De afgelopen weken ben ik nog bezig geweest met het inbouwen van een standkachel en distronic plus in een 2010 E350CDI. Het inbouwen van een standkachel in een 212 heb ik al vaker gedaan en dat stelde niet zo veel voor maar het inbouwen van distronic plus in een 212 was een "first-timer" en dat heb ik geweten ook .
In de vorige generatie E-klasse (de 211) is distronic uitermate eenvoudig in te bouwen...in de 221 S-klasse stelt het inbouwen van distronic plus ook noet echt veel voor...onder het motto van 1+1=2 dacht ik dat het inbouwen van distronic plus in een 212 dus ook wel goed te doen zou zijn maar daar heb ik mij hevig op verkeken.
Ik weet niet of mercedes heeft geprobeerd om productiekosten te besparen (zeer waarschijnlijk) of dat ze hebben geprobeerd om het achteraf inbouwen van sommige opties moeilijk te maken (minder waarschijnlijk) maar er is voor de W212 E-klasse een verschil gemaakt in het ESP systeem voor auto's MET distronic (plus) en auto's ZONDER distronic (plus) en om dat verschil zo goed mogelijk door te voeren zijn ook meteen de ABR pomp (de pomp die de remmen aanstuurt), de remleidingen en de stekker aan de ESP stuurunit in 2 verschillende versies ontwikkeld.
Ik ben dan ook vol goede moed begonnen met het inbouwen van het distronic plus systeem (1 radar oog achter de grill, 2 extra radar sensoren in de voorbumper, diverse kabels, 1 stuurunit en een distronic schakelaar aan de stuurkolom) om er vervolgens achter te komen dat de auto was voorzien van een ESP BASIS systeem terwijl voor het distronic (plus) systeem een ESP PREMIUM systeem noodzakelijk is.
DUS: een nieuwe ESP stuurunit met bijpassend ABR pomp en ESP stekker besteld om er vervolgens achter te komen dat de remleidingen voor ESP PREMIUM een andere aansluiting hebben (grotere wartel) ---> 4 nieuwe remleidingen besteld en verbouwd om er daarna achter te komen dat de contavtpinnetjes aan de kabels in de ESP stekker ook allemaal nog anders zijn (zag er op het eerste oog uit alsof die hetzelfde zouden zijn). Het onderdeelnummer voor deze contactpinnetjes zijn helemaal nergens eenvoudig in EPC te vinden en dus heb ik zo'n 60 verschillende contactpinnetjes besteld in de hoop dat de juiste pin er tussen zou zitten - en dat was wel het geval.
Nadat - eindelijk - alles ingebouwd was, de remmen ontlucht waren en de accu weer aangesloten was moest alleen de auto nog online geflashed worden zodat het distronic plus systeem kon gaan werken en ook dat ging mis omdat mercedes net in dit speciefieke weekend de online systemen aan het updaten was en er ruim anderhalve dag geen gebruik van gemaakt kon worden.
al met al zat vrijwel alles tegen wat er maar tegen kon zitten en denk ik niet dat ik mij nog veel vaker bezig zal houden met het achteraf inbouwen van distronic plus in een 212 (of 207) E-klasse
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,
W212 E350CDI voorzien van distronic plus & standkachel
-
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:35
- Specialisatie: Persoonlijkheid stoornissen
Ziet er weer netjes uit zo Steve...
Maar wat ik uit je verhaal begrijp heb je je aardig verkeken op de hoeveelheid werk wat hier mee gemoeid is.
Aan de andere kant weet je nu wel wat er allemaal nodig is om een achteraf ingebouwd distronic plus systeem werkend te krijgen.
Maar wat ik uit je verhaal begrijp heb je je aardig verkeken op de hoeveelheid werk wat hier mee gemoeid is.
Aan de andere kant weet je nu wel wat er allemaal nodig is om een achteraf ingebouwd distronic plus systeem werkend te krijgen.
