Mercedes S124 V8 Turbo project build by JMSpeedshop !

Deel hier video's over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

29 jan 2023 10:34

Prachtig, mooi werk. Nooit bij stil gestaan hoe dit gedaan werd, dit zijn een van de weinige YT filmpjes die te pruimen zijn.
Zelf moet ik op mijn boot de uitlaat na de turbo eens beter isoleren, daar is dit onder andere ook wel een idee.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

05 feb 2023 18:27

1967 schreef: 29 jan 2023 00:14 Ik zit hier met open mond te lezen, geweldig hoe je dit aanpakt Johan :)
:goedzo:
Minne schreef: 29 jan 2023 10:34 Prachtig, mooi werk. Nooit bij stil gestaan hoe dit gedaan werd, dit zijn een van de weinige YT filmpjes die te pruimen zijn.
Zelf moet ik op mijn boot de uitlaat na de turbo eens beter isoleren, daar is dit onder andere ook wel een idee.
:goedzo:
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

05 feb 2023 18:42

afgelopen week met de automaat bak bezig geweest

ik heb deze bak al een paar jaar. dit is een 722.624 die oem in w210 55 amg zat
dus de bak met de meeste kopplingsplaten . en intern dus hetzelfde als de v12 modellen

ik heb zelf nooit met deze bak redenen dus het is altijd wel een gokje als je iets koopt. je dan vertrouwen op wat de verkoper je meedeelt
in dit gevalt denk ik dat het wel klopt . ik heb hem gekocht met 170k km

Na het drainen van de olie uit de koppelomvormer en de bak die ik er in heb laten zitten al die tijd.
ziet de olie er best schoon uit. denk dat dit wel is vervangen is.
het olie filter had wel een oude datum van 1997 dacht ik. dit kan natuurlijk een filter zijn die lang op de plank gelegen heeft.
verder miste ik de magneet in de pan. denk dat de eerste modellen dit niet hadden omdat de vorige bak uit 1996 had die achter de v12 zat ook geen magneet had.
heb geen ijzer deeltjes gevonden in de pan of in de olie dus dat was een goed teken. verder alleen wat koppelmateriaal in de olie wat normaal is.

na het verwijderen van de valve body heb ik eerst de PLIL parkinhg lock seal vervangen
dit is een seal die met een pal de parking lock bedient. en zorgt voor een blokkering in orginele autos. voor het niet uit de P kunnen halen als er geen sleutel in het contact zit .
ik dacht dat rond 2000 die anders is . wat latere modelen hebben deze doorvoering niet op de bak
het probleem is dat na verloop van tijd de seal gaat lekker en je hele bak leegloopt . dus vervang ik dit altijd als ik een bak open heb
parking lock heb ik zelf trouwens verwijderd omdat ik geen verbinding heb met het contact slot.

de valvebody heb ik schoongemaakt en alles inwendig gecontroleerd op gebroken veren en andere dingen die niet horen ook hier was weinig vervuiling, tevens niet filters geplaatst. ook de conductor plaat heb ik preventief vervangen. oude bewaar ik voor spare. alle solenoids getest met 12v. werken allemaal naar behoren
alles weer gemonteerd met nieuwe aanzuig filter. wel moet ik nog even magneet bestellen en dat is hij gereed voor inbouw.
hier is de video
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

10 mar 2023 21:25

De motorruimte is weer gevuld

de motor en bak zitten weer aan elkaar incl koppel omvormer. niet onbelangrijk
na wat kleine dingetjes aan de motor voordat de aandrijflijn terug kon.
die kleine dingetjes zijn altijd meer werk dan je denkt

maar nu komt wel het leukste deel van het project. alles is schoon en uit elkaar geweest.
voor het terugplaatsen nog wel de motorruimte geisoleerd en op sommige plaatsen
hitte reflectie tape geplaatst.

nu kan ik beginnen aan de opbouw rond de motor zoals alles slangen en leiding naar en van de koelers er turbo
slangen voor de stuurpomp
mooiste is ook dat alles wat iknu aansluit er niet meer uit hoeft.

voor de video is hier de link
Auto-maat
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

13 mar 2023 08:51

Mooi dat het weer in elkaar zit :goedzo:
Hoe is de verdere staat van de auto? Ga je hem ook nog overspuiten?
Gebruikersavatar
1967
Berichten: 455
Lid geworden op: 20 feb 2017 13:45
Mercedes-Benz: op zoek naar een mooie bolhoed uit de jaren 60 :)
Specialisatie: turbo-tuning, laswerk, draaien

14 mar 2023 11:56

Bling bling, wat een dik monster is het ook 8-) 8-)
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

