R170 trillingen in aandrijflijn onderzoeken/oplossen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Cobraman
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2023 13:48

26 mar 2023 14:07

Mijn Chrysler Crossfire (R170) is afgelopen najaar op bijna 300k km onder handen genomen. O.a. diverse draagarmen vervangen, schijven+blokken en ook het tussenlager. Na ophalen was direct een fluittoon te horen bij specifieke snelheden (eerst rond de 60, later ook tussen 80-90). Na wat zoeken werd besloten dat het het nieuwe tussenlager moest zijn, dus die is vervangen. Fluittoon was direct weg, alleen voelde ik nu een trilling, zowel bij snel optrekken vanaf 70 als permanent vanaf 100 en dan steeds sterker wordend met oplopende snelheid. De vaste garage kwam er niet uit, dus maar eens bij een Mercedes garage langsgegaan. Ondertussen werd het soms wel heel erg, met sterk trillend stuur bij rustig afremmen erbij. Na onderzoek, balanceren van wielen, enz. bleek dat de remklauw rechtsvoor niet meer soepel liep, dus die is vervangen. De zware trillingen zijn daarmee voorbij, echter die eerste trilling is er nog steeds. Vorige week in België gereden en ook 's avonds wel met hogere snelheden en dan is bij 120-130 er een duidelijke trilling te voelen in de carrosserie, gaspedaal, enz. (het stuur nauwelijks) en ook een duidelijke bromtoon van deze trilling. Ik vermoed dat het in de eindaandrijving zit, na de versnellingsbak. En aangezien het ontstond na de 2e keer het tussenlager wisselen, vermoed ik dat het de aandrijfas zelf is. Maar volgens mijn vaste garage en de Mercedes garage is daar niets aan te zien.

Ik zoek nu een specialist/deskundige die dit nader kan onderzoeken en, het belangrijkste, kan oplossen.
Bernie
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 okt 2005 16:53

29 mar 2023 10:33

Waarschijnlijk hebben ze bij het vervangen van het tussenlager, de 2 as helften niet gemarkeerd en anders terug in elkaar geschoven. Of kijk of er geen rondsel ontbreekt op een bout van de flector aan de versnellingsbak of differentieel. Aandrijfas zal gebalanceerd moeten worden.
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

29 mar 2023 11:42

Zou inderdaad kunnen dat ze de 2 asdelen niet goed gepaired hebben.
Ik lees niets over hardyschijven?
Ophangrubbers van het achterste subframe?
Bak en motorsteunen?

Die kniegewrichten in een aandrijfas lopen op elkaar in, als je die as los haalt dan voel je zware punten bij het handmatig scharnieren. Als nou, vanwege al die nieuwe rubbers de uitlijning van het hele zaakje onder de auto net wat anders uit pakt, draait die as door de zware punten.

Aandrijflijn kun je uitsluiten door koppeling in te trappen/neutraal te schakelen.
Trilling bij oprekken
Trilling bij constante snelheid
Trilling bij uitdrijven
Trilling bij het remmen
Kunnen allemaal andere oorzaken hebben.
Plaats reactie