2012 ML350CDI voorzien van Keyless-go

De Mercedes-Benz dealer is zo gek nog niet!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

22 feb 2012 23:51

Een paar weken geleden kreeg ik een telefoontje van een Mercedes-Benz dealer met de vraag of het mogelijk was om Keyless-go achteraf in een 166er ML te bouwen. Zij hadden namelijk een demo in de showroom staan waarbij de daadwerkelijke (ver)koop afhing van deze ene (missende) optie.

Keyless-go hebben we al vaak achteraf ingebouwd in vele verschillende Mercedes modellen (waaronder zelfs drie 203 C-klasses die door Mercedes nooit met deze optie uitgeleverd zijn geweest) maar aangezien de 166er ML nog maar net op de markt is en de onderdelen mogelijkerwijze niet direct leverbaar konden zijn, leek het mij een leuke uitdaging.

De meeste benodigde onderdelen waren snel leverbaar (toch een groot voordeel dat Mercedes bij alle recente modellen grijpt uit de onderdelen bakken van de 204 C-klasse) en zoals bij de meeste huidige modellen was er voor de kabelboom geen pasklare oplossing te bestellen.
In de auto moest eea verwijderd worden om het mogelijk te maken de kabels allemaal netjes door de originele kabelgoten te leggen en om onder andere de diverse antennes (4x laag frequent & 1x hoog frequent), de stuurunit en de 4 portiergrepen te kunnen monteren.
De 166er ML verschilt qua ontwerp net zo veel van de 164er ML als dat de 172er SLK van de 171er SLK verschilt (vrijwel niets dus) en de inbouw van het complete keyless-go systeem viel achteraf dan ook reuze mee.

Onderstaande foto's met onderschrift geven een beter beeld van wat er zoal moet gebeuren in een auto voordat die simpel ogende drukknop in het contactslot ook daadwerkelijk datgene doet wat men er van verwacht.

Zoeksleutel: Steve230479

greetingz,
Bijlagen
de auto in kwestie
de auto in kwestie
een van de originele portiergrepen zonder keyless-go functie
een van de originele portiergrepen zonder keyless-go functie
62km "oud"
62km "oud"
stoelen, achterbank, middenconsole en tapijt mocht er allemaal uit om het mogelijk te maken de kabels van voor tot achter op maat te maken en deugdelijk weg te werken
stoelen, achterbank, middenconsole en tapijt mocht er allemaal uit om het mogelijk te maken de kabels van voor tot achter op maat te maken en deugdelijk weg te werken
een lege ruimte onder de achterbank waar de keyless-go stuurunit komt te zitten
een lege ruimte onder de achterbank waar de keyless-go stuurunit komt te zitten
de keyless-go stuurunit (met de eerste paar kabels)
de keyless-go stuurunit (met de eerste paar kabels)
de kabelgoot loopt midden door de auto en om daar goed bij te kunnen komen moet dus simpelweg het halve interieur eruit
de kabelgoot loopt midden door de auto en om daar goed bij te kunnen komen moet dus simpelweg het halve interieur eruit
de keyles-go stuurunit met de complete kabelboom (valt toch niet op dat die kabelboom niet "origineel" is)
de keyles-go stuurunit met de complete kabelboom (valt toch niet op dat die kabelboom niet "origineel" is)
en 2 van de diverse kabels die (op maat gemaakt) aan de A-stijl en B-stijl stekkers zijn toegevoegd
en 2 van de diverse kabels die (op maat gemaakt) aan de A-stijl en B-stijl stekkers zijn toegevoegd
en 1 van de contrastekkers die vanuit het portier aan die A-stijl en B-stijl stekkers gekoppeld wordt (met de extra keyless-go kabels)
en 1 van de contrastekkers die vanuit het portier aan die A-stijl en B-stijl stekkers gekoppeld wordt (met de extra keyless-go kabels)
het zwart plastic paneel waar alles wat er in het portier geschroefd zit aan vast gemaakt zit...
het zwart plastic paneel waar alles wat er in het portier geschroefd zit aan vast gemaakt zit...
...hier nog zonder keyless-go antenne
...hier nog zonder keyless-go antenne
zo ziet het portier eruit wanneer dat zwart plastic paneel gedemonteerd is (en gelukkig zit dat paneel bij de 166er ML geschroefd en zit het niet vast met popnagels zoals Mercedes dat bij de meeste modellen doet)
zo ziet het portier eruit wanneer dat zwart plastic paneel gedemonteerd is (en gelukkig zit dat paneel bij de 166er ML geschroefd en zit het niet vast met popnagels zoals Mercedes dat bij de meeste modellen doet)
en het zwart plastic (deur) paneel met 1 van de 5 keyless-go antennes
en het zwart plastic (deur) paneel met 1 van de 5 keyless-go antennes
de keyless-go antenne die in de kofferruimte van de auto verbouwd zit
de keyless-go antenne die in de kofferruimte van de auto verbouwd zit
en de keyless-go antenne die in de middenconsole verbouwd zit
en de keyless-go antenne die in de middenconsole verbouwd zit
1 van de stekkers waarmee de keyless-go portier grepen aangesloten worden
1 van de stekkers waarmee de keyless-go portier grepen aangesloten worden
de keyless-go portiergreep - met chroom inleg (kan iedereen tenminste van afstand zien dat de auto keyless-go heeft)
de keyless-go portiergreep - met chroom inleg (kan iedereen tenminste van afstand zien dat de auto keyless-go heeft)
de schakelaar voor de kofferklep sluiter is ook meteen aangepast (dit is overigens een schakelaar waarbij Mercedes nog een extreme "software-fehler" op te lossen heeft maar dat geheel terzijde)
de schakelaar voor de kofferklep sluiter is ook meteen aangepast (dit is overigens een schakelaar waarbij Mercedes nog een extreme "software-fehler" op te lossen heeft maar dat geheel terzijde)
ennuh...hier was het allemaal om te doen - die ene drukknop!
ennuh...hier was het allemaal om te doen - die ene drukknop!
Verwijderd13263
Berichten: 5521
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08

