Dag allemaal,
Ik heb een (nov '21) CLA 250e. Waar ik last van heb (en ik heb er met name last van als de accu compleet leeg is en alles op benzine gereden wordt) is een tik of ratel in de motor tegen de 2000 rpm. Het treedt het duidelijkst hoorbaar op als je in 3 iets gas geeft, dus bijvoorbeeld bij het verlaten van een rotonde en versnellen.
Het klinkt een beetje als een klapperende, slappe distributieketting. De dealer komt er niet uit en bij de fabriek kent men geen vergelijkbare klachten.
Mijn eerste Benz bevalt mij verder uitstekend, maar dit is wel erg jammer.
Misschien kent iemand het probleem?
grt. Frank
tik/ratel in de motor bij CLA 250e
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 jan 2022 10:47
- Mercedes-Benz: CLA 250e Shootingbrake
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 jan 2022 10:47
- Mercedes-Benz: CLA 250e Shootingbrake
19.000km
- René SLK230
- Berichten: 11218
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
My 10 cents…
Met tig slagen om m’n arm (niet zo thuis in de moderne blokken) lees ik dat er in de CLA250E het 1.3l M282 blok ligt. Ook dat (althans in de 7bak versie) dat blok cylinderuitschakeling zou hebben in het toerengebied dat je beschrijft.
https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=199
Of de E versie dat ook heeft weet ik niet.
Zou dat zo zijn, dan hangt wat je hoort misschien daarmee samen.
Met tig slagen om m’n arm (niet zo thuis in de moderne blokken) lees ik dat er in de CLA250E het 1.3l M282 blok ligt. Ook dat (althans in de 7bak versie) dat blok cylinderuitschakeling zou hebben in het toerengebied dat je beschrijft.
https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=199
Of de E versie dat ook heeft weet ik niet.
Zou dat zo zijn, dan hangt wat je hoort misschien daarmee samen.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Wellicht met een stethosscoop (hoe schrijf je dat??) Zo'n ding wat de dokter ook gebruikt, om de tik of ratel wat nauwkeuriger in het blok te lokaliseren. Wellicht dat de auto op een brug in neutraal/vrij het geluid ook produceert?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 jan 2022 10:47
- Mercedes-Benz: CLA 250e Shootingbrake
Dat van die cilinderuitschakeling vind ik een goeie om nader te onderzoeken.
Wat betreft de stethoscoop; onbelast maakt ie het geluid niet, dus met de kap open op een rollenbank zou misschien duidelijk kunnen verschaffen.
Bedankt voor het meedenken.
Wat betreft de stethoscoop; onbelast maakt ie het geluid niet, dus met de kap open op een rollenbank zou misschien duidelijk kunnen verschaffen.
Bedankt voor het meedenken.
- René SLK230
- Berichten: 11218
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
En zelfs als dit blok in de E configuratie en/of met andere bak geen cylinderuitschakeling zou kennen, zit er ws omdat het een mild hybride is, wel via een al dan niet met getande riem “koppeling” in met een 48 Volt generator/motor.Magic Frankie schreef: ↑08 jun 2022 09:08 Dat van die cilinderuitschakeling vind ik een goeie om nader te onderzoeken.
Wat betreft de stethoscoop; onbelast maakt ie het geluid niet, dus met de kap open op een rollenbank zou misschien duidelijk kunnen verschaffen.
Bedankt voor het meedenken.
Ook dat kan lijkt me, bijv door een fractie van vertraging, igv batterij leeg, geluid geven en is de moeite van het onderzoeken waard.
Laat aub ff weten tzt wat er gevonden is en Suc6
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 jan 2022 10:47
- Mercedes-Benz: CLA 250e Shootingbrake
Nou, ik ben er uit. Het kudtgeluid tussen de 1800-2500 rpm.
Mijn motor is onderzocht, maar men kon eigenlijk niks vinden behalve een hitteschildje wat het geluid zou kunnen veroorzaken.
Ik heb het verder maar gelaten, ondanks dat ik me er bij tijd en wijle aan geërgerd heb.
