Mercedes S124 V8 Turbo project build by JMSpeedshop !

Deel hier video's over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
johan84
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

16 nov 2023 17:36

Foetske schreef: 14 nov 2023 16:09 Hi Johan,

Allereerst: weer een geweldig project man! Smullen ! Ik reageer bijna niet, maar lees wel mee!

Je vroeg wat tips. Dan moet je de zware industrie in. Als je wat wil stoeien met can-bus: https://www.hydrocan.nl/ Die kan jou daar mee helpen, en ook met goede hydraulische aansluitingen en leidingen die wel tegen methanol kunnen (doen ze in de trekker-trek al jaren)
Je kunt ook Swage-Lock gebruiken, tot 2800 bar.
Hij programmeert en bouwt can-bus componenten, ook in bestaande circuits.



Wil je er een aantal turbo's op hebben én een goeie injectie, tot zelfs benzine direct in de cilinder inspuiten, dan moet je Ruud eens bellen:
Ruud Visser Engineering. Wij grappen wel eens: RVE weil AMG langsam ist. (alle respect voor AMG, begrijp me niet verkeerd!)

Ruud kan jou op dat vlak helpen. Hij is ook importeur van BorgWarner turbo's.

Hij is veel meer techneut dan marketeer: zijn website is een stuk minder professioneel dan zijn werk...! Ik denk dat jullie elkaar wel vooruit kunnen helpen.

https://www.aftermarketecushop.com/all-turbo-shop Ruud: 06-13906194

Voor de liefhebbers:

Wat hij kan? Bijvoorbeeld een diesel-truck uit de TruckPulling laten winnen. Euro6 en zonder AdBleu. (oké, bij de pullers 'vergeten' ze wat filters) Maar hij is ook de bedenker van GDI/CGI: hij bouwde dat een kleine 25 jaar geleden voor Mitsubishi, geloof ik. Al dieselt hij liever. Maar hij kent directe benzine-inspuiting. Veel lastiger dan diesel, omdat diesel met overmaat lucht draait, benzine moet in de goede verhoudingen. Ruud kan dat.

https://www.youtube.com/watch?v=m2WRmVBzQFA Let op: dit is met één turbo, meer mág niet. Bijna 6 bar overdruk.... Het pruttelen is veroorzaakt door de toerenbegrenzer.
Top dank je wel voor het meedenken ik ga hier zeker even naar kijken :goedzo:
johan84
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

13 jan 2024 11:27

zo heeft even geduurd maar heb toch wat te melden :D

beetje druk laatste maan gehad. maar wel hoop kleine dingen opgelost waar ik niet tevreden mee was
bedrading is nu volledig klaar. zijn altijd dingen die wat aanpassing nodig hebben als de auto eenmaal gelopen heeft
ik heb toch nog een EMAP uitlaat gas backpressure sensor geplaatst. reden is dat de turbo de begrenzing zal zijn voor max vermogen.
Dit omdat ik eigenlijk een lager doel had en niet op E85 wou rijden . in combinatie met EGT EMAP en turbo druk is beter te zien waanneer je uit efficiëntie loopt met de turbo.
deze sensor zit nu aangesloten op de Ofgear maar word om bedraad naar de omdat ik hem dan kan loggen.

verder wil ik alles oplossen voor ik ga starten wat je nodig hebt om te rijden. Omdat als ie eenmaal loopt wil je even een stukje proberen. wat dan natuurlijk veel info geeft of er iets aanloopt of niet goed zit. dus dit is vooral wat ik nu aan het doen ben

Ofgear is volledig ingeregeld. op de shift firmness na 1 op 1 zetten van snelheid met GPS natuurlijk nog niet.
verder is de bak en wiel overbrenging ingevoerd zoals ik dat wil.

heb het interieur deels terug gebouwd en schoongemaakt van de vloer bedeking. geeft toch direct een andere look.
en ik vind het interieur nog steeds fantastisch. die kleur echt super
de deurpanelen moeten nog ik wil zoveel mogelijk dicht hebben voor de RDW keuren en APK wil geen discussie hebben over gordels die open liggen of scherpe delen.
voor het spuiten later moet er veel weer uit natuurlijk maar dat is niet anders. dagje werk is alles er weer uit

Ik heb dus de maxx ecu onder spanning gehad voor het eerst heb ik ben langzaam alles aan het invoeren en doorlezen. is toch een soort studie zo'n nieuwe ecu. ik wil me meer bemoeien met het inregelen van alle componenten en ook bij het afstellen van de motor
het is 1 van de weinig dingen die ik zelf niet gedaan heb van 0. ik heb wel is wat dingen aangepast bij auto's die al gemapt waren maar niet starten vanuit niks dus das is het doel.
Ik heb de E-throttle ingeregeld en werkt goed. ook een aantal sensor werken en zijn getest koelwater temp die mercedes oem gebruikt heb ik geen calibratie gegevens van en het is geen bosch NTC dus ik ga hem manueel testen meteen glazen themometer en een pannetje olie om de waardes te bepalen. zo kan ik dit invoeren in de ECU.

