Graag jullie advies:
In mijn SLK 200-1.8 R171 uit 2005 was er een motormanagementstoring opgetreden.
UItgebreid onderzoek gaf aan dat er olie vanuit de nokkenas sensoren via de bekabeling in de ecu gekomen was. Hierdoor wordt een specifiek signaal vanuit de ecu verstoord en blijft het motormanagementlampje branden. De auto liep wel gewoon, maar verbruik leek hoger en bij de apk gaf de auto veel te hoge CO- waardes door.
Om de auto weer optimaal te krijgen heb ik vervolgens een gebruikte set gekocht; een ECU, een Contactslot en en een stuurslot.
Die zijn dus op elkaar afgestemd. Alles gemonteerd en jawel !! het motormanagement probleem is verholpen.
Echter: de KM-stand op de tellerklok is verdwenen, geeft ---------- aan.
Langs gegaan bij een bedrijf die tellerstanden kan uitlezen, die gaf aan dat het probleem zit in de synchronisatie tussen het contactslot en de teller. Deze dienen gesynchroniseerd te worden, zodat de oude tellerstand weer terugkomt.
Hij kon dit niet oplossen. Vervolgens een afspraak bij de dealer gemaakt en het probleem voorgelegd. Zij hadden hier nog nooit van gehoord, zouden moeten gaan onderzoeken of het in te stellen is.
Lijkt mij dat het een kwestie van programmeren is. Ben wel bang dat het een zoekplaatje wordt op deze manier en de werkplaatsuren door blijven tikken. De balieassistent gaf nog even aan wat het gebruikelijke uurplaatstarief is. (ik durf het hier niet eens te noteren, maar het komt aardig in de buurt van het tarief van een advocaat)
Kortom; de vraag aan jullie, is er iemand bekend met dit probleem en of weet je een oplossing / contact die dit kan herstellen?
Ben benieuwd,
Ed
SLK R171 KM teller en contactslot synchroniseren
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Bij een dealer hoef je niet aan te komen met gebruikte ecu's en contactsloten. Die gaan daar (9 vd 10) hun vingers niet aan branden.
Wellicht kun je de originele laten repareren, er zijn diverse bedrijven die dat doen.
Wellicht kun je de originele laten repareren, er zijn diverse bedrijven die dat doen.
Logboek S500.
-
- Berichten: 5886
- Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
- Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
- Specialisatie: Onderhoud en reparatie
- Locatie: noord-brabant
iemand vinden die de teller virgin kan maken en dan die teller aanleren
alleen komt dan de km stand van de gebruikte motor ecu in je teller , verder als je nu de auto uitleest komt er een ander chassis nummer uit dan wat er in de auto staan , niet echt ideaal dus
ik zou proberen om je oude motor ecu te laten repareren
alleen komt dan de km stand van de gebruikte motor ecu in je teller , verder als je nu de auto uitleest komt er een ander chassis nummer uit dan wat er in de auto staan , niet echt ideaal dus
ik zou proberen om je oude motor ecu te laten repareren
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Dank voor de reacties,
Zou wel goed zijn als er iemand is die de teller "virgin"kan krijgen en die dan opnieuw kan inleren. Heb inderdaad ook begrepen dat dan de tellerstand van de ECU erin komt te staan ipv de oude stand. Echter als die er in staat, blijkt dit dan wel weer aan te passen te zijn naar de originele stand.
ECU repareren zal ik nog eens uitzoeken of dat lukt. Voor een R171 schijnt dat nog niet zo makkelijk te zijn begreep ik.
Zou wel goed zijn als er iemand is die de teller "virgin"kan krijgen en die dan opnieuw kan inleren. Heb inderdaad ook begrepen dat dan de tellerstand van de ECU erin komt te staan ipv de oude stand. Echter als die er in staat, blijkt dit dan wel weer aan te passen te zijn naar de originele stand.
ECU repareren zal ik nog eens uitzoeken of dat lukt. Voor een R171 schijnt dat nog niet zo makkelijk te zijn begreep ik.
- deJongTimer
- Donateur
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
- Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
- Locatie: Kop Noord-Holland
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen.