Nou sprak ik van de week de chef werkplaats. Ik heb ook even in zijn A klasse 250e gereden. Liep in het toerengebied nog rauwer dan de mijne.
Ze hebben het allemaal.
De voorgeschreven olie is heel dun. Vandaar dat je het geluid niet hoort bij een steenkoude motor (olie dikker).
Wat je hoort zijn de hydraulische klepstoters. Binnen de garantie mag je geen dikkere olie gebruiken, want als er wat is dekt MB de claim niet.
Het ligt niet aan mijn motor, dus niet het 'heb ik dat weer syndroom', maar ik vind het wel storend in de overall fijne beleving van de auto, waarmee ik inmiddels al weer 45.000km heb gereden.
Mijn motor is onderzocht, maar men kon eigenlijk niks vinden behalve een hitteschildje wat het geluid zou kunnen veroorzaken.
Ik heb het verder maar gelaten, ondanks dat ik me er bij tijd en wijle aan geërgerd heb.
Nou sprak ik van de week de chef werkplaats. Ik heb ook even in zijn A klasse 250e gereden. Liep in het toerengebied nog rauwer dan de mijne.
Ze hebben het allemaal.
De voorgeschreven olie is heel dun. Vandaar dat je het geluid niet hoort bij een steenkoude motor (olie dikker).
Wat je hoort zijn de hydraulische klepstoters. Binnen de garantie mag je geen dikkere olie gebruiken, want als er wat is dekt MB de claim niet.
Het ligt niet aan mijn motor, dus niet het 'heb ik dat weer syndroom', maar ik vind het wel storend in de overall fijne beleving van de auto, waarmee ik inmiddels al weer 45.000km heb gereden.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Nou rijdt hier ook een Mercedes-fanatici met een CLA. Een pietje-precies die ook alles hoort. En ook zijn CLA heeft een duidelijk hoorbare ritmische tik bij warme motor. Bij de MB dealer wordt hij weg gestuurd want zijn motor is perfect. Timing ie perfect, ketting niet gerekt en geen slijtage op de kettingwielen zichtbaar.
Zelf bijt hij zich er stevig in vast, een motorblok hoort niet te tikkeren is zijn mening, en eigenlijk die van mij ook. Hij gebruikt enkel originele onderdelen, besteld bij MB, tot en met de motorolie toe.
Bij zijn blok heeft hij de klepstoters vervangen, dat heeft geen verschil gemaakt. Nu staat hij op het punt om de nokkenasverstellers te vernieuwen. Een revisiebedrijf uit de regio Nijmegen had hem daar op gewezen.
Ik ben razend benieuwd, ik houd contact met hem hier over en zal de uitkomst melden.
Zelf bijt hij zich er stevig in vast, een motorblok hoort niet te tikkeren is zijn mening, en eigenlijk die van mij ook. Hij gebruikt enkel originele onderdelen, besteld bij MB, tot en met de motorolie toe.
Bij zijn blok heeft hij de klepstoters vervangen, dat heeft geen verschil gemaakt. Nu staat hij op het punt om de nokkenasverstellers te vernieuwen. Een revisiebedrijf uit de regio Nijmegen had hem daar op gewezen.
Ik ben razend benieuwd, ik houd contact met hem hier over en zal de uitkomst melden.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02 feb 2022 06:38
- Mercedes-Benz: A180 W177 AMG
-
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 23 sep 2018 09:43
- Mercedes-Benz: C220 cdi 2006 sed. Aut. W203
- Locatie: Amsterdam
Een cilinder of 2 cilinders uitschakelen zal een auto niet doen als jij een rotonde afrijdt en optrekt in zn 3. Een auto schakelt, mits hij deze optie heeft pas cilinders uit op een constante hogere snelheid. Denk hier bij aan bijvoorbeeld 90 of 100 in cruise control rijden, dan zal die ze uitschakelen. Indien er slechts een tikkie gas word bijgegeven zullen alle cilinders weer gebruikt worden. Althans zo werkt het bij de vw golf 7.
Het enige wat Duitsers kunnen... Mercedes maken!