Volgende is nu verder inregelen van de brandstofpomp injectoren ontstekingen alles doortesten en kijken of ik de draadjes juist heb aangesloten

hier is de video
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2812
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

13 jan 2024 15:34

weer geweldige vorderingen! Chapeau!
Auto-maat
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

14 jan 2024 11:44

Wederom knap werk! Petje af, hoe je dit altijd weer voor elkaar krijgt. Ik zit er iedere keer weer met verbazing naar te kijken.
johan84
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

21 jan 2024 08:32

denman1710 schreef: 13 jan 2024 15:34 weer geweldige vorderingen! Chapeau!
Auto-maat schreef: 14 jan 2024 11:44 Wederom knap werk! Petje af, hoe je dit altijd weer voor elkaar krijgt. Ik zit er iedere keer weer met verbazing naar te kijken.
dank je wel :goedzo:
johan84
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

21 jan 2024 08:37

afgelopen week verder gaan met het testen

brandstof pomp getest en en brandstof systeem op druk gezet. wel ga ik de pomp ophangen inplaats van tegen het chassis geschroefd laten. de frequentie door de auto is echt behoorlijk. dus ga hem ophangen op dezelfde manier als mercedes die destijds ook deed. met rubbers.
pomp hang nu tijdelijk in tyraps. heb de verloop van de aafvoerslang uit de tank ook nog wat aangepast. de tank van een combi hang heel laag dus dat is wel een beetje nadeel voor valdruk naar de pomp. Maar dit is nu opgelost .

verder heb ik de outputs van de injectoren en de onsteking getest. eerst heb ik de injectoren droog gecontroleerd of ook de juiste reageerd bij de juist output. dit geeft dat aan of ik de bedrading juist heb. dit is allemaal goed. nu met brandstof druk gecontroleerd of ze ook inspuiten dus heb ik de rail gelift en dit getest.

hierna de onsteking output getest of beide bougie vonken en dit werkt ook goed.
dus nu verder met de rest van output en aansluitingen . en zo komen we heel dicht bij het eerste keer starten van de auto :D
johan84
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

21 feb 2024 18:40

Hij loopt !!!

niet helemaal zo maar . maar loopt mooi stationair. en is wle heel erg stil. motor loopt na de revisie eigelijk beter als verwacht en heb eigenlijk helemaal niet echt bijgeluiden gehad van de ketting spanner of de klepstoters.
dit is niet zomaar gegaag er is wel wat vooraf gegaan voor hij werkelijk liep

wat best belangrijk is om te vermelden is dat ik tijdens het opbouwen van de motor alle lagers en ook de olie pomp heb op gebouwd met assembly lube. en blijkt nu dus maar weer belangrijk dit was.
waarom?

ik wou de motor rond starten voor het eerst voor olie druk. dus de motor had geen bougie's en de injectie en onsteking stonden uitgeschakeld. Dit tevens om de timing signalen van de krukas en nokkenas sensor goed te zetten. Nu was mij bekend dat het best 2 min kan duren voor je echt olie druk hebt in sommige blokken.
ik heb 4x 1 min gestart en geen olie druk. tevens olie filter leeg. Ik wil best toegeven dat ik toen een zweetdruppeltje had. want dit was niet normaal.
Ik heb een vriend van gebelt die bij mercedes heeft gewerkt en tevens nog steeds onderhoud doet aan deze auto's
hij gaf aan dit ook te hebben gehad.
als je de olie pomp hebt los gehad moet je deze vullen met de hand. het gaat dus om de ruimte tussen de pers van de pomp en de terugslag klep in het onderblok . anders kan de pomp geen olie verpompen omdat hij niet door de terugslag klepn kan persen met alleen maar lucht

dus Ik heb alle olie laten aflopen carter los gehaald pomp eraf, en ja helemaal leeg. deze doorgepompt met de hand. terugslag klep gecontroleerd. en alles terug gemonteerd. olie terug in het blok

poging 2 . starten en binnen 20sec oliedruk. door gestart tot 1 min. startmotor laten afkoelen weer 1 min gestart.
hierna olie koeler en filterhuis gecontroleerd op olie. alles was vol
dus onthou dit . als je onderhoud doet en haald de pomp los altijd vol monteren . en nog veel belangijker start op de startmotor om olie druk te controleren. als ik echt gestart had. was de kans groot op schade , nu heb ik het voordeeel gehad dat ik de motor rond gestart heb zonder dat hij compressie op kon bouwen of werkelijk kon aanslaan.

