Terwijl Mercedes-Benz langzaam richting volledige elektrificatie van het programma toewerkt, worden ook de huidige modellen bijgepunt voor nog enkele jaren productie tot de volgende generatie met de EQ-modellen wordt samengevoegd.
Vernieuwingen aan telematica, motoriseringen en uitrustig voor BR118 CLA, BR247 GLA en GLB en BR167 GLE en GLS
In navolging van de A- en B-Klasse zijn meer modellen vernieuwd. Alle vernieuwingen hierin zijn optisch minder drastisch dan voorheen wel eens het geval is geweest. Deze zijn daarentegen vooral gericht op elektrische ondersteuning van alle motoriseringen en vernieuwde telematica. De CLA, GLA en GLB volgen hierbij de A- en B-Klasse waarvan de vernieuwingen eerder al benoemd zijn.
Naast de compacte SUV’s zijn ook de grootste SUV’s van Mercedes vernieuwd, met eveneens relatief weinig opvallende wijzigingen. Bij zowel de GLE als de GLS is het uiterlijk minimaal aangepast en heeft men zich meer gericht op de techniek. Alle motoren krijgen nu een 48-Volt boordnet en geïntegreerde starter-generator (ISG) die via de Boost-functie een extra 16 kW of 22 pk kan leveren. De plug-in hybrides zijn eveneens vernieuwd, beschikken nu over een 100-kW elektromotor en kunnen tot 109 kilometer volledig elektrisch rijden volgens WLTP.
De grilles zijn licht vernieuwd en er komen nieuwe lakken, bekledingskleuren en sierdelen beschikbaar. Doordat MBUX geupgrade is naar NTG7 is onder andere de ‘transparante motorkap’ zoals bekend uit de nieuwe GLC beschikbaar bij het inparkeren in Offroad modus. Daarnaast kan het navigatiesysteem voortaan de juiste route kiezen voor het rijden met aanhangwagens, rekening houdende met bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen of toegestane lengtes/breedtes van de combinatie. Verder wordt de sfeerverlichting geupgrade naar de variant uit de S-Klasse. Energizing Air Control met dubbel luchtfilter is eveneens nieuw voor een optimale luchtkwaliteit in het voertuig.
C254 GLC Coupé debuteert, in juli al in de showroom
Na het debuut vorig jaar van de reguliere GLC (X254) is nu ook de GLC Coupé onthuld. Vanzelfsprekend is de auto zowel in uitrusting, motorisering als ook styling grotendeels identiek aan de reguliere SUV. Kenmerkend voor de GLC Coupé zijn de grille met standaard Mercedes-sterren patroon en de achterlichten met ander lichtsignatuur dan de reguliere GLC. De GLC Coupé krijgt daarnaast standaard een sportonderstel met variabele stuurbekrachtiging. Andere verschillen zijn de standaard gelaagde voorruit met akoestiekfolie ter geluidsreductie, en een groter panoramadak dat 6 centimeter verder open kan dan bij de reguliere GLC.
De nieuwe GLC-Coupé wordt met meerdere motoriseringen leverbaar, te weten de benzinevarianten GLC 200 4Matic en GLC 300 4Matic, en de dieselvarianten GLC 220 d 4Matic en GLC 300 d 4Matic. Er zijn ook plug-in hybrides gepland, namelijk de GLC 300 e 4Matic, GLC 400 e 4Matic en GLC 300 de 4Matic. Alle hybrides kunnen volgens WLTP meer dan 100 kilometer puur elektrisch rijden.
