Nadat ik al eens een drietal R230 SL's van een D2B audio systeem naar een MOST audio systeem heb omgebouwd (1: SL55 AMG, 2: SL55 AMG, 3: SL500) en hetzelfde ook al eens heb gedaan met een S203 (C32 AMG), was het nu tijd om hetzelfde eens te proberen met een W463 en wel met de 463er G400CDI van Guido126.
De gehele ombouw duurde langer als ik had verwacht maar het resultaat is er niet minder om; een volledig werkende MOST comand NTG2.5 met geïntegreerde DVD wisselaar, BT telefoon & linguatronic en verder met Multi Media Interface, comfort telefonie, achteruitrij camera en een nieuw type kombi instrument.
De schakelaarlijst (Oberes Bedien Feld) en de stuurunit voor de kachel/airco zijn ook vervangen (een bijkomstigheid van de D2B naar MOST ombouw) en voor het geval dat er in de (nabije) toekomst nog eens wat meer opties toegevoegd gaan worden, is de nieuwe schakelaarlijst al vast voorzien van wat extra schakelaars.
Het grootste probleem bij deze ombouw is het gebrek aan een nieuw type 2DIN bracket waarin de comand opgenomen wordt. Voor de 463er G-klasse is deze alleen te bestellen in combinatie met een compleet dashbord (met alle kachelkanalen eraan vastgeschroefd en kabels er doorheen gevlochten) en dat kost nogal wat.
In dit geval heb ik een 2DIN bracket van een 203 C-klasse verminkt (met behulp van een slijptol, stanley mes, dremel en wat er nog meer te gebruiken was) om deze vervolgens aan het dashbord vastgeschroefd te krijgen waarna de comand er in gepast kon worden. Het onderste houtpaneel (om de kachel unit) is ook aan deze 203 bracket vastgeschroefd en voor de asbak en de bevestiging van de kachelkanalen zijn nog weer 2 stukken van de oude 463er 2DIN bracket gebruikt.
De aansluiting van de Multi Media Interface zit in het dashbordkastje en van daaruit is een extra kabel naar de middenconsole getrokken zodat daar de Iphone in de Iphone cradle gestoken kan worden terwijl die tegelijkertijd als Ipod middels de MMI aan de comand aangesloten kan worden.
Voor de achteruitrij camera zijn een aantal gaten in de achterdeur gemaakt (ijzervijlsel opgeruimd, grondverf, 2x designo zilver lak, blanke lak & een gezonde dosis vet voordat de camera bevestigd is) en de kabel voor de camera loopt door de achterdeur en het doorvoerrubber naar de auto alwaar de modulator aangesloten zit.
Al met al een behoorlijke klus maar ik weet nu in ieder geval ook meteen hoe een 463er G-klasse zoal in elkaar zit.
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,
2005 W463 G400CDI van D2B naar NTG2.5 (MOST) audio
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20706
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
- Bijlagen
-
- de auto in kwestie
- 463GM01.jpg (104.44 KiB) 12959 keer bekeken
-
- de oude D2B comand met geniale parrot telefoonkit (terwijl de auto al een UHI telefoonkit had vanaf de fabriek)
- 463GM03.jpg (94.38 KiB) 12959 keer bekeken
-
- het oude (lelijke) kombi instrument
- 463GM04.jpg (85.2 KiB) 12959 keer bekeken
-
- de UHI aansluiting (die door de vorige eigenaar als onbruikbaar werd beschouwd en vervangen is door een parrot kit?!?!?!)
- 463GM05.jpg (117.33 KiB) 12959 keer bekeken
-
- het kaalgebouwde dashbord van de achterkant gezien
- 463GM10.jpg (119.33 KiB) 12959 keer bekeken
-
- het kaalgebouwde dashbord van de achterkant gezien
- 463GM11.jpg (109.32 KiB) 12959 keer bekeken
-
- de 2DIN bracket van de 203 C-klasse nadat er een paar hoeken en kanten van verwijderd waren
- 463GM12.jpg (101.65 KiB) 12958 keer bekeken
-
- de 2DIN bracket van de 203 C-klasse nadat er een paar hoeken en kanten van verwijderd waren
- 463GM13.jpg (103.25 KiB) 12958 keer bekeken
-
- de 2DIN bracket van de 203 C-klasse nadat er een paar hoeken en kanten van verwijderd waren
- 463GM14.jpg (81.46 KiB) 12958 keer bekeken
-
- het bovenste deel van de 2DIN bracket van de 463 G-klasse waar de kachelkanalen nog weer aan vast moeten worden geschroefd
- 463GM15.jpg (75.92 KiB) 12958 keer bekeken
-
- het onderste deel van de 2DIN bracket van de 463 G-klasse waar de asbak aan bevestigd wordt en met een paar extra uitsparingen zodat de schroeven van het houtpaneel rondom de kachelunt aangedraaid kunnen worden
- 463GM16.jpg (120.26 KiB) 12958 keer bekeken
-
- de 2DIN bracket van de C-klasse en het bovenste deel van de 463 bracket bevestigd aan het dashbord
- 463GM17.jpg (77.3 KiB) 12958 keer bekeken
-
- de 2DIN bracket van de C-klasse en het onderste deel van de 463 bracket bevestigd aan het dashbord
- 463GM18.jpg (110.92 KiB) 12958 keer bekeken
-
- ...alles lijkt te passen...