16 mar 2023 11:51

Auto-maat schreef: 13 mar 2023 08:51 Mooi dat het weer in elkaar zit :goedzo:
Hoe is de verdere staat van de auto? Ga je hem ook nog overspuiten?
staat van de auto is goed.. heb een aantal plekken van de bodem moeten repareren .
dit is allemaal gedaan. de body zelf heeft een beetje werk nodig . incl het nieuwe spuitwerk

de auto krijgt tevens een 500e widebody
1967 schreef: 14 mar 2023 11:56 Bling bling, wat een dik monster is het ook 8-) 8-)
dank je wel 8-)
Auto-maat
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

16 mar 2023 16:33

johan84 schreef: 16 mar 2023 11:51 de auto krijgt tevens een 500e widebody
Cosmetisch of noodzaak qua breedte?
Qua looks zal het in ieder geval geweldig uit zien 8-)
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

17 mar 2023 13:04

Auto-maat schreef: 16 mar 2023 16:33
johan84 schreef: 16 mar 2023 11:51 de auto krijgt tevens een 500e widebody
Cosmetisch of noodzaak qua breedte?
Qua looks zal het in ieder geval geweldig uit zien 8-)
Beide.

Vind de uitstraling mooi van een 500e.
Maar ook voor de bredere banden is het wel wat nodig
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1227
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

17 mar 2023 14:05

Een 500E combi, prachtig!
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

13 apr 2023 13:02

weer een stapje verder in de motorruimte

manifold is terug geplaatst. wel eerst even de knock sensoren geplaatst met een stukje kabelboom.
ook de egr en lucht toevoer openingnen afgedicht. rembekrachtiger vacuum connectie gemaakt.
intercooler weer aangesloten . wel wat aanpassing moeten doen aan de aanzuig buis omdat ik de gasklep 90 graden gedraaid heb
waardoor het net niet meer goed paste.

radiateur geplaats me de koelfan en allen slangen aangesloten. 1 uitgang op de pomp moet nog afgedicht worden
olie koeler en transmissie koeler aangesloten.

enigste opening op de motor is nu nog de bougies en de oliepeil stok.
verder heb ik ook de carter ontluchting aangesloten met de nieuwe AN12 connectie's op de kleppen deksels. die gaat via een filterhuis en word met een pijp onder vacuum gehouden die voor de turbo aan gaat zuigen . dit laatste stukje moet ik nog maken .
de oude carter ontluchting is afgesloten.

down pipe vanaf de turbo en wastgate to net boven stuurhuisd is geisoleerd en geplaats. ook dit had wel wat aanpassing nodig omdat de isolatie dikker is dan ik rekening mee gehouden had. maar het past nu
rest van de downpipe naar de midden demper is een klein stukje geisoleerd tot het punt dat vol in de lucht flow komt . ook montage punt voor de o2 of lambda sensor gemaakt.

dus best opgeschoten. verder wacht ik op wat onderdelen zodat ik het brandstof systeem kan inbouwen vanaf de tank tot aan de fuelrail
die trouwens ook op zijn plaats zit met de nieuwe 1100 cc injectoren.
ook de cardan as kan terug op zijn plaats hiervoor moet ik nog even een nieuw center lager bestellen en dan moet het montage punt hiervoor
ongeveer 10cm verplaats worden naar achter. dit is dan eigenlijk de laatste modificatie onder de auto.

ik wacht ook nog op wat onderdelen voor de hydraulische vering voor de achterzeide. dit zou ook in mei binnen moeten komen
dan kan ik alles mechanisch afmaken.

hierna is de motorkabelboom en de aansturing inbouw aan de beurt voor de motor en de bak. dus we zijn goed op weg

hier is de video
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

10 jun 2023 10:47

oke

Bijna 2 maand geleden

niet dat ik niks gedaan heb de laatste 2 maanden maar de voorruit gang was niet helemaal zoals ik gehoopt had
ik heb 2 video updates gemaakt de laatste had ik ook nog niet gedeeld.

maand terug heb ik de carter ontluchting afgemaakt met een onderdruk buis in de inlaat vlak voor de turbo zodat er wat onderdruk in het carter onstaat net als orgineel. en dit kan dat ook de gefilterde damp afzuigen.
ook heb ik het draaglager verplaats van de cardan as. dit was eigenlijk de laatste modificatie aan het chassis. deze video deel ik niet hieronder maar kan je wel vinden op mijn kanaal

update van deze week
ik heb het hele brandsof systeem opgebouwd vanaf de tank naar de fuelrail.
brandstof systeem heeft nu een binnendiameter toevoer en retour van 11.9mm, in de kopplingen is dit 9,5mm dit is voor de kenners AN8
wel heb ik gekozen niet aluminium te gebruiken voor de leiding en koppelingen . dit is wel te zien in het eerste deel van de video . maar ik was gewoon niet tevreden.
omdat ik geen kans wil hebben op beschadiging van de leidingen onder de bodem van de auto. ligt het net als bij de 190 v12 door de auto.

