Mercedes S124 V8 Turbo project build by JMSpeedshop !

Deel hier video's over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

17 nov 2022 19:05

Belangrijke update denk ik .

heb alle spelingen gemeten lagers. en zuigerveren op nieuw gecapt. alles gecontrolleerd.
Wat ik eigenlijk nooit genoemd heb is wat eigenlijk het doel is wat ik wil halen ,, is natuurlijk allemaal leuk turbootje erop beetje vermogen er bij. maar wat voor vermogen ..

ik heb dit een aantal keren veranderd. maar sinds ik besloten heb dat er een turbo op moest is het nog is veranderd.
in eerste instantie zou ik lage druk gaan rijden ronde 500pk aan de krukas.

omdat de motor vrij vies was en uit elkaar moest heb ik besloten ook het vermogen wat op te rekken. wel zijn hier wat extra modificatie voor nodig in mijn ogen

dus de drijfstangen worden vervangen. deze drijfstangen hebben de zelfde maatvoeringen als oem dus compressie verhouding blijft gelijk alleen is rating 200pk per cylinder.

nu ben ik van mening dat dit het zwakste punt is in de motor.
ook vervang ik de kopbouten voor headstuds. omdat het draad in de motor niet een helicoil heeft zoals in oude motoren . voor mijn vermogens doel zouden orginele bouten het moeten kunnen doen. maar is misschien aan de grens voor lange termijn.

headstuds hebben het voordeel dat je het draad niet belast zoals een bout bij het op moment zetten ervan.

ook ga ik de auto rijden op flexfuel dus op 95octaan een basis afstelling voor ongeveer 0.5 bar overdruk en dit zal ongeveer 400pk en 600nm geven denk ik. hierna kanik ethanol bijvullen en op E85 rijden waardoor de motor minder klop gevoelig is en ethanol heeft een veel beter koel effect in de motor.

hierdoor zal 700pk en 900nm mogelijk moeten zijn waarbij dat ik denk dat 750pk en 1000nm ook haalbaar moet wezen . dit is tevens de grens voor mij als ik dit zie op de dyno en vooral 1000nm is het genoeg voor mij
omdat de bak een rating heeft van 1100nm met orginele koppelingsplaten in de bak
de 750pk is waar m113K blokken mee zijn getest op een testbank in een duurtest.
ook weet ik voorbeelden van driftauto's in scandinavie die moet een oem m113k 5.5 driften met een turbo met 750pk en dit blijft heel

een 5.5 heeft een lange slag maar het blok is nagenoeg het zelfde, en de verbrandingsdruk in de voering blijft het zelfde. de boring is indentiek als een 5.0.

dus op dit punt zit ik nu. ga binnenkort beginnen met terug monteren van alle onderdelen.
de headstuds heb ik nog niet binnen maar die verwacht ik volgende week

hier is de video
Gebruikersavatar
Toni043
Berichten: 1050
Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Zuid Limburg

18 nov 2022 12:37

Veel belovend! Ik blijf het volgen!
Suc6
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2840
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

18 nov 2022 22:30

Succes. Mooie ontwikkelingen!
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

19 nov 2022 09:55

dank je wel voor alle reacties !!!

gister heb ik de krukas terug gemonteerd. en de zuigers met de nieuwe drijfstangen .
wel heb ik eerst de axiale speling van de krukas en de vertical zuigerveer speling gecontroleerd . dit was allemaal in oem spec.

Kurkas terug gemonteerd lagers ingesmeerd met assembly lube. zodat het er niet uitloopt wat bij motor olie wel gebeurt.
als je de motor binnen korte tijd start kan je kiezen om geen assembly lube te gebruiken maar zeker als de motor helemaal droog is kwa olie
dus geen olie in de gallery en de cylinderkop. kan het wel tot 1 min duren voor je oliedruk hebt .
in dit geval is het wel handig assembly lube te gebruiken .