23 feb 2012 09:26

Mooi werk, ik ben benieuwd wanneer de eerste vragen naar bi-xenon verlichting met Audi LED's gaan komen :owja:
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.
Gebruikersavatar
kickdownkiko
Berichten: 6046
Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
Mercedes-Benz: W211 3.2
Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
Locatie: 010

23 feb 2012 09:41

Volgens mij vind jij het stiekum leuk om nieuwe Benzen uit elkaar te halen, en niet alleen voor het geld ;) .. Weer helemaal flabbergasted bij het zien van de foto's.. en gelachen bij het zien van de foto's van de kale Benz
Jeroen schreef: Het is wetenschappelijk aangetoond dat mannen gemiddeld elke 6 seconden aan SEC's denken
Klik hier voor het logboek van mijn W211 E320
Klik hier voor het logboek van mijn Ex W210 E280
Verwijderd9207
Berichten: 1453
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:35
Specialisatie: Persoonlijkheid stoornissen

23 feb 2012 13:13

Hoe is jou indruk van de 166ML Steve............aangezien mercedes de laatste tijd knap aan het bezuinigen is op de afwerking.

groet,
Jeroen.
Gebruikersavatar
MercedesTim
Berichten: 315
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:39
Mercedes-Benz: w126 420SE '89
Locatie: bij Tienen, Belgie

23 feb 2012 21:20

Jeroen CLS500 schreef:Hoe is jou indruk van de 166ML Steve............aangezien mercedes de laatste tijd knap aan het bezuinigen is op de afwerking.

groet,
Jeroen.
Hmm die stiksels rond die startstopknop zien er toch keurig uit? 8-)
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

23 feb 2012 21:27

Jeroen CLS500 schreef:Hoe is jou indruk van de 166ML Steve............aangezien mercedes de laatste tijd knap aan het bezuinigen is op de afwerking.
het bezuinigen gaat ze goed af daar in stuttgart (of is het allabama?)

greetingz,
Chevin
Berichten: 276
Lid geworden op: 04 okt 2009 20:27
Mercedes-Benz: W202 C180 '96

24 feb 2012 23:31

Heb je weer netjes gedaan :applaus:
Ben eigenlijk toch heel nieuwsgierig wat die extreme software fout is.. :$
Plaats reactie