- 463GM19.jpg (98.98 KiB) 12958 keer bekeken
-
- ERG WEINIG ruimte achter de comand...zeker als je bedenkt dat daar ook nog een staalkabel tussen komt te zitten in ingebouwde toestand!!!
- 463GM20.jpg (64.38 KiB) 12958 keer bekeken
-
- ...alles lijkt te passen...
- 463GM21.jpg (101.6 KiB) 12958 keer bekeken
-
- de kachel kanalen zitten aan het overgebleven bovenste stukje G-klasse bracket bevestigd
- 463GM22.jpg (65.72 KiB) 12958 keer bekeken
-
- het dashbord weer helemaal in elkaar geschroefd...ZO zijn de dashborden compleet te bestellen bij mercedes (heel vreemd eigenlijk)
- 463GM23.jpg (103.66 KiB) 12958 keer bekeken
-
- de G400CDI zonder dashbord (& zonder de rest rondom dat dashbord)
- 463GM09.jpg (131.58 KiB) 12958 keer bekeken
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20706
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
en de rest van de fotos
greetingz,
greetingz,
- Bijlagen
-
- het dashbord weer in de auto geschroefd met alle bijbehorende gewijzigde stekkers aan de kabels naar de comand...let ook op de schroeven waarmee de 2DIN bracket (van de 203) perfect aan het 463 dashbord bevestigd zit (allemaal in de originele gaten) en ook de eerder genoemde staalkabel is hier goed te zien (die zit tussen het staalframe en de comand)
- 463GM24.jpg (107.07 KiB) 12956 keer bekeken
-
- nadat de comand er eindelijk in zat (wat niet makkelijk ging omdat er haast geen ruimte achter de comand zit voor de eerder genoemde staalkabel en de kabels aan de comand), bleek ook de bovenste schakelaarlijst niet te passen omdat de stekker voor de stoelverwarming niet weg kon
- 463GM25.jpg (72.34 KiB) 12956 keer bekeken
-
- het stukje verwijderde dashbord ten behoeve van de stoelverwarmings stekker
- 463GM26.jpg (92.51 KiB) 12956 keer bekeken
-
- de schroeven die het houtpaneel rondom de kachel unit op plaats houden
- 463GM27.jpg (74.87 KiB) 12956 keer bekeken
-
- nog net te zien: de multi media interface
- 463GM28.jpg (100.92 KiB) 12956 keer bekeken
-
- het wordt weer wat
- 463GM29.jpg (98.77 KiB) 12956 keer bekeken
-
- en het past ook allemaal nog
- 463GM30.jpg (76.3 KiB) 12956 keer bekeken
-
- leuk detail: de laatste standplaats van de comand voordat die uitgebouwd is...let vooral niet op de tijd
- 463GM31.jpg (79.94 KiB) 12956 keer bekeken
-
- de achterdeur zonder camera
- 463GM32.jpg (54.73 KiB) 12956 keer bekeken
-
- lichtelijk kaalgebouwde achterdeur
- 463GM33.jpg (102.58 KiB) 12956 keer bekeken
-
- de geboorde gaten in de achterdeur
- 463GM34.jpg (57.31 KiB) 12956 keer bekeken
-
- diezelfde gaten met een hoeveelheid anti-roest verf
- 463GM35.jpg (57.93 KiB) 12956 keer bekeken
-
- en diezelfde gaten met een hoeveelheid anti-roest vet
- 463GM36.jpg (52.87 KiB) 12956 keer bekeken
-
- de achteruitrij camera in in/opgebouwde toestand
- 463GM37.jpg (62.96 KiB) 12956 keer bekeken
-
- de modulator voor de achteruitrij camera zit achterin de "koffer"ruimte verbouwd
- 463GM38.jpg (101.41 KiB) 12956 keer bekeken
-
- de achteruitrij camera in in/opgebouwde toestand
- 463GM39.jpg (109.54 KiB) 12956 keer bekeken
-
- de achteruitrij camera in actie
- 463GM40.jpg (41.62 KiB) 12956 keer bekeken
-
- de multi media stekker in het dashbord kastje
- 463GM41.jpg (180.51 KiB) 12956 keer bekeken
-
- de multi media stekker met aangesloten verlengkabel naar de middenconsole
- 463GM42.jpg (161.47 KiB) 12956 keer bekeken
-
- de multi media interface in actie
- 463GM43.jpg (47.96 KiB) 12956 keer bekeken
-
- de aansluiting voor de comfort telefonie en verlengkabel van de multi media interface
- 463GM44.jpg (84.33 KiB) 12956 keer bekeken
-
- het nieuwe kombi instrument met de juiste kilometerstand en extra datum aanduiding
- 463GM45.jpg (73.14 KiB) 12956 keer bekeken
