Met de Concept GLA presenteert Mercedes-Benz op de Auto Shanghai (21 t/m 29 april 2013) een compacte premium SUV. De Concept GLA combineert een dynamische styling met duidelijke voordelen voor vrijetijdsgebruik.
De Concept GLA is 4,83 m lang, 1,98 m breed en 1,58 m hoog. Onder de motorkap van dit nieuwe studiemodel huist een sterke 2,0-liter viercilinder turbo benzinemotor die 155 kW (211 pk) genereert. Dit vermogen wordt via de 7G-DCT automatische transmissie met dubbele koppeling en 4MATIC vierwielaandrijving op de weg overgebracht.
Het exterieur: slim gebruik van SUV designkenmerken
Uiterlijk onderscheidt de Concept GLA zich door een aantal opvallende designkenmerken. De krachtig gelijnde motorkap met zijn opvallende ‘powerdomes’ en de sportief gestylde radiatorgrille met daarin een centrale positie voor het sterembleem zijn daar voorbeelden van. De lijn van de ‘twin blade’ grille wordt voortgezet in de buitenspiegels, die elk met twee bevestigingsarmen aan de carrosserie zijn verbonden. De bodembeschermplaat voor is een typisch SUV-eigen designelement. De zilveren Alubeam koetswerkkleur geeft de opvallende verschijning van de Concept GLA nog meer kracht.
Van opzij bezien geeft de Concept GLA eveneens blijk van kracht en zelfvertrouwen. De schouderlijn loopt vanaf het achterportier licht omhoog richting de C-stijl. Samen met de lichtschakering als gevolg van een welving in de flank van de auto en de lijn die vanaf de dorpels omhoog loopt tot aan de heuplijn, zorgt dat voor een uniek lijnenspel dat dynamiek toevoegt aan het elegante voorkomen. De smalle portiergrepen van het vijfdeurs studiemodel zijn volledig verzonken en verschijnen door een druk op een knop. De zijruiten zonder raamstijlen benadrukken eveneens de coupékenmerken van deze conceptauto.
De 20 inch wielen met hun opvallende vijfspaaks turbine-ontwerp zijn geschoeid met 255/45 R 20 banden. Deze zijn speciaal voor de Concept GLA ontworpen. Het profiel van de banden volgt de lijnen van de spaken en creëert daarmee een optische illusie, waarbij het lijkt alsof de spaken langer zijn dan in werkelijkheid het geval is.
Het gespierde achterste van de Concept GLA wordt geaccentueerd door de wijze waarop de C-stijl licht naar binnen loopt, waardoor de achterzijde extra breed oogt. Die indruk wordt nog verder versterkt door een bolling in de achterruit en de elegante verchroomde sierlijst tussen de achterlichtunits. De grote dakspoiler is een echte eyecatcher en de dubbele uitlaatpijpen geven eveneens de sportieve aspiraties aan van de Concept GLA.
Het interieur: perfect vakmanschap
Wat design betreft ligt het interieur van de Concept GLA volledig in lijn met dat van de andere nieuwe compacte Mercedes-modellen. Leer en donker aluminium overheersen in het binnenste van de Concept GLA. De vier individuele stoelen en de centrale delen van de portieren zijn met leer in een warme bruintint afgewerkt.
Het instrumentenpaneel is in verschillende lagen ontworpen. Onder de met leer beklede bovenzijde is een behuizing van mat en gepolijst aluminium geplaatst die de noodzakelijke instrumenten herbergt. Die constructie is bevestigd met duidelijk zichtbare, speciaal gestylde schroeven. Het instrumentarium wordt tegen stof en vuil beschermd door een plexiglas cover en wordt van achteren verlicht, waardoor het lijkt of de delen afzonderlijk van elkaar zweven. De bedieningsknoppen voor COMAND Online zijn vervaardigd uit plexiglas en zijn aan de achterzijde zwart gespoten. Pictogrammen worden vervolgens tegen de zwarte achtergrond ingefreesd en ingevuld.
