Ik weet niet of dit het juiste forum is voor mijn vraag.
Die is : Mijn S203 (diesel 460000 Km) moet binnenkort worden vervangen. Ik heb mijn zinnen gezet op een GLK 4-matic omdat het een hoogzitter is en ik vind het een mooie auto. Vraag hierbij is of het een verstandige aankoop is qua techniek. Er komen bij dit model nogal wat problemen voorbij op internet die aardig in de papieren kunnen lopen. Afgelopen kerst met mijn 203 naar Zweden heen en weer geweest, 2240 Km zonder problemen overigens maar onderweg slechts 4 GLK's gezien (???). Is deze auto niet geliefd ?? Vele vergelijkbare Audi en BMW modellen vliegen mij in grote aantallen voorbij of ik "vlieg" ze in mijn 203 voorbij (ja, de 203 komt nog heel goed mee in Duitsland).
Wie komt er met een verstandig niet commercieel advies om een 2e hands GLK aan te schaffen ? En wie durft mij op dit MB-forum met redenen een aankoop af te raden ?
GLK: Aankoopadvies gevraagd
- Marcel2
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 04 jan 2012 20:58
- Mercedes-Benz: X204 GLK350 4MATIC - 2008
- Locatie: Amsterdam
De GLK is een fantastische auto. Ik heb een GLK 350 4Matic uit 2008. Er zijn echter ook nadelen. De GLK heeft een nogal kleine bagageruimte als je de achterbank niet neerklapt. Daarnaast is de tankinhoud maar 66L. Bij een redelijk hoog verbruik (van mijn GLK 350 4Matic) betekent dat dus ook vaak tanken. Maar ik ben dus erg blij met mijn GLK. Het is een eigenzinnige auto die je niet vaak ziet. Hij was ook vrij duur bij introductie. Misschien is dat de reden dat je hem niet vaak ziet? De mijne heb ik zelf uit Duitsland geïmporteerd want het aanbod is daar vele malen groter dan in Nederland. De GLK kwam uit een Duitse test als één van de meest betrouwbare auto's naar voren. Het linkje naar die test kan ik nu even niet zo snel meer vinden helaas... Als ik het weer vind plaats ik het hier.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 7973
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Toen ik mijn W245 B-klasse weg deed had ik 3 auto's op het oog:
Ik heb de GLK altijd al mooi gevonden, en vind de facelift er qua interieur enzo wat mooier uitzien (qua buitenkant vind ik de eerste generatie ook zeer fraai).
Toen ik destijds zocht (heb 'm in december 2018 in Luxemburg gekocht, en in januari 2019 naar NL gereden en geïmporteerd) viel het me op dat als je een exemplaar wilt dat ruim in de opties zit, je vrijwel altijd bij een dieseluitvoering terecht komt.
Ik rijd eigenlijk veel te weinig kms per jaar om te dieselen, maar vanwege de nasleep van het VW-dieselschandaal waren diesels eind 2018 erg goedkoop. Mijn GLK350cdi 4Matic uit 2013 zou destijds op de tweedehandsmarkt in een vergelijkbare benzineversie ca. €10.000 duurder zijn geweest
Nu moet ik zeggen dat er maar weinig benzineversies net zo compleet waren, waardoor ik ook maar weinig prijsvergelijking kon maken.
Hoe dan ook, voor mij betekende €10k prijsverschil dat ik jarenlang een hogere MRB kan betalen voordat mijn diesel echt duurder wordt.
De diesels zijn overigens stukken minder dorstig dan de benzineversies, zelfs mijn 3L V6 dieseltje.
Toevallig liet een vriend van me onlangs weten dat hij en zijn vrouw ook waren gaan kijken naar een GLK. Ik kan 'm echt alleen maar aanbevelen, maar moet wel bevestigen wat Marcel schreef: De kofferbak is ronduit klein (was in de B-klasse groter) en de beenruimte voor de achterpassagiers is ook maar matig (heb de kinders niet verteld dat de geventileerde voorstoelen betekenen dat je achterin minder beenruimte hebt
)
De GLK komt steevast bijzonder goed uit de tests. Autobild heeft hier een test van een gebruikte GLK uit 2008, die als absolute topper eruit kwam.
