Rubber en olie is inderdaad geen gelukkige combinatie. Olie en elektra ook niet.
gr J
CL203 200CLC
- Jeroen
- Berichten: 25792
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Het msl is toch weer terug gekomen. Paar 100km weg, maar toch weer terug.
Begonnen met weer de stekkers na te lopen. Bovenin droog, de stakkers van de lambdasondes onder de auto een beetje vochtig. Weer uitgespoeld dus.
Auto gestart, lampje bleef branden.
Computer er aan: "te rijk mengsel". Code ben ik vergeten op te schrijven. Ik meen dat het een 6-cijferige code was, geen P0... code.
Ik beschik ook over een 4-gastester, die ook er in gehangen en die zat met de computer wel op 1 lijn. Motor loopt te rijk.
Rookmachine er op: nergens lekkage. (Motor loopt verder ook hartstikke stabiel).
De vacuumslangen ook gerookt, niks op te vinden. Die zien er overigens ook gewoon heel fris uit. Rubber zoals rubber hoort te zijn.
Blijven er een paar dingen over die ik uit moet sluiten:
- achterste lambdasonde.
- De rubber carterventilatieslang ONDER de compressor. (Hoe kun je die met rook bereiken?).
- De LMM. Hoe kun je die uitsluiten?
- De kat. (Idem).
Welke meetwaarden moet een LMM live geven? Is daar iets van te zeggen?
Begonnen met weer de stekkers na te lopen. Bovenin droog, de stakkers van de lambdasondes onder de auto een beetje vochtig. Weer uitgespoeld dus.
Auto gestart, lampje bleef branden.
Computer er aan: "te rijk mengsel". Code ben ik vergeten op te schrijven. Ik meen dat het een 6-cijferige code was, geen P0... code.
Ik beschik ook over een 4-gastester, die ook er in gehangen en die zat met de computer wel op 1 lijn. Motor loopt te rijk.
Rookmachine er op: nergens lekkage. (Motor loopt verder ook hartstikke stabiel).
De vacuumslangen ook gerookt, niks op te vinden. Die zien er overigens ook gewoon heel fris uit. Rubber zoals rubber hoort te zijn.
Blijven er een paar dingen over die ik uit moet sluiten:
- achterste lambdasonde.
- De rubber carterventilatieslang ONDER de compressor. (Hoe kun je die met rook bereiken?).
- De LMM. Hoe kun je die uitsluiten?
- De kat. (Idem).
Welke meetwaarden moet een LMM live geven? Is daar iets van te zeggen?
- deJongTimer
- Donateur
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
- Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
- Locatie: Kop Noord-Holland
Dit lijkt me al geen goed uitgangspunt voor een correcte diagnose ...Code ben ik vergeten op te schrijven. Ik meen dat het een 6-cijferige code was, geen P0... code.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen.
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1582
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Eum, misschien iets doms als een verstopt luchtfilter? (alhoewel ik aanneem dat je die wel hebt vervangen)
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Ja, luchtfilter is nieuw.
Het ding loopt verder zo mooi, keurig stationair, koud en warm geen problemen.
Vanavond ga ik op zoek naar die beruchte slangen onder het luchtfilterhuis en onder de compressor. Helemaal logisch weet ik niet, meetsal met valse lucht heb je allerlei problemen. Maar als het weinig valse lucht is, en het nog binnen correctiebereik blijft, tja, zou zo maar kunnen.
Ik wilde eigenlijk die slangen op zoeken door te roken, geen idee of er ergens een fatsoenlijk rookinlaatpunt te inden is. Remmenreiniger zou ook nog kunnen werken.
Benzinedruk kan ik ook nog meten. Injectoren kan ik nog controleren. Maar dat lijkt me allemaal onwaarschijnlijk, gewoon doordat het ding verder geen verschijnselen heeft en ook de 200/uur gewoon haalt.
Het ding loopt verder zo mooi, keurig stationair, koud en warm geen problemen.
