Seizoen 2022 is voorbij, het was een interessant seizoen met de reglementswijzigingen, een nieuwe strijd tussen Red Bull en Ferrari en dit jaar grotendeels zonder Mercedes, tot later in het seizoen. Inmiddels is de laatste race geweest en kunnen we vooruit kijken naar 2023.
Kalender
- Wintertests vinden plaats in Bahrein en beslaan slechts 3 dagen, namelijk 25-27 februari.
- Het wordt de volste F1-kalender ooit met 24 initieel aangekondigde raceweekeinden.
- Het seizoen start in Bahrein met de race op 5 maart, dus slechts een week na de wintertests en op hetzelfde circuit.
- Nieuw op de kalender is het stratencircuit van Las Vegas dat onder andere over de Strip gaat. Door toevoeging van Las Vegas zal er in 2023 3 keer gereden worden in de Verenigde Staten, de andere 2 races zijn Miami (7 mei) en Austin (22 oktober). Let op: de race in Las Vegas wordt op zaterdagavond lokale tijd verreden.
- De zomerstop valt zoals voorgaande jaren in augustus, 30-7 is de race in België en pas 27-8 de volgende in Nederland.
- China keert terug op de kalender, namelijk op 16 april. Ook Qatar zal, na een jaar afwezigheid vanwege het WK voetbal, terugkeren met een race in begin oktober. EDIT: en helaas is China al weer afgevallen vanwege de aanhoudende lockdown en het gebrek aan uitzonderingsregels voor Formule-1 personeel. Er wordt gezocht naar een vervangende locatie .
- De Grand Prix van Frankrijk is de afvaller voor 2023.
- Dit zijn de direct opeenvolgende races:
- - Azerbeidzjan + VS (Miami) (30 april + 7 mei)
- - Italië (Imola) + Monaco + Spanje (21 mei + 28 mei + 4 juni)
- - Oostenrijk + Engeland (2 juli + 9 juli)
- - Hongarije + België (23 juli + 30 juli)
- - Nederland + Italië (27 augustus + 3 september)
- - VS (Austin) + Mexico + Brazilië (22 oktober + 29 oktober + 5 november)
- - VS (Las Vegas) + Abu Dhabi (18 november + 26 november)
- Er komen 6 sprintraces in 2023. De gekozen circuits voor deze sprintraces zijn Azerbeidzjan, Oostenrijk, België, Qatar, Amerika (Austin) en Brazilië.
Teams, motoren en rijders
- Alfa Romeo Ferrari: Valtteri Bottas & Guanyu Zhou
- Alpha Tauri Honda: Yuki Tsunoda & Nyck de Vries
- Alpine Renault: Esteban Ocon & Pierre Gasly
- Aston Martin Cognizant Mercedes: Fernando Alonso & Lance Stroll
- Ferrari: Charles Leclerc & Carlos Sainz jr.
- Haas F1 Ferrari: Kevin Magnussen & Nico Hülkenberg
- McLaren Mercedes: Lando Norris & Oscar Piastri
- Mercedes: Lewis Hamilton & George Russell
- Red Bull Racing Honda: Max Verstappen & Sergio Perez
- Williams Mercedes: Alexander Albon & Logan Sargeant
- Sebastian Vettel en Nicholas Latifi zien we niet meer terug.
- Daniel Ricciardo blijft in de Formule 1 actief, hij zal derde rijder bij Red Bull worden.
- Nieuwkomers in de koningsklasse zijn Nyck de Vries, Oscar Piastri en Logan Sargeant.
- Nico Hülkenberg komt terug en gaat voor Haas rijden.
- Mattia Binotto verlaat Ferrari. Alfa Romeo teambaas Frédéric Vasseur is inmiddels benoemd als zijn opvolger.
- Andreas Seidl verlaat McLaren en gaat voortaan aan de slag bij Sauber als CEO. Daarmee zal hij vanaf 2026 samenwerken met Audi, nadat hij eerder al succesvolle jaren kende met Porsche in het World Endurance Championship.
- Jost Capito verlaat Williams, hij wordt opgevolgd door Mercedes-strategist James Vowles.
- Mick Schumacher leek te verdwijnen uit de Formule 1 maakt heeft inmiddels bij Mercedes getekend als derde rijder voor in ieder geval seizoen 2023. Mick kan echter ook door McLaren worden opgeroepen, dankzij een deal tussen McLaren en Mercedes.
Auto's
- 2023 wordt volgens de huidige plannen het laatste jaar dat bandenwarmers mogen worden gebruikt, in het kader van milieuvriendelijkheid door minder energieverbruik. Banden mogen in 2023 nog maar tot 50°C worden verwarmd, 20°C minder dan in 2022. Het is geen onomstreden maatregel: meerdere coureurs en teamleden hebben hun zorgen kenbaar gemaakt over het gebrek aan grip met nieuwe banden danwel voorafgaande aan de race.
