Om 601.912 stopt niet meer bij uitzetten contact.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
ruby-borrel
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 aug 2023 03:26
Mercedes-Benz: om-601 marine

31 mar 2024 03:19

Hallo Mercedes experts .

Ik heb afgelopen jaar oktober van mijn om601.912 in mijn boot de cillinder kop moeten vervangen na er scheuren in geconstateerd waren bij controle. Olie in de koeling was het symptoom. Bij controle bleek dat er meerdere scheuren in zaten volgens de firma die hem gecheckt had. En de vorige eigenaar er waarschijnlijk water in gedaan had ipv koelwater.

Na het vervangen van de cilinderkop en de nieuwe koppakking krijg ik de motor niet meer gestopt door het contact uit te zetten. Hij gaat ruiger lopen en lagere toeren maar stopt niet. Ook als ik de vacuüm lijn lostrek. Met de handmatige stop hendel op de motor stopt hij wel. Dit is alleen onhandig om te doen uiteraard zeker als de motor warm is.
De motor loopt verder weer perfect dus de reparatie is verder goed verlopen.

Is er een makkelijke reparatie hiervoor of moet dan de pomp naar de revisie? En hoe stel ik m na revisie als die nodig is weer af op de juiste timing .

Mijn dank voor de info.
Gebruikersavatar
online
Berichten: 1176
Lid geworden op: 16 jan 2011 17:48
Mercedes-Benz: W124 500e 1992
Locatie: Zweden

31 mar 2024 06:22

Er zit een rond potje vlakbij de stophendel. Vlgns mij met een vacuumslang. Vervang deze. Koste ongeveer 35 euro als ik mij kan herinneren. Dat was bij mijn om602 het probleem ooit. Wel een k klusje om hem zonder de inlaat te verwijderen te de en monteren maar is ons gelukt.

Marco
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11520
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

31 mar 2024 14:21

Bergen van die potjes vervangen is het verleden. Meestal gaat het membraan lekken waardoor hij maar een beetje aangetrokken zal worden.

Aanzien het kort/direct na een reparatie is kan het ook gewoon een lekkage in 1 van de vacuümleidingen zijn. Of een leiding verkeerd om.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4065
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

31 mar 2024 14:32

Haak dat potje er wel correct in, ik heb een W123 gehad waarbij de motor volgas begon te lopen.
W601
Berichten: 132
Lid geworden op: 30 jul 2020 22:34
Mercedes-Benz: 190D / W201

31 mar 2024 20:50

viewtopic.php?t=114564

Sowieso een vacuüm probleem{pje}
Of ergens een vacuüm slang niet correct aangesloten of het pompje bovenop de brandstofpomp werkt niet meer goed.

Link bovenin verwijst naar mijn vacuüm probleem. Bij mij waren de slangetjes en T-stukjes vanaf de vacuümpomp niet correct aangesloten, je vindt daar een boel interessante info en schema's, succes 👍🏽
L.Rozenwater
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 nov 2017 12:06

01 apr 2024 13:44

De motor ligt in een boot...
Wat zit er dan nog op aan vacuümleidingen en toebehoren zoals in een auto en hoe lopen die nu.
Er is een andere cilinderkop gemonteerd en bij die klus kan idd "iets" fout zijn gegaan.

Je kan de aansluitingen op het thermoventiel in de cilinderkop checken.
Eentje die ook graag losschiet is achter op de brandstofpomp voor de stationairregeling.
Geknikte leidingen? Filtertje (half) verstopt in de rubberleiding boven de vacuümpomp, de beluchtingsslang zal in de motorruimte liggen...
Bedenk ook dat de vacuümpomp zelf stomtoevallig stuk kan zijn en niet meer -0,8 Bar trekt.
Om zoiets op te sporen heb je eigenlijk een vacuümmetertje nodig: - 0,4 Bar is ook vacuüm maar niet genoeg
ruby-borrel
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 aug 2023 03:26
Mercedes-Benz: om-601 marine

02 apr 2024 12:36

Bedankt voor de reacties allen.

Korte omschrijving van de huidige aansluiting van het vacuüm systeem zoals ik het me zo herrinner.
Ik maak er zondag even een foto van als ik in de buurt ben.

Vanuit de vacuümpomp voor op de motor (voorkant van de brandstof pomp distributie zijde)
Loopt 1 slangetje dat splitst naar 2 .
Nr 1 gaat naar een elektrische klep en van daar uit gaat die rechtstreeks naar achterop de doos die op de brandstof pomp zit.
Nr 2 gaat naar thermo ventiel en daar zit nog ergens een splitsing in die naar de stationair regeling gaan.