Voor sommige mensen is dit een puntje "brandstof door de cabine" in de rally wereld is dit heel normaal en dit is geen afkeur punt voor de APK. Ik persoonlijk vind dit veiliger . omdat je geen kans hebt van weersinvloeden of stuk rijden als je met de bodem hoe dan ook de grond raak of een drempel. mijn leiding zijn namelijk minimaal 2a3 x zo dik als oem.

ik heb gekozen voor hydraulic staal verzinkte koppelingen inplaats van alumium en PTFE geperste slagen met RVS om manteling. deze slangen kunen 140bar hebben . dit loopt naar FPR en de Ethanol sensor en van hier naar de fuel rail en terug. toevoer van tank naar pomp is rubber brandstof slang en ook afvoer terhoogte van de pomp naar de tank terug is rubber
Rubber is natuurlijk niet jarenlang bestendig tegen hoge concentratie ethanol. dus ben me bewust dat ik dit 1x per 3a5 jaar moet vervangen
maar ja bij gebrek aan beter.

hierbij de video
Auto-maat
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

12 jun 2023 10:45

Mooie ontwikkelingen weer!
Het moment dat voor het eerst gestart kan worden komt steeds dichterbij...
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

18 jun 2023 11:26

deze week bezig geweest mijn mijn versie van ADS op de achter as
of ook wel active damping system.

Nu heeft dat nooit op een W124 gezeten maar wel op de W210 W140 dacht ik en in combinatie met niveau regeling of SLS genoemd in de R129 volgens mijn had alleen een R129 ooit hydraulische niveau regeling in combinatie met sls . maar kan het mis hebben

voor de mensen die het systeem wat ik voor ingebouwd hebben gezien hebben. dit lijkt er op alleen wat drukker met leiding en klepjes dicht bij elkaar
heb nu een 6/2 ventiel gebruikt wat inhoud 6 kanalen met 2 schakelfuntie's dus 1 ingang per schokbreker die keuze heeft tussen 2 kanalen
een comfort stand en sport stand .

is wel een beetje druk met alles al onder de auto. maar het zit er allemaal onder. enige wat ik moet doen is even bevesigingsclips bestellen zodat ik de leidingen goed kan vastzetten.

natuurlijk was dit makkelijk zonder de achter eronder maar dan weet je ook de maat van de achteras weer niet dus beide heeft voor en nadelen
wat ik nu nog moet doen is niveau regelings klep aansluiten richten de accumulatoren en de de toe en afvoer van de olie naar de niveau regelings klep.

hiervoor moet ik in de motor ruimte nog een "flow divider " plaatsen hier heb ik een paar maand op moeten wachten. maar die is er nu
de uitleg hiervan en aansluiten komt in de volgende video

hier de video voor de uitgebreide uitleg met beeld en geluid
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

13 jul 2023 10:23

volledige hydraulische systeem is eindelijk klaar

ook de stuurpomp en stuurhuis zijn aangesloten en de retour van het stuurhuis heeft nu de 2 retour aansluitingen van de vering voor en achter
ook stuurolie koeler gemaakt .

Het laatste onderdeel waar ik 3 maand op moest wachten is ook ingebouwd. en heeft wel wat uitleg nodig.
voor wie niet echt bekend is met hydraulische systemen en componenten. Dit is een Flow divider
wat deze doet is als je 2 afname punten hebt en maar 1 voedings punt verdeelt deze de flow in gelijke stromingen. en of zorgt er voor
dat als 1 kant geen flow nodig heeft de andere deze wel krijgt.

in mijn geval heb ik dit nodig omdat het SLS systeem altijd drukloos over de retour pomp als er geen vraag is . dit is dus als de auto op niveau is en niet hoger hoeft. als je nou wel voor of achter los van de ander as olie nodig hebt zou je alle druk verliezen via de kant waar geen vraag is. deze flow divider zorgt ervoor dat deze flow en dus druk er wel is.
in elk geval zo moet het in theorie werken. het testen moet nog komen

dus nu alles aangesloten is ga ik alle losse leidingen nu vast zetten
volgende update en video zal ik het systeem gaan testen en kijken of alles lekvrij is

hier is de video van deze update
Plaats reactie