De ventilatie-openingen in het dashboard en achterin zijn een stilistische doorontwikkeling van de exemplaren uit de Concept A-Klasse en Concept Style Coupé en worden eveneens vanaf de achterzijde verlicht. Afhankelijk van de door de inzittenden ingestelde interieurtemperatuur veranderen ze van kleur, van blauw (koud) via wit (bij 22 graden) tot rood.
Indirecte glasvezelverlichting in de bagageruimte verlengt de lijn die van de middenconsole visueel vanaf het instrumentenpaneel naar de achterpassagiersruimte loopt. Een rechthoekige lichtgevende strip in de vloer van de kofferbak benadrukt de ruimte daar. Via een eenvoudige hendel klapt de rugleuning van de sportstoelen naar voren om een vlakke laadvloer te creëren.
Laserlicht: koplampen ‘nieuwe-stijl’ projecteren licht en beelden
De koplampen van de Concept GLA zijn voorzien van een laserstraalprojector. Deze zorgen niet alleen voor de rijverlichting, ze zijn ook in staat om beelden of films op een scherm of ander oppervlak te projecteren. Ieder formaat dat voor COMAND Online toegankelijk is, kan als bron dienen: foto’s of video’s van een smartphone, het internet of van de harde schijf. Naast het projecteren van video’s kunnen beelden ook in de auto worden bekeken op het COMAND Online-scherm.
De laserprojectoren zijn veel meer dan alleen maar een vingeroefening van de ingenieurs en designers van Mercedes-Benz. Als een vervolg op het head-up display kunnen ze een bijdrage leveren aan het verder verbeteren van de verkeersveiligheid. De technologie zou bijvoorbeeld kunnen worden gebruikt om de rijinstructies van het navigatiesysteem in de vorm van pijlen op het wegdek te projecteren. Op deze manier kunnen ook andere weggebruikers zien wat de bedoelingen van de bestuurder zijn.
Voor het eerst wordt gebruik gemaakt van dimlicht door middel van een via een spiegellens gerichte laserstraal. De dagrijverlichting en de verlichting voor de richtingaanwijzers bestaat uit LEDs.
De Concept GLA is voorzien van twee camera’s in de voorste dakrail. Naast het weergeven van 3D-foto’s die al rijdend door de Concept GLA worden gemaakt, kunnen de HD-camera’s ook worden verwijderd, om ze vervolgens bijvoorbeeld op een mountainbikehelm te monteren.
Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting:
Mercedes Concept GLA nieuwe visie op compacte SUV
- MercedesForum.nl/be
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
- Contacteer:
- S300turbodiesel
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 08 aug 2009 17:28
- Mercedes-Benz: w213 e350e
- Specialisatie: Water transport
- Locatie: NL/BE
*vind ik leuk
serieus? ik vind al die wannebe SUV's zo al afschuwelijk en dan nog dat interieur van de A gebruiken om het helemaal een low budget look te geven...S300turbodiesel schreef:*vind ik leuk
nee ik hoop dat MB deze alsnog dumpt
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
'Geweldige' photoshop
Ze hebben volgens mij de linkerwielen op de rechterkant en de rechterwielen op de linkerkant 'gemonteerd' Zie het verschil met deze auto:
Ze hebben volgens mij de linkerwielen op de rechterkant en de rechterwielen op de linkerkant 'gemonteerd' Zie het verschil met deze auto:
- Bijlagen
-
- SLR rechterzijde.jpg (123.49 KiB) 8924 keer bekeken
-
- SLR linkerzijde.jpg (170.58 KiB) 8924 keer bekeken
#doeslief
- Ed
- Moderator
- Berichten: 6275
- Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
- Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
- Locatie: Rotterdam
Komt op mij over als een hele stoere bak. Ik zeg doen
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
- Dieter and the benz
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 08 aug 2011 19:28
- Specialisatie: Naar mooie benzen kijken
- Locatie: West-Vlaanderen Belgie
Ziet er leuk uit!
Maar...euh... De GLK is toch de compacte SUV van Mercedes?
Maar...euh... De GLK is toch de compacte SUV van Mercedes?
“A day without sunshine is like, you know, night.” (Steve Martin)
- Bas Timmermans
- Berichten: 2196
- Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30
- Mercedes-Benz: Lexus IS300h
- Locatie: Harkstede
- Contacteer:
Ja maar die is echt lelijkDieter and the benz schreef:Ziet er leuk uit!
