Tweede generatie AMG GT Coupé (C192) is geavanceerder, comfortabeler en praktischer

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

05 sep 2023 22:16

C192-GT-Coupe-37.jpg
C192-GT-Coupe-37.jpg (77.25 KiB) 4334 keer bekeken
Mercedes-AMG heeft de tweede generatie AMG GT Coupé (C192) voorgesteld. De nieuwe generatie staat op dezelfde basis als de nieuwe SL Roadster inclusief 2+2 layout en beschikt standaard over AMG 4Matic+, actieve aerodynamica, actieve rolstabilisatie en achterasbesturing.

De nieuwe AMG GT kenmerkt zich door een langere wielbasis (2.700 mm, 70 mm meer), kortere overhang vóór en achter en een ruimere cabine. De lengte bedraagt 4.728 mm, de breedte is 1.984 mm en de hoogte is 1.354 mm. Net als de vorige generatie krijgt de GT Coupé standaard een uitklapbare spoiler op de achterklep, terwijl met het optionele Aero-pakket deze wordt vervangen door een vaste achtervleugel. De grille is gebaseerd op die van de AMG GT3 en GT Black Series; door toevoeging van een extra reeks inlaten onder de grille is de contour naaar onderen doorgetrokken en oogt de grille groter en agressiever. De achterlichten zijn net als voorheen breed en plat, en worden nu optisch verbonden door een donkere strip.
De carrosserie bestaat uit een mix van aluminium, staal, magnesium en composieten. De onderzijde van de auto is voorzien van aluminium afdekpanelen, het dashboardframe is van magnesium en de voorste dwarsversteviging is van gecombineerde glas- en koolstofvezel composiet.

Het interieur van de nieuwe AMG GT Coupé is grotendeels overgenomen van de AMG SL Roadster en bevat daarmee weinig verrassingen. Ook de 2+2 layout is hier aanwezig, waarbij de achterste zitplaatsen normaliter bedoeld zijn voor mensen tot 1,50 meter lang. Wat wel verschilt ten opzichte van de AMG SL is dat de rugleuningen van de achterste zitplaatsen als 1 geheel neerklapbaar zijn in de AMG GT Coupé, zodat er nog meer bagageruimte beschikbaar is (tussen 321 en 675 liter). Daarnaast is het centrale scherm in tegenstelling tot bij de AMG SL niet kantelbaar.
Standaard krijgt de AMG GT Coupé elektrisch verstelbare AMG-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Optioneel zijn multi-contour stoelen leverbaar met opblaasbare luchtzakken en drie massageprogramma’s. Eveneens optioneel verkrijgbaar zijn AMG Performance sportstoelen. De nieuwe AMG GT Coupé biedt meer comfort en is minder stug dan het uitgaande model.

Zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde is de nieuwe AMG GT Coupé uitgerust met actieve aerodynamische elementen. Met de “Airpanels” acher de luchtinlaten en grille wordt de luchtstroom richting de vloer geleid en wordt lift op de vooras gereduceerd. De panelen openen pas wanneer specifieke componenten in bijvoorbeeld het koelingstraject een bepaalde temperatuur bereiken. Verder bevindt zich vooronder de motor een 2 kilo licht koolstofvezel profiel die bij 80 km/h ongeveer 40 millimeter naar onderen uitzet. Hiermee wordt een venturi-effect versterkt dat de auto richting het wegdek zuigt en lift op de vóor- en achteras reduceert.
Aan de achterzijde bevindt zich op de achterklep een uitklapbare spoiler die in meerdere posities kan worden gezet, afhankelijk van de rijsituatie, snelheid, langs- en dwarsversnellingen en stuursnelheid. De spoiler komt pas bij 80 km/h omhoog.
Optioneel kan de AMG GT Coupé voorzien worden van het Aerodynamiek Pakket. Deze bevat extra omranding van de luchtinlaten en de wielkasten, een grotere diffuser achteraan en een vaste achtervleugel in plaats van de uitklapbare spoiler.

