garantie??

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
mr P
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 aug 2015 00:08
Mercedes-Benz: W211 E 55

24 okt 2022 22:39

Beste lezers,

sinds 2020 in bezit van SL500 uit september 2014 van eerste eigenaar in Belgie. De beste man hield/houdt van auto's en dan met name die van das Haus. Op dat moment stond er bij/in het huis een B klasse van madam, een CL 63 AMG, een ML en in de garage een jaar oude S63 AMG cabriolet. Bij de fabriek stond nog een SLS. En dus de SL500. Bij later bezoek aan de lokale dealer voor uitdraai onderhoud bleek de beste man van begin 80 aldaar reeds 85 (!!!!) Mercedessen te hebben afgenomen. Dit ter vermaak.
Toenmalige km stand was circa 55k, nu 79k. Geweldige auto en absoluut geen ouwe lullenbak. Wat kleine aanpassingen en dan krijg je een heel andere auto! :-) Maar waar het nu om gaat is het volgende.
Recent merkte ik op dat er lucht onder het leer van het dashboard zat op bepaalde plaatsen. M.a.w. de lijm laat los. Of heeft dat een andere oorzaak soms? Nu ben ik van mening dat een auto in deze prijsklasse en op dit niveau een dergelijk euvel na 8 jaren - waarin de auto niet echt geleden heeft, binnen staat en feitelijk in nieuwstaat verkeert - niet mag vertonen. Want wat is nu 8 jaren oud voor een MB?
Dus contact gezocht met dealer. Auto is in onderhoud bij MB specialist met uitsluitend gebruik originele onderdelen en registratie in systeem alhoewel dat met het interieur natuurlijk vrij weinig, zeg maar niets, te maken heeft. Rapport opgemaakt en direct door importeur afgewezen. Men noemde dat een verzoek om coulance maar ik vraag mij af of het niet gewoon garantie zou moeten zijn. Reden was dat het een Belgische import was en al 8 jaren oud. Beide volgens mij dus onzin. Toch nog maar even België gecontacteerd maar daar hetzelfde resultaat. Ik heb nog wel een bericht uitstaan naar de MB Group zoals het nu heet in Stuttgart. Benieuwd of en wanneer ik daar iets van hoor. En of ik dan een andersluidend bericht krijg.
is er iemand die toevallig ook ervaring heeft met dit soort problematiek en misschien iemand nog een tip?

Ik hoor graag!!

mvg

mr P
Verwijderd29317
Berichten: 410
Lid geworden op: 14 jul 2013 19:17

25 okt 2022 05:20

Tja, je zou dat voor een MB inderdaad niet mogen verwachten.
De antwoorden die je hebt gekregen verbazen me niets, "the best or nothing" is voor mij sinds een tijdje nothing.
Hopelijk ga je het anders ervaren maar ik heb er hard hooft in.

Sterkte !
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

25 okt 2022 09:37

Los van het feit of ik het met je eens ben heeft de importeur wel 2 punten inderdaad. Garantie heb je enkel de eerste 2 jaar bij Mercedes, daarna niet meer. Dan wordt het coulance. Die kan wel oplopen tot 100%. En op de tweede plaats kost de importeur die coulance ook geld. Dus een auto waar de importeur bij verkoop niets aan heeft verdiend zullen ze minder om staan te jubelen om deze mee te laten delen uit de pot (waar je dus ook niets in gestopt hebt).
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3179
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

25 okt 2022 09:57

Hoe is er met de auto omgegaan?
Misschien zomers staan bakken bij het 2e huis in Zuid-Frankrijk of Spanje of een handige carcleaner met stoomapparaat door het interieur?
mr P
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 aug 2015 00:08
Mercedes-Benz: W211 E 55

26 okt 2022 20:04

beste,

de auto verkeert in nieuwstaat, binnenslaper geweest. Nou heb ik begrepen dat het begrip garantie wel is opgerekt en dat de kwaliteit van een product ook moet worden gerelateerd aan wat een koper van een dergelijk product mag verwachten gezien prijsstelling e.d. Garantie is dus langer dan alleen de fabrieksgarantie. Ik heb ook een sl van de 230 serie gehad uit 2002 van 2010 tot 2015. Aan deze auto mankeerde technisch telkens van alles maar het interieur, ook dashboard van leer, verkeerde in 'tadelloze' staat bij verkoop. Scheuren in dashboard door zoninwerking kan ik mij iets bij voorstellen maar de auto heeft in Belgie en Nederland gereden en dat komt meestal pas voor bij echt oude auto's. Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt. Iemand anders wel, SL of niet?

Groet mr P
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

26 okt 2022 21:25

mr P schreef: 26 okt 2022 20:04 Nou heb ik begrepen dat het begrip garantie wel is opgerekt en dat de kwaliteit van een product ook moet worden gerelateerd aan wat een koper van een dergelijk product mag verwachten gezien prijsstelling e.d. Garantie is dus langer dan alleen de fabrieksgarantie.
En hoe zie je dit hierboven precies voor je?

We praten hier inmiddels wel over een auto uit 2014 die dus 8 jaar oud is (8 jaar is voor auto begrippen niet stokoud maar nieuw is anders). En gezien de aankoopdatum zal die evt. garantie ook wel voorbij zijn. Ik ben het met je eens dat het eigenlijk niet mag gebeuren maar van de andere kant vind ik het ook kompleet onrealistisch om een kompleet nieuw dash te eisen zonder klantaandeel.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8346
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

27 okt 2022 00:24

Feitelijk. Wil je / moet je iemand aansprakelijk stellen ? En wie is dat feitelijk dan ? De importeur? De dealer ? (Welke?)

Volgens mij is het juridisch zo dat je de partij die jouw de auto verkocht heeft aansprakelijk gesteld kan worden wat bij een particulier verkoop volgens mij niet mogelijk is , maar het kan zo maar anders zijn daar ik geen jurist ben .

Wat wel altijd geleerd heb is dat de eerste 2 jaar garantie een recht is en coulance een gunst . Men is niet verplicht reparatie werkzaamheden na 2 jaar te vergoeden.

En die mooie uitspraken dat ik wel mag verwachten dat ik net zo’n premium merk 10 jaar probleem mag rond rijden heb ik maar 1 advies : koop geen Mercedes maar een Toyota Corolla
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Onnemerc
Berichten: 231
Lid geworden op: 28 jan 2022 22:03
Mercedes-Benz: Mercedes E500 w211
Specialisatie: Kennis van Oldtimers
Locatie: Friesland

27 okt 2022 01:13

ElGriffo schreef: 27 okt 2022 00:24 Feitelijk. Wil je / moet je iemand aansprakelijk stellen ? En wie is dat feitelijk dan ? De importeur? De dealer ? (Welke?)

Volgens mij is het juridisch zo dat je de partij die jouw de auto verkocht heeft aansprakelijk gesteld kan worden wat bij een particulier verkoop volgens mij niet mogelijk is , maar het kan zo maar anders zijn daar ik geen jurist ben .

Wat wel altijd geleerd heb is dat de eerste 2 jaar garantie een recht is en coulance een gunst . Men is niet verplicht reparatie werkzaamheden na 2 jaar te vergoeden.

En die mooie uitspraken dat ik wel mag verwachten dat ik net zo’n premium merk 10 jaar probleem mag rond rijden heb ik maar 1 advies : koop geen Mercedes maar een Toyota Corolla
Dat vind ik nou het mooie aan merc duurzaamheid, betrouwbaarheid geen probleem dat alles dan iets duurder is om dat goed te houden😀

Greetzz
driving a Mercedes v8 is like a dream :) have fun :goedzo:
Plaats reactie