dempers niveauregeling vervangen voor normale dempers

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

26 mar 2023 10:14

Olivier1 schreef: 25 mar 2023 13:47 Was juist vooral benieuwd naar de foto’s van het desbetreffende onderdeel onder een s210
Niet anders als bij de s124 en de 123.
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1581
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

26 mar 2023 10:52

Het gaat om de door TS zelf voorgestelde (vooras) T model schokbreker op de achteras. Die bollen is inderdaad (het juiste) standaardverhaal.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
Olivier1
Donateur
Berichten: 1690
Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
Mercedes-Benz: CLS 63 AMG & GLE 43 AMG (ex: E 55 AMG, E 500 4Matic)
Locatie: 030

27 mar 2023 22:16

JantjeV8 schreef: 26 mar 2023 10:14
Olivier1 schreef: 25 mar 2023 13:47 Was juist vooral benieuwd naar de foto’s van het desbetreffende onderdeel onder een s210
Niet anders als bij de s124 en de 123.
Laat maar
servicemonteurtje
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 feb 2022 16:10
Mercedes-Benz: C200 combi / E200 combi
Locatie: Ridderkerk

16 apr 2023 13:14

Olivier1 schreef: 25 mar 2023 13:47 Was juist vooral benieuwd naar de foto’s van het desbetreffende onderdeel onder een s210
welk onderdeel wil je op de foto hebben?
ik ga van de week aan de klus beginnen dan maak ik wat foto's voor je
servicemonteurtje
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 feb 2022 16:10
Mercedes-Benz: C200 combi / E200 combi
Locatie: Ridderkerk

16 apr 2023 13:29

na lang zoeken schokdempers gevonden die ter vervanging zijn van de cilinders van de nivomat onder de s210
enige nadeel was dat ze in een schroefset zitten en niet los te koop zijn en die set best duur is.
dus maar besloten om de hele boel te vervangen voor het originele spul aangezien ik niet weet hoelang de bollen al defect zijn en ik begreep dat als je met defecte bollen blijft rijden je ook schade aan de cilinders kunt krijgen (heb de auto pas maanden)
in duitsland de gasbollen en olie besteld (is goedkoper dan in nederland)
en per toeval een set cilinders gevonden op MP , nieuw in de doos , voor een fractie van de prijs die je normaal betaald.

nu heb ik echter nog 4 vragen voor de specialisten onder ons

1 ) hoevel olie gaat er in het systeem aangezien ik ook de cilinders ga doen zal bijn alle olie er wel uitkomen denk ik.
2 ) in div instructiefilmpjes op YT zie je dat men op het regelventiel het stangetje los haald (om hem te verstellen) om vervolgens het heveltje naar boven en beneden te bewegen (full en empty stand) , moet dit stangetje echt los en zo ja in welke stand moet je het heveltje zetten tijdens demontage en montage van de bollen en de cilinders?
3 ) na montage moet het systeem dan ontlucht worden en zo ja hoe?
4 ) hoe stel je de standaard hoogte af en hoe hoog is die standaard hoogte.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5653
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

16 apr 2023 13:38

Met cilinders bedoel je de schokdempers? Of heb je het over de tandempomp?

Voor zover ik weet (heb het zelf nooit hoeven doen tot nu toe):

1) en 3) het zullen geen liters zijn. Het gaat om dunne leidingen, iets van 100-200 ml per bol en wat olie in de demper. Na de werkzaamheden vul je tot max en dan zie je na starten wel hoe ver het peil zakt. Bij min motor uit en weer bijvullen etc. Het systeem ontlucht zichzelf. Dezelfde olie/pomp doet ook de stuurbekrachtiging trouwens.
2) zo staat het meen ik ook in de WIS. Anderzijds: als je de wagen opkrikt hangen de wielen al helemaal uitgeveerd dus dan zal het ventiel olie terug naar het reservoir willen laten en dus druk afbouwen. Hoor ook verhalen dat het regelventiel niet hoeft losgemaakt.
4) dat hangt van het stangetje van het regelventiel af. Ga ervan uit dat het goed stond voor het stuk ging. Dan staat het nu nog steeds goed. Zou dus wel de positie markeren voor je het regelventiel of stangetje gaat losmaken.

