serieuze bedrijven. Dan weet je het zeker.
- Siemi
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 06 mei 2008 15:15
- Mercedes-Benz: Range Rover Sport TDV8
- Specialisatie: BPM, import en export
- Locatie: Kleve
- Contacteer:
Hoe bepaal je of je aangifte doet op historische BPM of huidige? Of de tussenin liggende jaren? Hoe bepaal je de taxatie of handelswaarde? Hoe vergelijk je de verschillende koerslijsten? Die kosten voor die taxatie verdien je absoluut terug.*
* en nu gaat er vast iemand komen met een voorbeeld van een BPM vrije youngtimer of zo
* en nu gaat er vast iemand komen met een voorbeeld van een BPM vrije youngtimer of zo
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8136
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Mijn antwoord is heel simpel: Excel. Toen ik mijn auto importeerde heb ik eerst de regels uitgezocht bij de Belastingdienst. Vervolgens via de importeur de af-fabriek optielijst, en via het WWW alle mogelijke prijslijsten en koerslijsten achterhaald. Vervolgens bouw je een überspreadsheet, waar je alle mogelijke berekeningen in zet. En dan... kies je de voordeligste.
Ik geloof direct dat een taxatie je geld kan besparen, maar dat is niet in de prijsklasse waar ik in zou zoeken.
Ik zal mijn eerdere statement "voornamelijk bij schadeauto's" nuanceren: Ik denk dat een taxatie voornamelijk interessant is bij schadeauto's EN wellicht bij auto's waarvan de dagwaarde boven de ca. €30.000 ligt.
Arjen.
Ik geloof direct dat een taxatie je geld kan besparen, maar dat is niet in de prijsklasse waar ik in zou zoeken.
Ik zal mijn eerdere statement "voornamelijk bij schadeauto's" nuanceren: Ik denk dat een taxatie voornamelijk interessant is bij schadeauto's EN wellicht bij auto's waarvan de dagwaarde boven de ca. €30.000 ligt.
Arjen.
- Siemi
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 06 mei 2008 15:15
- Mercedes-Benz: Range Rover Sport TDV8
- Specialisatie: BPM, import en export
- Locatie: Kleve
- Contacteer:
Je doet jezelf tekort. Je hebt namelijk, als normale particulier, geen toegang tot alle koerslijsten. Maar jou overtuig ik toch niet . Pas daarom alleen wel op dat er anderen zijn die je raad opvolgen, blind een formulier invullen en teveel BPM betalen. Degene die een paar jaar terug mijn BMW 330d kocht, deed dat ook zo. Die heeft alleen wel iets van 1500 euro teveel BPM betaald. Toegegeven, daar moet je je best voor doen op een totaal van 3000 euro BPM, maar het lukte hem. Ik probeer daarom iedereen op het gebied van BPM zo goed en eerlijk mogelijk te informeren.
Zodra je in de markt bent voor een nieuwe auto, maak ik een BPM aangifte voor je en jij maakt hem zelf. Als de mijne voordeliger is, stort je 100 euro in de forumpot en vice versa
Zodra je in de markt bent voor een nieuwe auto, maak ik een BPM aangifte voor je en jij maakt hem zelf. Als de mijne voordeliger is, stort je 100 euro in de forumpot en vice versa
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8136
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Hahaha! Dat is goed hoor. Ik was het nu nog niet van plan om een andere auto te kopen, maar dit soort van weddenschappen vind ik heel leukSiemi schreef:Zodra je in de markt bent voor een nieuwe auto, maak ik een BPM aangifte voor je en jij maakt hem zelf. Als de mijne voordeliger is, stort je 100 euro in de forumpot en vice versa
Vrolijke groet,
Arjen.
Het gaat om een auto uit 2010 waarvan de nieuwprijs ongeveer 150.000 euro bedraagt.Siemi schreef:Niet als het een auto van 2013 of nieuwer is . Maar idd, opties AF FABRIEK moet ook voor betaald worden. Bij aangifte op basis van tegenbewijs, leidt dat overigens tot niet zo hele grote meerprijs. Aangezien TS het heeft over 20.000 euro BPM, zal het gaan om een volle S klasse. Dan is de afschrijving sowieso enorm (ook op de BPM).
Dit is inclusief de opties.
Uit de verschillende verhalen maak ik op dat je eventueel gebruik kan maken van de oude situatie die aangegeven is bij de site van de belastingdienst ( in gebruikname in periode van: met daarbij de leeftijd van de auto).
Of zie ik het nu verkeerd?
Ik weet dat dit type auto's gestraft worden in Nederland en dat dit type auto ook aanzienlijk duurder zijn in Nederland .
Maar als je de nieuwe regeling erop na houdt inclusief het bedrag van aanschaf,dan is het niet meer interessant om dit soort auto's te importeren.
Daarbij meende ik te denken dat het hele BPM verhaal niet meer gold( iets met regelgeving eu?)
Is dat waar of is dat een fabel?, anders zou de Nederlandse overheid zich nog schuldig maken aan criminele activiteiten.