Ik heb de krukas gemonteerd volgens de mercedes manual met de juiste volgorde en aanhaal moment en draaihoeken .
toch valt met op de lagerkap bouten 8.8 zijn en de 6 zij bouten van de 3 middelste lager kappen 10.9
ook is de volgorde best apart. deze is tevens ook aangepast in 2004. voor 2004 eindig je met de buitenste bouten de m8
nu eindig je met de binnenste bouten m10.

Hierna heb ik de zuigers met drijfstangen terug gemonteerd. de nieuw drijfstang bouten hebben een eind aanhaaldmoment van 75nm dit zijn 3/8" bouten. deze maatvoeringen is precies hetzelfde als ARP. dit zijn tevens geen ARP. wel is de Spec vergelijkbaar.
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

15 dec 2022 20:02

heb even weer tijd gehad voortgang te boeken met het opbouwen van de motor

volgende deel was de distributie ketting, geleiders. olie pomp en ketting + spanner, en de timing cover volledig
op zich is dit vrij simpel

de ketting heeft 4 schakels die koper kleurig zijn en hebben een markering punt op de nokkenas tandwielen voor links en rechts
ook is er in de manual aangegeven hoe de ketting op de krukas tanwiel moet liggen en hoe deze op de center tanwiel moet liggen
eigenlijk kan er weinig verkeerd gaan . is mooi en simpel uitgelegd in de manual..dit is ook wel is anders.

de olie pomp heeft ook een nieuwe ketting met een nieuw terugslag klep zodat de olie in de gallery blijft staan als de motor uit is en niet alles terug loopt in de olie sump.

de timing cover terug geplaats na de nieuw ringen te hebben vervangen voor doorvoer naar de cylinderkoppen
voor het aanbrengen van de vloeibare pakking is een heel schema en goed te volgen

hierna komt een groot aantal verschillende boutjes om de cover te monteren . dit is wel even goed uitkijken dat ze op de juiste plek komen
wel apart is dat de manual onduidelijkheid schept over het aanhaal moment dus 25 en 20 nm voor de M8 bouten .
ik heb wel wat er ervaring met boutjes en aluminium en m8 en 25nm lijkt met wat aan de strakke kant dus heb de 20nm aangehouden
ook nieuwe waterpomp geplaatst.

volgende zijn de de cylinderkoppen en begint nu weer wat op een motor te lijken
hier is de video
Auto-maat
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

16 dec 2022 09:11

Mooie ontwikkelingen weer.
Echt veel respect voor wat je kan en ook dank om dit met ons te delen.
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Berichten: 437
Lid geworden op: 14 sep 2018 12:59
Mercedes-Benz: 230 SL Pagode 1965

16 dec 2022 10:16

Wat een waanzinnig gaaf project is dit toch en respect voor alle kennis! :goedzo:
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

19 dec 2022 08:50

Auto-maat schreef: 16 dec 2022 09:11 Mooie ontwikkelingen weer.
Echt veel respect voor wat je kan en ook dank om dit met ons te delen.
EeVeeWee schreef: 16 dec 2022 10:16 Wat een waanzinnig gaaf project is dit toch en respect voor alle kennis! :goedzo:
dank je wel :owja: :goedzo:
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

19 dec 2022 09:05

voor het weekend heb ik weer wat voorgang geboekt met de motor

De cylinderkoppen zijn gemonteerd met de nieuwe studs. en de Camshaft bearing bridge's zijn gemonteerd aan beide kanten

nieuwe cylinderkop pakkingen heb ik oem gebruikt. wel wat ik veel online ook zie is dat er altijd vloeibare pakking gebruikt word.
ik heb dit dus ook gedaan.
Aan de buitenzeide en rond de olie en koelwater kanalen word dan vloeibare pakking gebruikt.
rondom de cylinderbussen natuurlijk niet

de koppen zijn aangehaald volgens de normale volgorde alleen in 4 stappen naar 110nm

de camshaft bearing bridge is na plaatsen van de nokkenas geleidelijk aangehaald en op torque gezet
tevenshierna de nokkenas poelie gemonteerd en de crankpulley vast gezet .