Maar...euh... De GLK is toch de compacte SUV van Mercedes?
Its beyond my control but, diesel rules!
- Mercedesliefhebbers
- Berichten: 4653
- Lid geworden op: 24 jan 2011 12:31
- Mercedes-Benz: E320 W211 & CLK200 Kompressor C209
- Specialisatie: Slap ouwehoeren
- Locatie: Midden Nederland
Te eenvoudig, waarom? Vind het een nieuwe A-Klasse maar dan "hoog op de poten"
Daarbij een GLA en GLK? Wordt een beetje dubbel alleen met andere benaming?
Daarbij een GLA en GLK? Wordt een beetje dubbel alleen met andere benaming?
Can't ride with a L, so I don't drive Lex
- Lorinser sr
- Moderator
- Berichten: 11978
- Lid geworden op: 06 sep 2006 01:03
- Mercedes-Benz: W220 S55 AMG Kompressor 500 Hp
- Specialisatie: Mediazaken
- Locatie: achterhoek
- Contacteer:
Ik vind het wel wat
Groetjes Richard
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
- S300turbodiesel
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 08 aug 2009 17:28
- Mercedes-Benz: w213 e350e
- Specialisatie: Water transport
- Locatie: NL/BE
als ik moet kiezen GLA of een Bmw x1 wist ik het wel GLA, vind ook die rooflights cool.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Je zal steeds meer modellen krijgen waar mercedes er al 1 van heeft.
CLA (new generation voor de yup) <> C-klasse (huidige klanten)
GLA (new generation voor de yup) <> GLK (huidige klanten)
Op die manier willen ze dubbel scoren. Als je nu hier en daar terug leest vinden de CLA mensen de C-klasse niet mooi en andersom. Dus hebben ze veel potentiële klanten door in een segment 2 modellen te hebben.
En ik vind het mooi!
CLA (new generation voor de yup) <> C-klasse (huidige klanten)
GLA (new generation voor de yup) <> GLK (huidige klanten)
Op die manier willen ze dubbel scoren. Als je nu hier en daar terug leest vinden de CLA mensen de C-klasse niet mooi en andersom. Dus hebben ze veel potentiële klanten door in een segment 2 modellen te hebben.
En ik vind het mooi!
- ErikH
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: 01 mar 2010 11:28
- Mercedes-Benz: S203 C200K
- Specialisatie: S203
- Locatie: Zwolle
Je begint nu idd echt twee "generaties" te zien binnen het modellengamma van MB... en dan komt het schokkende... met 33 jaar ga ik voor de "oude generatie"Raimon schreef:Je zal steeds meer modellen krijgen waar mercedes er al 1 van heeft.
CLA (new generation voor de yup) <> C-klasse (huidige klanten)
GLA (new generation voor de yup) <> GLK (huidige klanten)
Op die manier willen ze dubbel scoren. Als je nu hier en daar terug leest vinden de CLA mensen de C-klasse niet mooi en andersom. Dus hebben ze veel potentiële klanten door in een segment 2 modellen te hebben.
En ik vind het mooi!
De A en CLA kunnen mij zeker wel bekoren, maar ik zou zelf voor een C of - mocht het in mijn mogelijkheden liggen - een E gaan. Dan wel de Estates. GLK vind ik overigens ook wel leuk...
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
, kijk zó herken je een MercedesliefhebberErikH schreef:De A en CLA kunnen mij zeker wel bekoren, maar ik zou zelf voor een C of - mocht het in mijn mogelijkheden liggen - een E gaan. Dan wel de Estates. GLK vind ik overigens ook wel leuk...
#doeslief
sorry maar de C staat op vlak van interieur toch nog altijd boven de CLA hoor en kwa opties zal de W205 er ook ver boven staan.
ik kies ook de C boven de CLA.
zowel de GLK als die GLA vind ik gewoon nutteloze ondingen
ik kies ook de C boven de CLA.
zowel de GLK als die GLA vind ik gewoon nutteloze ondingen