tevens sluit altijd een oliedruk sensor aan zodat je werklijk ziet of je druk hebt .

na dit alles. laatste instellingen gecontroleerd en wat aanpassingen gedaan aan het krukas signaal want gaf niet de juiste waarde.
na dit alles eerst start poging ,, eerst rond start gaf een misfire. dit kwam me bekend voor van de 190 v12 . vermoeden was dat de timing 180 graden verkeerd stond van de home sensor, cam signaal is dit, deze dus verzet

tevens had ik het vermoeden dat de boel erg rijk stond dus crank verijking tijdelijk uit omdat ik al 2x startpoging had gehad, dus er was al benzine damp aanwezig .

dus startpoging en motor sloeg aan en liep vrijwel snel mooi rond. direct 4.5 bar olie druk en liep met heel weinig gaspositie mooi rond de 1000rpm. wel moest ik veel brandstof weg nemen om lambda AFR waardes in de juiste richting te krijgen ,. motor liep rond 40 graden koelwater zelf als stationair. verder had ik 2 kleine koelwater lekjes op wat slange klemmen. dus zeer geslaagd

op dit moment heb ik de motor nog 3x laten lopen en wat aanpassingen gedaan motor loopt nu beter stationair als eerst.
plan is nu om het chassis uit te lijnen hievoor ga ik naar een lokale garage. binnenkort
hierna ga ik alles terugbouwen om de auto rijbaar te hebben voor op de weg dus verlichting en bumpers alles terug bouwen
dan ga ik een dag samen met de tuner de straat afstelling doen zodat hij goed start en rijd. en misschien klein beetje turbodruk kan opbouwen maar niks bijzonders.

als dit gereed is ga ik de auto voor keuring aanbieden bij de RDW en daarna APK . bedoeling is dat dit gebeurt in de komende 3 maand. uiterlijk . ik hoop dat het sneller gaat maar dit heeft natuurlijk met veel factoren te maken waar ik niet direct invloed op heb
heb ik alles gekeurd dan gaat de auto op de testbank. eerst van 95 oct /E10 en dan later op E85
maar dan zijn we al even verder

eerste doel is een goed rijbare auto
hier is de video
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44389
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

21 feb 2024 18:56

johan84 schreef: 21 feb 2024 18:40 Hij loopt !!!..
Gefeliciteerd!!!!
#doeslief
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2812
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

21 feb 2024 22:54

Ja...super cool. Had het filmpje al gepushed gekregen als abonnee. Tof man!
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1533
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

21 feb 2024 23:06

Machtig! Van harte!
Dank voor de tips, ik ben zelf toevallig een blok na revisie aan het opbouwen en zal ze komende week gebruiken (wel een heel ander type blok, vm motori, maar toch)
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Auto-maat
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

Gisteren 07:42

Weer een mooie ontwikkeling. Gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1186
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

Gisteren 11:25

Mooie vorderingen weer!
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
johan84
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

Gisteren 21:15

Mooster schreef: Gisteren 11:25 Mooie vorderingen weer!
Auto-maat schreef: Gisteren 07:42 Weer een mooie ontwikkeling. Gefeliciteerd!
Minne schreef: 21 feb 2024 23:06 Machtig! Van harte!
Dank voor de tips, ik ben zelf toevallig een blok na revisie aan het opbouwen en zal ze komende week gebruiken (wel een heel ander type blok, vm motori, maar toch)
denman1710 schreef: 21 feb 2024 22:54 Ja...super cool. Had het filmpje al gepushed gekregen als abonnee. Tof man!
Peter schreef: 21 feb 2024 18:56
johan84 schreef: 21 feb 2024 18:40 Hij loopt !!!..
Gefeliciteerd!!!!
Peter schreef: 21 feb 2024 18:56
johan84 schreef: 21 feb 2024 18:40 Hij loopt !!!..
Gefeliciteerd!!!!
dank je wel ;) :D
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1533
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

Vandaag 00:56

Overigens, wbt (kleine) lekkage in de koelbuis, zou je de buizen niet met TIG aan willen pakken? Misschien zie ik het verkeerd, maar dat geeft bij mij strakkere lassen en eigenlijk altijd een voldaner resultaat. Het duurt dan wel ietwat langer, maar je bent geen meters aan het bakken bij zo'n project.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Plaats reactie