Goede dag, sinds kort ben ik eigenaar van een c-klasse estate d180 1.6 diesel.
Vanaf het begin heeft het start stop systeem niet gewerkt, auto valt binnen de garantie en de afspraak staat in princiepe al. Maar nu afgelopen vrijdag, je raad het al start stop is tot leven gekomen. Nu weet ik dat de auto een flinke poos stil gestaan heeft. Ik heb me al best wat ingelezen wat betreft het start stop en ik weet dat er aan best wat zaken voldaan moet worden voor het start stop gaat werken. Nu is eigenlijk mijn vraag bij welke buiten temperatuur mag ik verwachten dat het start stop normaal fuctioneerd?
S205 C180d: Buiten temperatuur voor start stop.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 jan 2023 20:29
Laatst gewijzigd door Arjen op 01 feb 2023 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Reden: Titel aangepast
- snorremans_14
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
- Mercedes-Benz: W 247
- Specialisatie: Techniek
- Locatie: Zeist
Accu spanning is leidend, d.w.z. als de accu spanning te laag is zal de start/stop functie niet werken.
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Als de accu niet geweldig meer is, dan zal 'ie het eerste kuren gaan vertonen bij lage buitentemperaturen.
Aangezien het om een start-stop systeem gaat, zal het ook om de backup accu gaan.
Die zit waarschijnlijk in de kofferruimte (even zelf in de handleiding kijken).
Meestal vallen accu's (en banden en vloeistoffen) niet onder een aankoopgarantie.
Aangezien het om een start-stop systeem gaat, zal het ook om de backup accu gaan.
Die zit waarschijnlijk in de kofferruimte (even zelf in de handleiding kijken).
Meestal vallen accu's (en banden en vloeistoffen) niet onder een aankoopgarantie.
- Olivier1
- Donateur
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
- Mercedes-Benz: CLS 63 AMG & GLE 43 AMG (ex: E 55 AMG, E 500 4Matic)
- Locatie: 030
Nee accu is niet leidend.snorremans_14 schreef: ↑31 jan 2023 13:19 Accu spanning is leidend, d.w.z. als de accu spanning te laag is zal de start/stop functie niet werken.
Accu is 1 van de parameters waar ECO aan moet voldoen.
Als je accu top is, maar de buitentemperatuur is “buiten de comforttemperatuur” dan werkt ECO niet.
Als je accu top is, en je voorruit is beslagen, OF je binnentemp is nog niet de gewenste, OF de motor is nog niet op temperatuur, OF de motorkap is open, OF het bestuurdersportier is open en de gordel is los: dan werkt ECO ook niet.
Maw: accu ja niet leidend, maar slechts 1 van de 7 parameters die ik zo kan opnoemen
Wat dan precies die comforttemperatuur inhoudt, wat de vraag van TS is: geen idee
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5667
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
En in aanvulling: van de accu is niet de spanning bepalend, maar de inschatting van de interne weerstand. Dat wordt door de SAM via de batterijsensor bijgehouden en is ook van temperatuur afhankelijk. Ik merk zelf dit jaar dat start/stop minder vaak werkt dan vorig jaar bij gelijke temperaturen. Kwestie van slijtage van de accu, met de laadtoestand/rustspanning heeft het niets te maken.Olivier1 schreef: ↑31 jan 2023 18:15Nee accu is niet leidend.snorremans_14 schreef: ↑31 jan 2023 13:19 Accu spanning is leidend, d.w.z. als de accu spanning te laag is zal de start/stop functie niet werken.
En in een S205 (de 204 is naar mijn weten niet met 1.6-motor geleverd) zit als het goed is een AGM-accu en geen tweede batterij meer. De condensator is alleen om de 9G-bak zo nodig van stroom te voorzien, niet voor start/stop.
Inderdaad, je komt er niet achter.
Als ik de TS was, zou ik de startstroom van de accu eens laten meten. Goede kans dat het geen nieuwe meer is.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 jan 2023 20:29
Het gaat inderdaad om een w205 ik had dit niet in het kopje vermeld en zal door een moderator zijn ingedeeld, mijn excuus daarvoor.gfgf schreef: ↑31 jan 2023 19:26En in aanvulling: van de accu is niet de spanning bepalend, maar de inschatting van de interne weerstand. Dat wordt door de SAM via de batterijsensor bijgehouden en is ook van temperatuur afhankelijk. Ik merk zelf dit jaar dat start/stop minder vaak werkt dan vorig jaar bij gelijke temperaturen. Kwestie van slijtage van de accu, met de laadtoestand/rustspanning heeft het niets te maken.Olivier1 schreef: ↑31 jan 2023 18:15Nee accu is niet leidend.snorremans_14 schreef: ↑31 jan 2023 13:19 Accu spanning is leidend, d.w.z. als de accu spanning te laag is zal de start/stop functie niet werken.