Recent weer een test van een GLK250cdi waar ook de GLK350cdi in werd genoemd (als nòg betrouwbaarder keuze).
Lees je eens in bij bijvoorbeeld deze tests, en laat weten wat je precies zoekt qua bouwjaar, km-stand, motorisering, en opties.
Importeren vanuit het buitenland stelt niets voor, en de BPM-naheffing is ondertussen zeer goed te behappen (hoe ouder de auto, hoe kleiner de naheffing).
Bij de 250cdi motoren is er wel wat geweest (maar weet niet meer wat
).
- S212 E-klasse station facelift;
- X218 CLS shooting break;
- X204 GLK facelift.
Ik heb de GLK altijd al mooi gevonden, en vind de facelift er qua interieur enzo wat mooier uitzien (qua buitenkant vind ik de eerste generatie ook zeer fraai).
Toen ik destijds zocht (heb 'm in december 2018 in Luxemburg gekocht, en in januari 2019 naar NL gereden en geïmporteerd) viel het me op dat als je een exemplaar wilt dat ruim in de opties zit, je vrijwel altijd bij een dieseluitvoering terecht komt.
Ik rijd eigenlijk veel te weinig kms per jaar om te dieselen, maar vanwege de nasleep van het VW-dieselschandaal waren diesels eind 2018 erg goedkoop. Mijn GLK350cdi 4Matic uit 2013 zou destijds op de tweedehandsmarkt in een vergelijkbare benzineversie ca. €10.000 duurder zijn geweest

Nu moet ik zeggen dat er maar weinig benzineversies net zo compleet waren, waardoor ik ook maar weinig prijsvergelijking kon maken.
Hoe dan ook, voor mij betekende €10k prijsverschil dat ik jarenlang een hogere MRB kan betalen voordat mijn diesel echt duurder wordt.
De diesels zijn overigens stukken minder dorstig dan de benzineversies, zelfs mijn 3L V6 dieseltje.
Toevallig liet een vriend van me onlangs weten dat hij en zijn vrouw ook waren gaan kijken naar een GLK. Ik kan 'm echt alleen maar aanbevelen, maar moet wel bevestigen wat Marcel schreef: De kofferbak is ronduit klein (was in de B-klasse groter) en de beenruimte voor de achterpassagiers is ook maar matig (heb de kinders niet verteld dat de geventileerde voorstoelen betekenen dat je achterin minder beenruimte hebt

De GLK komt steevast bijzonder goed uit de tests. Autobild heeft hier een test van een gebruikte GLK uit 2008, die als absolute topper eruit kwam.
Recent weer een test van een GLK250cdi waar ook de GLK350cdi in werd genoemd (als nòg betrouwbaarder keuze).
Lees je eens in bij bijvoorbeeld deze tests, en laat weten wat je precies zoekt qua bouwjaar, km-stand, motorisering, en opties.
Importeren vanuit het buitenland stelt niets voor, en de BPM-naheffing is ondertussen zeer goed te behappen (hoe ouder de auto, hoe kleiner de naheffing).
Bij de 250cdi motoren is er wel wat geweest (maar weet niet meer wat

- Arjen
- Moderator
- Berichten: 7973
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ik bedacht me gisteravond nog iets wat ik niet had opgeschreven.
Tip bij je zoektocht: Het viel mij een paar jaar geleden (toen ik dus op zoek was naar een GLK) op dat er veel GLK's worden aangeboden met een zandbeige (kunst)lederen interieur, gecombineerd met een bruin & beige dashboard, en bruin houten sierlijsten.
Als je zo'n uitvoering treft (en voor een zandbeige interieur zou willen gaan), let dan goed op voor het volgende.
