Retrofit automatisch dimmende binnenspiegel (code 249)
Deze retrofit is eigenlijk geen “How to” waard omdat hij zo simpel is. De redenen dat ik ‘m toch plaats zijn:
(1) Een aanmoediging voor mensen die toch al het licht- en zichtpakket hebben, om deze zeer fraaie retrofit aan te gaan;
(2) Een waarschuwing/ontmoediging voor de mensen zonder het licht- en zichtpakket om vooral NIET dit te proberen (heel veel werk, en heel erg duur).
Benodigde materialen:
• 1x A1698101117/7C45: Automatisch dimmende binnenspiegel, nieuwprijs ca. €268 (Oud onderdeelnr.: A1698100517/7C45)
• 1x A1695400706: Kabelset, ca. €9
• 1x A1698220136 A1698220135 : Afdekplaat kabelgootje, ca. €2,45. Strikt genomen zit dit afdekplaatje al in de auto, om de bedrading van de gecombineerde licht/regensensor af te dekken. Ik durf echter te stellen dat je met een aan zekerheid grenzende kans dit kapje gaat afbreken als je de driedelige afdekking los gaat maken. Gezien de lage prijs en de grote kans van breuk adviseer ik je om ‘m preventief te kopen. Let op dat dit kapje nog over een klein ander kapje geschoven zit (met ribbeltjes verstelbaar). Je kunt deze twee met een fittingschroevendraaier van elkaar los wurmen.
Let op 1: Deze retrofit a.i.c.m. optiecode U58 (d.w.z. als je het licht- en zichtpakket hebt). Je hebt de gecombineerde licht- en regensensor uit dat optiepakket nodig, en je binnenlicht moet geschikt zijn (de allerkaalste uitvoeringen hebben bijv. geen gescheiden leeslampjes voorin, en die binnenlichten zijn ongeschikt). Als je auto niet over optiecode U58 beschikt raad ik je aan om niet aan deze retrofit te beginnen.
Let op 2: De spiegel wordt regelmatig tweedehands te koop aangeboden. Voor mogelijke aanbieders van gebruikte onderdelen, kijk bijvoorbeeld eens op http://www.mbgtc.de , http://www.onderdelenlijn.nl, http://www.marktplaats.nl, http://www.ebay.de, http://www.erikvos.eu. Ik heb mijn gloednieuwe spiegel via Ebay.de voor slechts een paar tientjes incl. verzenden vanuit DU. Nota bene van een officiële Mercedes-Benz dealer, die 'm had uitgebouwd van een nieuwe auto. Kreeg er ook een keurige MB factuur bij
Benodigd gereedschap:
• fittingschroevendraaier
Stap 1: Omwisselen binnenspiegels
Eerst de afdekkapjes van de kabelgoot losmaken die over de licht/regensensor heen zit. Dit is een kwestie van met beleid aan het plastic trekken:
Deze afdekking bestaat uit drie delen. Nu komt het moment waarop je de middelste geheid gaat afbreken; die zit nml. met twee superdunne pinnetjes vast in het onderste deel (wat ik op bovenstaande foto vasthoud). Probeer nu de drie delen uit elkaar te trekken. Die pinnetjes uit het middelste deel gaan nu afbreken. Het bovenste deel (wat het dichtst tegen de hemel aan zit) zit op het middelste geschoven. Duw je fittingschroevendraaier onder het middelste lipje uit het middelste afdekplaatje en trek het kleinste deel los. Dit klinkt wat abstract, maar als je het voor je ziet wijst het zich vanzelf.
Maak nu de oude spiegel los door ‘m richting de hemelbekleding te trekken. De spiegel zit geborgd met een lipje aan de onderkant. Wurm nu met één hand een fittingschroevendraaier (of een iets grotere platte schroevendraaier) onder dat onderste lipje, en trek met je andere hand de spiegel omhoog. Hier een foto van zo’n achterkant van de spiegel.
Stap 2: Aansluiten op binnenverlichting
Ik geef toe dat de standaard kabelset relatief prijzig is, maar ik had geen zin meer om een eigen kabeltje in elkaar te klussen. Aansluiten is erg eenvoudig. Maak eerst het binnenlicht los door bijv. een platte sleutel in de uitsparing aan de voorkant van het licht te steken; vervolgens wip je het binnenlicht zo los.
