Stotteren vs. kettingrek M271?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Bluesound
Berichten: 961
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

18 mar 2023 16:04

Ja, bij de diagnose is zowel de rooktest gedaan (alles geheel dicht) als de remmemreinigertest (geen enkele reactie).
Mijn linker nokkenasversteller (uitlaatzijde) is lek (richting bedrading) en die wordt over een week met de beurt A vervangen.
Beide nokkenasverstellers hebben een oliestopkabel en die gaan er daarna voor test dan tijdelijk weer tussenuit.
Daarna kijk ik het weer even aan.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Bluesound
Berichten: 961
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

30 mar 2023 19:17

Vandaag heeft de auto een Beurt A gehad, twee nieuwe nokkenasverstellers (alleen het elektrische deel), een nieuwe wieldraagarm (linksvoor) en een set ruitenwissers.
Binnenkort eens het gasklephuis reinigen (nog geen tijd voor gehad) en kijken hoe hij dan rijdt.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

31 mar 2023 07:28

Bluesound schreef: 30 mar 2023 19:17 Vandaag heeft de auto een Beurt A gehad, twee nieuwe nokkenasverstellers (alleen het elektrische deel),
Bedoel je daarmee enkel die 2 dingen buitenop? En zijn die 2 spoelen dan vervangen omdat ze kapot waren, of omdat ze olie doorlekten?

Met die laatste oorzaak zal het stotteren niet opgelost zijn.
Bluesound
Berichten: 961
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

01 apr 2023 18:04

Ja, het zijn (alleen) die 2 spoelen buitenop. En ik verwachtte ook eigenlijk niet dat dat het probleem oplost, maar ik ben dan van de lekkage af en ik kan de ("Alie"-)stopkabels er tussenuit halen. En dat scheelt dan weer wel.
Maar ik heb er nog niet in kunnen rijden omdat de vrouw de auto steeds mee heeft.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Bluesound
Berichten: 961
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

05 apr 2023 12:53

Zojuist even kort tijd met de Mercedes gehad: ik heb de oliestopkabels er tussenuit gehaald.
Volgens de vrouw is het stotteren (bijna?) verdwenen nu, ik hóóp het.
Komende maandag hoop ik er een langere rit mee te kunnen maken om het te controleren.
Dat duurt allemaal wat langer dan ik eigenlijk wil door de omstandigheden hier.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
benzkepower
Berichten: 3847
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

05 apr 2023 14:39

Ik zou persoonlijk de stopkabels toch laten zitten, just to be sure...
Bluesound
Berichten: 961
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

06 apr 2023 19:11

Dat ben ik ook van plan, maar komende maandag kan ik testen of het gestotter is verdwenen en voor die test heb ik ze er even tussenuit gehaald. Zodra ik weet hoe het er nu mee staat (dat zal ik dan ook hier vermelden) gaan ze er weer terug in.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Bluesound
Berichten: 961
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

16 apr 2023 18:08

Alle onderdrukslangen zijn toen voor de zekerheid vervangen, er is een rooktest gedaan (geen lek) en vóordat de onderdrukslangen werden vervangen reageerde de auto héél lichtjes op remmenreiniger spuiten. Daarom zijn later toch nog alle onderdrukslangen vervangen.

Vrijdag de auto laten uitlijnen: bij de recente beurt was een wieldraagarm vervangen en ik kreeg de auto terug met het stuur behoorlijk scheefstaand. Dus laten uitlijnen om de nieuwe banden (Crossclimate2) niet te verknoeien.

Vandaag de auto even uitgelaten (200+) in Duitsland: waar hij normaalgesproken heel comfortabel rijdt is de wegligging op hoge snelheden heel anders: veel directer en hij ligt dan als een blok op de weg. Remmen vanaf hoge snelheden gaat ook prima.

Er is verder geen enkel signaal dat er iets mis zou zijn, geen geratel of niets en die auto rijdt prima en levert zo te voelen gewoon zijn vermogen en trekkracht.

Het stotteren zit er nog steeds in, zo af en toe voelbaar (vooral bij constante snelheden en licht trekkende motor), maar bijna onmerkbaar.
En de auto levert volop vermogen en trekkracht, dus ik denk dat ik het zo laat voorlopig.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Bluesound
Berichten: 961
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

27 jul 2023 23:25

Update.

Al die tijd hebben we zitten peinzen of het nou in de motor zat of in de automaatbak. Helemaal verdwenen was het niet en het lijkt weer wat erger te worden de laatste tijd.
De automaat bak heeft drie (lichte) ongewenste verschijnselen:
1. pakweg eenmaal per (half) jaar blijft de automaat in de 1e versnelling hangen. Stoppen motor uit, motor aan en het is weer weg.
2. het stotteren van de auto (voornamelijk bij deellast, licht trekkend), ook nadat de motor helemaal is onderzocht en "onderhoud is ingehaald".
3. het met een klap in D en/of R gaan vanuit P. Dat is in de winter heftiger dan in de zomer, omdat dan het stationair toerental verhoogd is.