Je ziet specifiek bij die uitvoering vaak dat het bestuurdersportier ook knopjes heeft voor de (memory)stoelverstelling, terwijl de bijrijdersstoel handmatig wordt versteld. Die uitvoering is nooit in de EU geleverd.
Ik stond destijds open voor import uit elk land of elke regio (ik weet nog dat iemand me tipte dat er mooie GLK350 benzine exemplaren in Saudi-Arabië stonden
) maar als je dan uitrekent wat het importeren van buiten de EU kost (transportkosten plus BPM naheffing plus BTW over alles) dan is het importeren alleen interessant als je een schade-auto importeert (en 'm cheapo in het Oostblok laat opknappen).
Lees: Als je een uitvoering ziet die nooit in de EU is geleverd, dan zou ik er met een grote boog omheen lopen (want dat kan geen schadevrij dealeronderhouden exemplaar zijn).
Ik weet niet meer precies welke uitvoeringen ik destijds allemaal als "exotisch" had bestempeld, maar weet nog wel dat ik deze zou laten staan:

Tip bij je zoektocht: Het viel mij een paar jaar geleden (toen ik dus op zoek was naar een GLK) op dat er veel GLK's worden aangeboden met een zandbeige (kunst)lederen interieur, gecombineerd met een bruin & beige dashboard, en bruin houten sierlijsten.
Als je zo'n uitvoering treft (en voor een zandbeige interieur zou willen gaan), let dan goed op voor het volgende.
Je ziet specifiek bij die uitvoering vaak dat het bestuurdersportier ook knopjes heeft voor de (memory)stoelverstelling, terwijl de bijrijdersstoel handmatig wordt versteld. Die uitvoering is nooit in de EU geleverd.
Ik stond destijds open voor import uit elk land of elke regio (ik weet nog dat iemand me tipte dat er mooie GLK350 benzine exemplaren in Saudi-Arabië stonden

Lees: Als je een uitvoering ziet die nooit in de EU is geleverd, dan zou ik er met een grote boog omheen lopen (want dat kan geen schadevrij dealeronderhouden exemplaar zijn).
Ik weet niet meer precies welke uitvoeringen ik destijds allemaal als "exotisch" had bestempeld, maar weet nog wel dat ik deze zou laten staan:
- GLK350 (benzine) met alleen achterwielaandrijving;
- Uitvoering met (memory)stoelverstelling in het linker deurpaneel, maar rechts niets (en dus rechts handmatig verstelde stoel);
- Uitvoering waarbij de sleutel een rode "paniekknop" heeft;
- Side-markers in de koplampen.
- Bijlagen
-
- GLK-afmetingen00.jpg (66.64 KiB) 1596 keer bekeken
-
- GLK-afmetingen02.jpg (100.54 KiB) 1596 keer bekeken
-
- GLK-afmetingen03.jpg (141.48 KiB) 1596 keer bekeken
-
- GLK-afmetingen04.jpg (46.49 KiB) 1596 keer bekeken
-
- GLK-afmetingen05.jpg (77.85 KiB) 1596 keer bekeken
-
- GLK-afmetingen06.jpg (68.19 KiB) 1596 keer bekeken
-
- X204_GLK_Afmetingen.jpg (52.39 KiB) 1596 keer bekeken
- Marcel2
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 04 jan 2012 20:58
- Mercedes-Benz: X204 GLK350 4MATIC - 2008
- Locatie: Amsterdam
Vraag altijd even naar het chassisnummer. Dat voer je dan in op deze website: https://www.lastvin.com/de/
Daarna kun je precies zien wat de herkomst van een wagen is:
"optie":
2XXL = Duitsland
5XXL = Europa
7XXL = Noord- en Zuid-Amerika.