- Op 2 nog nader te bepalen circuits zal worden geëxperimenteerd met een lager aantal te gebruiken bandensets. Teams worden (bij droog weer) dan verplicht om in Q1 te rijden met harde banden, in Q2 met medium banden en in Q3 met zachte banden. In die bewuste raceweekeinden zullen tevens maar 11 sets mogen worden gebruikt, in plaats van de reguliere 13.
- In de strijd tegen porpoising zullen meerdere wijzigingen moeten worden aangebracht aan de vorm en hoogte van de vloer en de diffuserkanalen. Extra sensoren moeten het inzichtelijker maken aan welke krachten de auto en coureur onderhevig zijn.
- Chassis verder versterkt:
- - De rolbeugel moet een afgeronde bovenzijde hebben om te voorkomen dat deze in de grond vastgrijpt, zoals bij Zhou in Silverstone. Verder wordt een nieuwe minimumhoogte bepaald voor het het hoogste punt van de beugel en wordt de nieuwe rolbeugel op meerdere en zwaardere manieren getest.
- Naar aanleiding van een interview van The-Race.com met F1 hoofd technologie Nikolas Tombazis schijnt dat men na het Spa-2021 debacle is begonnen met de ontwikkeling van de-/monteerbare spatschermen voor met name de achterwielen. Deze zouden bij zware regenval de zichtbaarheid met 50% moeten verbeteren door de vermindering van spray. De spatschermen zullen geen permanent deel van de auto's vormen en zijn alleen bedoeld bij aanzienlijke regenval. Ze zijn echter niet bedoeld voor vlugge montage en demontage, dus ze kunnen niet bij wijze van tijdens een pitstop worden toegevoegd/verwijderd. Digitale CFD-stromingssimulaties worden al uitgevoerd, en men hoopt halverwege 2023 te kunnen testen in de praktijk. Daadwerkelijke invoering wordt beoogd voor 2024.
De auto's van 2023:
- Alfa Romeo C43
- Alpha Tauri AT04
- Alpine A523
- Aston Martin AMR23
- Ferrari SF-23
- Haas VF-23
- McLaren MCL60
- Mercedes W14 E Performance
- Red Bull Racing RB19
- Williams FW45
Regelwijzigingen:
- Geen radioverkeer meer van teambazen naar wedstrijdleider (n.a.v. Horner/Wolff richting Masi)
- Er is inmiddels onderzoek gedaan naar de gang van zaken door het seizoen heen en met name tijdens de seizoensfinale om tot betere en duidelijkere regelgeving te komen, zowel qua straffen als bij racehervattingen.
- - Michael Masi krijgt een andere functie bij de FIA. Hij wordt vervangen door twee afwisselende nieuwe wedstrijdleiders, te weten Niels Wittich (Duitsland) en Eduardo Freitas (Portugal), met ondersteuning van Herbie Blash (Engeland).
- - De wedstrijdleiders worden daarnaast ondersteund door een team met een rol zoals de Video Assisted Referee (VAR) uit het voetbal. Dit team zal moeten toezien op de genomen besluiten, en ook zij zullen alle mogelijke beelden tot hun beschikking krijgen.
- Om wat meer ruimte te bieden ondanks het drukkere rooster worden de mediadagen op donderdag mogelijk geschrapt. Daarvoor in de plaats zou een showcase-sessie op vrijdagochtend worden georganiseerd waarin teams de updates aan hun auto's toelichten. Dit om de fans en media te helpen om de technische kant van de sport beter te begrijpen.
- De Q2-bandenregel, die voorschrijft dat coureurs starten op de band van hun snelste Q2-ronde, wordt geschrapt. Hiermee hoeft er minder strategisch gereden te worden tijdens de kwalificatiesessies. Er wordt mogelijk nog gesproken om minder banden beschikbaar te stellen met het oog op verduurzaming van de sport.
- Het aantal reprimandes dat een coureur mag halen voordat een gridstraf van 10 plaatsen wordt toegekend, is verhoogd van 3 naar 5 in verband met het hogere aantal races.
- Voor puntentoekenning bij een vroegtijdig afgebroken race moet de leider minimaal 2 ronden hebben uitgereden zonder safety car of virtual safety car.
- Het aantal punten dat wordt toegekend wordt afhankelijk van de gereden afstand voorafgaand aan definitieve staking:
Live uitzendingen en terugkijken:
NENT Viaplay
- Viaplay kost in 2023 volgens normaal tarief €15,99 per maand, dus €2 per maand meer,
- Wie vóór 28 februari een abonnement afsluit, krijgt 25% korting en betaalt dan €10,49 per maand.
