Chiptuning en alles over meer vermogen voor je Mercedes
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51
Voor echte Mercedes Benz specialisten moet je eigenlijk naar www.auto-chippen.nl (DTMobility) in Oisterwijk gaan. Zij doen eigenlijk haast alleen maar jonge nieuwe voertuigen en richten zich voornamelijk op AMG's in tegenstelling tot BR Performance (BMW's).
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Is er dan één tuner die zijn files zelf maakt? 99% koopt alles in. Meerdere files bij grote tuners met dezelfde bugs gezien, toerendip op zelfde punt, of toch net dat beetje te weinig (of te veel) brandstof...
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51
Ik weet dat bij Auto-chippen.nl de enige van Nederland zijn die de nieuwe generatie 4.0-liters AMG motoren naar de + 800pk krijgen met de originele turbo's/intercooler/brandstofpomp op euro 98. Dan moet je wel echt maatwerk kunnen leveren anders behaal je dat nooit natuurlijk.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Is dat zo? Misschien denk ik er te simpel over, maar als die file ooit is gemaakt dan kun je die toch op al die blokken toepassen? Vanuit de fabriek wordt ook overal hetzelfde op gezet waarbij je vergelijkbare uitkomsten krijgt...
Logboek S500.
Wat 99% van de tuners doet, is de originele file uitlezen, opsturen naar een centrale plek/ file leverancier, waar eerst wordt gezocht naar een al eerder aangepaste file voor de software versie, of binnen een uur een aantal mappen met veelal vaste percentages omhoog wordt gezet, en weer teruggestuurd. Deze file wordt erin geflasht, en er wordt een vermogensrun op een rollenbank gedaan in 1 versnelling op 100% gaspedaal. Dit noemen ze dan maatwerk.
- Toni043
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
- Mercedes-Benz: W205
- Locatie: Zuid Limburg
Lijkt mij idd ook zo simpel (of werkt dat niet zo?).
Logboek S205:
viewtopic.php?t=106578
viewtopic.php?t=106578
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Nee.
Elke blok levert van zichzelf na de productie een andere waarde voor vermogen en trekkracht.
Zo heb je "goede exemplaren" en "minder goede exemplaren", waarbij de laatste meestal op de fabrieksspecificaties zitten en de eerste ruim daarboven.
Om de motorblokken bij zo'n spreiding allemaal heel te houden, programmeert de fabrikant de computer zo dat ruime veiligheidsmarges worden aangehouden.
Een tuner meet hoeveel vermogen het blok daadwerkelijk levert onder welke inspuit- en ontstekingsomstandigheden en kijkt hoever hij veilig kan gaan met dat blok. En dat is dus voor elk blok anders. Één file voor alle blokken móet dus ook weer veiligheidsmarges ingebouwd hebben, vandaar dat de winst met die files bescheiden blijft.
Stel dat jij "een erg goed blok" hebt en er wordt zo'n file van gemaakt en toegepast op een "minder goed blok". Dan worden bij dat laatste blok mogelijk de veiligheidsmarges ruim overschreden en loopt het al snel kapot.
Daarom gebruikt een goede tuner een rollenbank en wordt gekeken wat dát blok veilig kan presteren.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Berichten: 1633
- Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
- Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
- Specialisatie: Detailing
Nou, klinkt mooi, maar een rollerbank ziet niet wanneer je in het rood gaat. Rollerbank is gewoon “boem is ho” benadering hoor. Je kan ecu waardes in een dashboard zetten, maar dat zegt niks over dat die waardes goed op slecht zijn.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51
Jij begrijpt het helemaal. De 4.0-liter AMG motoren gaan bij 9 van de 10 ''tuners'' tot maximaal 720 pk. Om de 800 pk of zelfs hoger te behalen dien je de auto echt op maat af te kunnen stellen. Bestanden die in omloop zijn en die iedereen zomaar kan programmeren hebben nog steeds restricties/beveiliging ingebouwd zodat de motor niet stuk loopt. Vaak word er bij dat soort kant en klare bestanden gewoonweg alles procentueel verhoogd en de daarbij behorende begrenzingen verhoogd.Bluesound schreef: ↑02 okt 2022 18:38Nee.
Elke blok levert van zichzelf na de productie een andere waarde voor vermogen en trekkracht.
Zo heb je "goede exemplaren" en "minder goede exemplaren", waarbij de laatste meestal op de fabrieksspecificaties zitten en de eerste ruim daarboven.
Om de motorblokken bij zo'n spreiding allemaal heel te houden, programmeert de fabrikant de computer zo dat ruime veiligheidsmarges worden aangehouden.
Een tuner meet hoeveel vermogen het blok daadwerkelijk levert onder welke inspuit- en ontstekingsomstandigheden en kijkt hoever hij veilig kan gaan met dat blok. En dat is dus voor elk blok anders. Één file voor alle blokken móet dus ook weer veiligheidsmarges ingebouwd hebben, vandaar dat de winst met die files bescheiden blijft.