Daarnaast kun je ook het specifieke land van herkomst zien en alle andere opties af fabriek, en de productie- en leverdatum.
op de Duitse Wikipediapagina staat veel informatie: https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes- ... Edition_1_(2008%E2%80%932009
leuke/handige opties zijn:
- 220 Parktronic system (parkeersensoren)
- 512/527 Comand
- 622 ILS rechtsverkeer (Intelligent Light System) LED verichting
- P96 Sportpakket exterieur (niet icm U89)
- P95 Sportpakket interieur
- U89 Off-road styling pakket (exterieur) (niet icm P96)
- 414 glazen schuifdak
- 810 Soundsystem premium
- 873 stoelverwarming voor L+R
Zaken als automaat, cruisecontrol, elektrische ramen, airco en nog veel meer opties waren standaard.
Daarna kun je precies zien wat de herkomst van een wagen is:
"optie":
2XXL = Duitsland
5XXL = Europa
7XXL = Noord- en Zuid-Amerika.
Daarnaast kun je ook het specifieke land van herkomst zien en alle andere opties af fabriek, en de productie- en leverdatum.
op de Duitse Wikipediapagina staat veel informatie: https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes- ... Edition_1_(2008%E2%80%932009
leuke/handige opties zijn:
- 220 Parktronic system (parkeersensoren)
- 512/527 Comand
- 622 ILS rechtsverkeer (Intelligent Light System) LED verichting
- P96 Sportpakket exterieur (niet icm U89)
- P95 Sportpakket interieur
- U89 Off-road styling pakket (exterieur) (niet icm P96)
- 414 glazen schuifdak
- 810 Soundsystem premium
- 873 stoelverwarming voor L+R
Zaken als automaat, cruisecontrol, elektrische ramen, airco en nog veel meer opties waren standaard.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 01 feb 2014 23:19
- Mercedes-Benz: E190 (exit), C200 CDI Combi aut (exit), W639 Marco Polo (exit), GLK 350 4matic, W169 aut
Inmiddels een gelukkige bezitter van een GLK 350 4-matic !! Jippie. Wel is door mercedes (onder garantie !!) de achteras vervangen. Ook alvast het differentieel laten vervangen (maakte wat lawaai). OK, brandstofverbruik ... WTF .. comfort kost ook wat.
Nu de hamvraag : lekkage sunroof. De afvoer is verstopt (links en rechts). Wie van u heeft een advies. (wegbrengen en LATEN oplossen is geen optie)
Nu de hamvraag : lekkage sunroof. De afvoer is verstopt (links en rechts). Wie van u heeft een advies. (wegbrengen en LATEN oplossen is geen optie)
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 04 mei 2023 05:14
Hallo GerritGerrit56 schreef: ↑16 apr 2023 00:50 Inmiddels een gelukkige bezitter van een GLK 350 4-matic !! Jippie. Wel is door mercedes (onder garantie !!) de achteras vervangen. Ook alvast het differentieel laten vervangen (maakte wat lawaai). OK, brandstofverbruik ... WTF .. comfort kost ook wat.
Nu de hamvraag : lekkage sunroof. De afvoer is verstopt (links en rechts). Wie van u heeft een advies. (wegbrengen en LATEN oplossen is geen optie)
Mag ik u vragen of u mij meer informatie kunt verschaffen over de actieradius van de Mercedes GLK350 uit het bouwjaar 2008? Ik overweeg namelijk de aanschaf van deze auto en ben benieuwd naar de afstand die u doorgaans aflegt op een volle tank. Alvast hartelijk dank voor uw tijd en reactie
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 7973
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop.Gerrit56 schreef: ↑16 apr 2023 00:50 Inmiddels een gelukkige bezitter van een GLK 350 4-matic !! Jippie. Wel is door mercedes (onder garantie !!) de achteras vervangen. Ook alvast het differentieel laten vervangen (maakte wat lawaai). OK, brandstofverbruik ... WTF .. comfort kost ook wat.
Nu de hamvraag : lekkage sunroof. De afvoer is verstopt (links en rechts). Wie van u heeft een advies. (wegbrengen en LATEN oplossen is geen optie)
Wil je wat foto's delen? Altijd leuk om te zien. Ben nu trouwens ook enorm benieuwd naar de W169 4Matic die in je profieltekst staat.

