Mercedes S124 V8 Turbo project build by JMSpeedshop !

Deel hier video's over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
johan84
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Contacteer:

17 nov 2022 19:05

Belangrijke update denk ik .

heb alle spelingen gemeten lagers. en zuigerveren op nieuw gecapt. alles gecontrolleerd.
Wat ik eigenlijk nooit genoemd heb is wat eigenlijk het doel is wat ik wil halen ,, is natuurlijk allemaal leuk turbootje erop beetje vermogen er bij. maar wat voor vermogen ..

ik heb dit een aantal keren veranderd. maar sinds ik besloten heb dat er een turbo op moest is het nog is veranderd.
in eerste instantie zou ik lage druk gaan rijden ronde 500pk aan de krukas.

omdat de motor vrij vies was en uit elkaar moest heb ik besloten ook het vermogen wat op te rekken. wel zijn hier wat extra modificatie voor nodig in mijn ogen

dus de drijfstangen worden vervangen. deze drijfstangen hebben de zelfde maatvoeringen als oem dus compressie verhouding blijft gelijk alleen is rating 200pk per cylinder.

nu ben ik van mening dat dit het zwakste punt is in de motor.
ook vervang ik de kopbouten voor headstuds. omdat het draad in de motor niet een helicoil heeft zoals in oude motoren . voor mijn vermogens doel zouden orginele bouten het moeten kunnen doen. maar is misschien aan de grens voor lange termijn.

headstuds hebben het voordeel dat je het draad niet belast zoals een bout bij het op moment zetten ervan.

ook ga ik de auto rijden op flexfuel dus op 95octaan een basis afstelling voor ongeveer 0.5 bar overdruk en dit zal ongeveer 400pk en 600nm geven denk ik. hierna kanik ethanol bijvullen en op E85 rijden waardoor de motor minder klop gevoelig is en ethanol heeft een veel beter koel effect in de motor.

hierdoor zal 700pk en 900nm mogelijk moeten zijn waarbij dat ik denk dat 750pk en 1000nm ook haalbaar moet wezen . dit is tevens de grens voor mij als ik dit zie op de dyno en vooral 1000nm is het genoeg voor mij
omdat de bak een rating heeft van 1100nm met orginele koppelingsplaten in de bak
de 750pk is waar m113K blokken mee zijn getest op een testbank in een duurtest.
ook weet ik voorbeelden van driftauto's in scandinavie die moet een oem m113k 5.5 driften met een turbo met 750pk en dit blijft heel

een 5.5 heeft een lange slag maar het blok is nagenoeg het zelfde, en de verbrandingsdruk in de voering blijft het zelfde. de boring is indentiek als een 5.0.

dus op dit punt zit ik nu. ga binnenkort beginnen met terug monteren van alle onderdelen.
de headstuds heb ik nog niet binnen maar die verwacht ik volgende week

hier is de video
Toni043
Mercedes-Benz: W205

18 nov 2022 12:37

Veel belovend! Ik blijf het volgen!
Suc6
denman1710
Donateur
Mercedes-Benz: V221 S500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Contacteer:

18 nov 2022 22:30

Succes. Mooie ontwikkelingen!
johan84
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Contacteer:

19 nov 2022 09:55

dank je wel voor alle reacties !!!

gister heb ik de krukas terug gemonteerd. en de zuigers met de nieuwe drijfstangen .
wel heb ik eerst de axiale speling van de krukas en de vertical zuigerveer speling gecontroleerd . dit was allemaal in oem spec.

Kurkas terug gemonteerd lagers ingesmeerd met assembly lube. zodat het er niet uitloopt wat bij motor olie wel gebeurt.
als je de motor binnen korte tijd start kan je kiezen om geen assembly lube te gebruiken maar zeker als de motor helemaal droog is kwa olie
dus geen olie in de gallery en de cylinderkop. kan het wel tot 1 min duren voor je oliedruk hebt .
in dit geval is het wel handig assembly lube te gebruiken .

Ik heb de krukas gemonteerd volgens de mercedes manual met de juiste volgorde en aanhaal moment en draaihoeken .
toch valt met op de lagerkap bouten 8.8 zijn en de 6 zij bouten van de 3 middelste lager kappen 10.9
ook is de volgorde best apart. deze is tevens ook aangepast in 2004. voor 2004 eindig je met de buitenste bouten de m8
nu eindig je met de binnenste bouten m10.

Hierna heb ik de zuigers met drijfstangen terug gemonteerd. de nieuw drijfstang bouten hebben een eind aanhaaldmoment van 75nm dit zijn 3/8" bouten. deze maatvoeringen is precies hetzelfde als ARP. dit zijn tevens geen ARP. wel is de Spec vergelijkbaar.
Plaats reactie