Legende-wagen: De Mercedes G-Klasse

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

12 okt 2013 19:20

De Mercedes G-Klasse wordt al sinds 1979 gebouwd - door aanhoudende vraag komt er maar geen einde aan de productie.
De Mercedes G-Klasse wordt al sinds 1979 gebouwd - door aanhoudende vraag komt er maar geen einde aan de productie.
G-bouw-1.jpg (128.16 KiB) 10437 keer bekeken
Elke Mercedes G-Klasse is in Graz geboren – nu wordt dit aantal nóg hoger dankzij de beslissing om nog langer de auto te blijven produceren. Neem een kijkje achter de schermen en zie hoe deze legende gebouwd wordt.

Het is bijna gezellig te noemen hoe het in de fabriek in Graz er aan toe gaat. Niet dat de werknemers hier niets te doen hebben, maar de rust staat in groot contrast met andere autofabrieken. Daar slingeren lasrobots hectisch heen en weer en worden in hoog tempo door gigantische machines de vele platen gevormd.

De wieg van de Mercedes G-Klasse
Langzaam schuift een karavaan hoekige carrosserieën door de fabriekshal, met slechts hier en daar een enkele lasvonk. Men hoort de stemmen, het gepraat, af en toe zelfs gelach. De geboorteplek van de G-Klasse is geen dreunende donkere fabriekshal – het lijkt veel meer op een atelier. Metaalbewerkers, monteurs en elektriciens. Bijna allen zijn overigens Velen van de werknemers hier zijn er al bij sinds het begin van de productie, in 1979, en komen al ruim 30 jaar voor hun werk naar deze fabriek.

Elk casco is om het half uur weer een station opgeschoven. Eerst worden de bekabeling, geluidsdempende materialen en het dashboard en bedieningselementen gemonteerd. Vervolgens schuiven de metalen geraamtes door naar de volgende werknemer. Hier worden ze voorzien van stoelen, hemelbekleding en de overige beklede interieurpanelen. Tenslotte worden de koetsen verenigd met het chassis, de motor en de aandrijflijn. Elke dag gaat het zo, altijd van 6:00 tot 14:30. Daarna zit de dienst erop en zijn om en nabij 40 nieuwe G-Klasses op de wereld gebracht – voor 90% ontstaan uit handwerk.

In 2013 zijn er ongeveer 12.000 terreinwagens geproduceerd – een derde meer dan in het voorjaar en het dubbele van vijf jaar eerder. Deze enorme toename in de vraag naar de wagens komt vooral uit het Midden-Oosten en het Verre Oosten. De toename is zelfs zo groot dat Magna-Steyr de productielijnen in Graz nog maar eens moderniseert en de capaciteit heeft uitgebreid. Er kunnen nu jaarlijks maximaal 16.000 auto’s worden gebouwd en het contract tussen Mercedes-Benz en Magna is in 2012 al met zeven jaar verlengd.

In 34 jaar tijd zijn in Graz ongeveer 230.000 Mercedes G-Klasses gebouwd. Het mooie eraan is dat dankzij Mercedes wereldwijd nog driekwart van de auto’s in gebruik is. Als Johann Puch deze succesvolle geschiedenis had kunnen ervaren zou hij door het dolle heen zijn geweest. In zijn tijd verlieten jaarlijks slechts 300 wagens de fabriek in Graz. Geen wonder dat het aantal zo laag is; zijn Puch-fabriek hield zich ruim 100 jaar hoofdzakelijk bezig met de productie van fietsen. Daar werden er jaarlijks een goede 16.000 stuks van gebouwd.

Steyr-Daimler-Puch
Na het overlijden van Puch in 1914 werd de productie van auto’s de nieuwe kernactiviteit. Hieruit volgden een fusie met de Oostenrijkse Daimler Motorengesellschaft 1928 en de Steyr Werken 1934. Onder de naam Steyr-Daimler-Puch werden in Graz vervolgens de Haflinger (’54-’74), de Pinzgauer (’71-’00) en tenslotte de G-Klasse gebouwd. De rest is geschiedenis.

Waar de G-Klasse in de jaren ’80 voornamelijk als robuust werkmiddel diende, staat tegenwoordig voornamelijk luxe hoog in het vaandel. De zwakste motor leverde destijds in de 240 GD slechts 72 pk, dat zijn er nu 224 in de 320 CDI. Ook behoren bij de particuliere variant lichtmetalen velgen inmiddels tot de standaarduitrusting, evenals bi-xenon verlichting en een automaat. Slechts een enkele keer verlaat een model de fabriek zonder leer, navigatie of metallic lak. De auto’s worden uitsluitend op bestelling gebouwd. Deze komen voornamelijk uit de Verenigde Staten, Duitsland, Japan, het Midden-Oosten en Rusland. Wegens de aanhoudende belangstelling moeten kopers echter inmiddels rekening houden met een half jaar levertijd. Maar dan heb je ook wat, bijna elke wens wordt vervuld. Zelfs bepantsering in verscheidene niveaus worden in de fabriek in Graz al aangebracht onder de carrosserie.

AMG-power uit Affalterbach
De vele onderdelen komen uit alle uithoeken van de wereld. De lijst toont de gigantische logistieke uitdagingen: de dieselmotoren komen van Daimler te Berlijn, de 500 benzinemotor komt uit Untertürkheim en de 507 pk sterke achtcilinder met kompressor van Mercedes AMG komt uit Affalterbach. De bijna 120 kilo zware assen worden in Kassel vervaardigd, de verdeelbak wordt geproduceerd door Magna Powertrain in Lannach, Oostenrijk. Voor de cabine is Johnson Control uit Graz verantwoordelijk en het plaatwerk ontstaat in Italië en Duitsland. Het chassis wordt in Marburg tot één geheel gelast, vervolgens door Magna Steyr in Oostenrijk gelakt en geconserveerd en uiteindelijk in Slovenië gereinigd. Het schakelmechanisme en talloze andere onderdelen die gedeeld worden met andere Mercedesmodellen komen van overal ter wereld. De voltooiing van de assemblage is een internationaal gebeuren – in de fabriek van Graz komt alles bij elkaar.

Handwerk met 2.500 onderdelen
Na 36 uur is alles volbracht, onafhankelijk van waar de auto heen moet of waar de bestelde uitrusting uit bestaat. De 2.500 onderdelen zijn gemonteerd, de tank is met 25 liter brandstof gevuld (55 AMG met 35 liter) en een nieuwe G-Klasse rolt op eigen kracht van de band. Dit gaat al zo sinds ruim 30 jaar geleden en het einde is mogelijk nog niet in zicht. De Puch fabriek blijft ook in de toekomst dé geboorteplaats van elke gebouwde G-Klasse.

In het verleden waren er slechts twee uitzonderingen: 5.000 stuks als CKD (Completely Knock Down) die voor montage aan Griekenland geleverd werden als tussenproductserie 462, en 15.000 modellen die Peugeot in Frankrijk onder licentie produceerde voor het leger. In Graz hoeven de werknemers echter niet te vrezen voor hun baan, zij zijn overtuigd van de kwaliteit die zij kunnen leveren – ook wanneer de waarde boven een koopwoning uitkomt.
Aan de productielijn merkt men duidelijk hoe de vraag naar de gigantisch dure luxe-objecten groeit. Het is al vanaf het begin van de productie te zien welk leeg casco zal uitgroeien tot het ruim 130.000 euro dure topmodel G55 AMG. De gigantische, geventileerde remschijven aan de assen zijn een duidelijke indicatie.

Inmiddels bevindt zich onder een derde van alle koetsen een achtcilinder van AMG. Van gebruiksvoorwerp tot luxesymbool veranderen – dat is precies van toepassing op de G-Klasse.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

52947 52948 52949 52950

52951 52952 52953 52954

52955 52956 52957 52958

52959 52960 52961


Bron: 4WheelFun.de
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 2991
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

12 okt 2013 21:19

Het is al vanaf het begin van de productie te zien welk leeg casco zal uitgroeien tot het ruim 130.000 euro dure topmodel G55 AMG.
Ik weet het niet, maar volgens mij heeft het topmodel een andere typaanduiding en een ander prijskaartje ;)
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Mercedesliefhebbers
Berichten: 4653
Lid geworden op: 24 jan 2011 12:31
Mercedes-Benz: E320 W211 & CLK200 Kompressor C209
Specialisatie: Slap ouwehoeren
Locatie: Midden Nederland

12 okt 2013 22:56

Ik zou weleens een rondje willen maken in zo'n dikke G-Klasse AMG :)
Can't ride with a L, so I don't drive Lex
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12 okt 2013 23:26

Mercedesliefhebbers schreef:Ik zou weleens een rondje willen maken in zo'n dikke G-Klasse AMG :)
als je in frankfurt begint met flink gas geven kom je amper tot aan oberhausen op 1 volle tank

en 230.000 G's in 34 jaar? ik wist dat er betrekkelijk weinig G's gebouwd werden maar dat zijn er toch wel meer dan 230.000 (of telt alles voor de 463 niet mee)?

greetingz,
Gebruikersavatar
Sibelle
Berichten: 610
Lid geworden op: 15 jul 2009 11:07
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C-Klasse 180 Esprit W202
Specialisatie: SA-Code-lijst verlenger
Locatie: De Wâlden