Zoals het interieur grotendeels gelijk is met de AMG SL, zo geldt dat ook voor de verschillende motoriseringen. Bij marktlancering kan gekozen worden uit:
- AMG GT 55 4Matic – 350 kW / 476 pk, 700 Nm, 0-100 km/h in 3,9 seconden, topsnelheid 295 km/h, gecombineerd verbruik 14,1 l per 100 km, gecombineerde uitstoot 319 g / km
- AMG GT 63 4Matic+ – 430 kW / 585 pk, 800 Nm, 0-100 km/h in 3,2 seconden, topsnelheid 315 km/h, gecombineerd verbruik 14,1 l per 100 km, gecombineerde uitstoot 319 g / km
Beide varianten hebben hetzelfde gewicht rijklaar, namelijk 1.970 kg. Later zullen meer motoriseringen volgen: zowel met minder cilinders, alsook een topvariant als plug-in hybride, vermoedelijk de GT 63 S E-Performance. De motoren in de nieuwe generatie AMG GT Coupé zijn voorzien van een nieuw carter, nieuwe luchtkoelers en actieve krukasventilatie. De in- en uitlaatkanalen zijn geoptimaliseerd voor betere gasresponse en betere uitlaatgasafvoer naar de grotere catalysatoren en deeltjesfilters. De AMG GT 63 dankt het extra vermogen aan hogere turbodruk, meer luchtaanvoer en andere motorsoftware. Beide motoriseringen sturen het vermogen volledig variabel naar alle vier de wielen via de AMG Speedshift MCT 9G transmissie die speciaal voor de AMG GT is afgesteld. Het achterdifferentieel beschikt standaard over een elektronisch aangestuurde sperfunctie.

Zowel de voor- als achterophanging zijn als 5-voudig multi-link uitgevoerd waarbij linkstangen en wieldragers in gesmeed aluminium voor lagere massa. De verbindingen tussen alle elementen zijn minder elastisch waardoor elk wiel nauwkeuriger wordt gestuurd voor hogere bochtsnelheden en betere rijdynamiek op de grenzen.
Dankzij AMG Active Ride Control worden rolbewegingen actief gestabiliseerd in de hydraulische schokdempers. Het systeem kan afhankelijk van het gekozen rijprogramma maximaal op comfort of op sportief rijden afgestemd worden. Optioneel bevat dit systeem ook een lift-functie op de vooras, bedienbaar via het centrale scherm en op te slaan met GPS-coördinaten.
Standaard is de AMG GT Coupé voorzien van actieve achterasbesturing die tot 100 km/h in tegengestelde richting van de vooras stuurt voor een kleinere stuurradius, en vanaf 100 km/h in dezelfde richting stuurt voor betere rechtuitstabiliteit.

De nieuwe AMG GT Coupé is uitgerust met een verbeterd remsysteem waarbij de schijven van gegoten staal en de remnaaf van aluminium zijn met speciale pinnen verbonden in plaats van met schroeven. Hierdoor komt meer ruimte vrij voor betere remkoeling. De perforatie van de schijven is geoptimaliseerd naar de rijrichting voor betere prestaties vooral bij natte omstandigheden.

Via AMG Dynamic Select kan er worden gekozen uit zes rijprogramma’s te weten “Gladheid”, “Comfort”, “Sport”, “Sport+”, “Individueel” en “Race”. De programma’s zorgen voor verschillende rijkarakteristieken via AMG Dynamics, aan de hand van parameters en het functioneren van ESP, de vierwielaandrijving, de stuurkarakteristiek en aanvullende functies van het ESP-systeem. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het afremmen in de bochten van het binnenste achterwiel, waarbij het resulterende giermoment helpt bij nauwkeuriger insturen.

De nieuwe AMG GT Coupé kan worden samengesteld aan de hand van 11 lakkleuren en 8 velgontwerpen in diameters van 20 of 21 inch. De banden meten 295 mm breed op de vooras en 305 mm op de achteras.