- Lancelot
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 12 nov 2008 22:18
- Mercedes-Benz: (Oo\==/oO)
- Locatie: Roosendaal
Super knap allemaal en ik snap dat je er op deze manier je zakken van vol hebt. Bij de aangepaste stekkers op de foto's bij het distronic ook en de ESP premium module liggen alle draadjes compleet bloot. Heb je dat later nog afgeschermd?
W210 E320 CDI elegance '01
Brilliant zilver, Antraciet leder, Comand, Parktronic, Xenon, Glazen dak, Roest, Geïntegreerde GSM, etc.
Mods: | EGR electronisch uitgeschakeld, mechanisch afgedicht en EGR-warmtewisselaar ge-bypassed |
| JR sportluchtfilter | 6000k D2R's en matching Can-Bus LED stadslichten |
Brilliant zilver, Antraciet leder, Comand, Parktronic, Xenon, Glazen dak, Roest, Geïntegreerde GSM, etc.
Mods: | EGR electronisch uitgeschakeld, mechanisch afgedicht en EGR-warmtewisselaar ge-bypassed |
| JR sportluchtfilter | 6000k D2R's en matching Can-Bus LED stadslichten |
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Voor de foto staat de stekker "open". Een foto later zie je de stekker gewoon juiste gemonteerd zitten.
Wel een knap staaltje werk weer. Zo kost het wel een lieve duit denk ik.
Wel een knap staaltje werk weer. Zo kost het wel een lieve duit denk ik.
- Lecram
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
- Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
- Locatie: Barendrecht
Mooi gedaan weer.
Kan je op die standkachel ook de afstandsbedieningen van Webasto aansluiten, zoals de Telestart en Thermo call (ervan uitgaan dat de standkachel van Webasto is)?
Kan je op die standkachel ook de afstandsbedieningen van Webasto aansluiten, zoals de Telestart en Thermo call (ervan uitgaan dat de standkachel van Webasto is)?
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20708
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
de standkachel is ingebouwd als af-fabriek en is dus ook voorzien van een T100 afstandsbediening (met digitaal display en mercedes ster)Lecram schreef:Kan je op die standkachel ook de afstandsbedieningen van Webasto aansluiten
uiteraard...alle pinnetjes zijn waterdicht uitgevoerd en alle kabels zijn met de juiste mercedes tape ingewikkeldLancelot schreef:Bij de aangepaste stekkers op de foto's bij het distronic ook en de ESP premium module liggen alle draadjes compleet bloot. Heb je dat later nog afgeschermd
ja...deze heeft geld gekost - maar ben wel weer veel wijzer gewordenPeter schreef:Een project waar wel een beetje leergeld in zit denk ik
greetingz,
-
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
- Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
- Specialisatie: Onderhoud en reparatie
- Locatie: noord-brabant
wel mooi dat het toch gelukt is , wat een kl*te werk om die remleidingen netjes te buigen he
goed tip voor de heren verkopers , niet vergeten het distronic hokje aan te kruisen bij bestellen van een nieuwe auto
goed tip voor de heren verkopers , niet vergeten het distronic hokje aan te kruisen bij bestellen van een nieuwe auto
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20708
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
die zijn al netjes voorgebogen vanaf fabriek...dat was dus het enige wat niet zo'n probleem wasDennis combi schreef:wel mooi dat het toch gelukt is , wat een kl*te werk om die remleidingen netjes te buigen he
greetingz,
- MIKE C200
- Berichten: 7042
- Lid geworden op: 03 jul 2005 12:43
- Mercedes-Benz: C200 + C36(bouwpakket) SMART 451
- Specialisatie: W202/208/210 Electra
- Locatie: limburg
- Contacteer:
MBenzNL schreef:die zijn al netjes voorgebogen vanaf fabriek...dat was dus het enige wat niet zo'n probleem wasDennis combi schreef:wel mooi dat het toch gelukt is , wat een kl*te werk om die remleidingen netjes te buigen he
greetingz,
de leidingen er in friemelen zeker ??
Als dit teminste leidingen uit een stuk zijn die bv geheel na achtergaan.
al hoop ik voor je dat ze uit meerdere stukken bestaan
Wer später bremst ist länger schnell
Wer sein Auto liebt der schiebt
Wer sein Auto liebt der schiebt