Stel dat jij "een erg goed blok" hebt en er wordt zo'n file van gemaakt en toegepast op een "minder goed blok". Dan worden bij dat laatste blok mogelijk de veiligheidsmarges ruim overschreden en loopt het al snel kapot.
Daarom gebruikt een goede tuner een rollenbank en wordt gekeken wat dát blok veilig kan presteren.
Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld Rica tuning voor zijn/haar C180 1.8 turbo CGI? Zijn er nadelige gevolgen te merken en doet het ook iets in positieve zin voor het verbruik en misschien ook voor de 7G tronic?
Zit er aan te denken om het voor onze C klasse ook te doen. Er komt zo'n 50 pk en 120 nm bij dus dat is de moeite waard. Nu rijd ik over het algemeen gewoon echt rustig, maar soms net wat meer hebben is lekker. Maar ik zou het vooral ook doen in de hoop een nog iets betere driveability te hebben. Vind de c klasse verre van traag, maar vind wel dat de 7G vaak te lang een te hoge versnelling vasthoudt. Ik heb het idee dat dit ook het verbruik niet ten goede komt.
Sowieso is het verbruik erg hoog vinden we. Met heel veel veel pijn en moeite redden we nu 1:12,5 en dat met gemixt rijden, maar toch voornamelijk (ca 75%) wat snelweg en 80 km/h wegen. We hadden gedacht wel rond de 1:14 uit te komen, zeker omdat we vrij rustig rijden. Met onze Lancia Delta reden we regelmatig hetzelfde als het opgegeven NEDC verbruik, maar dat blijkt met de Mercedes onmogelijk.
Tips voor andere tuners zijn ook zeker welkom. Zit ook te denken aan Mercedes speed in Den Haag (Beek Autoracing, staat volgens mij echt goed bekend) maar dat is echt een eind rijden vanaf Gennep.
Waar ik de auto gekocht heb in Schijndel (DB Autoservice) schrijven ze zelf ook tuning en dan behoud ik wel mijn Bovag garantie.
Verder zit in mijn woonplaats Gennep een leverancier van Rica tuning. Dat is natuurlijk wel handig, mocht de auto onverhoopt een keer naar de dealer moeten voor een software update. Dan hoef ik niet ver te rijden om het terug te laten zetten.
Zit er aan te denken om het voor onze C klasse ook te doen. Er komt zo'n 50 pk en 120 nm bij dus dat is de moeite waard. Nu rijd ik over het algemeen gewoon echt rustig, maar soms net wat meer hebben is lekker. Maar ik zou het vooral ook doen in de hoop een nog iets betere driveability te hebben. Vind de c klasse verre van traag, maar vind wel dat de 7G vaak te lang een te hoge versnelling vasthoudt. Ik heb het idee dat dit ook het verbruik niet ten goede komt.
Sowieso is het verbruik erg hoog vinden we. Met heel veel veel pijn en moeite redden we nu 1:12,5 en dat met gemixt rijden, maar toch voornamelijk (ca 75%) wat snelweg en 80 km/h wegen. We hadden gedacht wel rond de 1:14 uit te komen, zeker omdat we vrij rustig rijden. Met onze Lancia Delta reden we regelmatig hetzelfde als het opgegeven NEDC verbruik, maar dat blijkt met de Mercedes onmogelijk.
Tips voor andere tuners zijn ook zeker welkom. Zit ook te denken aan Mercedes speed in Den Haag (Beek Autoracing, staat volgens mij echt goed bekend) maar dat is echt een eind rijden vanaf Gennep.
Waar ik de auto gekocht heb in Schijndel (DB Autoservice) schrijven ze zelf ook tuning en dan behoud ik wel mijn Bovag garantie.
Verder zit in mijn woonplaats Gennep een leverancier van Rica tuning. Dat is natuurlijk wel handig, mocht de auto onverhoopt een keer naar de dealer moeten voor een software update. Dan hoef ik niet ver te rijden om het terug te laten zetten.
- AndyP
- Donateur
- Berichten: 1358
- Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
- Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
- Locatie: Twente
De C180 1.8T CGI is zeker de moeite van het chippen waard. Een totale transformatie van de auto dankzij een enorme vermogenswinst.
Of je er zuiniger van gaat rijden betwijfel ik. In de praktijk spreek je het vermogen toch eerder aan is mijn ervaring.
Mijn 7G tronic schakelt heerlijk snel op. Dat lange vasthouden van een versnelling doet ie alleen in Sport en Sport +.
Of je er zuiniger van gaat rijden betwijfel ik. In de praktijk spreek je het vermogen toch eerder aan is mijn ervaring.
Mijn 7G tronic schakelt heerlijk snel op. Dat lange vasthouden van een versnelling doet ie alleen in Sport en Sport +.
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
viewtopic.php?t=108999