Vanavond ga ik op zoek naar die beruchte slangen onder het luchtfilterhuis en onder de compressor. Helemaal logisch weet ik niet, meetsal met valse lucht heb je allerlei problemen. Maar als het weinig valse lucht is, en het nog binnen correctiebereik blijft, tja, zou zo maar kunnen.
Ik wilde eigenlijk die slangen op zoeken door te roken, geen idee of er ergens een fatsoenlijk rookinlaatpunt te inden is. Remmenreiniger zou ook nog kunnen werken.
Benzinedruk kan ik ook nog meten. Injectoren kan ik nog controleren. Maar dat lijkt me allemaal onwaarschijnlijk, gewoon doordat het ding verder geen verschijnselen heeft en ook de 200/uur gewoon haalt.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Doet me qua alle symptomen en meetwaarden heel erg denken aan mijn onderdrukavonturen met Joop. Goed, dat was een M113 maar het principe van lambdaregeling is daar niet wezenlijk anders. Bij valse lucht wordt het mengsel armer omdat de LMM die valse lucht niet meet. Hoe lager de last (stationair/deellast), hoe groter het aandeel van de valse lucht.
Zodra de ecu van de O2-sensors bericht krijgt dat het mengsel te arm is, gaat hij genereus brandstof bijgeven om het mengsel rijker te maken. De ecu weet dat de gemeten waarde van de LMM niet klopt maar niet precies hoeveel. Dus dan liever te veel brandstof dan te weinig (oververhitting). Bij mij bleek er toch een slangetje of wat in/aan/achter/onder de EGR-klep te zitten dat broos was. Een plek waar je als normaal mens nooit bijkomt en ook geen zicht op hebt.
Ik had al injectoren laten reinigen/meten, brandstofdruk gecheckt + filter (incl. drukregelaar) vervangen, 10x alle zichtbare onderdrukleidingen nagekeken/vervangen, ecu gereset etc.
Hopen dat je de oorzaak gaat vinden!
Zodra de ecu van de O2-sensors bericht krijgt dat het mengsel te arm is, gaat hij genereus brandstof bijgeven om het mengsel rijker te maken. De ecu weet dat de gemeten waarde van de LMM niet klopt maar niet precies hoeveel. Dus dan liever te veel brandstof dan te weinig (oververhitting). Bij mij bleek er toch een slangetje of wat in/aan/achter/onder de EGR-klep te zitten dat broos was. Een plek waar je als normaal mens nooit bijkomt en ook geen zicht op hebt.
Ik had al injectoren laten reinigen/meten, brandstofdruk gecheckt + filter (incl. drukregelaar) vervangen, 10x alle zichtbare onderdrukleidingen nagekeken/vervangen, ecu gereset etc.
Hopen dat je de oorzaak gaat vinden!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Ja, precies, de regeling is van slag. Mechanisch kan ik dit niet herleiden. En als je op component gaat kijken, lijkt mij er ook geen storing te zijn. Dus de signaalgevers doen/meten/zien iets raars. Gevoelsmatig zijn dat dan dus de kabeltjes, stekkers en slangetjes die de aandacht vragen. Inderdaad, er zitten er een paar goed verstopt.
- ElGriffo
- Berichten: 8351
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Gisteren deze bij ons aangetroffen
Je komt er niet lekker bij
Luchtfilterhuis even weg halen en dan is het te doen
Je komt er niet lekker bij
Luchtfilterhuis even weg halen en dan is het te doen
- Bijlagen
-
- C307EB04-413E-40E9-AA8C-2C9169E39791.jpeg (143.38 KiB) 447 keer bekeken
-
- 586AD53D-E991-4710-B500-7224F9310D33.jpeg (149.4 KiB) 447 keer bekeken
-
- AAA8F2CF-1BBE-4090-9F41-74CF0ADB5BE3.jpeg (133.89 KiB) 447 keer bekeken
-
- 250903DE-E1F9-41D9-A2B0-4CACB499B2AF.jpeg (151.52 KiB) 447 keer bekeken
-
- D7784335-B78B-4B6B-A8B1-75AF72DC493A.jpeg (90.68 KiB) 447 keer bekeken
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Da's dezelfde... Maar ik kon er echt niet zo bij. M'n vingers kapot. Uiteindelijk de hele bende maar er uit geschroefd. Uiteindelijk is dat ook wel te doen. Want hoe zet je anders de slangklemmetjes er weer op?