Sluit nu de ene kant van de kabel aan op de spiegel, en geleid de kabel netjes in de voorgevormde uitsparing van je kabelgoot omhoog. Wurm de kabel onder je hemelbekleding door (met de bedrading van de licht/regensensor mee) en steek ‘m in op je binnenlicht. Je moet de aansluiting hebben die aan de bestuurderskant het meest naar binnen zit. Omdat ik geen zin had om alles los te maken voor één foto heb ik even een foto “geleend” van Elchfans.de:
Nu alles weer op zijn plaats drukken en klaar.
Let op: Als het bij het terugplaatsen erop lijkt dat de afdekkapjes niet goed passen, dan heb je de spiegel nog niet goed op zijn plaats geduwd.
Veel plezier met nabouwen,
Arjen.
W169/W245 automatisch dimmende binnenspiegel
- Lorinser sr
- Moderator
- Berichten: 11978
- Lid geworden op: 06 sep 2006 01:03
- Mercedes-Benz: W220 S55 AMG Kompressor 500 Hp
- Specialisatie: Mediazaken
- Locatie: achterhoek
- Contacteer:
Netjes gedaan
Groetjes Richard
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 30 dec 2012 09:42
- Mercedes-Benz: B170/W245 automaat
- Locatie: Omg 's- Hertogenbosch
Ziet er netjes uit en toch wel goed betaalbaar!
Mooie toevoeging...
Mooie toevoeging...
bekijk mijn logboek: logboek w245 / B170
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Dank Richard en Stein!
Het is echt heerlijk om eindelijk eens iets elektronisch te installeren wat nu eens NIET vrijgeschakeld hoeft te worden door de dealer
Ik kom toch nog even terug op mijn tekst over die licht/regensensor. Je hebt die sensor denk ik niet per se nodig; alleen is het zo dat de binnenlichten die geschikt zijn voor de automatisch dimbare binnenspiegel alle gecombineerd zijn met die sensor.
De reden dat ik dit denk is dat ik vanmorgen met felle zon tijdens het wachten voor een stoplicht even de lichtsensor aan de achterkant van de spiegel met een vinger heb afgedekt (dus aan de kant van de voorruit). Binnen een paar tellen zie je netjes de spiegel steeds donkerder worden. Ik heb mijn koplampen altijd op "automatisch inschakelen" staan, en die worden gevoed door de gecombineerde licht/regensensor, die op dat moment natuurlijk meer dan voldoende licht opmerkte.
Dus, de allergoedkoopste binnenlichten voor de W169/W245 hebben voorin geen gescheiden leeslampjes. Die binnenlichten worden gevoed met een grote roze stekker aan de rechterkant. In die bekabeling zit een erg dunne 12V+ draad (ik geloof 0.75mm) en er zit GEEN CAN-bus signaal in.
Die binnenlichten zijn dus te "passief" en hebben dus ook geen eens de aansluitingen voor zoiets als zo'n autom. dimmende spiegel.
Ik vermoed dat je bij zo'n uitvoering van je auto ook wel zelf een nieuwe kabelboom van je zekeringkast en SAM unit naar je binnenlicht kunt maken, en er vervolgens een ander (geschikt) binnenlicht in kunt zetten, maar dan wordt het wel heeeeeeel veel gedoe voor een automatisch dimbare binnenspiegel.
Arjen.
Het is echt heerlijk om eindelijk eens iets elektronisch te installeren wat nu eens NIET vrijgeschakeld hoeft te worden door de dealer
Ik kom toch nog even terug op mijn tekst over die licht/regensensor. Je hebt die sensor denk ik niet per se nodig; alleen is het zo dat de binnenlichten die geschikt zijn voor de automatisch dimbare binnenspiegel alle gecombineerd zijn met die sensor.
De reden dat ik dit denk is dat ik vanmorgen met felle zon tijdens het wachten voor een stoplicht even de lichtsensor aan de achterkant van de spiegel met een vinger heb afgedekt (dus aan de kant van de voorruit). Binnen een paar tellen zie je netjes de spiegel steeds donkerder worden. Ik heb mijn koplampen altijd op "automatisch inschakelen" staan, en die worden gevoed door de gecombineerde licht/regensensor, die op dat moment natuurlijk meer dan voldoende licht opmerkte.
