W245 AC problemen aanjager en stelmotoren

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1103
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

03 jun 2023 19:01

Hoi hoi,

Vandaag aan het vechten geweest met een W245 waarvan de aanjager niets meer deed.
Je kon instellen wat je wilde maar er gebeurde helemaal niets. Vooraf is er al naar gekeken en men heeft de Blower regelaar vervangen door een aftermarket unit waar zelfs niet een stickertje op te vinden was van welk merk of model het was. Gelukkig lag de oude originele nog in de auto, meteen terug geplaatst dus.

In eerste instantie de voeding nagekeken van de AAC unit en ook de dikke stekker voor de aanjager. Alles ok.
Verder met de sturings deel... de stelmotoren en de regelaar worden vanuit de AAC (foto 1) gestuurd via een LIN bus. Ook de +12V voeding voor deze onderdelen wordt geschakeld en bewaakt vanuit de AAC unit.

Diagnose gaf aan dat er een Open of Short Circuit is op de voedingslijn vanaf de AAC. Ohms gemeten maar dit bleek niet het geval te zijn, echter de voeding werd NIET ingeschakeld en ik kon dus ook geen 12V meten op de LIN voedingslijn. De 4 polige bedrading naar de motoren en de regelaar, ader voor ader gecontroleerd op continuiteit/sluiting onderling en geen manko gevonden... dan wordt het spannend.

AAC unit uit elkaar gehaald in de hoop daar iets te kunnen vinden bij de aansluitingen of de power driver (foto 2)... ook niets bijzonders te zien behalve wat stof. Dus dacht ik: draad uit de stekker bij de AAC halen en extern 12V erop via een stroombegrenzer. Kijken of ik de stelmotoren/regelaar kan aansturen/zien met DAS. Helaas geen succes...

Dus nu de scoop erbij en de LIN data bekijken... deze bleek waardeloos te zijn(foto 3).
Massa van de LIN bus naar de min van de accu gelegd (foto 4) en meteen een stuk beter signaal. (foto 5).
Dus op zoek naar de massa aansluiting voor de LIN nodes... blijkt dat die niet direct aan de massa is gelegd maar via de regelaar loopt. Ohms meten van LIN-massa naar accu geeft ongeveer 8 Ohm aan.. zou niet moeten kunnen. Kontakten van de stekkers op de regelaar zagen er niet slecht uit, maar toch maar gereinigd en met kontaktspray ingespoten. Ohms was nu 2 Ohm... stuk beter. Alles aansluiten en weer de LIN data bekijken... zag er nu goed uit direct gemeten met beide meetpennen aan de stekker van een stelmotor (foto 6) en zonder bypass naar de accu min.

De +12V bypass met stroombegrenzer eruit gehaald en de draad weer op de AAC aangesloten, helaas nog geen 12V op de LIN Power output.
Via DAS een hard reset uitgevoerd (foto 7) op de AAC module en het leefde weer... :D
Meteen de regelaar data bekeken en dat zag er prima uit (foto 8).

Dus uiteindelijk was het niet kunnen communiceren met de nodes de oorzaak waarom een Open/Short Circuit error in de AAC was opgeslagen en de buspower werd uitgeschakeld. Moet je ook maar weten... :S

Maar goed, uiteindelijk werkt het geheel zoals het hoort. Weer een leuke en spannende dag gehad vandaag.. :lol:
Volgende keer ben ik met half uurtje klaar met zo een probleem. ;)

Groeten, Msmax

01. W245_AAC Module.jpeg
01. W245_AAC Module.jpeg (177.3 KiB) 127 keer bekeken
02. W245_LIN Driver.jpg
02. W245_LIN Driver.jpg (167.67 KiB) 127 keer bekeken
03. W245_LIN-NOK.jpg
03. W245_LIN-NOK.jpg (134.76 KiB) 127 keer bekeken
04. W245_Testen.jpg
04. W245_Testen.jpg (181.97 KiB) 127 keer bekeken
05. W245_Testen_2.jpg
05. W245_Testen_2.jpg (154.82 KiB) 127 keer bekeken
06. W245_LIN-OK.jpeg
06. W245_LIN-OK.jpeg (95.72 KiB) 127 keer bekeken
07. AAC Restore  LIN Bus power.JPG
07. AAC Restore LIN Bus power.JPG (150.46 KiB) 127 keer bekeken
08. Fan Motor Controller.JPG
08. Fan Motor Controller.JPG (102.48 KiB) 127 keer bekeken
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

03 jun 2023 20:55

Ik wist niet dat DiagnoseDan hier ook op het forum zat. :lol:

Mooi werk.
Gebruikersavatar
HighWayStar
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2023 18:58
Mercedes-Benz: S211 E350 Avantgarde
Specialisatie: Rakettechnologie

03 jun 2023 21:10

Heeft Xentry nog Windows XP nodig...? (A) (A)
Few are those who see with their own eyes and feel with their own hearts. - Albert Einstein
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1103
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

03 jun 2023 21:21

S_W204 schreef: 03 jun 2023 20:55 Ik wist niet dat DiagnoseDan hier ook op het forum zat. :lol:

Mooi werk.
DiagnoseDan, nee heb het net vandaag gedaan... :D

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1103
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

03 jun 2023 21:24

HighWayStar schreef: 03 jun 2023 21:10 Heeft Xentry nog Windows XP nodig...? (A) (A)
Ik heb voor oudere autos nog altijd 2013/2014 met een zelfbouw PartD C3 interface. Werkt toch het makklijkste in mijn beleving.
En die versie draait perfect onder XP-Sp3... is een aanrader als je ook veel met oudere autos werkt.

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Plaats reactie