Wel een aandachtspuntje, is dat het terugslagklepje in 2 richtingen lucht doorlaat. Althans, niet consequent, soms sluit het wel af. Zowel door er van 2 kanten op te blazen als te zuigen. Soms wel, soms niet.
Maar ik geloof eigenlijk niet dat dat het msl laat branden en de motor te rijk zet. Theoretisch zou dan inlaatlucht door deze slang het carter in geblazen moeten worden, hmmm Past wel bij het af-en-toe lampje, maar ondanks dat je 2 kanten op kunt blazen/zuigen, is er wel nog best weerstand en dan lijkt mij lekker de inlaat ingezogen worden de weg van de minste weerstand. In elk geval worden ze allemaal vernieuwd. Evenals de pakkingen op het inlaatspruitstuk en de ringen rondom de injectoren. Die wil ik ook nog gelijk op spuitbeeld controleren.
Verder ziet alles er best keurig uit. Beetje schoonmaken. De lekkage bij de oliefilter lijkt ook opgelost, daar is geen nieuwe troep bijgekomen in elk geval.
Compressor ook maar nieuwe olie in doen. Weet iemand of daar speciaal spul in moet, of is dat ding blij met een 75w90 of zo?
En daar zouden de boosdoeners moeten zitten.
Maar deze rubbers zijn nog in prima staat. Geen scheurtjes te vinden. Ze zaten ook strak op de nippels, dus de oorzaak is daarmee niet gevonden.Wel een aandachtspuntje, is dat het terugslagklepje in 2 richtingen lucht doorlaat. Althans, niet consequent, soms sluit het wel af. Zowel door er van 2 kanten op te blazen als te zuigen. Soms wel, soms niet.
Maar ik geloof eigenlijk niet dat dat het msl laat branden en de motor te rijk zet. Theoretisch zou dan inlaatlucht door deze slang het carter in geblazen moeten worden, hmmm Past wel bij het af-en-toe lampje, maar ondanks dat je 2 kanten op kunt blazen/zuigen, is er wel nog best weerstand en dan lijkt mij lekker de inlaat ingezogen worden de weg van de minste weerstand. In elk geval worden ze allemaal vernieuwd. Evenals de pakkingen op het inlaatspruitstuk en de ringen rondom de injectoren. Die wil ik ook nog gelijk op spuitbeeld controleren.
Verder ziet alles er best keurig uit. Beetje schoonmaken. De lekkage bij de oliefilter lijkt ook opgelost, daar is geen nieuwe troep bijgekomen in elk geval.
Compressor ook maar nieuwe olie in doen. Weet iemand of daar speciaal spul in moet, of is dat ding blij met een 75w90 of zo?
- Mooster
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
- Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Amersfoort
Uit mijn hoofd lust de kompressor het allerliefst turbine olie.
Wel een hardnekkig probleem waar je mee zit. Alles lijkt op een vacuum/ valse lucht probleem te duiden. Misschien een idee om verdachte items, zoals de terugslagklep, toch maar te vervangen om deze uit te sluiten?
Wel een hardnekkig probleem waar je mee zit. Alles lijkt op een vacuum/ valse lucht probleem te duiden. Misschien een idee om verdachte items, zoals de terugslagklep, toch maar te vervangen om deze uit te sluiten?
Alles went
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Ja precies, al dat rubberwerk wordt sowieso vervangen. Ook de injectorrubbers en spruitstuk pakkingen.
En helemaal snappen doe ik het ook niet. De ventilatie vanuit het carter komt bij het gasklephuis de inlaatstroom binnen. Dan is de luchtmassameter al gepasseerd. Nu zal er niet echt veel lucht via het carter aangezogen worden, het gaat om de dampjes, maar om de dampjes te verplaatsen is toch wel wat luchttransport voor nodig.