- Viaplay heeft de uitzendrechten voor de radio opgekocht. Of er ook daadwerkelijk radio-uitzendingen plaats gaan vinden is niet bekend gemaakt.
Ziggo
- n.n.b.
KPN
- n.n.b.
Open net (standaard zender)
- n.n.b.
Grand Prix Radio (Olav Mol)
- Omdat Viaplay de uitzendrechten voor de radio heeft opgekocht, kan Grand Prix Radio voor Nederlandse luisteraars niet meer via de Nederlandse website worden beluisterd. Grand Prix Radio heeft echter vooruitgekeken en inmiddels de uitzendrechten voor België opgekocht. De app zou gewoon moeten blijven werken (ivm Europese wetgeving). Mogelijk werkt de Nederlandse website nog middels een VPN.
F1 TV Pro (officieel F1)
- In tegenstelling tot eerdere berichten is F1 TV Pro nog gewoon beschikbaar voor Nederlandse klanten. Maak een account op de Formule 1 website en "Abonneer" je op F1 TV Pro.
Tip: via de website kun je alleen met creditcard betalen. Mocht je die niet hebben, dan is er nog de mogelijkheid om via de officiële F1 app te betalen. Download de app bijvoorbeeld vanuit de Google Playstore en abonneer je in de app op F1 TV Pro. Dit geldt dan als in-app aankoop en daardoor komt bijvoorbeeld PayPal beschikbaar als betaaloptie.
RTL Duitsland
- RTL Duitsland zend vanaf 2023 geen Formule 1 races meer uit. De zender gaat zich richten op andere sporten. Er zijn meerdere bieders op de vrijgekomen uitzendrechten, zoals ARD en ZDF, wat dus ook voor Nederlandse kijkers belangrijk kan zijn.
Formule 1 2023
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Dank je wel Helmy! Mooi overzicht staat hier nu.
Wat me opvalt zijn de regels voor puntentoekenning bij vroegtijdig gestopte races en, hieperdepiep, lagere bandenwarmertemperatuur en het zelfs na 2023 stoppen met bandenwarmers. Eindelijk minder energieverbruik!
Wat me opvalt zijn de regels voor puntentoekenning bij vroegtijdig gestopte races en, hieperdepiep, lagere bandenwarmertemperatuur en het zelfs na 2023 stoppen met bandenwarmers. Eindelijk minder energieverbruik!
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Graag gedaan, maar het is nog een eerste opzet. Mogelijk dat reglementwijzigingen ten opzichte van vorig jaar in de komende maanden bekend zullen worden, dan vervang ik die oude punten van 2022 daarmee. Nu staan ze er even in ter herinnering (zoals die puntentelling bij ingekorte races).
Ik ben vanaf 2024 vooral benieuwd naar elke eerste bocht van de race
Ik ben vanaf 2024 vooral benieuwd naar elke eerste bocht van de race
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- AndyP
- Donateur
- Berichten: 1358
- Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
- Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
- Locatie: Twente
Bedankt Helmy. Nu allemaal even afkicken en opladen voor het nieuwe seizoen
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
viewtopic.php?t=108999
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
We zijn er lekker vroeg bij met dit onderwerp.
Is het al maart?
gr J
Is het al maart?
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Ik ben benieuwd welke aanbieder er dan zal zijn als F1 TV Pro komt te vervallen...
Ik geloof niet dat ik bereid ben om me aan te sluiten bij Viaplay...
Ik geloof niet dat ik bereid ben om me aan te sluiten bij Viaplay...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Ergens is het al... nee wacht, dat werkt niet.
En de eerste kalenderwijziging lijkt al weer een feit: er wordt gemeld dat China wordt geschrapt wegens aanhoudende lockdown en geen uitzonderingsregels voor Formule-1 personeel. Er zou geen alternatieve locatie komen, maar om het gat op te vullen zou de race in Azerbeidzjan naar voren geschoven worden.
Als het gerucht (want ik heb nog geen aankondiging gezien) waar is dat account-sharing niet meer mogelijk zal zijn bij viaplee, geldt die situatie ook voor mij.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Zoals ik het lees zijn de uitzendrechten voor F1 TV Pro gecontacteerd t/m 2024....
https://www.streamwijzer.nl/formule-1-2023/
https://www.streamwijzer.nl/formule-1-2023/
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Ed
- Moderator
- Berichten: 6275
- Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
- Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
- Locatie: Rotterdam
Dit weekend maar eens kijken of er een * kastje * te scoren is ergens. Huidige loopt 27-11-2022 af.
Kan alles weer gekeken worden.
Kan alles weer gekeken worden.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.