En in een S205 (de 204 is naar mijn weten niet met 1.6-motor geleverd) zit als het goed is een AGM-accu en geen tweede batterij meer. De condensator is alleen om de 9G-bak zo nodig van stroom te voorzien, niet voor start/stop.Inderdaad, je komt er niet achter.
Als ik de TS was, zou ik de startstroom van de accu eens laten meten. Goede kans dat het geen nieuwe meer is.
Vrijdag gaat de auto naar de garage voor nader onderzoek. De accu zou zomaar zijn beste tijd gehad hebben als dit de eerste is. De garantie garandeerd de eerste 15 k km kosteloos rijden dus zal het qua garanti gedekt moeten worden. We gaan het zien, zal de uitkomst hier posten.
- Jeroen
- Berichten: 25792
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Als die garantie ook niet essentiële zaken als start stop dekt... Meestal slechts motor en bak, maar geen slijtagedelen. Ik vermoed dat een Accu sowieso een slijtagedeel hebt en je hooguit aanspraak zou kunnen maken wanneer de auto helemaal niet start.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 jan 2023 20:29
Eerste 15k km kosteloos is kosteloos naar mijn inziens. Snap wel als je een setje banden oprookt in no time dat je daar niet mee aan hoeft te komen of als je zelf lek rijdt en je moet een nieuwe.
Ik kocht de auto met een jaar garantie waarvan dus de eerste 15k km kosteloos. Jaar garantie bestaat uit eerste half jaar bovag en tweede helft zou ik 65 euro per reparatie eigen risico hebben. Auto is via AutoTrust verzekerd.
- motorhan
- Donateur
- Berichten: 2291
- Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
- Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
- Locatie: Cranendonck
Ik heb beide accu's vervangen de start accu on de motorkap en de kleine in de kofferbak en toch duurt het altijd een paar kilometer voor het icoon groen wordt. de auto staat in een verwarmde garage dus kan niet aan de buiten themperatuur liggen.Arjen schreef: ↑31 jan 2023 16:28 Als de accu niet geweldig meer is, dan zal 'ie het eerste kuren gaan vertonen bij lage buitentemperaturen.
Aangezien het om een start-stop systeem gaat, zal het ook om de backup accu gaan.
Die zit waarschijnlijk in de kofferruimte (even zelf in de handleiding kijken).
Meestal vallen accu's (en banden en vloeistoffen) niet onder een aankoopgarantie.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Dat het een aantal km's duurt is heel normaal.
1 van de (vele) voorwaarden is namelijk de koelvloeistof temperatuur. Die moet volgens mij tussen de 60-115 graden liggen.
Dat zal in je garage niet snel gebeuren.
En volgens mij bij automaten wordt ook de olietemperatuur van de bak als 1 van de voorwaarden meegenomen.
1 van de (vele) voorwaarden is namelijk de koelvloeistof temperatuur. Die moet volgens mij tussen de 60-115 graden liggen.
Dat zal in je garage niet snel gebeuren.
En volgens mij bij automaten wordt ook de olietemperatuur van de bak als 1 van de voorwaarden meegenomen.
- Olivier1
- Donateur
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
- Mercedes-Benz: CLS 63 AMG & GLE 43 AMG (ex: E 55 AMG, E 500 4Matic)
- Locatie: 030
Standkachel gebruikt?motorhan schreef: ↑04 feb 2023 11:52Ik heb beide accu's vervangen de start accu on de motorkap en de kleine in de kofferbak en toch duurt het altijd een paar kilometer voor het icoon groen wordt. de auto staat in een verwarmde garage dus kan niet aan de buiten themperatuur liggen.Arjen schreef: ↑31 jan 2023 16:28 Als de accu niet geweldig meer is, dan zal 'ie het eerste kuren gaan vertonen bij lage buitentemperaturen.
Aangezien het om een start-stop systeem gaat, zal het ook om de backup accu gaan.
Die zit waarschijnlijk in de kofferruimte (even zelf in de handleiding kijken).
Meestal vallen accu's (en banden en vloeistoffen) niet onder een aankoopgarantie.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 jan 2023 20:29
Update: vrijdag auto naar de garage geweest ze vonden er foutcodes op de start accu. Accu wordt vervangen, schrok nog wel even van de offerte van €393,-. Maar gelukkig valt dit voor mij onder de garantie.