-
- het nieuwe kombi instrument met extra verbruiks display
- 463GM46.jpg (72.68 KiB) 12956 keer bekeken
-
- het nieuwe kombi instrument met G-klasse specifieke weergave in het display
- 463GM47.jpg (70.67 KiB) 12956 keer bekeken
-
- en het uiteindelijke resultaat
- 463GM48.jpg (106.97 KiB) 12956 keer bekeken
- Ed
- Moderator
- Berichten: 6275
- Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
- Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
- Locatie: Rotterdam
Dat is lekker opgeknapt, topwerk weer Steve
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
- S300turbodiesel
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 08 aug 2009 17:28
- Mercedes-Benz: w213 e350e
- Specialisatie: Water transport
- Locatie: NL/BE
dat is flink opgeknapt erg mooi, topwerk
- Lorinser sr
- Moderator
- Berichten: 11978
- Lid geworden op: 06 sep 2006 01:03
- Mercedes-Benz: W220 S55 AMG Kompressor 500 Hp
- Specialisatie: Mediazaken
- Locatie: achterhoek
- Contacteer:
Puik werk zoals gewoonlijk
Groetjes Richard
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20706
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
nee - die kabel moet het kachelhuis nog iets op plaats houdenmark1bn7 schreef:Ik ben maar een leek op dit gebied maar de staalkabel is dit tegen diefstal.
greetingz,
- kickdownkiko
- Berichten: 6059
- Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
- Mercedes-Benz: W211 3.2
- Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
- Locatie: 010
Ik heb zelden zo een wereld van verschil gezien tussen de before and after foto's Vooral de cockpit is van 1970 naar 2012 gebracht. Nieuw stuur ook? Het is werkelijk te bizar voor woorden. En ik denk echt dat dit, wanneer dit wereldkundig bekend wordt, Steve het bijzonder vaak mag overdoen. Ik hoop het van harte en complimenteer beide ( Steve & Guido) heren met het bereikte resultaat keer heeeel veeeel..
- Bijlagen
-
- 463GM04.jpg (85.2 KiB) 12561 keer bekeken
-
- 463GM46.jpg (72.68 KiB) 12561 keer bekeken
-
- 463GM03.jpg (94.38 KiB) 12561 keer bekeken
-
- 463GM48.jpg (106.97 KiB) 12561 keer bekeken
- kickdownkiko
- Berichten: 6059
- Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
- Mercedes-Benz: W211 3.2
- Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
- Locatie: 010
Nou je weet wat je eraan kan doen..55 AMG schreef:... ... ...kickdownkiko schreef:Vooral de cockpit is van 1970 naar 2012 gebracht.
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20706
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
...dat zal niet zo'n vaart gaan lopen, want:kickdownkiko schreef:En ik denk echt dat dit, wanneer dit wereldkundig bekend wordt, Steve het bijzonder vaak mag overdoen.
1) de G-klasse wordt welliswaar al geruime tijd gebouwd maar het aantal exemplaren dat jaarlijks van de lopende band af komt rollen is uiterst beperkt...hoe weinig er daadwerkelijk gebouwd zijn blijkt maar al te goed uit de "van-chassisnummer-tot-chassinummer" opmerkingen bij de verbouwde onderdelen in EPC
de meeste van deze auto's zijn vervolgens naar de USA verexporteerd en dan blijft er hier in europa niet zo heel veel meer over
2) de totale kosten voor de ombouw worden een veelvoud hoger wanneer de auto net iets te oud is (een G55 van 2003 bijvoorbeeld) EN alles naar behoren moet blijven functioneren EN alles diagnose-fahig moet blijven omdat er dan veel extra onderdelen en stuurunits vervangen moeten worden die helemaal niets met het audiosysteem te maken hebben
3) als de auto ook nog een Bose geluids systeem en/of Tv tuner heeft, worden de kosten daar ook nadelig door beïnvloed
De auto van G(uido) was gewoon perfect voor een dergelijke ombouw (nieuw genoeg en niet te veel audio-opties)...
greetingz,