Het inbouwen van (volledig geintegreerde!) standkachels in - bijvoorbeeld - 212 E-klasses is niets nieuw, maar nu heb ik dat afgelopen week in een Hybride "mogen" doen en dan wordt dat toch weer een iets ander verhaal.
Er moet voor de standkachel een en ander aan kabels, waterslangen & - leidingen ingebouwd worden en dat wordt bij de Hybride modellen een stuk moeilijker gemaakt door een hoogspannings accu die in de weg zit. Deze accu is niet zomaar een accu en mag alleen maar door personen bewerkt worden die daarvoor gecertificeerd zijn (en als ik alle WIS bestanden en waarschuwingsstikkers moet geloven, mag een ongecertificeerd persoon zelfs nog niet wijzen naar die accu!)
Hetzelfde principe wordt gehanteerd wanneer je xentry (stardiagnose) op de auto aansluit; de eerste vraag: bent u gecertificeerd om aan deze hoogspanningsauto te mogen werken? wat maar met een JA weggeklikt wordt...dan komt het volgende scherm: weet u zeker dat u gecertficeerd bent om hier aan te mogen werken? wat voor het gemak ook maar met JA weggeklikt wordt om aansluitend bij het laatste extra scherm te komen dat zoiets zegt als: bent u zich ervan bewust dat u ieder moment dood neer kunt vallen wanneer u aan deze auto werkt?
Dan begin ik mij toch echt af te vragen of zo'n auto wel eens deel zou moeten mogen nemen aan het verkeer want blijkbaar is dit een auto die niet te vertrouwen is...
Na alles nog eens goed doorgenomen te hebben en na de juiste beschermende hulpmiddelen erbij geregeld te hebben, is de accu toch maar verwijderd (waarvoor overigens eerst het aircogas van de auto verwijderd moet worden) om aansluitend het hele standkachel gebeuren in te bouwen wat achteraf minder voorstelde dan dat ik van te voren had verwacht.
Nadat alles ingebouwd en gecodeerd was, heb ik nog een stuk met de auto gereden om 1) diesel te tanken zodat de standkachel getest kon worden (de tank was nagenoeg leeg want zo worden ze door mercedes afgeleverd bij de dealers) en om 2) het koelwater systeem te ontluchten en ik kan niet anders zeggen dan dat zo'n hybride het voor mij nooit zal doen. Iedere keer wanneer je met je voet van het gas af gaat of wanneer je remt valt de toerenteller onder in de hoek om aansluitend bij het gas geven met een lichte schok (want je voelt de motor weer starten) weer tot leven te komen...bij mij is dat iets wat zeer snel verveelt en als irritant wordt beschouwd (maarja, ik heb dan ook niet met prive bijtelling te maken).
Wat dan wel weer leuk is, is dat ik bij het tankstation door een paar man nagekeken werd toen ik daar geruisloos weggleed met de auto waar ik zojuist diesel in getankt had .
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,
2012 E300 Hybrid voorzien van standkachel
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
- Bijlagen
-
- de originele schakelaarlijst zonder standkachel knop
- 212AWsth04.jpg (95.72 KiB) 8874 keer bekeken
-
- de originele schakelaarlijst zonder standkachel knop
- 212AWsth05.jpg (99.8 KiB) 8874 keer bekeken
-
- onder de motorkap (deze foto is van NADAT alles weer op plaats zat)
- 212AWsth06.jpg (114.85 KiB) 8874 keer bekeken
-
- een paar verwijderde delen om aansluitend de standkachel delen in te kunnen bouwen...let ook op de extra opvallende oranje kabels
- 212AWsth07.jpg (107.13 KiB) 8874 keer bekeken
-
- daar moet de standkachel komen
- 212AWsth08.jpg (114.83 KiB) 8874 keer bekeken
-
- en daar zit de standkachel dan
- 212AWsth09.jpg (87.86 KiB) 8874 keer bekeken
-
- en daar zit de standkachel dan
- 212AWsth10.jpg (94.28 KiB) 8874 keer bekeken
-
- en daar zit de standkachel dan
- 212AWsth11.jpg (116.26 KiB) 8874 keer bekeken
-
- en daar zit de standkachel dan
- 212AWsth12.jpg (107.95 KiB) 8874 keer bekeken
-
- nadat ook de extra waterslangen voor de standkachel gemonteerd zijn, blijft er hier weinig ruimte meer over voor iets anders
- 212AWsth13.jpg (83.09 KiB) 8874 keer bekeken
-
- nu de accu weg is, is er alle ruimte om de standkachel kabels en extra aluminium waterpijp te monteren
- 212AWsth14.jpg (112.06 KiB) 8874 keer bekeken
-
- hier met de standkachelkabels en aluminium waterpijp op plaats
- 212AWsth15.jpg (91.94 KiB) 8874 keer bekeken
-
- en hier met de "levensgevaarlijke" accu weer op plaats (en ook weer netjes aangesloten op het airco systeem)
