Ik wil binnenkort weer gaan voor een W124 mercedes Benzine, echter vraag ik me af waar ik op moet letten als ik voor een W124 ga.
Ik vraag me af welke motorblokken bijvoorbeeld betrouwbaar zijn en hoe kan ik makkelijk herkennen wat voor uitvoeringen een mercedes heeft zonder dat ik continu op ieder advertentie klikt.
W124 pre1988 vragen
- W124Coupe
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 27 okt 2009 22:19
- Mercedes-Benz: A208 BJ: 2000 - C124 300CE BJ: 1988 - W201 190E 1986
W124 Coupe Logboek: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 62&t=26927
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Roest, de rest is makkelijk en goedkoop te repareren. Alhoewel roest ook wel redelijk is te lassen.
Motor technisch vind ik hier onze M102 en M103 prima torretjes, ook op lpg. De rek van de enkele ketting is op dik drie ton nog bijna 0 graden. Even olie controleren, koude start, warme start en moet geen druk opbouwen.
Motor technisch vind ik hier onze M102 en M103 prima torretjes, ook op lpg. De rek van de enkele ketting is op dik drie ton nog bijna 0 graden. Even olie controleren, koude start, warme start en moet geen druk opbouwen.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
-
- Berichten: 2166
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Het oliefilter op tijd vervangen. Die is bij de m102 te klein bemeten.
Verder super gereedschap! Het ding is oud, maar zoals Minne zegt, heel prima op te knappen, prima te onderhouden en, indien het onderhoud fatsoenlijk is bijgewerkt een auto die heel erg prima voor alle soorten gebruik heden ten dage is in te zetten en veel rijplezier geeft.
Verder super gereedschap! Het ding is oud, maar zoals Minne zegt, heel prima op te knappen, prima te onderhouden en, indien het onderhoud fatsoenlijk is bijgewerkt een auto die heel erg prima voor alle soorten gebruik heden ten dage is in te zetten en veel rijplezier geeft.
- W124Coupe
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 27 okt 2009 22:19
- Mercedes-Benz: A208 BJ: 2000 - C124 300CE BJ: 1988 - W201 190E 1986
Dank jullie wel voor de snelle antwoorden. Welk motor inhoud zouden jullie aanraden?
W124 Coupe Logboek: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 62&t=26927
- ElGriffo
- Berichten: 8344
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
De M103 in de 300 is redelijk onverwoestbaar
En goed aan te sleutelen en onderhouden
En goed aan te sleutelen en onderhouden
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 2166
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Eens met ElGriffo, maar dat onverwoestbare geldt ook voor de 230 (m102), en die heeft 136PK en daar is de w124 gewoon een vlotte auto mee. Verbruik tussen 230 en 300 is wel een redelijk verschil, dat loopt bij korte ritten behoorlijk uit elkaar. Op langere ritten wordt de m103 ook wel wat zuiniger.
Ontsteking is een belangrijk onderdeel, en naar mijn ervaring op de m103 gevoeliger dan om de m102. Verdeelkapje voor de m103 is 3x zo duur als voor de m102.
Zorg voor een reserve OVP relais.
Zorg voor een reserve brandstofrelais.
Dat soort dingetjes.
Ontsteking is een belangrijk onderdeel, en naar mijn ervaring op de m103 gevoeliger dan om de m102. Verdeelkapje voor de m103 is 3x zo duur als voor de m102.
Zorg voor een reserve OVP relais.
Zorg voor een reserve brandstofrelais.
Dat soort dingetjes.
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Eens. scheelt 1.5km per liter tussen 230e en 300e Heel zuinig zijn ze beide niet. automaatje is niet zo efficient als handbak maar wel comfortabel. 300e spul is net een slag duurder maar rijdt net een klasse fijner. Vooral op de autobahn merk je het verschil.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
- Frans D
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
- Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
- Specialisatie: Hobby detailer
- Locatie: Omgeving Rotterdam
Met pre1988 bedoel je naar ik aanneem een Mopf0 model?
Koop in ieder geval geen opknapper of een wagen die lang stil heeft gestaan.
Tenzij je heel veel ervaring met het sleutelen aan dat soort wagens hebt.
Vaak blijf je dan vervangen als zo'n wagen niet goed loopt en wordt het een gebed zonder einde.
Koop er gewoon één waar jaarlijks in gereden is en die goed loopt.
Controleer verder goed op roest en bekijk tijdens een proefrit of de wagen niet naar één kant trekt, ook niet tijdens het remmen.
en vraag de eigenaar op de man af, of de wagen nog ergens aandacht op behoeft.
Een echte liefhebber, zal niet schromen daar antwoord op te geven en van zo iemand kan je het beste een auto kopen.
Koop in ieder geval geen opknapper of een wagen die lang stil heeft gestaan.
Tenzij je heel veel ervaring met het sleutelen aan dat soort wagens hebt.
Vaak blijf je dan vervangen als zo'n wagen niet goed loopt en wordt het een gebed zonder einde.
Koop er gewoon één waar jaarlijks in gereden is en die goed loopt.
Controleer verder goed op roest en bekijk tijdens een proefrit of de wagen niet naar één kant trekt, ook niet tijdens het remmen.
en vraag de eigenaar op de man af, of de wagen nog ergens aandacht op behoeft.
Een echte liefhebber, zal niet schromen daar antwoord op te geven en van zo iemand kan je het beste een auto kopen.
- Frans D
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
- Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
- Specialisatie: Hobby detailer
- Locatie: Omgeving Rotterdam
Deels wel, want iemand met veel ervaring in W124 modellen, zal veel beter kunnen oordelen of een project wagen interessant is of niet.
En zal dan veel minder risico lopen op zijn snufferd te gaan.
Ik kom ze helaas veel te veel tegen op FB, beginners die geen raad weten met hun opknapper W124 en zodra het te ingewikkeld wordt, de wagen weer wegdoen.
De kans is groot dat ze niet meer naar W124's omkijken, terwijl het model zelf dat an sich niet verdient.
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Als je mijn inziens niet aan een w124 kunt sleutelen kun je het beter maar bij fietsen sleutelen houden. Ze zitten best logisch inelkaar, is online veel documentatie te vinden en de onderelen zijn ruim (origineel en imitatie) leverbaar.
Een modernere of franse project is echt niet makkelijker op te knappen
Een modernere of franse project is echt niet makkelijker op te knappen
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
-
- Berichten: 2166
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Die lopen in dezelfde val als dat ze een Kadetje gekocht zouden hebben. In basis hebben ze er gewoon geen verstand van, niet van de w124, niet van autotechniek. Als je die verhalen leest inderdaad, beginnen in het wildeweg onderdelen te vervangen, de meest bizarre vragen over de remmen maar er wel aan sleutelen... brrrr.
Die mensen kunnen best een w124 rijden, maar moeten zorgen da ze er ergens in hun omgeving mee terecht kunnen. Je koopt wel iets van >30 jaar. Voordat ze gaan rijden zich er van (laten) overtuigen dat de basis in orde is, maar wel door de juiste mensen. En dan kunnen ook die mensen prima jaren plezier hebben van zo'n oude auto.