Dus, de allergoedkoopste binnenlichten voor de W169/W245 hebben voorin geen gescheiden leeslampjes. Die binnenlichten worden gevoed met een grote roze stekker aan de rechterkant. In die bekabeling zit een erg dunne 12V+ draad (ik geloof 0.75mm) en er zit GEEN CAN-bus signaal in.
Die binnenlichten zijn dus te "passief" en hebben dus ook geen eens de aansluitingen voor zoiets als zo'n autom. dimmende spiegel.
Ik vermoed dat je bij zo'n uitvoering van je auto ook wel zelf een nieuwe kabelboom van je zekeringkast en SAM unit naar je binnenlicht kunt maken, en er vervolgens een ander (geschikt) binnenlicht in kunt zetten, maar dan wordt het wel heeeeeeel veel gedoe voor een automatisch dimbare binnenspiegel.
Arjen.
- Tw-er
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 15 okt 2012 20:13
- Mercedes-Benz: W245 B160
- Specialisatie: Wachten op de weg
Hoi Arjen;
Weer een toffe "how to" en gelukkig heb ik deze spiegel al in de wagen zitten anders was ik al aan't klussen.
Eerder deze week de lijsten in mijn wagen geplaatst en de omvormers en de bijhorende bedrading gelegd.
Ik moet nu enkel nog de bedrading aansluiten vanuit de Sam en de zekeringkast maar tijdsgebrek en het vriesweer houden me nog even tegen.
Weer een toffe "how to" en gelukkig heb ik deze spiegel al in de wagen zitten anders was ik al aan't klussen.
Eerder deze week de lijsten in mijn wagen geplaatst en de omvormers en de bijhorende bedrading gelegd.
Ik moet nu enkel nog de bedrading aansluiten vanuit de Sam en de zekeringkast maar tijdsgebrek en het vriesweer houden me nog even tegen.
;Mvg Daniel
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Hoi Daniël,
Foto's!!! Maar dan even hier
Het aansluiten op de SAM unit is echt zó gedaan; het is alleen wat gepiel om die SAM stekker uit elkaar te duwen.
De aansluiting op de zekeringkast zou mij tegenwoordig ca. 45 min. aan moeite, plus een enkele krachtterm zou kosten
Ofwel, minder leuk. Maar... het resultaat is echt geweldig.
Stuur me evt. een PB als je nog verdere aanwijzingen voor de aansluiting nodig hebt.
Arjen.
Foto's!!! Maar dan even hier
Het aansluiten op de SAM unit is echt zó gedaan; het is alleen wat gepiel om die SAM stekker uit elkaar te duwen.
De aansluiting op de zekeringkast zou mij tegenwoordig ca. 45 min. aan moeite, plus een enkele krachtterm zou kosten
Ofwel, minder leuk. Maar... het resultaat is echt geweldig.
Stuur me evt. een PB als je nog verdere aanwijzingen voor de aansluiting nodig hebt.
Arjen.
- arnout
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 05 feb 2007 20:53
- Mercedes-Benz: Skoda Citigo sport 1.0 60PK '14
- Locatie: Arnhem
ik ga morgen mijn A klasse halen en ik heb geen lichtsensor (helaas) maar kan ik het niet gewoon proberen? Ik heb in mijn C klasse ook een dimmende spiegel gemaakt en die reageert toch echt niet op de sensor (gewoon op licht wat erin valt) en zit ook gewoon op dezelfde manier als in je DIY
Verder ben ik benieuwd naar je andere A en B mods!
Verder ben ik benieuwd naar je andere A en B mods!
Peace through superior firepower
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Beste Arnout,
Ik denk dus dat je die lichtsensor niet nodig hebt, maar... dat de binnenlichten die gemaakt zijn voor de uitvoeringen ZONDER lichtsensor simpelweg geen aansluiting hebben om een automatisch dimmende binnenspiegel op aan te sluiten.
Ik ken iemand die dat "goedkope" binnenlicht wilde vervangen door een "luxere" versie, omdat zijn originele binnenlicht geen losse stekkeraansluitingen over had.
Bleek dus dat het "goedkope" binnenlicht heel anders wordt gevoed. Onder andere geen CAN-bus bedrading, en een veel dunnere stroomdraad voor de voeding.