BR214 E-Klasse interieur onthuld met app-integratie, ‘selfie’ camera en MBUX Superscreen
Van de nieuwe generatie E-Klasse, die in zomer 2023 bij de dealers moet staan, heeft Mercedes-Benz onlangs onthuld hoe het interieur er uit ziet, en in het bijzonder het dashboard. Er zullen twee dashboardvarianten komen: een standaard variant met twee losse schermen, en een variant met zogenaamd MBUX Superscreen. Beide varianten beschikken over een losstaand scherm achter het stuur voor weergave van rij-informatie. Voor de standaard variant is het grote oppervlak van het dashboard afgewerkt in siermateriaal, zoals hoogglans zwart met zilvere lijnen, of openporig hout. In dit geval ligt het centrale scherm op dit oppervlak. Optioneel leverbaar is de tweede variant met MBUX Superscreen. Deze verschilt van het Hyperscreen uit onder andere de EQE en EQS doordat het instrumentarium hier geen onderdeel van uitmaakt. Het Superscreen bevat daarmee dus twee schermen in plaats van drie.
De actieve ambientverlichting is vernieuwd en kan nu ‘bewegen’ op de afgespeelde muziek. Verder kan de nieuwe E-Klasse voorzien worden van verscheidene apps van derde partijen. De eerste apps die genoemd worden zijn de browser Vivaldi, het spel Angry Birds, samenwerkingssoftware Webex, communicatiesoftware Zoom en videoplatform TikTok. Vooral laatstgenoemde zal een opmerkelijke keuze zijn, gezien de controverse rondom banden met de Chinese overheid waardoor landen TikTok inmiddels ook verbieden voor bepaalde sectoren. Mogelijk is de app echter geen onderdeel van de standaarduitrusting. Apps zoals TikTok, Zoom en Webex kunnen gebruik maken van een selfie- en videocamera bovenop het dashboard. Deze camera maakt deel uit van het MBUX Superscreen en maakt het mogelijk om bij een stilstaand voertuig bijvoorbeeld aan Webex-gesprekken deel te nemen.
De nieuwe E-Klasse zal ook worden uitgerust met een ‘template’-functionaliteit. Hiermee kan de bestuurder zelf een routineprogramma opstellen die door de kunstmatige intelligentie op de juiste momenten of bij specifieke commando’s zal worden uitgevoerd. Eveneens nieuw zijn de uitstroomopeningen van de klimaatregeling Thermotronic onder de noemer “Digital Vent Control” (optioneel leverbaar). Deze zullen dankzij actuatoren zichtbaar van stand wijzigen wanneer er een andere stromingsrichting wordt ingesteld of aangestuurd via bijvoorbeeld Energizing Comfort. Handmatige verstelbaarheid blijft desondanks mogelijk.
BR223 AMG S 63 E-Performance krijgt geëlektrificeerde V8 met 802 pk systeemvermogen en 33 kilometer elektrisch bereik
Het heeft 2,5 jaar geduurd, maar de BR223 S-Klasse is dan toch voortaan ook leverbaar als AMG-motorisering, waarmee het de krachtigste auto in zijn segment wordt. De aandrijflijn is dezelfde als bij de AMG GT 63 S E Performance: de M177 4,0-liter biturbo V8 levert 450 kW of 612 pk en 900 Nm koppel. Ondersteuning komt van een elektromotor op de achteras die 140 kW of 190 pk levert. Het systeemvermogen komt daarmee uit op 802 pk en 1.430 Nm, 0-100 km/h kan in 3,3 seconden worden volbracht en er kan 33 kilometer volledig elektrisch worden gereden. De 13,1-kWh accu is dan ook speciaal ontworpen voor het leveren van piekvermogen in plaats van een maximaal bereik, en levert 70 kW vermogen over langere tijd of een piekvermogen van 140 kW voor 10 seconden. De nieuwe AMG S 63 start daarmee overigens in stille modus in rijmodus Comfort. De meerdere rijprogramma’s bieden verschillende maten van samenwerking tussen de elektromotor en V8, ook met het oog op energiebehoud of juist vermogenslevering. De nieuwe AMG S 63 E-Performance wordt daarnaast de eerste S-Klasse die voorzien wordt van actieve motorlargers, die kunnen schakelen tussen maximaal comfort danwel maximale stijfheid van de aandrijflijn naargelang het rijgedrag. Overigens is ook de rest van de structuur van de S 63 verstevigd, zoals middels een aluminium beugel onder de motor en een uit composiet opgetrokken constructie die onder andere het accupakket draagt. Eveneens standaard zijn achterasbesturing tot 2,5 graden, AMG Parameterbesturing met variabele stuuroverbrenging, en AMG Active Ride Control waarmee elektromechanisch de bewegingen van de carrosserie worden geneutraliseerd. Om de 2.595 kilo wegende limousine tot stilstand te brengen wordt standaard een remsysteem met composietschijven gemonteerd, met rotorafmetingen 400x38 vóór en 380x32 achter. Optioneel kunnen ceramische remmen worden gemonteerd voor een nog lagere onafgeeerde massa.
