Olie c32 amg

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
capo_vendetta
Berichten: 230
Lid geworden op: 15 aug 2012 19:16

03 okt 2022 18:04

Hoi,

Een olie vraag.

Voor mijn c32amg gebruikte ik telkens Motul 300 V 5W30 maar gezien deze wagen hoofdzakelijk circuitgebruik is, dacht ik na om 10w60 (castrol Edge) te gebruiken.

Hoe staan jullie hier tegen over? Meningen of visies?

Bij de 5w30 blijven of toch overstappen naar 10w60?

Hartelijke dank!
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

03 okt 2022 18:32

Is een C32 niet een M112? Dan hoort er toch gewoon 5W40 of 0W40 (geen xW30) in volgens blad 229.5?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8346
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

03 okt 2022 19:03

helemaal correct Mister GfGf

229.5
299.5.jpg
299.5.jpg (13.79 KiB) 745 keer bekeken
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

04 okt 2022 16:48

Maar voor circuitgebruik zou ik zeker een hogere viscositeit warm gebruiken. Mijn voertuigje (geen circuit, wel fors vermogen uit een bescheiden blokje) draait op 5W50. 10W60 heb ik ook overwogen, maar voor mij is een lage viscositeit koud dan wel weer belangrijk. 5W60 heb ik nog niet gevonden van een merk of een prijs die ik fijn vind.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

05 okt 2022 08:36

Punt is dat een motor ook op circuit het nog steeds moet doen met de combinatie pomp en oliekanalen die de fabriek erin heeft gezet. Dat is zo uitgekiend dat de olie ook echt overal voldoende komt en de oliefilm toch niet breekt. Je mag ervan uitgaan dat een AMG-motor door de fabrikant getest is op volle belasting. Daar is xW40 uitgekomen als de juiste olie. Dan doe je de motor geen plezier als je er te dikke olie in doet (bv. "omdat het voor een M3 ook is voorgeschreven" of dat soort logica). Maar goed, de keuze is reuze en een fabrieksvoorschrift is ook maar een mening natuurlijk... :owja: :?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
JantjeV8
Berichten: 2172
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

05 okt 2022 10:08

Ja, een mening, maar wel een onderzochtte mening. En circuitgebruik is leuk, maar de bedrijfstemperatuur van de motor blijft toch hetzelfde, althans dat lijkt mij belangrijker.
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

05 okt 2022 10:11

Ik zit me hier even achter de oren te krabben, wat zou de logica zijn om bij cicruit gebruik dikkere olie te pakken?
Mij lijkt me eerder dunnere olie van toepassing. Betere smering, meer vermogen. Een eventueel hoger olieverbruik is na die paar rondjes wel bij te vullen natuurlijk. Zoncer enig kennis van zaken opteer ik dan voor 0w30.
In de loop der jaren hebben fabrikanten ook steeds meer vermogen uit blokjes weten te pompen en zie ik de voorgeschreven olie dan ook steeds dunner worden.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
capo_vendetta
Berichten: 230
Lid geworden op: 15 aug 2012 19:16

05 okt 2022 11:40

Bedankt voor de toelichting / meningen.

De reden om iet wat dikkere olie te gebruiken is puur het punt dat de olie veel warmer komt. Gewoon weg verkeer komt de olie 90-100 gr. Puur circuit gebruik toch een pak hoger.

Olie die warm komt, komt dunner.

Op vandaag heb ik telkens 5w30 gebruikt en ik wil natuurlijk het beste voor de blok, daarom de vraag.
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

05 okt 2022 12:13

Ah zo, is een grotere oliekoeler dan niet handiger?
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
JantjeV8
Berichten: 2172
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

05 okt 2022 15:32

Psiessss, dat bedoel ik, je koeling houdt het niet bij. Je stookt je blok dus op, daar doet dikke olie niks aan verbeteren.
rarebear
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 sep 2011 14:13
Mercedes-Benz: W204 C250 CDI

05 okt 2022 16:38

in mijn 911 altijd 10W60 gebruikt .. de lucht en oliegekoelde motoren worden bloedheet !
Maar voor de Benz volg ik altijd de voorgeschreven olie ,5W30 in het geval van mijn 250CDI , ik vraag me wel af waar deze Mercedes olie gemaakt wordt , ik neem niet aan dat Mercedes zelf olie produceert .
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

05 okt 2022 18:10

In de zilverkleurige MB vaten zit Mobil
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
benzkepower
Berichten: 3847
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

05 okt 2022 19:14

Nee, Petronas.
Gebruikersavatar
capo_vendetta
Berichten: 230
Lid geworden op: 15 aug 2012 19:16

05 okt 2022 20:31

Minne schreef: 05 okt 2022 12:13 Ah zo, is een grotere oliekoeler dan niet handiger?
Uiteraard maar de vraag blijft door mijn hoofd spoken :)
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

05 okt 2022 22:01

De olie gaat toch door een warmtewisselaar met de koelvloeistof? (Ding met ribbeltjes naast het filter) Die zou wel bemeten moeten zijn op de hoeveelheid olie die erdoorheen gaat bij lekker trappen.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Plaats reactie