M272 350 motor vervangen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Bayram
Berichten: 1076
Lid geworden op: 06 aug 2010 19:18
Mercedes-Benz: W126 300SE/ W221 420 CDI
Specialisatie: Doe het zelven
Locatie: Overijssel

21 mar 2023 17:20

Hallo allemaal,

Mijn broertje heeft een CLS 350 uit 2004 gehaald met motorschade, auto heeft 217.000 kilometer gelopen.
Geen idee hoe het is veroorzaakt, maar wij hebben de auto zo gekocht.
Begonnen met de balansas waarschijnlijk, en toen is het mis gegaan want de motor rammelt als weet ik wat.

Nu sta ik voor een keuze:
- Motor uitbouwen en mee naar huis nemen en zelf mee aan de slag gaan kijken wat de schade is
- Een goed blok van 2008 of nieuwer (buiten getroffen balansassen reeks)

Nu heb ik twee blokken gevonden, eentje met 209.000 kilometer, dit is redelijk goed te onderbouwen want aan de hand van het chassisnummer kan ik de advertentie terug zien waarbij de schade CLK destijds geadverteerd werd.
De andere is een SLK blok, heeft 305PK ipv 272PK en heeft 125.000 gelopen, zonder enige onderbouwing, wel ziet het blok er gewoon schoon uit.

Beide komen ze neer op hetzelfde bedrag. Namelijk 3.000 incl verzendkosten.
Verder heb ik ook wat gevonden in Amerika, veel goedkoper maar ik weet niet hoe het zit met invoerrechten etc.

Volgens Wikipedia:
The E35 is a 3.5 L (3,498 cc) version. Bore and stroke dimension is 92.9 mm × 86 mm (3.66 in × 3.39 in). Output is 272 PS (200 kW; 268 bhp) at 6000 rpm with 350 N⋅m (258 lb⋅ft) of torque at 3500 rpm. A direct injected variant debuted in 2006 under the name Stratified-Charged Gasoline Injection (CGI). First fitted to the CLS350 CGI, it produces 292 PS (215 kW; 288 bhp) and 365 N⋅m (269 lb⋅ft) of torque while lowering fuel consumption. In 2008, the non-CGI engine was uprated to 316 PS (232 kW; 312 bhp) at 6500 rpm and 360 N⋅m (266 lb⋅ft) of torque at 4900 rpm with 350Nm being delivered at 2000rpm. This was achieved by raising the rev-limit to 7200 rpm, increasing the compression ratio using enhanced, weight-optimized pistons with a curved surface, reinforcements in the area of the piston pins, deeper pockets for the valve seats, single-stage intake manifold, lightweight valves with sodium cooling, conical valve springs, tri-oval chain sprocket, and a new cylinder head.

Ik vraag me af of het blok met 305PK gewoon past zonder aanpassingen.
Op beide motoren zit 12 maanden garantie.
Das beste oder nichts
Gebruikersavatar
Bayram
Berichten: 1076
Lid geworden op: 06 aug 2010 19:18
Mercedes-Benz: W126 300SE/ W221 420 CDI
Specialisatie: Doe het zelven
Locatie: Overijssel

21 mar 2023 17:22

Hoe kan ik trouwens CGI blokken onderscheiden van non-CGI blokken?
Ik heb geen interesse in een CGI blok namelijk. Dat kost veel te veel moeite om werkend te krijgen in een non-CGI auto
Das beste oder nichts
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

21 mar 2023 17:38

Voor die 3000 euro kun je in ieder geval eerst thuis lekker aan de hobby? eruit moet ie beide keren. amet uitelkaar halen leer je in ieder geval altijd wat en mocht het vies tegenvallen kun je alsnog een andere motor erin gooien.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

21 mar 2023 17:45

Denk dat alle non cgi blokken in de risico klasse vallen.
Ik zou zeggen revisie doen, forumlid Runner heeft zelf gedaan bij zijn S350
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

21 mar 2023 18:20

WillemH schreef: 21 mar 2023 17:45 Denk dat alle non cgi blokken in de risico klasse vallen.
Ik zou zeggen revisie doen, forumlid Runner heeft zelf gedaan bij zijn S350
Volgens de Duitse wikipagina voor de M272 is de CLK350 met non-CGI M272 geleverd tot en met 2010, de S350 en SL350 tot en met 2011 (SL laatste 3 jaren met de "Sportmotor" 316 pk). De risicogroep loopt tot ergens 2007, dus er zijn dan ook non-CGI motoren buiten de risicogroep.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Bayram
Berichten: 1076
Lid geworden op: 06 aug 2010 19:18
Mercedes-Benz: W126 300SE/ W221 420 CDI
Specialisatie: Doe het zelven
Locatie: Overijssel

