7g tronic Automatenbak

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Mercedes w212
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2020 10:09
Mercedes-Benz: Mercedes-benz w212 e350 cdi 4matic E63 Amg line
Locatie: Rotterdam

10 feb 2024 16:11

Hoi geachte Mercedes bezitters ,

Heb een probleem met mijn Mercedes w212 e350 4matic de 7g tronic was het tandwiel waar je dat korte asje opschuif die voorwiel loopt was versleten / kapot gegaan . Heb dat kunnen laten vervangen en de des betreffende meneer die de reparatie ging uitvoeren haalde gelijk de hele 7g tronic Automatenbak uit elkaar en bekeek de staat van de bak . De man wist bij te vertellen dat er verder niks mis was met mijn bak dus er hoefde verder geen andere onderdelen vervangen te worden . Dus de beste man bestelde alleen het tandwiel wat kapot was gegaan en wat nieuwe pakkingen en twee nieuwe naaldlagers , en de andere dag kon ik mijn gemaakte 7g tronic Automatenbak weer ophalen . En zette hem weer onder de auto terug . En had de 7g tronic Automatenbak weer met orginele olie van de Mercedes afgevuld 9,7 liter olie . En blij dat ik was met een dooie mus 🫣bleek er dus een probleem te zijn wanneer ik met de auto optrek tussen 55/85 km zit er een ombelans in de auto dit doet zich voor in de economische stand in de sportstand doet het probleem zich niet voor en in de Manuel staand doet het probleem zich ook voor . Had de wielen opnieuw laten balanceren , het middenlager van de cardanas vervangen en het mocht allemaal niet baten .
Wie weet er wat er aan de hand kan zijn .
Bijlagen
IMG_1182.png
IMG_1182.png (649.88 KiB) 411 keer bekeken
19F9DA43-0F39-46E5-9E16-C3B8E716AAF3.jpeg
19F9DA43-0F39-46E5-9E16-C3B8E716AAF3.jpeg (250.62 KiB) 411 keer bekeken
IMG_0293.png
IMG_0293.png (437.86 KiB) 411 keer bekeken
IMG_0292.jpeg
IMG_0292.jpeg (160.87 KiB) 411 keer bekeken
IMG_0291.jpeg
IMG_0291.jpeg (76.38 KiB) 411 keer bekeken
JantjeV8
Berichten: 2110
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

12 feb 2024 08:32

Dan toch iets in je automaatbak? Immers voorheen was het probleem er niet?
Heb je de assen goed gepaard met elkaar?
Heb je de kruiskoppelingen op de juiste manier tegenover elkaar gemonteerd?
Zijn de draagrubbers van de motor en bak niet ingezakt?
Ligt de uitlaat nergens tegenaan te dreunen?
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3819
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

12 feb 2024 10:12

Is de onbalans er in elke versnelling bij die snelheid?
Wanneer het in de vierde versnelling bij dezelfde snelheid optreedt als in de vijfde of zesde versnelling lijkt het me niet aan de bak te liggen.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1533
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

12 feb 2024 12:10

JantjeV8 schreef: 12 feb 2024 08:32
Heb je de kruiskoppelingen op de juiste manier tegenover elkaar gemonteerd?
Klein beetje offtopic, maar wat bedoel je hier precies mee? Ik heb de kruisstukken van de cardan van mijn bootje toevallig deze week vervangen en kan hier niet een verkeerde methode bij bedenken?
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20796
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

12 feb 2024 12:22

Als je een 2-delige, gebalanceerde as uit elkaar trekt dan moeten de delen weer op dezelfde positie in elkaar om onbalans te voorkomen.
Logboek S500.
JantjeV8
Berichten: 2110
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

12 feb 2024 12:33

Niet alleen onbalans, maar als je 2 kruiskoppelingen tegenover elkaar hebt, zoals een cardanas, moeten de kruizen zelf ook exact gespiegeld tegenover elkaar zitten. Dus de gaffel aan de ene zijde van de as, moet, als de as in rechte lijn licht, exact gespiegeld zijn ten opzichte van de gaffel aan de andere zijde. Anders gaat hij 'knokkelend' rond, dat geeft onbalans, trilling en hij draait op een gegeven moment weer kapot.
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1533
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

12 feb 2024 13:25

Duidelijk, logisch natuurlijk. Had er niet helemaal bij stil gestaan. Alhoewel dat kleine 30cm dingetje van me wel niet gebalanceerd zal zijn zal ik even kijken hoe hij exact in elkaar heeft gezeten. Thanks!
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
JantjeV8
Berichten: 2110
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

12 feb 2024 13:34

ja precies, eerst de kruizen uitlijnen, daarna pas balanceren, pas dan heb je een paartje. 8-) En bij lage toerentallen heeft balanceren niet eens zo veel zin.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11462
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

12 feb 2024 22:29

Je ziet op de spiebanen een dichte groef. Kan dus niet verkeerd in elkaar.

Als ik de constructie zo zie dan moet dit deel met een spanbus opgespannen worden zodat het lager goed zit. Zit er geen speling op?
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
JantjeV8
Berichten: 2110
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

13 feb 2024 14:42

Raimon schreef: 12 feb 2024 22:29 Je ziet op de spiebanen een dichte groef. Kan dus niet verkeerd in elkaar.
Dan is het geen genormaliseerde spline vertanding, maar iets van Mercedes zelf.
Op de foto lijkt het inderdaad, maar een beetje twijfelachtig.
Plaats reactie