14 keer de motor rond gedraaid en dan moet de timing weer op de juiste markeringen uitkomen. die komt allemaal overeen
volgende is nu de onderkant van de motor dichtmaken
voor de kleppen deksel zit ik nog te denken om deze inclusief het intlaatspruitstuk de poedercoaten dus deze monteer ik nog niet definitief

hier is de video
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

26 dec 2022 10:01

onderste deel van de motor is nu ook dicht

het grootste carterpan deel word met vloeibare pakking afgedicht tevens ook het kleine deel
grote deel heeft geen pinnen om hem uit te lijnen dus was even opletten dat hij goed zit anders will de automaat niet goed passen later met de bellhousing.

ook het vliegwiel of flexplate. terug gemonteerd met nieuwe bouten.
oliefilterhuis weer terug gezet met allemaal nieuwe rubbers en nieuw filter .

kleppendeksels zijn nog het enigste wat de motor echt dichtmaakt. maar wil deze laten poedercoaten samen met de bovenzeide van het inlaatspruitstuk. dus dit komt binnenkort

volgende is dus eerste het intlaatspruitstuk reinigen. Dit word een leuk onderwerp want volgens mercedes kan je deze niet openen. of in elk geval mercedes geeft er geen info van , en intern kan je er geen onderdelen voor krijgen.
maar dat ding kan gewoon los. is een mooi stukje techniek daarbinnen..

maar eerst de video van deze keer
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

17 jan 2023 19:21

Het inlaat spruitstuk die volgens mercedes alleen maar in 1 geheel vervangen kan worden.
wel een interessant stukje techniek trouwens

dit spruitstuk zit op de M112 en m113 motoren. nagenoeg indentiek op de 2 cylinders verschil natuurlijk
magnesium spruitstuk volledig zover ik dit kan beoordelen. Product van Pierburg. hier vond ik namelijk stickers van op
het spruitstuk

je kan er nagenoeg geen losse onderdelen voor krijgen en helemaal niet van de binnenkant
Het manifold is vrij makkeliijk te splitsen. door een aantal bouten te verwijderen

en zoals verwacht zeer vet en vuil van binnen door de EGR en carter ontluchting .
het bovenste deel heeft een binnenwerk die er in gelijmt zit met een soort vloeibaren pakking. dit binnen werk heeft nog 2 losse delen
het onderste deel heeft een binnenwerk met het kleppen mechanisme voor de lange en korte route.
alles is eigenlijk in goed staat in het manifold. na het schoonmaken heb ik eigenlijk niks aangetroffen van schade of slijtage

wel heeft dit manifold een vacuum kamer in het onderste deel van het manifold wat gebruikt word voor het bedienen van de actuator voor het schakelen van korte en lange route.

de plaats en manier van de aansluiting is het enigste waar ik mijn twijvels bij heb en dit ga ik anders doen.
de doorvoer hier van blind ik af en ga een andere vacuum bol gebruiken buiten het manifold.

ik heb het bovenste deel van het manifold laten poedercoaten waardoor ik ook de plastic delen moest verwijderen. dus de aansluiting voor het vaccuum van de rembekrachtiger. het deel wat in het manifold zit kan je niet opnieuwe bestellen. dus kan ik dit anders maken.
en heb dit gat afgeblind met een aluminum prop.

verder heb ik alles nu schoongemaakt. ik heb dit met Dasty ontvetter gedaan en wat pannensponzen en messing borstels.
in het volgende deel ga ik alles weer verlijmen en sealen dat hij terug op de motor kan

hier is de video
Auto-maat
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

20 jan 2023 22:33

Dat is flink schoon geworden. Schone buitenkant maakt voor de werking niet uit, maar ziet er wel zo mooi uit. Een schone binnenkant is een ander verhaal.
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

27 jan 2023 08:57

zo manifold zit weer in elkaar .