X296 Maybach EQS SUV
Op Auto China 2023 in Shanghai is de Mercedes-Maybach EQS SUV onthuld. De ultraluxe variant van de EQS SUV lijkt op veel punten op de oorspronkelijke conceptcar, met als meest opvallende kenmerk het frontmasker en de inlaat onderin de voorbumper met vele dunne verchroomde spijltjes. Waar bij andere auto’s de extra luchtinlaten op de hoeken zitten, heeft men voor de Maybach EQS SUV panelen geplaatst met een patroon van Maybach logo’s. Boven de grille prijkt de staande Mercedesster, maar verder verschilt het uiterlijk weinig ten opzichte van een reguliere EQS SUV. Wel zijn er nieuwe kleuren leverbaar, waaronder two-tone configuraties, en zijn er speciale velgen beschikbaar.
In het interieur is het MBUX-systeem voorzien van enkele speciale menu-achtergronden met Maybach logo’s. De Maybach EQS SUV is vooral bedoeld voor de achterste twee inzittenden. Zij beschikken standaard over 2 11,6-inch schermen op de rugleuningen van de voorste stoelen, de MBUX-tablet dat ook buiten het voertuig te gebruiken is, en de MBUX Interieur Assistent. Eveneens standaard is nappalederen bekleding in de combinatie espressobruin/balaobruin op de twee individuele geventileerde zitplaatsen met massagefunctie, met daartussen een doorgetrokken middentunnel met onder andere temperatuurgeregelde bekerhouders en USB-C aansluitingen. Optioneel kan gekozen worden voor macchiatobeige/bronsbruin of leder nappa exclusief Manufaktur in kristalwit/zilvergrijs. Ook zijn er meerdere houtsoorten en klavierlak met vloeiende lijnen beschikbaar als siermaterialen. De middentunnel kan optioneel worden uitgebreid met twee klaptafels, een koelvak en champagnekelken. Een primeur voor auto’s van Mercedes-Benz AG is dat de ledersoorten plantaardig gelooid zijn met koffieboonschillen. Het water dat nodig is voor het proces wordt gereinigd en terug in de natuur gebracht. Bij conservering van het leder wordt geen zout meer gebruikt, wat in totaal tot 45 kilo bespaart. Voor optimaal comfort is er extra aandacht uitgegaan naar isolatie en geluidsreductie, zoals extra verstevigingen in de opbouw en geoptimaliseerde bodemplaten en panoramadak. De Maybach EQS SUV komt er als EQS 680 met 2 elektromotoren, goed voor 484 kW of 658 pk, 950 Nm, een 0-100 km/h tijd van 4,4 seconden en een topsnelheid van 210 km/h. De auto kan tot 600 kilometer elektrisch rijden (voorlopige waarden).
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:
BR118 CLA MoPf:
BR247 GLA + GLB MoPf:
BR167 GLE SUV + GLE Coupé + GLS MoPf:
BR214 E:
BR223 S 63 S E-Performance:
C254 GLC Coupé:
X296 Maybach EQS SUV
Bron: via MB-Passion.de: de BR214 met MBUX Superscreen en BR214 met standaard dashboard, de C254 GLC Coupé, de BR223 AMG S63 E Performance, en de ModellPfleges van de BR118 CLA, de BR247 GLA en GLB, de V167 en C167 GLE en de X167 GLS.