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

74207 74208 74209 74210

74211 74212 74213 74214

74215 74216 74217 74218

74219 74220 74221 74222

74223 74224 74225 74226

74227 74228 74229 74230

74231 74232 74233 74234

74235 74236 74237 74238

74239 74240 74241 74242

74243 74244 74245 74246

74247 74248 74249 74250

74251 74252 74253 74254

74255 74256 74257 74258

74259 74260 74261 74262

74263 74264 74265 74266

74267 74268




Bron: MB-Passion.de.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

06 sep 2023 21:08

Die zilverkleur staat hem goed.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

11 sep 2023 10:19

Uiterlijk hoog 911 gehalte,
Vond het oude model meer een eigen uitstraling hebben.
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
Foetske
Berichten: 903
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

29 dec 2023 12:32

schim schreef: 06 sep 2023 21:08 Die zilverkleur staat hem goed.
Goed dat smaken verschillen. Brandweerrood. Tweetygeel. Keihard blauw. Dat staat 'm volgens mij goed.

Nee. Een hoop geld en dan een grijze muis worden. Brrrrr. #ikwilwelmaardurfechtniet
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

29 dec 2023 17:01

Allemaal prima kleuren natuurlijk, maar een Ferrari is meestal rood, de Belgen hebben sinds 1900 het geel als nationale racekleur en blauw is dan weer 'Blue de France' en van de Britten weten we dat ze erg van groen houden, vooral omdat er na ww2 enorme hoeveelheden groene verf beschikbaar was.
De auto's van Mercedes waren veel in wit uitgevoerd, maar sinds de jaren 30 is zilver -niet te verwarren met grijs-toch wel de kleur van Mercedes geworden ;)
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Foetske
Berichten: 903
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

29 dec 2023 17:21

01_42-3914013985.jpg
01_42-3914013985.jpg (129.68 KiB) 1175 keer bekeken
Ja, Mercedes grijs. Geloof niet dat het een keuze van Das Haus is maar marketing gedreven: door mannen die willen opvallen maar niet willen opvallen. Maar goed. Dit zal n discussie blijven.

Ik vraag me af hoe lang het duurt eer Mercedes hetzelfde gaat moeten doen van de baas zoals bij haar grote broer Fiat/Stellantis: geen grijs meer leveren.

Ik zag laatst op een parkeerterrein 78 auto's. Op één na waren ze allemaal wit, grijs en zwart. Echt eenheidsworst, saai, deprimerend. En het waren allemaal Mercedessen, jonger dan 5 jaar. (En waarschijnlijk geen enkele afbetaald, iedereen moest nog werken voor zijn auto)
Op één na, een blauwe Puch G. De mijne. Dan val je op, merkte ik
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

29 dec 2023 21:27

Mercedes zal het grijs nooit in de ban doen gok ik
Bijlagen
W165-1939.jpg
W165-1939.jpg (45.96 KiB) 1124 keer bekeken
W154=1938.jpg
W154=1938.jpg (47.9 KiB) 1124 keer bekeken
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

30 dec 2023 14:35

Silber, niet grijs.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

19 mar 2024 20:16

Inmiddels is de GT Coupé ook leverbaar als GT43 met 422 pk viercilinder en 500 Nm koppel. De auto is achterwielaangedreven en gaat van 0 naar 100 in 4,6 seconden, de topsnelheid is 280 km/h. De achterste 'zit'plaatsen zijn optioneel, standaard is het een tweezitter. De auto is te herkennen aan de afwijkende voorbumper en de achterbumper met 2x dubbele ovale uitlaateindstukken.
Bijlagen
C192-GT43-001.jpg
C192-GT43-001.jpg (76.07 KiB) 367 keer bekeken
C192-GT43-002.jpg
C192-GT43-002.jpg (67.37 KiB) 367 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie