AMG C 63 S E-Performance Limousine via The Wheel Network:In de afgelopen weken zijn meerdere nieuwtjes gepresenteerd door zowel Mercedes-Benz als ook Mercedes-AMG. De A- en B-Klasse zijn vernieuwd, de nieuwe C 63 is geïntroduceerd, en van de EQE is voortaan ook een SUV variant. Daarnaast zijn er nieuwe beelden opgedoken van de nieuwe CLE.
BR177/247 A- en B-Klasse trappen af met vernieuwing voor de compacte klasse
Als eerste van de compacte reeks Mercedessen zijn de A- en B-Klasse vernieuwd. De vernieuwing staat vooral in het teken van technische updates, het uiterlijk wordt slechts licht gewijzigd. Herkenbaar van buitenaf zijn de vernieuwde schijnwerpers en achterlichten, en bij de A-Klasse (regulier en AMG A 35) een nieuwe voorbumper. De ‘powerdomes’ op de motorkap zijn voortaan standaard bij zowel de A- als B-Klasse, de AMG A35 krijgt voortaan de AMG Panamericana grille.
In het interieur zijn meer wijzigingen doorgevoerd, zoals het nieuwe generatie stuurwiel met aanraakelementen voor bediening van verscheidene functies, en het vernieuwde MBUX-systeeem (NTG7) waarbij voortaan geen touchpad meer aanwezig is op de middentunnel en deze vervangen is door een extra opbergruimte. Vanaf het eerste kwartaal in 2023 zal een vingerafdruksensor beschikbaar komen voor de profielfuncties van MBUX. Verder beschikt MBUX over een verbeterde spraakassistent die nu ook zonder commando “Hey, Mercedes” taken kan uitvoeren. De achteruitrijdcamera, het USB-pakket en een stuurwiel bekleed met nappaleder zijn voortaan standaard. Vanaf de Progressive Line zijn ook LED-koplampen, lendesteunen, het Parkeerpakket en het Spiegelpakket standaard, met als toevoeging voor de B-Klasse de Easy Pack achterklep. Kanttekening is wel dat Mercedes-Benz ook voor de A- en B-Klasse op een later tijdstip zal overstappen naar vooraf samengestelde combinaties van opties.
Motorisch wordt voortaan 48-Volt technologie toegepast waar vooral de A 35 van de extra 10 kW profiteert – de A 45 S blijft motorisch ongewijzigd terwijl de A 45 vervalt. De plug-in hybrides krijgen voortaan een verbeterde hoogvoltage-accu waardoor de elektromotor 5 kW meer vermogen levert.
BR206 AMG C 63 S E-Performance met P3 Hybridesysteem is sterkste C-Klasse ooit
Het grootste nieuws van Mercedes-AMG is het debuut van de nieuwe generatie C 63, waarbij de toevoeging E-Performance net als bij de GT63 S aangeeft dat het om een plug-in hybride gaat. De C 63 S E-Performance is te herkennen aan onder andere sportievere bumpers, een luchtuitlaat op de motorkap, en voor het eerst het ronde AMG-logo op de neus die in totaal 50 mm langer is dan de neus van de reguliere C-Klasse. De P3-aandrijflijn bestaat uit een in lengte geplaatste M139 2,0-liter viercilinder welke 350 kW (476 pk) en 545 Nm koppel levert en uitgerust is met een elektrisch ondersteunde turbo. In combinatie met een elektromotor die goed is voor 150 kW (204 pk) en 320 Nm, komt het systeemvermogen uit op 500 kW (680 pk) en 1.020 Nm koppel. Hiermee kan de C 63 S E-Performance, die inmiddels 2.111 kg weegt als Limousine en 2.145 kg als Estate, in 3,4 seconden naar de 100 km/h sprinten. De topsnelheid ligt standaard op 250 kilometer, maar kan optioneel later begrensd worden op 280 km/h voor de Limousine en 270 km/h voor de Estate. Het elektrisch bereik ligt op 13 kilometer en is mogelijk tot 125 km/h, waarbij de energie wordt geleverd door een 89 kilo wegende accu met een capaciteit van 6,1 kWh. Hierbij is 70 kW gedurende langere tijd beschikbaar, terwijl het maximale 150 kW voor tien seconden beschikbaar is. De vierwielaandrijving is volledig variabel, tot aan volledig achterwielaangedreven in Drift Mode, en er zijn acht rijmodi beschikbaar: “Elektrisch”, “Comfort”, “Battery Hold”, “Sport”, “Sport+”, “Race”, “Gladheid” en “Invidueel”. Energierecuperatie kan worden ingesteld op vier niveaus. Het gecombineerde brandstofverbruik ligt op 6,9 liter op 100 kilometer met een uitstoot van 156 gram per kilometer. Het gecombineerde stroomverbruik ligt op 11,7 kW op 100 kilometer.
V294 EQE SUV debuteert inclusief AMG 43 en 53 uitvoeringen
Waar de EQS SUV reeds geïntroduceerd is, krijgt nu ook de EQE een SUV variant inclusief 2 AMG vermogensvarianten. De EQE SUV lijkt in alles voor een groot deel op de EQS SUV, maar is iets korter en is vooral aan de voorzijde te herkennen door de rechtere onderlijn van de koplampen. De afmetingen zijn 4.863mm in lengte, 1.940mm in breedte en 1.686mm in hoogte, met een wielbasis van 3.030mm. De 4Matic-varianten mogen aanhangwagens tot 1.800 kilo trekken, voor varianten zonder 4Matic ligt deze grens op 750 kilo. De bagageruimte meet tussen de 520 en 1.675 liter. De draaicirkel van de EQE SUV ligt op 12,3 meter, de optionele sturende achteras met 10 graden stuurhoek reduceert dit tot 10,5 meter. Voor de AMG EQE 43 en 53 stuurt de achteras maximaal 9 graden waardoor de draaicirkel tot 10,9 meter wordt teruggebracht.
De EQE SUV beschikt over een 90,6 kWh lithium-ion accupakket met 10 modules. Gelijkstroomladen is met 170 kW gelijk aan dat van de EQE Limousine. Met wisselstroom kan standaard met 11 kW geladen worden of optioneel met 22 kW. De EQE SUV wordt leverbaar met meerdere vermogensvarianten waaronder 2 AMG-varianten. Behalve de EQE 350+ zijn alle EQE SUV’s vierwielaangedreven.
Prototypes BR236 CLE tonen de vervangers voor de C- en E-Klasse tweedeurs varianten, S214 mogelijk de laatste E-Estate?
Testwerkzaamheden met de nieuwe E-Klasse en CLE-Klasse raken inmiddels in een ver gevorderd stadium. De nieuwe E-Klasse wordt begin 2023 verwacht; het naderende debuut heeft er onder andere toe geleid dat er geen W213 E-Limousines meer te bestellen zijn. De E-Klasse zal logischerwijs de vormgeving van de BR206 C-Klasse en BR223 S-Klasse volgen en zal ook als Estate leverbaar worden. Daarbij wordt echter steeds vaker beweerd dat door de tegenvallende verkoop van stationwagons in de VS en China de S214 mogelijk de laatste E-Estate zal zijn. Voor de aanstaande BR214 heeft dit echter nog geen gevolgen. Ook Mercedes-AMG zal zich met de nieuwe E-Klasse bezighouden; dat de nieuwe E 63 ook een kleinere motor zal krijgen is zeker, maar onzeker is nog of dit dezelfde viercilinder wordt als uit de C 63, of een nieuwe zescilinder.
Opvallend zijn onlangs verschenen foto’s van enkele onderdelen die mogelijk van de nieuwe E-Klasse zijn. Een gedemonteerde voorbumper laat zien dat Mercedes-Benz mogelijk aan de laatste lichting modellen werkt die nog gescheiden zijn als reguliere brandstofvarianten enerzijds en EQ anderzijds, voordat deze in de nabije toekomst worden samengevoegd. De voorbumper bevat de klassieke grille maar daaromheen zit een hoogglanszwart gedeelte dat uitstrekt tot om de koplampen, iets wat Mercedes-Benz momenteel alleen toepast op de EQ-modellen. Foto’s van testwagens met de sportievere grille met centrale Ster laten dit niet zien, mogelijk is het dan ook een element voor een specifieke variant. Of de traditionele spijltjesgrille ook in Europa leverbaar wordt, of zoals de C-Klasse alleen in China, is nog niet bekend.
Daarnaast zijn ook foto’s verschenen van het dashboard. Ook hier lijkt het voorsorteren op een samensmelting met EQ-modellen duidelijk zichtbaar. De layout van het dasbboard lijkt al enigszins voorbereid voor een eventueel Hyperscreen en volgt een ander pad dan de BR206 C-Klasse, BR223 S-Klasse en de EQE en EQS zonder Hyperscreen.
Naast de E-Klasse is ook de nieuwe CLE-Klasse bijna gereed. De CLE, inclusief 1 en mogelijk zelfs 2 AMG-motoriseringen, vervangt bij introductie de coupés en cabriolets van de BR205 C-Klasse en de BR238 E-Klasse. Enkele van de recentere CLE-prototypes zijn AMG-varianten; met positionering tussen de C- en E-Klasse lijkt het waarschijnlijk dat er zowel een 43 of 53 en een 63 zullen komen. Of de C257 CLS-Klasse ook wordt vervangen door een vierdeurs CLE is nog niet bekend; er zijn nog geen prototypes van dit eventuele exemplaar gezien, daar waar de CLS wel reeds vernieuwd is en volgens meerdere berichtgeving mogelijk geen vierde generatie zal krijgen.
AMG C 63 S E-Performance Estate via The Wheel Network:
AMG CLE 63 Coupé via Carspotter Jeroen:
CLE Coupé via CarSpyMedia:
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:
BR177/247 MoPf:
BR206 C 63 S E-Performance:
V294 EQE SUV:
BR214 E:
BR236 CLE:
Bronnen:
- via MB-Passion.de de vernieuwde A- en B-Klasse en de AMG C 63 S E-Performance met extra foto’s en de BR214 E-Klasse onderdelen.
- via Mercedes-Fans.de de CLE Coupé, de AMG CLE 53 en AMG CLE 63 AMG, en de S214 E-Estate.