CL203 200CLC

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1226
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

27 jan 2023 07:01

fingers crossed dat dit t is. Hoe heb je het geïmproviseerd?
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

27 jan 2023 07:22

Ik heb een redelijk dik stuk hydrauliekslang gepakt, kleine meter lang. Aan 1 zijde een slangpilaar ingezet en met een slangklem vastgezet, een kogelkraan er tussen en op de compressor aangesloten. Compressor gereduceerd op 3 bar.
Aan de andere zijde een verloop met slangetjes zodat het uiteinde op een injector past en met een slangklem vast te zetten is.
12V batterij had ik niet in de buurt, dus een acculader voor de voeding. Kabeltjes van de multimeter op de injector klemmen, massa in de krokodillenbek en de + als schakelaar gebruiken.
Voor je de injector in de slang zet, de slang vol laten lopen met MEK, dan injector er op en klemmen. Kogelkraan open. Dan moet hij mooi dicht blijven natuurlijk. En dan met de + open je de injector. Je kunt hem een lading aaneengesloten laten blazen, je kunt ook pulseren.

Het is wat knutselen, maar je hebt best een aardig beeld. Heel lastig op foto te zetten, heb geprobeerd het te filmen, maar dan zie je helemaal niks. Op deze 2 foto's is best redelijk het verschil te zien. Live was het toch iets groter te ervaren.
En hoe kritisch moet je zijn. Eerst twijfel je aan alles, maar na ze allemaal 3x getest te hebben, bleef het beeld wel consequent hetzelfde. Dan denk ik dat je toch een goed vergelijk hebt gevonden.

Compressor olie bij Mercedes: 125ml voor € 74,- excl. btw...
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

29 jan 2023 18:16

Nou, het ding staat weer in elkaar.
- beruchte slangen vernieuwd.
- Terugslagklep vernieuwd.
- PAkkingen inlaat vernieuwd.
- Rubber injectoren vernieuwd.
- 2 injectoren nieuw.
- Olienivo in de compressor weer in orde.

Resultaat: ongeveer 10% verbetering in de uitlaatgassen..... Daar waar de CO 3,5 was, is het nu iets over de 3. HC was 265, is nu 185. Dus het heef wel wat gedaan, maar niet wat ik gehoopt/verwacht had.

N*ndeju, weliswaar niet voor niks, maar toch.
Valse lucht is uitgesloten. Alles in 2 richtingen gerookt, met remmenreiniger bespoten maar nergens reactie op.

Tijdens de laatste test de stekker van de laatste lambda los getrokken, dat gaf geen hoorbare reactie op de motor, noch op de cijfers van het testapparaat. Daarna ook de voorste (nieuw) los getrokken, toen liepen de waardes wel gelijk verder op. Daarna hetzelfde met de lmm gedaan, de motor corrigeerde zich hoorbaar, de waardes liepen ook wat op. Geen idee wat dit wil zeggen, of je daarmee 1 van die componenten uit zou kunnen sluiten.
Auto geeft na een ritje van een km of 10 nog geen storingsmelding, maar die zal ongetwijfeld nog komen. Zou je met Xentry verder kunnen komen?
Mijns inziens blijft er nog over:
- LMM
- Achterste lambda.
- Kat.
En hoe sluit je 1 voor 1 uit?
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

29 jan 2023 19:12

Zit de originele software nog wel in de ecu? Voor het zelfde is er iemand aan het hobbytunen geweest, dan zoek je je het laplazarus.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

29 jan 2023 20:42

Ik zou het niet weten Minne. Dat moet je met Xentry terug kunnen vinden denk?
M'n Xentry laptop ligt bij een collega forumlid, de multiplexer was ingestort. Moet het met een Delphikloon doen.

Op dit moment zou iemand met verstand de live data van de componenten moeten beoordelen, dat gaat mij boven m'n petje. Pas als het ding weer codes gaat geven, kan ik wat.

Overigens, de raildruk is zowel stationair als bij gas geven 3,75 bar. Dus de pomp en filter in de tank leveren prima.
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

30 jan 2023 08:20

Zelfstudie:
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (308.08 KiB) 452 keer bekeken
Het tank ont/beluchting systeem kan ik nog eens bekijken.
Over de kleppendeksel loopt die vacuumleiding, die heb ik gerookt en geeft geen lekkage. Ik geloof dat die leiding uitkomt op een ventiel (achter de linker koplamp), waar volgens mij de tankontluchting ook op aan komt. Als ik een tijdelijke klem op die vacuumleiding zet, de tankdop los draai, sluit ik dan dat ventiel uit? Wellicht sluit dat ding niet goed af wanneer het dat juist wel moet doen?

Als je deze analyse volgt, dan wijst het naar de kat. Wel een temperatuursensor, maar welke zou dat kunnen zijn?
Knipsel2.PNG
Knipsel2.PNG (64.91 KiB) 445 keer bekeken
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

31 jan 2023 07:31

Gisteravond nog wat metingen gedaan:

Voorste lambdasonde (nieuw):
5-draads.
- 4 Ohm op pin 5 en massa, weerstand warmteelement en dus niet onderbroken.
- Mijn multimeter kon de frequentie van het signaal niet volgen, maar bleef hangen en wat knipperen op 0,74V.

Achterste sonde:
4 draads.
- 10,2 Ohm weerstand op de 2 witte pinnen: verwarmingselement in orde.
- tegenover in de autostekker: 13.4V, voeding ook in orde.
- Zwarte draad met massa: 0,2V enigzins knipperend.

Voorts heb ik de Delphikloon er nog eens op gehangen.
20230130_211120.jpg
20230130_211120.jpg (132.69 KiB) 398 keer bekeken
20230130_211135.jpg
20230130_211135.jpg (137.3 KiB) 398 keer bekeken
20230130_210632.jpg
20230130_210632.jpg (119.91 KiB) 398 keer bekeken
Is hier uit op te maken dat de lambdasondes in orde zijn?
En wijst dit naar een kathalysator die niet goed z'n werk doet?