- 212AWsth16.jpg (87.79 KiB) 8874 keer bekeken
-
- een paar verwijderde interieurdelen ivm de te vervangen schakelaarlijst
- 212AWsth17.jpg (99.32 KiB) 8874 keer bekeken
-
- de standkachel kabels die door de auto naar achteren gaan
- 212AWsth19.jpg (109.5 KiB) 8874 keer bekeken
-
- de extra gemaakte aansluiting voor de brandstoftoevoer naar de standkachel (iets wat bij de oudere modellen altijd gewoon standaard aan de tank zat maar tegenwoordig dus maar niet meer)
- 212AWsth21.jpg (84.05 KiB) 8874 keer bekeken
-
- de extra gemaakte aansluiting voor de brandstoftoevoer naar de standkachel (iets wat bij de oudere modellen altijd gewoon standaard aan de tank zat maar tegenwoordig dus maar niet meer)
- 212AWsth22.jpg (66.26 KiB) 8874 keer bekeken
-
- de auto in kwestie
- 212AWsth01.jpg (108.09 KiB) 8874 keer bekeken
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
en de rest van de foto's
greetingz,
greetingz,
- Bijlagen
-
- de opvoerpomp voor de standkachel
- 212AWsth24.jpg (81.65 KiB) 8873 keer bekeken
-
- de kabel naar de opvoerpomp
- 212AWsth26.jpg (86.67 KiB) 8873 keer bekeken
-
- half lege kofferruimte voor het laatste beetje standkachel-kabel-werk
- 212AWsth27.jpg (99.6 KiB) 8873 keer bekeken
-
- de ontvanger voor de T100 afstandsbediening
- 212AWsth28.jpg (71.46 KiB) 8873 keer bekeken
-
- het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
- 212AWsth29.jpg (87.65 KiB) 8873 keer bekeken
-
- het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
- 212AWsth30.jpg (89.13 KiB) 8873 keer bekeken
-
- het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
- 212AWsth31.jpg (87.89 KiB) 8873 keer bekeken
-
- het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
- 212AWsth32.jpg (89.25 KiB) 8873 keer bekeken
-
- de T100 afstandsbediening
- 212AWsth33.jpg (83.12 KiB) 8873 keer bekeken
-
- de T100 afstandsbediening
- 212AWsth34.jpg (86.67 KiB) 8873 keer bekeken
-
- de nieuwe schakelaarlijst met extra standkachelknop...de oranje LED laat zien dat er een vertrektijd ingesteld staat en de rode LED laat zien dat de standkachel op dit moment aan het verwarmen is
- 212AWsth35.jpg (78.65 KiB) 8873 keer bekeken
-
- ...en natuurlijk compleet met de nodige stikker(s)...
- 212AWsth36.jpg (88.9 KiB) 8873 keer bekeken
-
- Berichten: 8265
- Lid geworden op: 04 mei 2008 22:22
- Mercedes-Benz: S204 C220 CDI BE 2010
- Specialisatie: ik heb 2 linkerhanden
- Locatie: Monster
- Contacteer:
In dit geval is de standkachel dus uitsluitend een luxe optie, want voorverwarmen van de motor lijkt mij nauwelijks aan de orde bij een hybride.
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Het is geen volwaardige electrische auto natuurlijk (Dan had er "iets" meer accu in gezeten) dus die motor heb je vrij snel nodig. Voorverwarmen kan dus nog steeds geen kwaad.
Wel weer mooi werk! Aardige klus nog zo te zien.
Wel weer mooi werk! Aardige klus nog zo te zien.
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
- Mercedes-Benz: S205 C300
- Locatie: DE, Bayern
- Contacteer:
OK, in een personenwagen zal het allemaal niet zo zwaar en lomp zijn, maar wij hebben hier 2 hybride (dieselelektrische) bussen van VDL rijden, maar daar staat op het systeem toch een paar kilo Volt. Kabels/issolatie zijn dan ook een stukje dikker. Daar wil je niet mee in aanraking komen. Een auto zal wel wat minder hebben, maar dan noch...MBenzNL schreef:Dan begin ik mij toch echt af te vragen of zo'n auto wel eens deel zou moeten mogen nemen aan het verkeer want blijkbaar is dit een auto die niet te vertrouwen is...
We hebben verder ook een noodstop, waarmee de accu's op slag ontladen kunnen worden in geval van bijvoorbeeld een aanrijding, zodat hulpdiensten 'zonder risico' bij het voertuig kunnen. Dus ja, het is geen kinderspeelgoed.
Accupakket(spanningsregelaar) gekoeld via aircosysteem?MBenzNL schreef:en hier met de "levensgevaarlijke" accu weer op plaats (en ook weer netjes aangesloten op het airco systeem)
Gr, René
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Zo te zien aan de aansluitingen en de stalen "koel"box om de accu wel.
Die kleur van de kabels (oranje) is overigens een vastgestelde regel voor auto's ed.. Alles waar hoogspanning door gaat is oranje.
