Mercedes-Benz introduceert nieuwe 9G-TRONIC op E350 BlueTEC

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 962
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

26 jul 2013 11:27

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
12C1200 212.jpg
12C1200 212.jpg (118.96 KiB) 7840 keer bekeken
De eerste 9-traps automaat met koppelomvormer, de 9G-TRONIC voor premiummodellen, is een feit. De wereldprimeur voor de innovatieve transmissie is weggelegd voor de Mercedes-Benz E 350 BlueTEC, die daarmee één van de zuinigste zescilinder diesels in zijn klasse wordt. De E 350 BlueTEC wordt vanaf nu standaard met de 9G-TRONIC geleverd en deze combinatie is per direct te bestellen. De gunstige verbruik- en emissiecijfers zorgen voor een BPM-voordeel waardoor de E 350 BlueTEC nu verkrijgbaar is vanaf € 63.625 (Estate: € 68.115).

In de E 350 BlueTEC Limousine zorgt de 9G-TRONIC in combinatie met de 185 kW (252 pk) sterke V6 dieselmotor voor een gemiddeld verbruik van 5,3 liter op 100 km (Estate: 5,5 l/100 km) volgens de NEDC-cyclus. Dat komt overeen met een CO2-waarde van 138 g/km (Estate: 144 g/km), waarmee de nieuwe uitvoeringen met de 9G-TRONIC automaat hun voorgangers zowel op het gebied van verbruik als CO2-emissies de baas zijn. Het grotere aantal versnellingen en de grotere spreiding van de overbrengingen zorgen voor een nog hoger rijcomfort en een aanzienlijke verbetering in het omzetten van motorvermogen in tractie.

Perfecte combinatie: E 350 BlueTEC met V6 diesel en 9G-TRONIC
Het lagere motortoerental verbetert niet alleen het NVH-comfort (Noise, Vibration, Harshness) in het interieur van de E-Klasse, de nieuwe automaat beperkt ook het externe geluid tot maar liefst 4 dB(A) en verlaagt daarmee de geluidsbelasting op de omgeving.

De lagere brandstofconsumptie van de E 350 BlueTEC met 9G-TRONIC is hoofdzakelijk te danken aan de hoge mate van efficiency van de transmissie. Als onderdeel daarvan resulteert de bredere spreiding van de overbrengingen van 9,15 voor de versnellingen 1 t/m 9 in een duidelijk merkbaar lager toerental, en daarmee in lijn een lager verbruik en een verdere toename in comfort. Kortere schakel- en reactietijden garanderen optimale spontaniteit in combinatie met een zeer soepel schakelkarakter. Vooral in de handgeschakelde en S-stand reageert de 9G-TRONIC merkbaar sportiever, wat het rijplezier verder vergroot.

Het grote schakelcomfort van de nieuwe 9G-TRONIC – één van de belangrijkste punten tijdens de ontwikkelingsfase en een kenmerk van alle automaten van Mercedes-Benz – is te danken aan een uitgebreid pakket aan maatregelen. Daartoe behoren ondermeer het nieuwe, directe besturingssysteem dat korte, nauwelijks merkbare gangwisselingen mogelijk maakt. De combinatie van dubbele torsiedempers en centrifugale pendeltechnologie in de koppelomvormer staat borg voor maximaal rijcomfort. Samen met de grotere spreiding van de overbrengingen kunnen hogere snelheden nu bij lagere toerentallen worden gereden voor nog meer comfort. In de praktijk vertaalt zich dat bijvoorbeeld in de mogelijkheid om 120 km/u in de negende versnelling te rijden met een motortoerental van ongeveer 1.350 tpm.

Geavanceerde technologie voor superieure vermogensoverdracht
Bij de ontwikkeling van de nieuwe 9-traps automaat legden de ingenieurs extra nadruk op het realiseren van een compacte lichtgewicht constructie. Ondanks twee extra versnellingen en een maximaal overdraagbaar koppel van maximaal 1.000 Newtonmeter vergt de nieuwe transmissie net zoveel ruimte als zijn voorganger en is hij bovendien lichter geworden. Het tweedelige ontwerp van de behuizing is behouden gebleven: de behuizing voor de koppelomvormer is vervaardigd uit lichtgewicht aluminium, terwijl de transmissiebak met de gewichtoptimaliserende kunststof carterpan van een nog lichtere magnesiumlegering gemaakt is.

Een ander doel was om de negen versnellingen te combineren met een minimaal aantal planetaire tandwielstelsels en schakelelementen, met als resultaat vier eenvoudige planetaire tandwielstelsels en zes schakelelementen. Drie toerentalsensoren controleren de werking van de transmissie en voorzien het besturingssysteem van de versnellingsbak van de bijbehorende data, voor effectieve gangwisselingen. Daarbij is het zelfs mogelijk om bij het accelereren of afremmen meerdere versnellingen over te slaan wanneer de rijomstandigheden dat vereisen.

Om de betrouwbaarheid en tegelijkertijd de hoge efficiency van de duurzame 2e-generatie synthetische motorolie te waarborgen, is de automaat uitgerust met twee pompen. De aanzienlijk kleinere, mechanische hoofdpomp is direct naast de hoofdas gemonteerd, wordt door een ketting aangedreven en wordt gevoed door een separate, elektrische hulppomp. Dit ontwerp maakt een actieve on-demand smering en koeling mogelijk en zorgt er tevens voor dat de 9G-TRONIC profiteert van een start/stopsysteem.

Ongeveer 22 miljoen automatische transmissiesystemen sinds 1961

Mercedes-Benz ontwikkelt en produceert al meer dan vijftig jaar soepel schakelende, energie-efficiënte en duurzame automatische transmissies. Tot dusver verlieten al zo’n 22 miljoen automatische versnellingsbakken voor personenauto’s de fabriek in Stuttgart.

De nieuwe 9G-TRONIC is geschikt voor achterwielaangedreven en 4MATIC- modellen, evenals voor hybride en plug-in hybride auto’s en zal in de toekomst in bijna alle modelseries en met bijna alle motoren worden toegepast. De E 350 BlueTEC met 9G-TRONIC wordt vanaf september geproduceerd en is per direct te bestellen.

Nederlandse vanafprijzen (incl. BTW/BPM):
E 350 BlueTEC Limousine € 63.625
E 350 BlueTEC Estate € 68.115

51823518245182551826
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

28 jul 2013 09:28

Mooi hoor!
Nog een paar versnellingen er bij en we hebben de variomatic weer terug... :D
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

28 jul 2013 10:40

Prachtig die evolutie in automaatbakken. Destijds was 7G Tronic al revolutionair.
Kennelijk is er alleen wel een wedloop in het aantal verzetten.

Wat ik alleen niet begrijp is dat er niet wordt ingzet op de evolutie van de DCT bak, die met dubbele koppeling.
Feitelijk is de 9G tronic een conventionele automaat, terwijl het feitelijk in de buitenwereld gaat om DCT, S-Tronic, DSG enz enz.

Weet iemand dit? Raimon misschien?
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
Plaats reactie