Zou het probleem het verwisselen van de slangen op stationair en stop regeling kunnen zijn? Heeft iemand een foto van de stop doos en de stationair regeling ? Dan kan ik kijken of het daar niet fout zit.
L.Rozenwater
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 nov 2017 12:06

02 apr 2024 12:56

ruby-borrel schreef: 02 apr 2024 12:36 Loopt 1 slangetje dat splitst naar 2 .
Nr 1 gaat naar een elektrische klep en van daar uit gaat die rechtstreeks naar achterop de doos die op de brandstof pomp zit.
Nr 2 gaat naar thermo ventiel en daar zit nog ergens een splitsing in die naar de stationair regeling gaan.
Rode pijl is stationair regeling.
Blauwe pijl is motorstopdoos.
Zo te lezen is dat verkeerd om aangesloten.
Bijlagen
s-l1600.png
s-l1600.png (573.9 KiB) 284 keer bekeken
ruby-borrel
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 aug 2023 03:26
Mercedes-Benz: om-601 marine

03 apr 2024 10:57

L.Rozenwater schreef: 02 apr 2024 12:56
ruby-borrel schreef: 02 apr 2024 12:36 Loopt 1 slangetje dat splitst naar 2 .
Nr 1 gaat naar een elektrische klep en van daar uit gaat die rechtstreeks naar achterop de doos die op de brandstof pomp zit.
Nr 2 gaat naar thermo ventiel en daar zit nog ergens een splitsing in die naar de stationair regeling gaan.
Rode pijl is stationair regeling.
Blauwe pijl is motorstopdoos.
Zo te lezen is dat verkeerd om aangesloten.
Ha kijk dat ga ik controleren. Mijn dank.
ruby-borrel
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 aug 2023 03:26
Mercedes-Benz: om-601 marine

13 apr 2024 12:34

L.Rozenwater schreef: 02 apr 2024 12:56
ruby-borrel schreef: 02 apr 2024 12:36 Loopt 1 slangetje dat splitst naar 2 .
Nr 1 gaat naar een elektrische klep en van daar uit gaat die rechtstreeks naar achterop de doos die op de brandstof pomp zit.
Nr 2 gaat naar thermo ventiel en daar zit nog ergens een splitsing in die naar de stationair regeling gaan.
Rode pijl is stationair regeling.
Blauwe pijl is motorstopdoos.
Zo te lezen is dat verkeerd om aangesloten.
Ik heb vandaag gecontroleerd en de leiding zit correct aangesloten. Vanuit de vacuüm klep naar de stop doos bovenop en de gesplitste leiding ging naar de stationair regeling.

Heeft de stop doos vacuüm nodig om de motor stil te leggen of moet die wegvallen?
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1582
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

13 apr 2024 12:43

met vacuum wordt een lalletje uitgetrokken of ingeduwd. Je kunt hem loshalen en kijken of hij nog werkt. Met de hand kun je zowieso op de stopknop drukken.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
L.Rozenwater
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 nov 2017 12:06

16 apr 2024 14:33

Stophendel omlaag = vacuüm stopdoos.
Stophendel omhoog = veerkracht, na beluchten stopdoos.
Er komt (te weinig) onderdruk in de stopdoos want de stophendel wordt naar beneden getrokken maar niet volledig.
Je schrijft nl dat de motor lager in toeren gaat draaien.

Het zou stom toeval zijn dat net met die cilinderkopwissel de stopdoos of vacuümpomp kapot is gegaan.
Ik denk dat het in de leidingen of de hardplastic koppelstukjes zit, de leidingen zijn los gekoppeld/getrokken geweest.
Alle leidingen apart doorblazen met perslucht, er kan troep in terecht zijn gekomen.
De hardplastic koppelstukjes (62- ) hebben allemaal een functie en kunnen ook (half) verstopt zijn of scheurtjes hebben.
Wees daar voorzichtig mee, ze zijn vaak na al die jaren meestal verstaft en breken/scheuren daardoor gemakkelijk.
Ik laat altijd derden met vacuümproblemen (OM60X) altijd zelf leidingen loskoppelen na twee keer uitgevloekt te zijn... :owja:
Bijlagen
1 - kopie.png
1 - kopie.png (156.9 KiB) 54 keer bekeken
Plaats reactie