En helemaal snappen doe ik het ook niet. De ventilatie vanuit het carter komt bij het gasklephuis de inlaatstroom binnen. Dan is de luchtmassameter al gepasseerd. Nu zal er niet echt veel lucht via het carter aangezogen worden, het gaat om de dampjes, maar om de dampjes te verplaatsen is toch wel wat luchttransport voor nodig.
- deJongTimer
- Donateur
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
- Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
- Locatie: Kop Noord-Holland
Olie voor de Kompressor ...
https://www.ajspeedshop.nl/a-50895165/l ... escription
Mogelijk heb je ook iets aan onderstaand filmpje, ..
https://www.youtube.com/watch?v=6Y12IO7wjo0&t=6s
https://www.ajspeedshop.nl/a-50895165/l ... escription
Mogelijk heb je ook iets aan onderstaand filmpje, ..
https://www.youtube.com/watch?v=6Y12IO7wjo0&t=6s
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen.
- ElGriffo
- Berichten: 8351
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Slang klemmetje er op vergt wel
Wat improvisatie. Maar is me gelukt .
Totaal een half uurtje
Wat improvisatie. Maar is me gelukt .
Totaal een half uurtje
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Nou, mij lukte het niet. Kreeg er geen vat op. En met een tang trek je ook alles gauw kapot.
Maar goed, uiteindelijk neem je nou ook een paar van die klusjes mee die anders in je hoofd blijven hangen.
Vanavond de injectoren getest. Beetje improvisatie, maar op zich lukt dat prima. Ik heb ze op 3 bar getest, ook om ze allemaal onder dezelfde omstandigheden te zien.
Ik heb ze alle 4 een keer of 3 opnieuw getest. Eerst moet je zekerheid hebben over wat goed is en wat niet. Ik dacht eerst dat ze maar half sproeiden, maar als je met een vergrootglas de gaatjes bekijkt, sproeien ze ook die richting op. Uiteindelijk durf ik te concluderen dat dat wel het juiste beeld was.
Van de 4 injectoren deden 2 het elke keer netjes en overtuigend, 2 gaven duidelijk een twijfelachtige spray. Ook niet heel slecht, wel spray maar een wat dikke druppels spray. Nog geen stralen, maar ook niet een overtuigend fijn spraytje.
Ultrasoon hielp niet, ik denk dat het piezo dingetje niet lekker meer is.
Uiteindelijk past dit wel bij de storing, net geen top inspuiting, nog te corrigeren voor een rustige motorloop, maar wel te rijk.
Ik heb er goede hoop op, dat dit vooral de oorzaak is.
Maar goed, uiteindelijk neem je nou ook een paar van die klusjes mee die anders in je hoofd blijven hangen.
Vanavond de injectoren getest. Beetje improvisatie, maar op zich lukt dat prima. Ik heb ze op 3 bar getest, ook om ze allemaal onder dezelfde omstandigheden te zien.
Ik heb ze alle 4 een keer of 3 opnieuw getest. Eerst moet je zekerheid hebben over wat goed is en wat niet. Ik dacht eerst dat ze maar half sproeiden, maar als je met een vergrootglas de gaatjes bekijkt, sproeien ze ook die richting op. Uiteindelijk durf ik te concluderen dat dat wel het juiste beeld was.
Van de 4 injectoren deden 2 het elke keer netjes en overtuigend, 2 gaven duidelijk een twijfelachtige spray. Ook niet heel slecht, wel spray maar een wat dikke druppels spray. Nog geen stralen, maar ook niet een overtuigend fijn spraytje.
Ultrasoon hielp niet, ik denk dat het piezo dingetje niet lekker meer is.
Uiteindelijk past dit wel bij de storing, net geen top inspuiting, nog te corrigeren voor een rustige motorloop, maar wel te rijk.
Ik heb er goede hoop op, dat dit vooral de oorzaak is.