Daarom heb ik alles overwegende de knoop doorgehakt en ik heb een tijdje geleden de 5-versnellings automaatbak een Powerflush laten geven bij AP-Service in Brunssum. Prijs viel me mee.
Prima ervaring, aardige mensen, nette garage, nette en recente apparatuur (van Kroon). Mocht toekijken en alles lijkt correct te zijn uitgevoerd.
Oude olie (zwart, waterig (te dun), rook licht verbrand), carterpan (met wat zwarte smurrie erin, geen metaal) en de nieuwe olie die er uiteindelijk uit kwam (rood) mogen zien. Schoon gewerkt, bakfilter en carterpakking vervangen, bak gespoeld/gevuld met Kroon olie.
Monteur heeft daarna een proefrit gemaakt met mij erbij en getest/uitleg gegeven.
De bak was niet overmatig vuil (in de zin dat hij niet defect was en nog gewoon mee kan) en het "erg graag willen" bij stationair (= al flink trekkracht ontwikkelen terwijl hij netjes 600 toeren loopt) is geconstateerd, de klap (nu beperkt gezien de buitentemperatuur) is ook geconstateerd.
Uitleg monteur voor waarschijnlijke oorzaak van de "klap": de koppelomvormer ontwikkelt bij laag toerental teveel trekkracht en die dient gereviseerd te worden. De bak zelf is prima in orde.

Hierna enkele dagen gereden. Resultaat:
1. het gestotter is volledig weg en nog niet teruggekomen, hoera, eindelijk!
2. de bak is niet opnieuw ingeleerd (liever niet doen nu zei hij), maar schakelt soepeler, ook bij handmatig schakelen. De auto lijkt fijner en soepeler te rijden.
3. de klap bij in D of R zetten is minder, maar niet weg. Ik heb ook wat speling op de aandrijfassen is eerder al geconstateerd, wat dat klap in de hand werkt of verergert. Ik ga in de gaten houden hoe het zich ontwikkelt bij lagere temperaturen en indien nodig laat ik de koppelomvormer alsnog reviseren.

En nu weer genieten van het rijden!
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
fhughes
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2023 06:31

28 jul 2023 03:59

Wat een fantastische beurt, ja! Goed te horen dat alles gaat zoals je verwachtte. De afwijkende wegligging kan ook nog wel van het asfalt zijn; in Duitsland kunnen soms de wegen tamelijk oud en vervallen zijn. Maar je weet toch dat de auto een hele sterke motor heeft, en die blijft ook nog steeds goed rijden?
Bluesound
Berichten: 961
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

18 aug 2023 20:56

Vandaag (omdat de bijverschijnselen uitblijven) conform de adviezen de oliestopkabels weer gemonteerd (geen verschil, zoals het hoort) en mij tevens gerealiseerd dat het pendelen van de toerenteller (steeds zichtbaar iets variëren terwijl de rijomstandigheden gelijk blijven) óók volledig weg is.
Voorlopig ben ik er nog steeds heel blij mee.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2840
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

18 aug 2023 22:12

Mooi resultaat. Fijn dat het opgelost is en je weer voort kan.
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

19 aug 2023 11:38

En de klap bij inschakelen? Die koppelomvormer dus?
Bluesound
Berichten: 961
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

19 aug 2023 12:48

Dat bekijk ik nog verder.

Het is nu zomer, dus hij loopt 1400 toeren bij koud starten. Dan is het vrijwel niet (meer) merkbaar, hoogstens soms een lichte schok, dus in niets meer lijkend op hoe heftig het was.
Zodra het kouder wordt weet ik echt waar ik aan toe ben, hoe heftig het dan mogelijk nog is.
Als het te heftig is, laat ik alsnog de koppelomvormer reviseren.
Dat is het plan op basis van de huidige informatie en ervaringen.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Bluesound
Berichten: 961
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

10 jan 2024 11:07

Update.

De vraag was of de automaat bij inschakelen (naar D of R) bij koude motor en bij koud weer nog steeds zo'n knal geeft.
Inmiddels vriest het stevig, vannacht -8, en de auto staat vol op de wind buiten geparkeerd.
Vanochtend de auto gestart bij een buitentemperatuur (toen) van -6 en direct weggereden (ruiten schoongemaakt vóór het starten).
De auto start prima en in één keer en loopt dan meteen goed. Pakweg 5 seconden na het starten de automaat in de D gezet. De bak schakelt dan vlekkeloos en zonder klap in en begint meteen te trekken (vanwege het verhoogde stationaire toerental bij koude motor). Na loslaten van het rempedaal rijdt hij in één keer normaal weg en schakelt verder prima.
Alle euvels zijn dus inderdaad opgelost door de automaatflush en de auto rijdt heerlijk.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Plaats reactie