het monteren is eigenlijk vrij makkelijk. ik heb universele innotec sealer gebruikt
de onder en bovenkant hebben bij een internal die ingelijmt word of afgedicht moet worden
verder hebben ze beide 4 schroefjes die ze op de plaats houden

de bovenkant heb nog 2 losse platen die ook op de plek gehouden worden door een beeje sealer .
als je de bovenkant monteert worden deze platen wel ondersteund door de onderzeide. dus kunnen ze er niet uitvallen

verder is natuurlijk wel de actuator aan de achterkant weer geplaats zodat de flaps werken
wel kwam ik er achter dat de solenoide die de vacuum moet doorlaten en aflaten niet meer werkt

ik heb wel de vacuum chamber onder in het manifold afgedicht. ik ga deze niet gebruiken. ik vind het design. voor langere periode's
gevoelig voor lekkage. zeker nu ik ook met overdruk ga werken op het manifold
de doorvoer is gevoelig voor lekkage. rubber gaat gewoon niet eeuwig mee

ik heb dus aan 1 zeide de orginele rembekrachtigings aansluiting afgedicht met een aluminum bus en sealer.
en ander 1 zeide de doorvoer naar de vaccum chamber afgedicht.
ik ga een externe vaccum chamber gebruiken die ik over heb uit het systeem van de w124 die bijvoorbeeld de koplamp verstelling regelt
wat ik niet meer heb.

hier is de video
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

27 jan 2023 15:15

de laatste dagen druk geweest met het isoleren van de spruitstukken en het verbindingsdeel van linker naar de rechterbank
die de turbo en wastgate voed

wat een werk zeg :roll: dit heeft me denk ik zo'n 12 uur gekost in totaal

veel al bekend is de uitlaat wrappen of wikkelen in de isolatie band . dit werkt best goed maar het kan beter
voor de werking van de turbo is het beste dat de uitlaatgassen daar zo heet mogelijk aankomen. de warmte zorgt namelijk voor 70% van de energie die de turbo op gang houd. dit is punt 1
punt 2 is natuurlijk hoe meer warmte er in de uitlaat blijft hoe lager de temp in de motorruimte. en dus minder problemen door te warme motorruimte dus minder koeling nodig en minder kans op brandgevaar.

ik heb er een tijdje naar lopen zoeken. maar dit is in de high end tuning en racerij wat langer bekend maar er was nooit echt info over hoe dit gedaan word. ook als je dit laat doen is het heel duur. omdat het echt heel veel tijd en geduld kost.

ik heb gebruik gemaakt van 0.5mm ceramic wol. dit is doorgestikt dus valt het niet uit elkaar. en 0.1mm dik gehamerd rvs folie. die voor de afwerking zorgt. Dit is word gemaakt door een duits bedrijf HJS en kan je als kit kopen. ik heb 1m2 gekocht
de ceramische mat heeft aan 1 zeide een kleef laag net als een sticker dus blijft het goed zitten

de RVS folie moet daar overheen bevesigen en dan begint het gedoe
dit is dus echt knutsel werk. Ook word dit rvs dan door puntlassen bevestigd.
ik heb hier een MIG unit voorgebruikt en dan zonder draad en je gebruikt dan de toorst op het aan elkaar te smelten
de jusite instellingen vinden is wel een ding zodat je er geen gat in brand.
ook aarding is heel erg belangrijk

nou is het wel oefening baart kunst , hoe meer je het doet hoe beter het resultaat.
nu is het beste dat je een mig unit hebt met een spot weld functie die je kan in stellen op tijd
en dat je amperage zo laag mogelijk kan regelen .

ik heb een hele goedkope unit en kan niet lager dan 25 amp en het geen spot weld functie dus is het een kwestie van snel drukken

hier is de video
Gebruikersavatar
1967
Berichten: 455
Lid geworden op: 20 feb 2017 13:45
Mercedes-Benz: op zoek naar een mooie bolhoed uit de jaren 60 :)
Specialisatie: turbo-tuning, laswerk, draaien

29 jan 2023 00:14

Ik zit hier met open mond te lezen, geweldig hoe je dit aanpakt Johan :)
Plaats reactie