22 mar 2023 09:22

Nee, tot een bepaalde motorcode vallen ze binnen de risico groep.
En ja ik zou het graag eerst zelf doen maar er zitten allemaal kosten aan vast.
De garage waar hij staat wil hem er niet uit halen behalve als ze hem reviseren of wij met een blok komen.

Dan moet ik eerst een plek vinden waar ik bezig kan (heb geen plek met brug oid) en dan nog de auto daar naar toe verplaatsen dan nog de motor verplaatsen.

Een donorblok is dan de makkelijkste optie, zeker als ze buiten de risico groep vallen en niet veel kilometers hebben
Das beste oder nichts
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

22 mar 2023 10:05

Gek genoeg hebben losse blokken heel vaak toevallig weinig km’s gelopen 8-)
Logboek S500.
JantjeV8
Berichten: 2172
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

22 mar 2023 10:38

Schadeauto's.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

22 mar 2023 10:43

Dat snap ik. Maar ook die schadeauto's hebben inmiddels een bepaalde leeftijd die een bepaalde kilometrage zouden moeten hebben.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
benzfreak
Berichten: 2720
Lid geworden op: 21 feb 2009 21:27
Mercedes-Benz: W906 219CDI
Specialisatie: Banden (Vredestein)
Locatie: Tukkerland

22 mar 2023 10:55

https://www.autokleijsen.nl/

Goed bedrijf met zeer veel MB kennis.
Ze hebben zeker 3 bruggen...
Groet Benzfreak ;)
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1227
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

23 mar 2023 08:28

plorie schreef: 22 mar 2023 10:05 Gek genoeg hebben losse blokken heel vaak toevallig weinig km’s gelopen 8-)
Dat valt mij ook op wanneer je naar blokken zoekt. Allemaal weinig gelopen/ vaak en veel binnen gestaan enz enz enz
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1227
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

23 mar 2023 08:30

Maar weer on topic, ik zou persoonlijk het blok er sowieso uit halen en dan zelf op de keukentafel een en ander eens open gaan smurfen om te zien of het euvel zelf te verhelpen is voordat je een €3000 + bijkomende kosten gaat uitgeven
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

23 mar 2023 10:03

Mooster schreef: 23 mar 2023 08:30 ... voordat je een €3000 + bijkomende kosten gaat uitgeven
... aan een motor waar je op voorhand de staat ook niet van weet.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8346
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

24 mar 2023 06:42

Niet twijfelen Bayram en haal de motor er gewoon uit .

1) de motor moet er toch uit
2) zo veel kost het niet om je huidige motor uit elkaar te halen en vast te stellen wat de kosten zijn ( onderelen uitzoeken kan ik je mee helpen)
3) Wanneer je hem zelf reviseerd weet je zeker dat alles nieuw is
4) bij een gebruikte motor zou ik ook preventief alles vervangen anders zit je zo weer met dezelfde ellende (dus ook extra kosten)
5) kilometerstanden van gebruikte motoren ? klopt vaak niets van.

Ik zocht een motor voor een W124 bood "altijd raak penders'" een mooi exemplaar aan , koste best wat omdat hij maar 80000 km gelopen zou hebben.
Na controle via motor nummer was er 15 jaar geleden al een kilometerstand bekend van 435000 km ...

Ik zou zeggen : Niet twijfelen gewoon beginnen , Schouders er onder en ga het avontuur aan en kijk of je huidige motor (zelf) hersteld kan worden
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
JantjeV8
Berichten: 2172
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

24 mar 2023 07:51

Bij dat soort motoren kon je nog een compressie grafiekje laten doen. Maar ik denk dat dat bij deze generatie motoren niet het zwakke punt zal zijn. Maar ja, timing zou je ook nog kunnen controleren bij een ander blok want dat is nog al eens het issue.

Maar persoonlijk zou ik hem er ook uit vissen en open gooien, dan kun je daarna alsnog beslissen.
Plaats reactie