Ik denk dat je die simpelste binnenlichten meer als "passieve" binnenlichten kunt zien; je kunt een lamp aandoen, en dat is het wel zo'n beetje.
Bij de andere binnenlichten gaat er simpelweg veel meer informatie door de unit heen.
Die automatisch dimmende binnenspiegel bijv. gaat van de dimstand af zodra je ofwel (1) de versnelling in de "achteruit" zet, dan wel (2) je een binnenlampje aandoet. Die informatie heeft de spiegel echt nodig via CAN-bus.
Nu denk ik dus wel dat je het vooralsnog zelf zou kunnen retrofitten, maar als ik je een advies mag geven... doe het niet.
Je moet er niet aan denken dat je na het geëmmer met de zekeringkast (nieuwe stroomdraad trekken) en je kabels trekken er achter komt dat bijv. je SAM unit niet geschikt is.
Ik hou er normaliter niet zo van, maar in dit geval zou ik zeggen ofwel (1) doe het niet, dan wel (2) koop een aftermarket autom. dimmende binnenspiegel. Die hebben alleen stroom en massa nodig.
Je mist dan alleen wel die superhandige functionaliteit van het niet dimmen als je de auto wilt inparkeren, en 'm in z'n achteruit zet...
Ik hoop binnenkort wat andere "How to"s te maken (bijv. uitstapverlichting in je portieren). Eerst nog "even" mijn elektrische ramen achterin afmaken
Vrolijke groet,
Arjen.
Ik denk dus dat je die lichtsensor niet nodig hebt, maar... dat de binnenlichten die gemaakt zijn voor de uitvoeringen ZONDER lichtsensor simpelweg geen aansluiting hebben om een automatisch dimmende binnenspiegel op aan te sluiten.
Ik ken iemand die dat "goedkope" binnenlicht wilde vervangen door een "luxere" versie, omdat zijn originele binnenlicht geen losse stekkeraansluitingen over had.
Bleek dus dat het "goedkope" binnenlicht heel anders wordt gevoed. Onder andere geen CAN-bus bedrading, en een veel dunnere stroomdraad voor de voeding.
Ik denk dat je die simpelste binnenlichten meer als "passieve" binnenlichten kunt zien; je kunt een lamp aandoen, en dat is het wel zo'n beetje.
Bij de andere binnenlichten gaat er simpelweg veel meer informatie door de unit heen.
Die automatisch dimmende binnenspiegel bijv. gaat van de dimstand af zodra je ofwel (1) de versnelling in de "achteruit" zet, dan wel (2) je een binnenlampje aandoet. Die informatie heeft de spiegel echt nodig via CAN-bus.
Nu denk ik dus wel dat je het vooralsnog zelf zou kunnen retrofitten, maar als ik je een advies mag geven... doe het niet.
Je moet er niet aan denken dat je na het geëmmer met de zekeringkast (nieuwe stroomdraad trekken) en je kabels trekken er achter komt dat bijv. je SAM unit niet geschikt is.
Ik hou er normaliter niet zo van, maar in dit geval zou ik zeggen ofwel (1) doe het niet, dan wel (2) koop een aftermarket autom. dimmende binnenspiegel. Die hebben alleen stroom en massa nodig.
Je mist dan alleen wel die superhandige functionaliteit van het niet dimmen als je de auto wilt inparkeren, en 'm in z'n achteruit zet...
Ik hoop binnenkort wat andere "How to"s te maken (bijv. uitstapverlichting in je portieren). Eerst nog "even" mijn elektrische ramen achterin afmaken
Vrolijke groet,
Arjen.
- arnout
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 05 feb 2007 20:53
- Mercedes-Benz: Skoda Citigo sport 1.0 60PK '14
- Locatie: Arnhem
Jammer! een ander binnenlicht heb uiteraard een andere stekker neem ik. Maar oke, een originele spiegel heb natuurlijk ook een stroom en massa dus ik heb weer stof tot nadenken. Ik vind dat normale spiegeltje zo goedkoopamulder2001 schreef:Beste Arnout,
Ik denk dus dat je die lichtsensor niet nodig hebt, maar... dat de binnenlichten die gemaakt zijn voor de uitvoeringen ZONDER lichtsensor simpelweg geen aansluiting hebben om een automatisch dimmende binnenspiegel op aan te sluiten.