13 okt 2013 08:33

Die auto op de achtergrond is dat een prototype, heeft zo te zien maar 1 lamel in de grille.
Tronicold schreef: 000 En opname in een kliniek om af te kicken van deze vreselijke verslaving...
Mei de hartelijke groetnis ut de Wâlden

Andries

Mercedes-Benz C-Klasse Esprit
Gebruikersavatar
Sibelle
Berichten: 610
Lid geworden op: 15 jul 2009 11:07
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C-Klasse 180 Esprit W202
Specialisatie: SA-Code-lijst verlenger
Locatie: De Wâlden

13 okt 2013 08:36

schim schreef:
Het is al vanaf het begin van de productie te zien welk leeg casco zal uitgroeien tot het ruim 130.000 euro dure topmodel G55 AMG.
Ik weet het niet, maar volgens mij heeft het topmodel een andere typaanduiding en een ander prijskaartje ;)
Volgens mij ook inderdaad, maar op foto 13 kun je zien dat het nog het "oude" dashboard is, ik denk daarom dat het een (foto-)reportage is van een tijdje terug.
Tronicold schreef: 000 En opname in een kliniek om af te kicken van deze vreselijke verslaving...
Mei de hartelijke groetnis ut de Wâlden

Andries

Mercedes-Benz C-Klasse Esprit
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

13 okt 2013 10:38

Sibelle schreef:Die auto op de achtergrond is dat een prototype, heeft zo te zien maar 1 lamel in de grille.
AMG

greetingz,
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

13 okt 2013 13:37

De reden dat de G55 AMG inderdaad als topversie wordt bestempeld komt inderdaad omdat dit een ouder artikel is. Volgende keer zal ik het zelf even nalopen en updaten.

Het aantal ben ik ook niet zeker van, ik kom het tegen op meerdere sites, waaronder Magna's eigen website:
The Mercedes-Benz G-Class has been rolling off the Magna Steyr production lines in Graz for 34 years, during which time more than 230,000 of the iconic off-road vehicles have been produced.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

13 okt 2013 14:03

CLR schreef:
The Mercedes-Benz G-Class has been rolling off the Magna Steyr production lines in Graz for 34 years, during which time more than 230,000 of the iconic off-road vehicles have been produced.
dat zal best wel kloppen...400.000 is ook more then 230.000 ;)

greetingz,
Gebruikersavatar
AMGC32
Berichten: 5332
Lid geworden op: 18 sep 2011 15:49
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG
Specialisatie: Auto's zoeken

13 okt 2013 14:24

MBenzNL schreef:
Mercedesliefhebbers schreef:Ik zou weleens een rondje willen maken in zo'n dikke G-Klasse AMG :)
als je in frankfurt begint met flink gas geven kom je amper tot aan oberhausen op 1 volle tankgreetingz,
Dat komt me aardig bekend voor (A)
Echter met 'maar' een V6 kompressor en een (te kleine) 62 l tank..
''There is no substitute for cubic inches''

Ex W201 190D 2.5 - W124 300D - W126 500SE - W210 E300 Turbodiesel - W203 C270 CDI - W203 C32 AMG - S203 C30 AMG - W211 E220 CDI - W211 E500 - W220 S320 CDI - C219 CLS 320 CDI

W211 E55 AMG
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

13 okt 2013 15:06

MBenzNL schreef:
CLR schreef:
The Mercedes-Benz G-Class has been rolling off the Magna Steyr production lines in Graz for 34 years, during which time more than 230,000 of the iconic off-road vehicles have been produced.
dat zal best wel kloppen...400.000 is ook more then 230.000 ;)

greetingz,
Waar heb je dat gelezen? :o Das toch wel een aardig verschil... Is dat inclusief alle legervarianten of zo?
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

13 okt 2013 15:13

bouwen ze daar ook de 6X6 versie?
Gebruikersavatar
Richard300d
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 jul 2009 16:37
Mercedes-Benz: W210 E430 - W114 280E - W639 Vito 111 Cdi
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

13 okt 2013 15:28

Werd de 6x6 niet door Brabus gebobdebouwerd?
Aerodynamics are for people who can't build engines
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

13 okt 2013 15:34

Denk ik wel, als dat ook dezelfde fabriek is die de 6x6 levert aan het australische leger. Daar komt de 6x6 AMG uit voort.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

13 okt 2013 19:43

CLR schreef:Waar heb je dat gelezen? :o Das toch wel een aardig verschil... Is dat inclusief alle legervarianten of zo?
nergens...maar 230.001 is meer dan 230.000 en 400.000 is ook meer dan 230.000 en volgens mij is men met de WDB463 nummers ondertussen al wel zo'n beetje aan 230.000 en dat zijn dan alleen nog maar de 463ers

greetingz,
Plaats reactie