Overigens, 24% correctie is erg hoog. Maar het msl brandt nog altijd niet.
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

01 feb 2023 07:21

Vervolg zelfstudie:
Gisteravond wat tijd besteedt aan de luchtmassameter. Ik lees daartoe graag de websites van Hella en van mvwautotechniek. Daar wordt keurig component voor component uitgelegd. Niet dat ik alles snap, maar ik heb veel gemak van de meet uitleg die ze daar presenteren.

Zo ook voor de lmm. Ik heb geen scope, enkel wat eenvoudig uitleesgerei en een multimeter. Dus volledig doorlichten lukt ook niet altijd. In elk geval hebben ze voor de lmm ook best wat uitleg, maar vooral een houvast aan de uitleeswaarde door een LMM-calculator als tooltje te geven.

In die calculator heb ik op 3 toerentallen de gegevens ingevuld en vergeleken met de uitleeswaarden live aan de auto. Daaruit blijkt dat de uitgelezen waarde amper de helft haalt van de richting die de calculator aangeeft. In de tekst schrijven ze nog over kleine afwijkingen zijn geaccepteerd, maar meer ook niet.
Om zeker te weten dat ik het goed doe, heb ik in die calculator ook nog met de parameters gespeeld. Dus temperatuur wat aangepast, met de luchtdruk op omgevingsdruk tijdens accelereren en op basis van de onderdruk. Dat scheelt wel in waarde, maar de live metingen komen er nog niet eens bij in de buurt.
De live meting is informatie die rechtstreeks door dat component wordt geleverd. Er zit geen verrekening of invloed van een ander component in, zoals een lambda wel wordt beïnvloed door de kat, ik trek daarom de conclusie dat deze lmm niet in orde is en vervangen moet worden.
Foto 1, stationair en daarnaast de calculatorwaarden.
Foto 2, 2000 omw/minuut. De calculator op 1000millibar, dus bij acceleratie, de live data geeft OP 2000 toeren aan, maar je ziet dat hij in de acceleratie niet hoger dan 92,7kg/uur is gekomen.
Foto 3, eigenlijk idem als 2. De lmm heeft bij accelaratie op/naar 5500omw/minuut de 92,7 aangetikt, daar waar het ver over de 300 had moeten komen.
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (1.01 MiB) 332 keer bekeken
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

01 feb 2023 20:13

MAFsensor vervangen, origineel Mercedes. Resultaat: 0

De slang op de purgevalve nog lis getrokken, dan stort de motor meteen in. Bewijs dat het geen valse lucht dingetje is. Met de vinger die slang afdoppen geeft geen verbetering.

Wie heeft nog invalshoeken? Wat redeneer ik verkeerd?
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

01 feb 2023 20:36

Tja, lastig. Langs de afdichting van injectoren kan ook valse lucht binnenkomen, net als via de klepstelen. Dat is wel marginaal maar bij stationair of heel weinig last kan het nog meespelen. Bij mijn M113 heeft het vervangen de klepseals ook iets rust toegevoegd (al had ik daar niet echt over te klagen). Maar of het daar zo hard kan lekken dat je dit soort meetwaarden krijgt, betwijfel ik. Verder schiet me ook niets meer te binnen helaas.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

01 feb 2023 22:27

Rubbertjes op de injectoren zijn nieuw, de zittingen heb ik brandschoon gemaakt. De inlaat ziet er niet vuil uit, beetje olieafzetting maar niet meer dan een beetje vettig. En op rook heb ik niks gevonden, ook met remmenreiniger komt helemaal nergens ook maar enig reactie op.

Geen misfires, goed starten, keurig lopen, regelmaat, geen bijgeluiden. Klimt goed in toeren. Als ik dan iets moet noemen, dat hij van 5500 toeren wat langzaam terug valt tot stationair, maar dat kan ik me ondertussen ook verbeelden. Injectoren keurig sproeibeeld. Geen gezever bij onbekrachtigde inhector, Brandstof druk stabiel 3,75bar.
Voorste O2 nieuw, achterste keurige doormeetwaarden.
Lmm dus veel te lage luchthoeveelheid, nieuwe lmm dus ook.

Waar kan er lucht binnen komen die zich niet gauw laat verraden? Zit er binnenin nog ergens een membraan ofzo wat door kan slaan?
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

01 feb 2023 23:15

Als beide lmm hetzelfde meten, en doorgeven aan het motorstuurapparaat, en die maakt er een zootje van, komt het ook niet goed.

Het circus begon met olie in de stekkers, ook die op het msa....
Iemand wel eens mee gemaakt? Olie in de ecu?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 feb 2023 09:43

Daar is toch al genoeg over geschreven?
Als je lang genoeg wacht bij de nokkenasmagneten, dan komt het vanzelf in de ecu.
Logboek S500.
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

02 feb 2023 09:52

plorie schreef: 02 feb 2023 09:43 Daar is toch al genoeg over geschreven?
Als je lang genoeg wacht bij de nokkenasmagneten, dan komt het vanzelf in de ecu.
Nergens heb ik daar iets van gelezen/gezien. Nergens heb ik gelezen dat iemand dat ding open heeft gemaakt, schoon gemaakt en het weer doet, noch het ding heeft vervangen. Daarentegen wordt het wel volop genoemd als "het zou kunnen dat", maar verder dan dat komt het niet.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 feb 2023 10:05

Je vraag was of iemand wel eens heeft meegemaakt dat er olie in de ecu zat. Het antwoord daarop is 'ja'.
Logboek S500.
Plaats reactie