Ik ken iemand die dat "goedkope" binnenlicht wilde vervangen door een "luxere" versie, omdat zijn originele binnenlicht geen losse stekkeraansluitingen over had.
Bleek dus dat het "goedkope" binnenlicht heel anders wordt gevoed. Onder andere geen CAN-bus bedrading, en een veel dunnere stroomdraad voor de voeding.
Ik denk dat je die simpelste binnenlichten meer als "passieve" binnenlichten kunt zien; je kunt een lamp aandoen, en dat is het wel zo'n beetje.
Bij de andere binnenlichten gaat er simpelweg veel meer informatie door de unit heen.
Die automatisch dimmende binnenspiegel bijv. gaat van de dimstand af zodra je ofwel (1) de versnelling in de "achteruit" zet, dan wel (2) je een binnenlampje aandoet. Die informatie heeft de spiegel echt nodig via CAN-bus.
Nu denk ik dus wel dat je het vooralsnog zelf zou kunnen retrofitten, maar als ik je een advies mag geven... doe het niet.
Je moet er niet aan denken dat je na het geëmmer met de zekeringkast (nieuwe stroomdraad trekken) en je kabels trekken er achter komt dat bijv. je SAM unit niet geschikt is.
Ik hou er normaliter niet zo van, maar in dit geval zou ik zeggen ofwel (1) doe het niet, dan wel (2) koop een aftermarket autom. dimmende binnenspiegel. Die hebben alleen stroom en massa nodig.
Je mist dan alleen wel die superhandige functionaliteit van het niet dimmen als je de auto wilt inparkeren, en 'm in z'n achteruit zet...
Ik hoop binnenkort wat andere "How to"s te maken (bijv. uitstapverlichting in je portieren). Eerst nog "even" mijn elektrische ramen achterin afmaken
Vrolijke groet,
Arjen.
Ik heb nu een basic maar wil hem wat leuker maken! Tips?
Peace through superior firepower
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Zeker tips... zie mijn logboekarnout schreef: Jammer! een ander binnenlicht heb uiteraard een andere stekker neem ik. Maar oke, een originele spiegel heb natuurlijk ook een stroom en massa dus ik heb weer stof tot nadenken. Ik vind dat normale spiegeltje zo goedkoop
Ik heb nu een basic maar wil hem wat leuker maken! Tips?
Wip gewoon even je binnenspiegel eruit (kan met een gewone huissleutel, maar kijk uit dat je de hemelbekleding niet beschadigt).
Als je aan de linkerkant een aantal vrije slots ziet, dan zou het wellicht lukken.
Stuur me evt. een PB met een fotootje.
Vrolijke groet,
Arjen.
- arnout
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 05 feb 2007 20:53
- Mercedes-Benz: Skoda Citigo sport 1.0 60PK '14
- Locatie: Arnhem
gaan we doenamulder2001 schreef:Zeker tips... zie mijn logboekarnout schreef: Jammer! een ander binnenlicht heb uiteraard een andere stekker neem ik. Maar oke, een originele spiegel heb natuurlijk ook een stroom en massa dus ik heb weer stof tot nadenken. Ik vind dat normale spiegeltje zo goedkoop
Ik heb nu een basic maar wil hem wat leuker maken! Tips?
Wip gewoon even je binnenspiegel eruit (kan met een gewone huissleutel, maar kijk uit dat je de hemelbekleding niet beschadigt).
Als je aan de linkerkant een aantal vrije slots ziet, dan zou het wellicht lukken.
Stuur me evt. een PB met een fotootje.
Vrolijke groet,
Arjen.
Peace through superior firepower
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ik heb onlangs een autom. dimmende binnenspiegel voor mijn ouders gekocht (Ebay), en bij het bestellen van het afdekkapje kwam ik erachter dat er een fout staat in het door mij vermelde onderdeelnr...
Het juiste onderdeelnr. van het kapje is A1698220135 (en in bovenstaand lijstje staat foutief A1698220136).
Arjen.
Het juiste onderdeelnr. van het kapje is A1698220135 (en in bovenstaand lijstje staat foutief A1698220136).
Arjen.