Die kleur van de kabels (oranje) is overigens een vastgestelde regel voor auto's ed.. Alles waar hoogspanning door gaat is oranje.
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
precies...en wat gaat daar mee gebeuren wanneer er een vrachtwagen door je bus heen klieft en de (on)nodige kortsluiting veroorzaakt?rene_fb schreef:maar wij hebben hier 2 hybride (dieselelektrische) bussen van VDL rijden, maar daar staat op het systeem toch een paar kilo Volt. Kabels/issolatie zijn dan ook een stukje dikker. Daar wil je niet mee in aanraking komen.
precies...een gekoelde accuTom schreef:Zo te zien aan de aansluitingen en de stalen "koel"box om de accu wel.
greetingz,
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Ik krijg ineens zo'n beeld van een man in een witte lab-jas, rubber laarzen, gele rubberen huishoud-handschoenen en een duikbril op.....MBenzNL schreef: Na alles nog eens goed doorgenomen te hebben en na de juiste beschermende hulpmiddelen erbij geregeld te hebben
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Berichten: 5889
- Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
- Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
- Specialisatie: Onderhoud en reparatie
- Locatie: noord-brabant
nice job
volgende keer ff bellen , ik "mag" namelijk zo'n accu wel demonteren
en volgens de cursus kan er nooit iets mee gebeuren met zo'n accu , ook niet bij de allerzwaarste aanrijding ..
volgende keer ff bellen , ik "mag" namelijk zo'n accu wel demonteren
en volgens de cursus kan er nooit iets mee gebeuren met zo'n accu , ook niet bij de allerzwaarste aanrijding ..
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
-
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:35
- Specialisatie: Persoonlijkheid stoornissen
Zijn de standkachels op dit moment in de aanbieding bij je...........
- MartijnS
- Dealermedewerker
- Berichten: 2826
- Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
- Mercedes-Benz: W211 E240 2003
- Specialisatie: Monteur MB dealer / APK
MBenzNL schreef: precies...en wat gaat daar mee gebeuren wanneer er een vrachtwagen door je bus heen klieft en de (on)nodige kortsluiting veroorzaakt?
Waarschijnlijk helemaal niets. Binnen die oranje mantel gaan behalve 2 dikke kabels (waar 126 volt gelijkspannings op staat/ dat laat je niet meer los mocht je er "per ongeluk" mee in aanraking komen/ behalve acute hart stilstand ook critieke brandwonden) ook nog eens 3 controle/fail-safe voorzieningen schuil. Zodra er ook maar "iets" niet klopt wordt het relais in die accu geopend en loopt er geen stroom meer.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
klinkt allemaal heel goed...zoiets hebben ze bij fisker waarschijnlijk ook bedacht en toch zijn er 16+ karma's uitgebrand toen water iets te hoog begon te staanMartijnS schreef:Zodra er ook maar "iets" niet klopt wordt het relais in die accu geopend en loopt er geen stroom meer.
greetingz,
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Spanning is niet zo zeer waar mensen niet tegen kunnen. Stroom is dat wel. Op een schrikdraadje in de wei kan best 10.000 Volt staan. Volstrekt ongevaarlijk gezien het lage amperage. En om het "niet meer loslaten" probleem nooit tegen te komen moet je ook altijd met de "rug" van je hand voelen (zodat je bij het samenknijpen van de spieren nooit vast komt te zitten).MartijnS schreef:(waar 126 volt gelijkspannings op staat/ dat laat je niet meer los mocht je er "per ongeluk" mee in aanraking komen/ behalve acute hart stilstand ook critieke brandwonden)
-
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:35
- Specialisatie: Persoonlijkheid stoornissen
Wat een bullshit zit jij nou weer te verkondigen, als je denkt dat dit klopt mag jij wel een weekje bij mijn bedrijf meelopen( op eigen risico) en alle installatie 's die in bedrijf zijn even met de "rug" van je hand voelen.Tom schreef:En om het "niet meer loslaten" probleem nooit tegen te komen moet je ook altijd met de "rug" van je hand voelen (zodat je bij het samenknijpen van de spieren nooit vast komt te zitten).
Een ding kan ik je alvast melden: regel alvast een begrafenis ondernemer.......
Ga geen onzinnige dingen zeggen op een forum wat LEVENSGEVAARLIJK kan wezen, straks ga mensen het nog uitproberen ook
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik weet uiteraard ook dat het voelen ook niet de juiste manier is. Overal is (meet)gereedschap voor. Ik bedoel meer te zeggen dat mocht je ooit in aanraking kunnen komen (bijv. In huis) dan heeft de rug altijd de voorkeur boven de palm. Dat is wel degelijk waar. Maar ik geef toe dat beiden niet aan te raden is. En in de automotive sector zal dit niet zo snel van toepassing zijn. Ga je naar (veel) zwaardere installaties dan is voelen vanzelfsprekend uit den boze inderdaad!