Zeker weten dat het geen verstopte parafan is waardoor je lekkage hebt?
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 01 feb 2014 23:19
- Mercedes-Benz: E190 (exit), C200 CDI Combi aut (exit), W639 Marco Polo (exit), GLK 350 4matic, W169 aut
Hallo Arjen ... Fantastisch of niet ? nooit gezien een W169 4-matic ? .. Ik ook niet. Sorry voor het typfoutje. Hoewel .. Fiat had ook ooit een 4x4 (Panda). 

Laatst gewijzigd door Gerrit56 op 27 mei 2023 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen
- Berichten: 25478
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
...Die wordt nog steeds geleverd en na de inlijving van Jeep (Chrysler) zal dat wel zo blijven. Noord Italië zit vol met Panda 4x4's zag ik verleden week.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 01 feb 2014 23:19
- Mercedes-Benz: E190 (exit), C200 CDI Combi aut (exit), W639 Marco Polo (exit), GLK 350 4matic, W169 aut
Verbruik is bij mij gemiddeld 11L / 100kmMercbenzkingg schreef: ↑04 mei 2023 05:17Hallo GerritGerrit56 schreef: ↑16 apr 2023 00:50 Inmiddels een gelukkige bezitter van een GLK 350 4-matic !! Jippie. Wel is door mercedes (onder garantie !!) de achteras vervangen. Ook alvast het differentieel laten vervangen (maakte wat lawaai). OK, brandstofverbruik ... WTF .. comfort kost ook wat.
Nu de hamvraag : lekkage sunroof. De afvoer is verstopt (links en rechts). Wie van u heeft een advies. (wegbrengen en LATEN oplossen is geen optie)
Mag ik u vragen of u mij meer informatie kunt verschaffen over de actieradius van de Mercedes GLK350 uit het bouwjaar 2008? Ik overweeg namelijk de aanschaf van deze auto en ben benieuwd naar de afstand die u doorgaans aflegt op een volle tank. Alvast hartelijk dank voor uw tijd en reactie
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 01 feb 2014 23:19
- Mercedes-Benz: E190 (exit), C200 CDI Combi aut (exit), W639 Marco Polo (exit), GLK 350 4matic, W169 aut
Arjen schreef: ↑09 mei 2023 10:19Allereerst gefeliciteerd met de aankoop.Gerrit56 schreef: ↑16 apr 2023 00:50 Inmiddels een gelukkige bezitter van een GLK 350 4-matic !! Jippie. Wel is door mercedes (onder garantie !!) de achteras vervangen. Ook alvast het differentieel laten vervangen (maakte wat lawaai). OK, brandstofverbruik ... WTF .. comfort kost ook wat.
Nu de hamvraag : lekkage sunroof. De afvoer is verstopt (links en rechts). Wie van u heeft een advies. (wegbrengen en LATEN oplossen is geen optie)
Wil je wat foto's delen? Altijd leuk om te zien. Ben nu trouwens ook enorm benieuwd naar de W169 4Matic die in je profieltekst staat.![]()
W169_4Matic.png
Over het lekkende dak: Weet je zeker dat het de afvoerkanalen zijn? Zo ja, dan zou ik het proberen met een nylondraad van 3-5mm dikte, waarbij je voorzichtig probeert om tegelijkertijd wat warm (heet, maar niet kokend heet) water erbij te gieten, en dan van bovenaf naar beneden voorzichtig door te prikken. Aangezien deze afvoerleidingen van kunststof zijn zou ik zeker niet met iets scherps of iets van metaal gaan prikken.
Zeker weten dat het geen verstopte parafan is waardoor je lekkage hebt?
- Bijlagen
-
- 20230527_153813.jpg (148.1 KiB) 131 keer bekeken
-
- 20230527_153824.jpg (301.05 KiB) 131 keer bekeken