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Originele sleutels nabestellen wordt wel een issue. Je hebt niet de papieren van het chassisnr. die bij jouw nieuwe slot hoort.
Logboek S500.
- Sneaky Pete
- Donateur
- Berichten: 1972
- Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Kon nog wel eens tegenvallen,in de zin van zo eenvoudig is het niet,als ik dit zo lees.
https://www.slkworld.com/threads/coding ... st-4671698
https://www.slkworld.com/threads/coding ... st-4671698
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 20 nov 2015 21:40
- Mercedes-Benz: B Class
dit kan allemaal gedaan worden zonder probleem.
Hallo, eenvoudigste manier is de ' nieuwe ' ecu virgin maken en aanleren op je orginele contactslot.
Ik vermoed dat het een sim 4lke ecu is ?
Groet Jan227
Ik vermoed dat het een sim 4lke ecu is ?
Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
Er zijn wat reacties binnen, maar nog niet direct naar een oplossing:
-contactslot en teller kunnen uitgebouwd worden, waarnaar deze opnieuw geprogrammeerd kunnen worden. Gaat 1 a 2 dagen kosten.
-"nieuwe"/ruil" ECU kan virgin gemaakt worden, maar moet vervolgens opnieuw geprogrammeerd worden met Star-diagnose.
De laatste optie lijkt mij de meest snelle variant. Weet iemand die met (originele) Star software de ECU dan kan herprogrammeren en koppelen aan mijn originele contactslot? Als het goed is, pakt de teller dan de oude km-stand weer op vanuit het contactslot.
-contactslot en teller kunnen uitgebouwd worden, waarnaar deze opnieuw geprogrammeerd kunnen worden. Gaat 1 a 2 dagen kosten.
-"nieuwe"/ruil" ECU kan virgin gemaakt worden, maar moet vervolgens opnieuw geprogrammeerd worden met Star-diagnose.
De laatste optie lijkt mij de meest snelle variant. Weet iemand die met (originele) Star software de ECU dan kan herprogrammeren en koppelen aan mijn originele contactslot? Als het goed is, pakt de teller dan de oude km-stand weer op vanuit het contactslot.
Heb even gekeken naar een Can filter, maar als ik verder kijk in de specificaties komt alleen de R172 versie naar boven om deze voor in te zetten. Hoorde al van anderen dat de R171 afwijkt en niet zo makkelijk te bewerken valt.
- gerardwb
- Berichten: 4574
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
Je hebt anders ook wel tacho software die de synchronisatie ook blokkeert . en je kunt ook alles laten doen door iemand die arbrites avdi heeft
kun je zowat alles doen via obd
kun je zowat alles doen via obd
Beste allemaal,
Probleem lijkt verholpen. Vanwege een verplichte APK heb ik de "oude" ECU, contact en stuurslot weer gemonteerd zodat de KM stand tenminste weer terug zou komen.
Heel bijzonder, maar na starten bleken alle meldingen verdwenen. Auto loopt prima en ook de CO waardes die bij de vorige keuringen problematisch waren, zijn weer helemaal op orde.
Op 2 te vervangen remleidingen (achter) is alles weer op orde.
Dank in ieder geval voor alle reacties en het meedenken.
(Als iemand nog een gebruikte set ECU/stuur/contactslot zoekt voor een SLK 200 1.8. handbak ? Die zijn inmiddels over.)
Probleem lijkt verholpen. Vanwege een verplichte APK heb ik de "oude" ECU, contact en stuurslot weer gemonteerd zodat de KM stand tenminste weer terug zou komen.
Heel bijzonder, maar na starten bleken alle meldingen verdwenen. Auto loopt prima en ook de CO waardes die bij de vorige keuringen problematisch waren, zijn weer helemaal op orde.
Op 2 te vervangen remleidingen (achter) is alles weer op orde.
Dank in ieder geval voor alle reacties en het meedenken.
(Als iemand nog een gebruikte set ECU/stuur/contactslot zoekt voor een SLK 200 1.8. handbak ? Die zijn inmiddels over.)