De officiële antwoorden kan ik op een later moment wel eens voor je bij elkaar scharrelen, die stuur ik dan wel via pb.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20868
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 apr 2023 14:20

Voor het ontluchten neme men 3 gezette vrinden en/of een weekendvoorraad bier of andere ‘zware’ drank en plaetse dat in den kofferbak.
Motortje starten en wachten maar.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

16 apr 2023 15:09

Ik kan zo de mannen bedenken die in jouw kofferbak zaten. Of de combinatie man met bier :owja:
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20868
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 apr 2023 16:51

:o :owja: :lol:
Logboek S500.
servicemonteurtje
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 feb 2022 16:10
Mercedes-Benz: C200 combi / E200 combi
Locatie: Ridderkerk

16 apr 2023 19:54

gfgf schreef: 16 apr 2023 13:38 Met cilinders bedoel je de schokdempers? Of heb je het over de tandempomp?

met de cilinders bedoel ik idd de schokdempers.
eigenlijk zijn het geen dempers , de bollen zijn de dempers
het zijn eigenlijk gewoon hydraulische cilinders met een accumulator er op.
Gebruikersavatar
Olivier1
Donateur
Berichten: 1690
Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
Mercedes-Benz: CLS 63 AMG & GLE 43 AMG (ex: E 55 AMG, E 500 4Matic)
Locatie: 030

16 apr 2023 20:35

Minne schreef: 26 mar 2023 10:52 Het gaat om de door TS zelf voorgestelde (vooras) T model schokbreker op de achteras. Die bollen is inderdaad (het juiste) standaardverhaal.
Dit dus
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5653
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

16 apr 2023 21:42

servicemonteurtje schreef: 16 apr 2023 19:54 eigenlijk zijn het geen dempers , de bollen zijn de dempers
het zijn eigenlijk gewoon hydraulische cilinders met een accumulator er op.
Nee, dat is te kort door de bocht. Een schokdemper dempt omdat hij olie door een nauwe opening perst. Dat dempt de schok en vertraagt de veerbeweging. In het hydropneumatische systeem zit die vernauwing (dus de demping) in de demper, niet in de oliebol. De veerbol geeft via het membraan gasdruk op de hydraulische vloeistof zodat je een hulpvering krijgt naast de stalen veren. Hoe verder het gas wordt samengeperst, hoe hoger de veerdruk. Het werkt dus mooi progressief. Maar de bollen op zichzelf dempen dus voor geen meter, die zorgen alleen voor vering.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

17 apr 2023 07:54

In dat heveltje zit een gaatje van 4,0mm. Als je de zaak weer terug op bouwt, moet je een boortje van 4mm door dat gaatje in het heveltje steken, en de kont van dat boortje past dan in een ondiep gaatje in het aluminium huis van het regelventieltje. Dat is de afstelhoogte voor onbelaste auto.
En dan van ElGriffo zegt.
Ik denk overigens dat je die 'cilinders' niet eens nodig had. Die nieuwe mooi in de kast laten liggen, mooie reserveset.
servicemonteurtje
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 feb 2022 16:10
Mercedes-Benz: C200 combi / E200 combi
Locatie: Ridderkerk

21 apr 2023 15:58

JantjeV8 schreef: 17 apr 2023 07:54
En dan van ElGriffo zegt.
Ik denk overigens dat je die 'cilinders' niet eens nodig had. Die nieuwe mooi in de kast laten liggen, mooie reserveset.
de dempers dus alleen vervangen als ze lek zijn zeg jij?
ik weet niet hoe de dempers geleden hebben onder de defecte veerbollen.
ik heb ze toch liggen en wie weet komen ze er anders toch nooit onder.
weet ik wel zeker dat dat allemaal nieuw is en goed werkt.
servicemonteurtje
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 feb 2022 16:10
Mercedes-Benz: C200 combi / E200 combi
Locatie: Ridderkerk

21 apr 2023 16:00

gfgf schreef: 16 apr 2023 21:42
servicemonteurtje schreef: 16 apr 2023 19:54 eigenlijk zijn het geen dempers , de bollen zijn de dempers
het zijn eigenlijk gewoon hydraulische cilinders met een accumulator er op.
Nee, dat is te kort door de bocht. Een schokdemper dempt omdat hij olie door een nauwe opening perst. Dat dempt de schok en vertraagt de veerbeweging. In het hydropneumatische systeem zit die vernauwing (dus de demping) in de demper, niet in de oliebol. De veerbol geeft via het membraan gasdruk op de hydraulische vloeistof zodat je een hulpvering krijgt naast de stalen veren. Hoe verder het gas wordt samengeperst, hoe hoger de veerdruk. Het werkt dus mooi progressief. Maar de bollen op zichzelf dempen dus voor geen meter, die zorgen alleen voor vering.
duidelijk verhaal
Plaats reactie